5 Tips die je Adwords Campagnes zullen verbeteren !

Geschreven door : oktober 21, 2009 8 reacties

Een paar artikels terug hadden we het nog over het gebruik van dynamische zoekwoorden in je Adwords campagne, vandaag wil ik even de basis aanhalen want teveel zie ik dat er een boeltje van wordt gemaakt.

Een boeltje waar altijd een prijskaartje aan vast hangt en ook een reden waarom velen zeggen dat Adwords te duur is en absoluut niet rendabel is.

Dat Mr. G er een niet ‘onaardig’ inkomen aan heeft is zeker maar ook voor jou kan het een zeer rendabel medium zijn om om een snelle (vooral dat) en doeltreffende manier klanten binnen te halen.

NU, een en er komen altijd maar meer functionaliteiten bij in zowel Adwords als Google Analytics dat het moeilijk wordt om alles bij te houden. Maar met de basis stuff kan je ook al een eind ver roeien..

Dit wordt geen how to handleiding maar eerder een basis van wat je zeker moet doen volgens mij (nu ja wie ben ik..) :

1. Splitsen Zoeknetwerk / Inhoudsnetwerk

Absoluut een top prioriteit want 9/10 account die ik krijg voorgeschoteld gebruiken zoek en inhoud voor dezelfde campagnes. Komt natuurlijk door Google zelf want die schakelen standaard alles in. Je moet dus niet alles doen/geloven wat die gasten je proberen wijs te maken.

Als je je campagne opmaakt, dan moet je dat hier wijzigen :

  1. Dit is hun suggestie maar iets wat je absoluut niet wilt gebruiken
  2. De optie voor het zoeken (google dus en partners die Google gebruiken)
  3. Dit is het inhoudsnetwerk, of met andere woorden, sites die gebruik maken van Google adsense om iets bij te verdienen.

Twee redenen waarom ik ze uitsplits :

  1. Mensen in het inhoudsnetwerk zijn niet op “zoek” naar iets, ze krijgen je (en andere) advertentie door hun strot geramd terwijl ze een artikel of iets dergelijks aan het lezen zijn. De kans dat ze echt interesse hebben in jouw stuff is dan ook een stuk kleiner dan bij het zoeken waar ze wel degelijk op zoek gaan naar…Als je dus met het inhoudsnetwerk werkt pas je beter je boodschap en landingspagina’s aan.
  2. De CTR (doorklikratio) bij het inhoudsnetwerk is meestal een stuk lager en bijgevolg haalt het de CTR van je gehele campagne naar omlaag. Ik meen dat Google beweert dat dit geen invloed heeft op je campagnes maar keer op keer zie ik toch dat het splitsen van zoek en inhoud de CTR ‘gevoelig’ naar boven brengt voor je zoek campagnes, wat altijd resulteert in een lagere kost per klik.

Dit zegt genoeg denk ik ?

2. Maak relevante campagnes en advertentie groepen

Dat wil dus zeggen dat als je houten, aluminium en plastic tuinmeubelen verkoopt, je voor elke soort een aparte campagne aanmaakt. En in bijvoorbeeld je houten campagne maak je best aparte advertenties voor je :

  • Houten tafels
  • Houten stoelen
  • Houten tuinsets

Gooi die dus niet samen gewoon omdat je nooit een goede advertentie zal kunnen schrijven die voor elk item optimaal is en zal je ook jamais een goede landingspagina kunnen maken die elk segment op de juiste manier kan aanspreken.

Ja, het is veel werk om dat allemaal te doen maar voor wat hoort wat 🙂

3. Don’t go keyword crazy

In elke advertentiegroep moet je dus ook keywords droppen. Als je niet echt bekend bent met Adwords, dan raad ik altijd aan om met de exacte keywords te beginnen. Standaard zet Google ze op breed maar daar kan je behoorlijk je broek aan scheuren als je de zaak niet goed in de gaten houdt.

Mocht je niet gelijk weten wat dat wilt zeggen :

    • Breed : alle woordcombinaties waar het keyword (of KW combinatie) in voorkomt (en zelfs verkeerde spelling en of dicht gerelateerde woorden). Dus als je gsm kopen ingeeft dan tonen ze je resultaten voor alle combinaties waar het woord gsm en/of kopen in voorkomt :
      • Gsm kopen
      • Goedkope gsm kopen
      • Gsm pincode ophalen
      • Mobieltje huren (je weet nooit wat Google als relevant ziet maar dit voorbeeld zou eventueel kunnen..)
      • Nokia gsm in Antwerpen kopen
    • Zinsdeel : alle zoekopdrachten waar de exacte woordcombinatie in voorkomt . Dus dit zal wel worden meegerekend :
      • Gsm kopen
      • Gsm kopen in Antwerpen
      • Goedkope gsm kopen
      • Nokia gsm in Antwerpen kopen

Dit hier bijvoorbeeld wordt niet bijgerekend : Gsm in Antwerpen Kopen

  • Exact : Zoals het woord zelf zegt 😮

Verder moet je ook gebruik leren maken van uitsluitingszoekwoorden. In het geval van onze gsm’s zou je bijvoorbeeld gratis

of goedkoop kunnen gebruiken. Je wilt liever geen kliks betalen aan Google voor mensen die op zoek zijn naar ‘gratis gsm kopen’ of ‘goedkope gsm’ kopen als je enkel iphones verkoopt…

Test je advertenties

Je hebt de mogelijkheid, het is eenvoudig dus ben je een …(zelf in te vullen) als je het niet doet. Je kan dus verschillende advertentie teksten maken voor eenzelfde advertentie groep. Op die manier kan je gaan zien welke soort van advertentieteksten het beste werken bij je publiek. En ja, het kan soms gigantische verschillen tonen :

Om ervoor te zorgen dat je advertenties gelijk worden verdeeld, moet je een kleine instelling wijzigen anders toont Google je best presterende advertentie het meest, wat niet interessant is als je wilt gaan testen.

Aanpassen doe je hier :

  1. Dit wil je dus aanvinken om je advertenties gelijkmatig weer te geven…

Stel doelen in !

Hangt ervan af welk biz je hebt maar voor een ecommerce of leadgeneration site moet je dit absoluut doen. Op die manier weet je welke advertentie het meeste oplevert en soms zal je zien dat het niet diegene is die het hoogste CTR heeft.

Je ziet ook gelijk wat de kost van een lead/klant je kan kosten. Als je vergelijkt met de best presterende advertentietekst, dan zie je dat de 2e beste ons meer dan het dubbel kost en de andere is prijs X3 of X6.
Als je dat op jaarbasis gaat bekijken, dan spreken we over een pak geld mensen !

Dit zijn de 5 basis zaken die je moet doen volgens mij, het is dus geen compleet lijstje. Deze Adwords Truc toepassen en uitvogelen wanneer conversies gebeuren en daar je tijdstip van weergave op instellen kan ook een ‘leuke’ $$ saver zijn.

 

8 reacties op : 5 Tips die je Adwords Campagnes zullen verbeteren !
Skipp de reacties en laat me mijn zegje doen...
[1]Peter Minkjan9:36 pm on oktober 21, 2009

Goed artikel en deze lijst geeft de belangrijkste fouten aan die vaak door beginnende adverteerders worden gemaakt. Ik heb deze zelf ook al een keer samengevat op MarketingFacts. Zie: http://www.marketingfacts.nl/berichten/20090224_de_zeven_hoofdzonden_van_search_advertising/

[2]Dave11:05 pm on oktober 21, 2009

@Peter, inderdaad ook een mooi lijstje op Marketingfacts..thxs voor de vermelding !

Dave

[3]Willem11:09 am on oktober 24, 2009

Hmm, ik weet niet of ik echt blij ben met die eerste tip aangezien ik enkele ‘Made4adsense’ sites exploiteer;) Als iedereen dat gaat toepassen dan kunnen die inkomsten wel eens droppen. Tegelijk geef ik daarmee natuurlijk ook toe dat het wel klopt…

[4]Jan8:48 pm on augustus 3, 2010

Hey Dave,

Die Adwords ninja techniek uit je nieuwsbrief, zou die ook toe te passen zijn in je title tags van je website? Of zou dat SEO-technisch gezien juist niet handig zijn? Ben benieuwd of je daar al mee getest hebt.

Dave9:46 am on augustus 5, 2010

Die zijn overal toe te passen voor zover ik weet..gewoon even proberen 😮

Dave11:16 pm on augustus 17, 2010

Nog niet echt mee aan het testen geweest maar kan me niet voorstellen dat het geen boostje zou kunnen geven 🙂

[5]bram5:29 pm on augustus 30, 2010

Vind het wel interessant om de zaken eens van de andere kant te bekijken. Ikzelf werk enkel met adsense en krijg al mijn bezoekers organisch.

Geregeld contacteer ik adverteerderds die op mijn website staan (zonder op de link te klikken uiteraard) met de vraag of ik enkele van hun projecten mag posten op de website. Zou je denken dat die staan te springen omdat ze gratis reclame krijgen van een goed bezochte website. Niet dus…zelfs geen antwoord. De advertenties blijven echter wel op mijn site staan en er wordt gretig op geklikt.

Hieruit kan ik alleen maar afleiden dat deze bedrijven Adwords uitbesteden aan externe bedrijven. Bij deze dus toch even een hint dat online adverteren niet enkel met adwords hoef te gebeuren. Hoewel ik blij moet zijn aangezien dit een grote bron van inkomen is erger ik er mij toch blauw aan:)

[6]Conversies in je webshop verhogen op Korte Termijn, het kan ! | E-Tail8:25 pm on november 4, 2010

[…] meer bezoekers mee naar je site, meestal zal je ook je kosten naar omlaag halen. Ik beschreef in de 5 Google Adwords Tips post reeds hoe je dat moet doen maar snel nog even recapituleren […]

[7]Webshop checklist om je Uitcheck Proces te optimaliseren | E-Tail1:12 pm on juni 16, 2011

[…] er ook nog genoeg shops te vinden waar deze evidentie nog niet werd ontdekt. Zo kwam ik via een adwords campagne terecht op deze site waar er na het bestellen (en verder shoppen) geen enkele weg was voorzien naar […]

Laat je volledig gaan...

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.