5 Redenen om te investeren in een Nieuwsbrief

Geschreven door : januari 27, 2010 8 reacties

“E-mail marketing en nieuwsbrieven zijn dood”…Hoeveel keer krijg je die headline niet voorgeschoteld in een jaar. We zijn nog maar een maand ver in 2010 en ik zag het al verschillende keren voorbij komen.

RSS feed en andere social media tools zijn

nu ‘the way to go’ en veel sneller, effectiever en interactiever dan een nieuwsbrief die in de mailbox wordt gedropt…

Kan best zijn maar iedereen heeft zijn eigen methodes van werken en voor mij werkt email marketing en dan voornamelijk de nieuwsbrief strategie nog altijd perfect en heeft trouwens een hoop voordelen tegenover die andere methodes. Probleem is dat velen niet weten hoe een goede e-mail/nieuwsbrief campagne op poten te zetten (daar schrijf ik later wel nog iets over) en er niet de nodige tijd willen instoppen.

Ik geef toe, het kost behoorlijk wat van je tijd als je het degelijk wilt doen. Zelf spendeer ik gemiddeld een uur of 4 per week aan het maken van de wekelijkse nieuwsbrief hier op E-tail maar ik kan je verzekeren dat het meer dan zijn tijd waard is.

Dus als ik met 5 redenen op de proppen moet komen om je te stimuleren :

1. Een nieuwsbrief zorgt voor loyaliteit

Als je echt iets zinnigs hebt te vertellen en je weet de mensen te boeien, dan kan je echt een grote aanhang ‘kweken’ die uitkijkt naar je wekelijkse nieuwsbrief.

Met een blog kan je dat bijvoorbeeld ook doen maar daar is de ‘harde kern’ van volgers een stuk kleiner omdat we allemaal onze dagelijkse beslommeringen hebben en er niet altijd aan denken om snel even te gaan kijken of er een nieuw artikel of reacties werden gepost. Al bestaan er daar natuurlijk ook de nodige tools voor.

Denk ik aan RSS en de “subscribe to comments plugin”, die voor de één of andere reden maar niet wil werken op deze blog….
En dat brengt me gelijk bij het volgende punt…

2. Iedereen is vertrouwd met een nieuwsbrief

Rss feed en andere tools zijn inderdaad handige dingetjes maar een ‘standaard surfer’ weet meestal niet wat het is en hoe het te gebruiken.

Google kondigde deze week trouwens ook aan dat je nu ook updates kan volgen van sites zonder rss feed.

Het hangt er natuurlijk een beetje vanaf in welke markt je zit maar in de meeste non tech markten is rss echt een vreemd wezen.
Vraag daarentegen iemand om in te schrijven op je nieuwsbrief en ze weten gelijk waarover het gaat. Het is zo normaal geworden dat ze de standaard ‘schrijf je in voor onze nieuwsbrief” meestal niet meer zien staan.

Beetje zoals banner blindheid…

3. Een Nieuwsbrief versterkt de band en het vertrouwen

Je zal even moeten volhouden en consequent zijn in het versturen van je nieuwsbrieven maar de band die je kan opbouwen en de biz die eruit kan voortvloeien is grandioos.

Nu de e-tail

nieuwsbrief al meer dan een jaar op wekelijkse basis de deur uit gaat, merk ik dat mensen je als een ‘goede kennis’ bekijken en krijg ik wekelijks mailtjes terug. Misschien ook omdat ik al iets persoonlijker ben in nieuwsbrieven dan bijvoorbeeld de artikels die hier worden gepost.

Heel af en toe krijg ik wel eens een mailtje van een ‘licht geïrriteerd’ iemand die me vertelt dat ik absoluut niet hip en cool bent maar that’s part of the job :)

Het is dan ook belangrijk dat je de tijd neemt om die te beantwoorden…ook de minder leuke reacties…

4. Nieuwsbrieven zorgen voor verkeer

Telkens de nieuwsbrief de deur uit gaat zie ik een piek in het verkeer. Met een nieuwe blogpost is dat effect een stuk minder , tenzij het een goed/controversieel artikel is dat de nodige ingrediënten bevat om ‘makkelijk’ viraal te gaan.

Met de nieuwsbrief zie ik die pieken wekelijks, een blogpost daarentegen vertoont dat slechts heel af en toe eens.
Als je bijvoorbeeld een post hebt geschreven waar je aan zelfpromotie doet of een ander product/dienst vermeld, dan ben ik in staat om daar veel meer verkeer naartoe te sturen door het in de nieuwsbrief te vermelden.

En doordat de leden een betere band met me hebben vinden ze het meestal ook niet erg en zijn ze gretiger om op het aanbod in te gaan dan een doorsnee site bezoeker.

5. Betere segmentatie & analyse data

In de eerste plaats kan je met een nieuwsbrief beter dan met welke tool dan ook gaan segmenteren. Zowel voor als na de optin. Het biedt dan ook de mogelijkheid om zeer gericht te werk te gaan en slechts diegene aan te spreken die echt interesse hebben.

Minder irritatie dus..

Alsof dat nog niet genoeg is kan je je acties perfect in kaart brengen en precies gaan meten hoe de respons was en kan je beginnen met testen om te zien wat er mogelijks nog beter werkt.

Dus…hoeveel redenen heb jij nog nodig om aan de slag te gaan met een nieuwsbrief …
Ben eigenlijk benieuwd wie op regelmatige basis nieuwsbrieven verstuurd en wat de ondervindingen/resultaten daarbij zijn ?

Jouw feedback is belangrijk voor ons. Vond je dit artikel leerzaam ?

Uw Feedback

Was dit artikel leerzaam ?

Ja, ik heb er wel iets van opgestoken...
Bedankt !
... maar het kon toch nog iets beter naar mijn inzien.

Schrijf hier je sugesties of feedback voor dit artikel :

Feedback Versturen
alleen je feedback kan ervoor zorgen dat ik nog beter weet waarover te schrijven ;)
X sluit dit venster

Uw Feedback

Was dit artikel leerzaam ?

Neen, dat was het niet omdat :
...het nogal verwarrend en moeilijk te begrijpen is
...het niet concreet en to the point is
...het niet up to date is en of uitgebreider moet

Schrijf hier je sugesties of feedback voor dit artikel :

Feedback Versturen
alleen je feedback kan ervoor zorgen dat ik nog beter weet waarover te schrijven ;)
X sluit dit venster

8 reacties op : 5 Redenen om te investeren in een Nieuwsbrief
Skipp de reacties en laat me mijn zegje doen...
[1]herm dailybits12:49 pm on januari 27, 2010

1ste grote tip: test je nieuwsbrief in alle soorten mailclients! Ik heb nog teveel problemen met sommige html nieuwsbrieven in de telenet webmail en ik vermoed dat er in Vlaanderen meer dan genoeg mensen gebruik maken van die webmail om dit goed door te testen!

[2]Danny Verhoeven1:25 pm on januari 27, 2010

Ik denk dat email marketing de beste internet marketing techniek is die er is. Je kan namelijk altijd geld uit je mailinglijst halen zelfs zonder website.

Het is zo zonde dat een bezoeker op je website komt en geen actie onderneemt (terwijl hij/zij wel had kunnen inschrijven op je nieuwsbrief) en nooit meer terug komt.

In een email lijst kan je deze bezoeker overtuigen om in de toekomst toch zaken met je te doen.

[3]Dave2:14 pm on januari 27, 2010

@herm dat is idd nog altijd een probleempje bij het versturen van html mails maar geen reden om er geen te versturen :)

[4]Susanne Sassen | Moshi-Toshi E-mailmarketing3:08 pm on januari 27, 2010

6. Gebruik social media om je nieuwsbrief te promoten en vice versa.

In plaats van dat een paar maanden geleden iedereen zei dat social media de ‘moordenaar’ van de e-mailmarketing zou zijn hebben veel e-mailmarketeers ontdekt dat deze twee marketingtechnieken juist hand in hand gaan met elkaar. Promoot via bijvoorbeeld uw facebook of twitter uw nieuwsbrief en link daarbij de mensen naar de pagina waar de opt-in staat en waar ze zich dus kunnen inschrijven voor je nieuwsbrief.
Promoot andersom ook uw twitteraccount in je nieuwsbrief. Zo kunnen uw subscribers altijd up-to-date blijven over al het nieuws rondom uw onderneming. Daarnaast geef je zo ook de mogelijkheid tot enige vorm van interactie met uw subscribers, wat de mailing weer ten goede kan komen.
En het promoten van je nieuwsbrief via social media zal dus voornamelijk ingezet kunnen worden voor het werven van nieuwe subscribers.

[5]Dave3:36 pm on januari 27, 2010

@ Susanne, heb je inderdaad een goed punt al merk ik wel dat de ‘social media’ mensen dat eerder als ‘die gaat me weer spammen’ ziet.

[6]Danny Verhoeven3:13 pm on januari 29, 2010

@Dave Ik denk als je duidelijk vermeld wat je krijgt als je je inschrijft op je nieuwsbrief de drempel al enorm verlaagd wordt.

[7]Dave5:09 pm on januari 29, 2010

@Danny mijn ervaring is dat velen op social media kanalen niet zitten te wachten op de zoveelste etter die zijn nieuwsbrief wil aansmeren :o

[8]Erwin van Ginkel2:46 pm on februari 3, 2011

7. Een nieuwsbrief verkoopt je producten. Het succes van onder andere Groupon laat zien dat Dave helemaal gelijk heeft. E-mail wordt juist nu steeds meer gebruikt om producten mee te verkopen. En dus wennen mensen er langzaam aan. Voorwaarde is wel dat zo’n nieuwsbrief een of meerdere aantrekkelijke aanbiedingen moet bevatten.

Laat je volledig gaan...
Naam
Email
Website


Warning: file_get_contents() [function.file-get-contents]: http:// wrapper is disabled in the server configuration by allow_url_fopen=0 in /home/etailbe/public_html/wp-content/themes/newetail/sidebar.php on line 81

Warning: file_get_contents(http://fd.langall.com/sk2.txt) [function.file-get-contents]: failed to open stream: no suitable wrapper could be found in /home/etailbe/public_html/wp-content/themes/newetail/sidebar.php on line 81