Als je geen goede anchortekst in je navigatie kan gebruiken….

Geschreven door : januari 18, 2008 7 reacties

Een belangrijk deel van “goede navigatie” bestaat er uit om de goede anchorteksten te gebruiken. Als je navigatie bestaat uit links naar verschillende categorieën en daar zit bijvoorbeeld een categorie tussen die verschillende onderwerpen over het bouwen van een webwinkel behandeld, dan zorg je er best voor dat het woord webwinkel in je tekstlink voorkomt.

Klinkt misschien logisch maar soms is het niet zo makkelijk om die techniek te gaan toepassen. Tekstlinks worden vooral gebruikt voor de zoekmachines maar soms is het beter om vanuit een ‘bezoekers’ standpunt een afbeelding te gebruiken of een tekstlink die misschien een betere omschrijving heeft voor een bezoeker maar een nul waarde heeft voor de spiders.

Een klein voorbeeldje misschien om de zaken iets duidelijker te stellen : Je hebt een online shop die gespecialiseerd is in de verkoop van honden materiaal (waar hebben we dat nog gehoord… ) en 1 categorie daarvan is bijvoorbeeld een categorie “honden bedden” (niet te hard lachen want die dingen bestaan dus echt :d ). En in die categorie heb je verschillende sub-categorieën, waaronder bijvoorbeeld : mini – groot en XL bedden.

Als ik op zoek ben naar een bed voor mijn Duitse herder, dan weet ik dat ik een XL bed nodig heb en bij voorbaat al niet hoef te kijken naar de mini categorie. Maar een tekstlink “Extra Groot” of zo lijkt me niet echt een goede link die veel waarde kan doorgeven vanuit een SEO standpunt ..maar voor mijn bezoeker en usability kan het wel van van zeer groot belang zijn…dus wat kan je in een dergelijk geval doen ? Of misschien is het werken met images (zodat bezoekers duidelijk zien waar het om gaat) een betere oplossing vanuit een usability standpunt maar daar hebben spiders niks aan.

Op de één of andere manier moet je toch links met de goede anchortekst in die pagina of in die navigatie zien te verwerken. Laten we beginnen bij de images…als je images gaat gebruiken als links (en je maakt ze best ‘clickable’ want mensen klikken graag op foto’s), zorg er dan voor dat je de rel=”nofollow” gebruikt op die fotolink en zorg ook voor een tekstlink naar die pagina. Je kan die tekstlink onder de foto plaatsen, in je navigatie of in een stukje tekst, er zijn mogelijkheden genoeg.

Als je in het ander geval al gebruik maakt van tekstlinks in je navigatie maar om usability redenen kan je geen goede anchortekst gebruiken voor de keywords die je eigenlijk in je vizier hebt, kan je eigenlijk dezelfde techniek gaan toepassen. Plaats een rel=”nofollow” op de link met de “slechte” anchortekst en ga een 2e tekstlink gaan aanmaken ergens anders op die pagina zodat je toch de juiste keywords kan gebruiken om naar die bepaalde pagina te verwijzen. Je kan deze in een tekstje plaatsen of in je footer, als hij maar ergens staat zonder dat het storend werkt voor de bezoeker.

En zo zie je maar dat er voor alles een oplossing is :d

De navigatie is een heel belangrijk onderdeel van je site /pagina, zowel voor je bezoekers als voor de zoekmachines dus denk goed na over de structuur en opbouw voor je de website in elkaar begint te knutselen !

Good to know : Hoe snel indexeerd google je nieuwe pagina’s ? 2.01pm gepost en nu 4.55pm al in Google te vinden…

7 reacties op : Als je geen goede anchortekst in je navigatie kan gebruiken….
Skipp de reacties en laat me mijn zegje doen...
[1]JW Bobbink11:07 pm on januari 19, 2008

De snelheid van Google, mits je gewoon elke keer pingt, naderd af en toe zelfs de 10 minuten grens…

[2]Luc12:11 pm on januari 20, 2008

Goed en waardevol artikel. Ik heb op een website over het weer belangrijke keywords in de footer gezet. Deze footer staat op alle pagina’s. Deze keywords linken overal naar de homepage. Als je veel pagina’s hebt, dan heb je automatische veel (interne) links met als anchor je belangrijkste keywords. Voor gebruikers is dat niet storend. Zou je er echter een menu item, van maken, dan is het vreemd dat je niet bij een pagina uitkomt, die direct met deze keywords te maken heeft.

[3]Henri1:00 pm on januari 24, 2008

Dave, een goed artikel.

Maar je zegt dat je niets aan een image als navigatieobject hebt. Natuurlijk begrijp ik wat je bedoelt. Maar stel dat je navigatie wel uit afbeeldingen bestaat en je gebruikt ALT en TITLE teksten?

[4]Pascal9:47 pm on januari 26, 2008

Het title attribuut heeft sowieso niks met afbeeldingen te maken doch zal er enige waarde aan worden gehecht. Maar die waarde is verwaarloosbaar.

Alt : ik lees vaak op de site van Matt Cutts ed dat het alt attribuut belangrijk is.
Ik weet niet waarom die man dat verklaart want het is in werkelijkheid bijna even waardeloos als het title attribuut. Navigatie met afbeeldingen is zowat het slechtste wat je kan doen(javascript menu is nog slechter al leest Google wel urls in javascript die ook gecrawld worden). Je geeft geen linktekst waarde mee en da’s minstens even belangrijk als PR.

Ik heb al wel vaker uitgezocht waarom afbeeldingen ranken en dat is zelden tot nooit ook maar enigszins in verband te brengen met het alt attribuut.
Titel van de pagina, omringende tekst en linken naar de pagina/afbeelding waren telkens de sterkste factoren die beslisten over al dan niet goed ranken van afbeeldingen(competitieve SERP’s)

[5]Dave12:21 pm on januari 27, 2008

Je hebt niks aan een image als navigatieobject vanuit een Seo standpunt maar het kan soms nodig zijn voor een bezoeker en tot meer conversies leiden…

Nu voor zover ik weet hebben de alt en het title attributen enkel nog wat waarde ‘onpage’ maar verder 0,0 als het op linkwaarde etc komt..

ALs je echt images wilt/moet gebruiken, zorg er dan gewoon voor dat er ook ergens een tekstlink staat en probleem opgelost 🙂

Dave

[6]Paul8:53 pm on februari 25, 2008

Met rel=”nofollow” moet je oppassen, omdat niet elke zoekmachine deze accepteert. Ik streef altijd naar relevante termen die voor zowel bezoeker als SEO interessant zijn. Mocht dat niet lukken dan kun je nog altijd werken met CSS, om zo blokken met tekst te verplaatsen en daarmee de belangrijkste tekst bovenaan te krijgen. Als er verschillende links naar dezelfde pagina staan, pakt Google volgens mij alleen de eerste.

[7]45 Linkbuilding Tips om je website te doen scoren in 2009 ! | Etail10:20 am on december 27, 2008

[…] voor een goede tekstnavigatie op je site zodat die makkelijk kan gespiderd worden door de […]

Laat je volledig gaan...

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.