Analyseer het klik-gedrag van je bezoekers

Geschreven door : maart 23, 2007 3 reacties

Iets wat de meeste onder ons (inclusief mezelf) eigenlijk te weinig doen. We stoppen enorm veel tijd , de ene al wat meer dan de andere natuurlijk, in het ‘seo’ vriendelijk maken van onze site en het zoeken linkpartners, affiliates, nieuwe content, we gebruiken adwords en wat nog allemaal. Maar weten we eigenlijk wel wat er gebeurd als die bezoeker op onze site terecht komt ?

Misschien zou je site beter gaan converteren, of zou je meer leads kunnen verzamelen als je A of B bovenaan je pagina plaatst in plaats van linksonder. Het ‘bestuderen’ van het surfgedrag en klikgedrag op je site kan het verschil maken tussen 100 euro/maand verdienen en 500 euro/maand om maar een voorbeeld te geven. Of voor de ‘grote’ jongens het verschil tussen 250.000/jaar en 1.000.000/jaar.

Wie doet wat op mijn site ?

Je kan het tracken van het surfgedrag ook gaan gebruiken in combinatie met een splittest. Voor diegenen die niet zo goed weten wat een splittest is…Kort uigelegd, je neemt bijvoorbeeld je homepage, en je gaat daar wat aanpassingen doen. Ads, inschrijfformulier, links, producten, aanbiedingen,etc verplaatsen of lichtjes wijzigen (kleur,font,tekst,etc). Je laat dan beide pagina’s ( de oude en de nieuwe versie) gelijktijdig lopen zodat 50% van je bezoekers op de ene terecht komt en de andere helft op de andere. Op die manier kan je gaan uitzoeken wat er het beste converteert, waar je meest inschrijvingen of verkopen uit haalt.

Hoe doe ik dat ?

Als je google analytics gebruikt dan heb je een dergelijke functie (klikgedrag) ter beschikking. Bij inhoudsoptimalisatie kan je Site-overlay terugvinden. Daar kan je perfect zien hoeveel percent van je bezoekers op bepaalde verwijzende links,foto’s, ads etc gaan klikken. Op zich al een mooie functie maar er bestaan betere oplossingen om nog meer in detail te gaan.

Clicktracks (de naam laat al iets vermoeden…) is er zo eentje, maar dan in een extra large versie. Je hebt de free versie, verschillende trials of natuurlijk de betalende versies die van 295$ tot 14.995$ gaan. Voor elk wat wils zou ik zeggen…Maar de gratis versie is al iets om met te beginnen. Clicktracks biedt teveel functies aan om ze hier even snel te gaan opnoemen, je chekt het beter zelf eens uit maar het is zeker een aanrader. Het installeren van deze software kan soms wat moeilijk zijn als je site geen logs bijhoud. Al kan je die wel zelf laten aanmaken…
Wat nog een aanrader is, en een iets meer bescheiden en beperkte oplossing is crazyegg. Daar kan je campagnes doen lopen per klik of per dag/dagen/week, etc en zal je precies zien hoeveel kliks er waar waren. Een zeer basic maar handige tool die ook een gratis en betalende versie heeft.

Van Anti naar Freak

Vroeger was ik een echte “anti-statistieken-kerel” . Waarom had je dat nu nodig ? Gewoon maken dat je veel bezoekers over de vloer kreeg en hopen dat die goed converteerden. Of met andere woorden..schieten in het donker (zonder infrarood bril..haaa). Ik ging wel wat aan mijn keywords, anchor teksten, of keyword density zitten sleutelen maar verder bleef ik gewoon in mijn ‘luie zetel’ zitten en wachten tot er iets binnen kwam.

Gelukkig komt het verstand met de jaren (of toch een beetje) en ben ik nu toch wel van mening veranderd. Velen (ook ik was zo)starten een 2e – 3e -4e ,etc site op omdat site nummer 1 aan zijn limiet zit. Althans dat denken we. We hebben goede rankings voor main keywords, veel inkomende links en 700 unieke bezoekers per dag. Helaas weten we meestal niet wat onze bezoeker uitricht.

Een slogan die me van idee deed veranderen en me echt liet focussen op 1 site was : “ what we don’t need is just another good idea…”.

Focus je op 1 site/project , het is daar dat er het meeste valt te verdienen…

3 reacties op : Analyseer het klik-gedrag van je bezoekers
Skipp de reacties en laat me mijn zegje doen...
[1]Codeboy.be10:34 am on maart 23, 2007

Leuk artikel.
Ben al een tijdje een vaste lezer van deze blog, heel interessante stuff allemaal.

Zelf heb ik ook ervaring met Crazy Egg en ik ben er dik tevreden over. Het is een broodnodige aanvulling op Google Analytics waarvan de site overlay niet echt handig is (werkt enkel op link en niet positie). Ondertussen heb ik zelfs een betalende account genomen omdat ik ook grotere sites moet testen.

Bijkomend voordeel is dat de klant dit echt leuk speelgoed vindt. Het is dus ook een handige salestool : ) en dan ook de kleine investering zeker waard.

[2]Karel Geenen10:36 am on maart 23, 2007

Zeer goed en inspirerend artikel Dave! Ik moet je ook 100% gelijk geven dat je je beter kunt concentreren op 1 project dan op 20 tegelijk.

[3]Dave11:50 am on maart 23, 2007

Vroeger sprong ik gelijk op elk project wat in me opkwam en ik heb nog hopen domeinnamen liggen (waar ik een gat in de markt zag) die ik eigenlijk nooit ga gebruiken. Veel goede ideeën maar er zijn maar 24u in een dag…

Laat je volledig gaan...

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.