Besparen op je Adwords kosten zonder verlies van conversies

Geschreven door : juni 14, 2009 4 reacties

Zouden we dat niet allemaal willen in deze 'moeilijke tijden' ? zeker weten dat iedereen die Adwords campagnes heeft lopen kan besparen zonder 1 eurocent aan inkomsten te moeten inboeten. Sterker nog, iedereen beschikt zelfs over de tools om dat uit te gaan vogelen..

Probleempje die ik bij velen zie / hoor is dat ze de stats van campagne X van afgelopen maand / kwartaal gaan bekijken om te zien welke woord combinaties hun daadwerkelijk iets opleveren en welke hun alleen maar geld kosten.

Men neemt de lijst die in die campagne zit en begint te checken : woordcombinatie A, niks opgebracht, verlieslatend dus..woordcombinatie B, X euro opgebracht, Y euro gekost, we houden Z euro winst over. Door de verlieslatende woordcombinaties uit je campagne te halen zou je op het eerste zicht kunnen besparen.

Nu waar velen geen rekening mee houden :

  • wat is de jaar/lifetime value van een klant ?
    Het kan best zijn dat je hem binnenhaalt met verlies maar als die 2-3-4 keer per jaar terugkomt om te kopen dan wordt het uiteindelijk een winstgevende klant die je in feite via een verlieslatende campagne/keywordcombinatie binnen haalde
  • aan welke bron wordt de uiteindelijke conversie toegekend ?
    Ik had het er eerder al over in het conversies toekennen in GA artikel . Kort uitgelegd : het kan goed zijn dat iemand die in eerste op je site kwam via een adwords advertentie uiteindelijk als een niet advertentie bezoeker wordt 'gekenmerkt' in je Analytics.

Opletten dus als je enkel naar de ROI op keyword level gaat kijken !

Een manier die ik succesvol gebruik om te cutten in mijn Adwords kosten is kijken op welke tijden van de dag PPC mensen kopen. Door gebruik te maken van de aangepaste rapporten functie in Google Analytics ben je in staat dat te zien en krijg je uiteindelijk dit op je bord :

Dit is het uur-rapport van

een campagne. Zoals je duidelijk kan zien is er geen kat die koopt tussen 1:00 en 8:00 h ( met uitzondering van 1 verkoop op 7:00h). Niemand koopt maar de teller blijft wel lopen en dat verkeer kost die maand wel  527,10 euro.

Je kan ook kijken naar de uren waar er maar 1 verkoop was of waar er uiteindelijk verlies was. Door het niet vertonen van je advertenties op die tijden is het best mogelijk dat een verlieslatende campagne 'plotseling' rendabel wordt.

Hoe toveren we dat rapport tevoorschijn ?

Je gaat naar je Google Analytics account, klikt links op de aangepaste rapporten tab en maakt een nieuw rapport aan met deze waarden :

Et voila, het is in de pocket !

Great ! En waar moeten we onze campagne aanpassen ?

We zijn vrijgevig vandaag dus laten we dat ook nog maar eens uit de doeken doen 😮 je klikt op edit campagne (zeg me niet

dat je daar ook een screenshot van wilt :o) en zal een lijstje zien met je huidige instellingen (general, audiance, blabla). Deze heb je nodig :

En vervolgens krijg je dit hier :

Hier kan je de uren/dag gaan instellen waarop je jouw advertenties wilt vertonen.

Niet echt moeilijk maar je moet de juiste knopjes weten zitten..Als ik je aanzienlijk bedrag heb doen besparen, feel free om een donatie te doen …of een linkje te plaatsen naar hier, daar zijn we ook al tevreden mee 😮

zp8497586rq
4 reacties op : Besparen op je Adwords kosten zonder verlies van conversies
Skipp de reacties en laat me mijn zegje doen...
[1]gerben11:51 pm on juni 14, 2009

Wat je daarnaast nog kan doen, is een stap ertussen op basis van DAG.

Je ziet dan alleen de DATA, maar als je dan zoekt naar EEN dag, kan je wel vergelijken op welke dagen je de meeste omzet genereert.

Op die dagen je budget dan hoger maken dan op de dagen dat je minder omzet genereert is OOK een idee 🙂

[2]Dave9:58 am on juni 15, 2009

@ Gerben..inderdaad een zeer goede aanvulling. Maar je kan de filter ook aanmaken zodat hij de uren op elke dag/week gaat tonen of was het dat wat je probeerde te vertellen..het is maandag 😮

[3]Tim6:01 pm on september 8, 2010

Wat ik jammer vind is dat je niet in analytics kunt zien wat de adwords kosten zijn per uur of zie ik iets over het hoofd?

[4]Timothy12:49 pm on november 29, 2010

Super interessant…

want vanaf januari gaat onze vernieuwde site online en starten we dan ook met de adwords-campagne.

Dankzij diverse van Dave zijn tips is onze nieuwe site veel meer gericht naar conversies e.d. Onze huidige site (www.regali.be) is iets te veel informatie-gericht en belicht niet voldoende de webshop.

Ps: Dave, kun je, ergens in de (nabije?) toekomst, eens een artikel maken over webshop met eenmalige product-verkopen, zoals bvb doopsuiker e.d.
Altijd interessant om eens een paar zaken te checken dan.

[5]Auke7:57 pm on februari 3, 2011

Let op dat je tijds instellingen goed staan. Standaard staan ze op pacific tijd. En dat leverd rare tijden op… 😉

Sorry, the comment form is closed at this time.