Concurrentieanalyse, wat moet ik doen om beter te scoren ?

Geschreven door : maart 2, 2008 9 reacties

Het ziet er naar uit dat het opnieuw een overdrukke week wordt, dus snel nog iets neerpennen in onze “vrije tijd” dan maar…

Een veelgestelde vraag : ” hoe kom ik op de eerste pagina van google terecht ?” Je kan het altijd aan een Seo Expert over laten maar je kan het ook zelf gaan doen als je daarvoor de tijd hebt. Iedereen zal zijn eigen methodes hebben maar dit is wat ik meestal doe :

  1. Check het verkeer en eventueel de ROI
    Voor we bloed, zweet en tranen in het optimaliseren van een keyword gaan stoppen willen we toch wel weten of het de moeite waard is. Dat kan je doen door het gebruik van de gekende keywordtools of door je eigen data. Wil je op zeker spelen, maak je best een adwords campagne aan die je een weekje laat draaien. Laat wel het inhoudsnetwerk er even uit…
  2. Wie staat er in de top 10 ?
    Staan er rechtstreekse concurrenten in de top 10 of zijn het eerder info sites zoals wikipedia ? Als wiki ergens bovenaan staat wordt het al een stuk moeilijker om die voorbij te steken op korte termijn. Maar als je niet “gehaast” bent moet je je zeker niet laten afschrikken door dergelijke sites. Tot voorheen speelde de leeftijd van een pagina/site een grote rol maar dat lijkt een beetje voorbij gestreefd…
  3. Check allintitle & allinanchor
    Volgende stap is het chekken voor het gebruik van het keyword in de titels en de anchorteksten (van de inkomende links). Deze factors geven aan of je competitie zich wel/niet bezig houdt met het optimaliseren van hun pagina. De 2 commands zijn dus:

    • allinanchor:keyword
    • allintitle:keyword
  4. Check enkele onpage factoren
    In de eerste plaats check ik de keyword density van het keyword in de eigenlijke body van de pagina ( de tekst dus) en in de H1/2 online casino tags. In het vorige artikel over ons seo experiment was er een discussie over keyword density. En het is inderdaad zo dat er geen “ideale” keyword density bestaat maar (om een voorbeeld aan te halen) als je ziet dat de top 5 een Kwd hebben van 8% en jij haalt maar 2% dan probeer je best zo dicht mogelijk bij die 8% te komen. Je moet natuurlijk niet te enthousiast worden en er 40% van maken want dan is de kans groot dat google dit als keyword spamming zal aanzien en zal het je meer slecht dan goed doen. In mijn opinie zal het veranderen van deze factoren enkel zin hebben (en eventueel resulteren in betere rankings) als je inkomen anchortkesten zowat gelijk zijn aan die van je competitie want die wegen nog altijd zwaarder door.
  5. Linkpopulariteit in de interne linkstructuur
    In tegenstelling tot de anchorteksten van de inkomende links is het ook altijd aan te raden om te zien hoe het zit met de anchorteksten op de site zelf. Wordt er gebruik gemaakt van goede anchorteksten om intern te linken of is het meer iets van “klik hier”..
  6. Inkomende links
    Waarschijnlijk nog steeds DE factor die zorgt voor grote verschuivingen in de resultaten. Dus kijk hoe het zit met de backlinks van je concurrenten.

    • Gebruik van anchortekst
    • welke pagina”s komen de links voor (topical related, directories, link pagina”s, netwerken, etc)
    • Soort link : zijn het contextuele links , “sponsored links”,etc

Aan de hand van al deze factoren moet je in staat zijn om een degelijk “plan” op te maken om beter te scoren…Zoals je ziet is het best arbeidsintensief en niet iets wat je in 5 minuten zal klaarspelen.

9 reacties op : Concurrentieanalyse, wat moet ik doen om beter te scoren ?
Skipp de reacties en laat me mijn zegje doen...
[1]edwin7:05 am on maart 3, 2008

Ik merk dat we regelmatig verschillende standpunten hebben 😉
De leeftijd speelt volgens mij een nog steeds zeer belangrijke rol,ik hebt gemerkt dat ik moeilijk een nummer1 kan kloppen die al 6 jaar op 1 staat ook al is die nauwelijks geoptimaliseerd.Verder ben ik benieuwd naar de resultaten van je keyword-density systeem.

[2]Dave8:24 am on maart 3, 2008

Het speelt zeker nog een rol maar toch minder dan vroeger. Je moet maar eens zien in de SERPS hoeveel ‘jonge’ en PR-loze pagina’s de ouderen eruit kegelen…Als je een oude pagina op 1 ziet staan die amper is geoptimaliseerd, ga ervoor want op een dag spring je erover , gegarandeerd !

Dave

[3]edwin7:50 pm on maart 3, 2008

Ik ga je op de hoogte houden,wanneer en hoe ik er over wip( maar met een pagestrenght die momenteel 3 x hoger ligt,drie plaatsen lager blijven staan zet een mens aan het denken, Bv. in het .com domein zijn de seo en webdesign posities door oudjes ‘ingenomen’,weliswaar met enige optimalisatie.
P.S. jouw website werkt maar gedeeltelijk meer op mijn ‘oude’ IE6, die van deinternetmarketeer hangt deze browser helemaal op. Af en toe de crossbrowser compatibility checken is klantvriendelijk. 😉

[4]Mijn concurrent in Google is een multinational, maak ik kans ?10:15 am on maart 4, 2008

[…] Artikel : Concurrentieanalyse, wat moet ik doen om beter te scoren ? Volgend Artikel […]

[5]Rob1:55 pm on maart 6, 2008

Dave,

Goed artikel, ik mis alleen het checken van de inlinks van enkele concurrenten via bijvoorbeeld de Site-explorer van Yahoo en de backlink-checker van Domain-pop. Daar begin ik althans altijd mee 🙂

[6]Dave3:03 pm on maart 6, 2008

Hey Rob,

Er zijn inderdaad genoeg manieren om backlinks en aanverwante info op te vragen 🙂

Hoe gaat het trouwens met de site na de veranderingen ?

Dave

[7]Rob3:37 pm on maart 6, 2008

Goed!
We mogen absoluut niet klagen. Zoals je ziet wordt de site steeds ‘voller’.
We leggen nu wat meer de focus op het specificeren van producten, zodat de klant makkelijker een keuze kan maken. Zo kan men specificeren op merk, serie, budget, trefwoord, populariteit, prijs etc.

Alleen het vinden van geschikte inlinks is moeilijk, maar volgens mij ben ik niet de enige die daar moeite mee heeft.

[8]Links voor mijn website, waar en hoe vind ik die ?12:20 am on maart 7, 2008

[…] een vorig artikel dat ging over concurrentie analyse was er een reactie van rob die vond dat het moeilijk was om goede inboud links te krijgen. Dat is […]

[9]Erdal11:18 am on maart 16, 2008

Maak uw website “crawler friendly” !
Maak uw website “link worthy” !
Content is the “KING”.

Laat je volledig gaan...

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.