Bron van een conversie bepalen in Google Analytics.

Geschreven door : maart 29, 2009 11 reacties

Voor ik afsteek met mijn eigenlijke verhaal toch nog een prachtige marketing/reclame stunt die ik eerder deze week tegenkwam. Om maar aan te tonen dat teveel bedrijven die op het net gaan niks tracken of totaal geen kennis hebben en hoe sommige SEA bedrijven hier op in spelen. Tenzij het bedrijf in kwestie en de adverteerder hier een overeenkomst hebben gesloten…

Heb er gelijk een screenshot van gemaakt die je hier kan vinden maar mocht je het live aan het werk willen zien, hier klikken en op de adwords advertentie van www.MatraBike.nl klikken.

Tot zover deze kleine onderbreking…

Conversies en ROI, een hot topic waarvan het belang de komende jaren enkel nog zal toenemen. “Via goede analytics software kan je alles tot op de centiem checken” : is een stelling die veel wordt aangehaald maar is dat ook daadwerkelijk zo ? Niet alles is wat het lijkt…

Als de conversie gebeurt in 1 sessie is het inderdaad behoorlijk makkelijk om de conversie toe te schrijven aan 1 bron. Iemand klikt op je adwords advertentie, komt op je site , selecteert een product, gooit het in de shoppingcart , doorloopt het uitcheck proces en komt op de bedankpagina. Duidelijk dat de conversie hier aan je adwords advertentie wordt toegekend.

Maar waar wordt de conversie in de volgende voorbeelden aan toegekend in de wetenschap dat de meest recente referral / campagne / search de credit krijgt voor de conversie of verkoop (punt 10 in deze GA video)

1. Iemand gaat op zoek naar een nieuwe printer en tikt “Printer HP kopen” in Google. Loopt enkel adwords advertenties maar ook enkele organisch resultaten af en blijft hangen bij een organisch resultaat. Het model en de prijs spreken hem wel aan maar moet toch nog eerst even overleggen met vrouwlief. Hij gooit de productpagina bij zijn favorieten , overlegt ‘s avonds met de vrouw en vraagt nog wat advies bij vrienden en 7 dagen later opent hij zijn favorieten om naar jouw online casino productpagina

te gaan. Hij gooit de zooi in zijn winkelkar en koopt uiteindelijk.

2. Een ander scenario : onze beste man ziet bij zijn eerste zoekopdracht ‘Printer Hp kopen” een aantrekkelijke adwords advertentie waar hij op klikt. Komt op je site en is geneigd om te kopen maar moet met zijn vrouw… 😮 . Hij vergeet om je site op te slaan maar kan wel de naam van je zaak herinneren. Drie dagen na zijn eerste bezoek tikt hij in Google de naam van je shop in. Je verschijnt bovenaan de organische resultaten (of adwords) , hij klikt er op en koopt uiteindelijk.

3. Via een banner op een PC forum (er wordt een permanente cookie meegegeven) komt hij op je site terecht maar gaat niet gelijk tot aankoop over. Een paar dagen na zijn eerste bezoek komt hij via zijn delicious pagina terug en koopt uiteindelijk.

4. Zelfde scenario als nummer 3 maar na zijn eerste bezoek laat de beste man één of andere spyware software runnen op zijn pc en de banner cookie wordt van de pc gehaald. De banner advertentie zal hier in ieder geval niet de credit krijgen.

5. Iemand “tweet” dat printer X van HP de komende 3 dagen aan -30% wordt verkocht. De man volgt de link naar de productpagina brengt maar hij beslist om toch nog niet te kopen want zijn huidige printer doet het nog steeds prima. De volgende dag begeeft zijn printer het en hij denkt aan de tweet van gisteren, gaat naar google en tikt in “HP printer X -30%”. Hij komt op uiteindelijk op een product pagina terecht (zelfde van gisteren of andere) en koopt die handel.

Zoals je zelf kan zien zal Google Analytics niet altijd de juiste bron toekennen aan een conversie. De vraag is of er ook 1 bron aansprakelijk gesteld kan worden voor een conversie als die conversie gebeurde in meerdere sessies ?

En dan hebben we het nog niet gehad over offline verkopen die gebeuren omdat ze iets online hadden gevonden.

Door utm_nooverride=1 toe te voegen aan je url kan je inderdaad de eerste bron waarmee ze binnen kwamen de volledige credit geven maar ook hier zou dat niet correct zijn.

Wees dus voorzichtig in het nemen van beslissingen gebaseerd op ROI via Google analytics…niet alles is wat het

lijkt 😮

zp8497586rq
11 reacties op : Bron van een conversie bepalen in Google Analytics.
Skipp de reacties en laat me mijn zegje doen...
[1]Vitzo8:35 pm on maart 30, 2009

Dave, ik begrijp de exacte betekenis van deze post niet. Wij hebben inderdaad een overeenkomst met Matrabike om Search Engine Advertising te doen via DaisyCon. Sinds vorige week is het blijkbaar niet meer toegestaan, maar hiervan waren wij niet op de hoogte gebracht: “Dit is sinds vorige week niet meer mogelijk. De afkondiging wordt deze week, eigenlijk vandaag, verstuurd. Helaas komt dit wegens drukte morgen in de nieuwsbrief. — Ruud Sjollema”

De titel van de afbeelding “Adwords Screw” begrijp ik dus niet helemaal. Is het mogelijk dit te verduidelijken a.u.b.?

[2]Dave8:55 pm on maart 30, 2009

Hi ruud,

Het leek me een heel rare manier van werken…je klikt op een advertentie voor fietsen en je krijgt eerst een ‘extra’ reclame voorgeschoteld. Als bezoekers op jullie logo klikken worden ze naar jullie pagina gebracht en niet die van matrabike…Ik vroeg me af of matrabike dan ook voor die klikken moet betalen..

Het gaf mij het idee van…ik doe jullie campagne en gooi er snel nog iets van mij tussen..

Voor de rest heeft deze post niks met dit te maken, het was gewoon een opmerking 😮

Dave

[3]Dave8:50 am on april 1, 2009

Gaat er iemand vandaag of morgen naar e-Business expo te Brussel; Tour & Taxis.
Ik hoor er zeer weining over op de forums ? Misschien onbekend ?
Heeft al enkele malen plaatsgevonden ? Iemand ervaring met deze beurs ?
Denk dat ik morgen eens ga kijken, zeker de presentaties rond conversies.

http://www.ebusinessexpo.be/site.php

ps: Dave, ik weet dat deze reactie niet aansluit met het bovenstaande artikel.
Maar ik denk wel dat hier het doelpubliek zit betreft deze beurs.
Dus sorry voor dit “misbruik”. 🙂

[4]Dave9:02 am on april 1, 2009

Je moet je vraag natuurlijk ergens kwijt kunnen 😮

Ik ga in ieder geval niet langs ook al zit ik morgen in Brussel. Pascal schreef een verslagje van vorig jaar http://deinternetmarketeer.be/2008/03/21/de-e-business-expo-in-belgie/ mocht je dat nog niet hebben gelezen..

Dave

[5]Pascal Beyens7:29 pm on april 5, 2009

Ha, en dit jaar wou ik het hebben over het feit dat al maanden aan een stuk mijn mailbox vol loopt met spam gerelateerd met die beurs!
🙂

Enfin, spam. t Is in alle geval toch wel lichtjes overdreven.

[6]Dave9:55 am on april 6, 2009

Denk dat we toch gemiddeld een mailtje of 2 per week gedropt kregen, het begon me ook ‘lichtjes’ te irriteren 😮

[7]Pascal Beyens2:00 pm on april 6, 2009

Oef, ik was dus niet de enige 🙂
Ik heb ze allemaal nog bewaard. Zelfs banken stuurden een mail over hun presentatie op de beurs dacht ik(ING). Een stuk of 15-20 in totaal schat ik.

Spammen maakt nog steeds deel uit van Belgische internet marketing blijkbaar.
Met als resultaat dat ze dit keer waarschijnlijk geen bericht en link krijgen op mijn blog…

[8]Dave10:01 am on april 7, 2009

Ben naar beurs geweest en vond het wel interessant voor mij; als newbie in e-commerce en internet marketing. Zo leer je toch wat namen en bedrijven kennen. 2 presentaties bijgewoond, wel ok. Maar soms “herhaling” als je dé blog-feeds hebt die je moet hebben.
Begrijp wel dat voor een “ervaren iemand” deze beurs niet veel nieuws brengt.

[9]Google Adwords Truc om je kosten aanzienlijk omlaag te halen ! | Etail7:04 pm on juni 14, 2009

[…] welke bron wordt de uiteindelijke conversie toegekend ? Ik had het er eerder al over in het conversies toekennen in GA artikel . Kort uitgelegd : het kan goed zijn dat iemand die in eerste op je site kwam via een […]

[10]Zoekwoorden, Hoe bepaal je welke zoekwoorden belangrijk zijn ? | Etail5:28 pm on augustus 27, 2009

[…] En de eenvoudige reden, een top 3 plaats in Google brengt nog steeds veel meer verkeer binnen dan bijvoorbeeld ergens op plaats 8-9 of +10 te hangen. En wedden dat er nu iemand gaat reageren met ” ja maar, veel verkeer wil niet zeggen dat je het goede verkeer naar binnen haalt. Het zijn de conversies die tellen..” Gedeeltelijk mee eens maar ik had het er eerder al eens over dat het toewijzen van conversies aan bepaalde bronnen niet zo makkelijk is. […]

[11]Hoog Scoren in Google dankzij het SEO Wiel | Etail Blog7:14 pm on december 29, 2009

[…] materiaal die je eventueel hebt verzameld is niet altijd even verstandig want wie zegt dat je de juiste conversiebron hebt kunnen blootleggen ? Het zal dus een mix van cijfermateriaal (intern & extern) en  […]

Sorry, the comment form is closed at this time.