Conversies en Het check out proces (2)

Geschreven door : februari 8, 2007 1 reactie

Een goede webshop in elkaar �knutselen� is geen makkelijke opgave. En als dan blijkt dat de helft van je bezoekers je winkelkarretje vroegtijdig verlaten dan wordt het tijd dat je die even grondig gaat nakijken op gebruiksvriendelijkheid. Reeds eerder beschreven we in het eerste deel over conversies 5 tips om je conversie aan te pakken..Hier komen nog 5 tips :

  1. Overzichtelijk maken
    Maak je winkelmandje heel overzichtelijk en geef duidelijk aan wat de volgende stap is om verder te gaan. Wees voorzichtig met je knoppen �checkout� en �verwijder�. Soms staan die pal naast elkaar en is er visueel weinig verschil tussen de 2. Vergeet niet dat mensen lui zijn als het op lezen aankomt en als die 2 naast elkaar staan dan kan men evengoed de �verwijder� knop aanklikken in plaats van de �checkout� knop. Met als gevolg, hun winkelkarretje leeg en een mogelijks pissige klant die gelijk je site verlaat.
  2. Aanpassen van een bestelling
    De klant moet het product dat in zijn winkelkarretje zit makkelijk kunnen aanpassen. Dat kan bijvoorbeeld het aantal zijn maar evengoed een bepaalde kleur (als je vb. t-shirts verkoop) of bepaalde maten (denk maar aan schoenen). Indien dit geen optie is voor jouw biz, maak dan dat de�verder winkelen� knop duidelijk staat aangegeven. Een goede overzichtelijke structuur in je winkelmand is van zeer groot belang !
  3. Foutmeldingen
    Hoeveel keer kom je het niet tegen�Je vult alles in , of dat dacht je toch, en dan krijg je de melding dat er iets verkeerd (of niet) staat ingevuld. Geef heel duidelijk aan welke fout er is opgetreden of welk veld er incorrect werd ingevuld. Laat je klant zelf niet zoeken of alles opnieuw invullen.
  4. Maak je bekend
    Dat is trouwens ook een belangrijke factor op je site zelf�maar laat je klant weten wie je bent. Plaats contact info ! Naam, adres, e-mail, etc en plaats ook altijd een telefoonnummer waarop ze je eventueel kunnen bereiken. ! Sommige mensen voelen zich pas op hun gemak, of hebben een �veiliger� gevoel, als ze eens �live� met iemand van de shop hebben gesproken. Een Live Chat functie is hiervoor een ideale tool en kan je conversie gevoelig gaan verhogen. Ze hebben niet het gevoel meer dat ze �op een site� aan het surfen zijn. Er staat ook daadwerkelijk iemand voor ze klaar als ze vragen hebben. Je hebt er toch ook een hekel aan als je gaat shoppen, je zoekt iets of wil meer uitleg en je kan geen verkoper vinden�
  5. Laat je site verifi�ren
    Laat je verifi�ren door een 3e partij door middel van een �seal� / goedkeuringslogo. Dat schept meer vertrouwen bij de klant. In de US heb je tal van deze bedrijven die dergelijke seals aanbieden. Enkele heel bekende zijn BBB (Better Business Bureau) , Verisign, Hacker Safe,etc. Onderzoek van die laatste toonde aan dat de conversie met gemiddeld 13% de hoogte in ging door het plaatsen van deze seal. Helaas zijn deze pas interessant als je een deglijke omzet draait want ik geloof dat Hacker safe ergens een $1800 / jaar kost. De meeste van die seals zijn trouwens niet beschikbaar voor shops buiten het US grondgebied. In Europa is Trusted Shops ��n van de meest gekende. Kost een kleine 600 euro/jaar.

Als je echt wilt weten waar het fout gaat op je site en dan specifiek in je shopping cart zal je toch gebruik moeten maken van software om een duidelijk en correct beeld te kunnen vormen. Er zomaar op los gokken is tijdverlies en gaat je conversie misschien nog meer naar omlaag halen.

Tip : Met de meeste van de live chat functies kan je je bezoekers �volgen� tijdens hun bezoek. Je kijkt als het ware mee over hun schouder. Je kan natuurlijk moeilijk gans de dag zitten kijken maar zo nu en dan eens meekijken kan soms genoeg zijn om tot bepaalde conclusies te komen.

1 reactie op : Conversies en Het check out proces (2)
Skipp de reacties en laat me mijn zegje doen...
[1]Mathieu1:33 am on augustus 9, 2007

Voor punt 5: Een gratis kwaliteitswaarborgmerk dat zich richt op NL/BE is: http://www.safe2shop.nl.
De kwaliteit van de webshop beoordelen en drukken ze uit in een x aantal sterren.

Met de beoordeling krijg je netjes een rapportje en verbeterpunten (waar nodig) om eventueel te upgraden naar meer sterren. Werkt goed en geeft vertrouwen onder je bezoekers/klanten. Ook niet onbelangrijk is dat het geheel belangenloos wordt gedaan. Ok, één linkje dan naar de site, maar daar krijg je ook weer een linkje voor terug (zonder condoom).

Laat je volledig gaan...

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.