Conversies optimalisatie op lange termijn…

Geschreven door : november 9, 2010 7 reacties

In de vorige post had ik het over min of meer instant conversie verhogende methodes maar natuurlijk zijn er ook een hoop zaken die je conversies op lange termijn kunnen aanzwengelen. Laat ik met het meest nieuwe speeltje van Amazon beginnen. Ok Amazon is meestal niet altijd het goede voorbeeld voor wij kleine vissen maar deze komt zeker op mijn lijstje te staan..

1. De “Like It” knop

Dat facebook het internet landschap en zelfs ons persoonlijk landschap/omgeving  (bij de meeste toch) heeft aangetast ontgaat ook vele andere grote spelers op het www  niet en de bekende “like” knop wordt geweldig veel overgenomen/gekopieerd/gebruikt.  Nu heeft ook Amazon dat ding geïmplementeerd op hun site. Momenteel zie ik het enkel op hun “moedersite” (.com) maar zal ongetwijfeld wel doorgetrokken worden naar hun zuster sites.

Een (voor de bezoekers) onschuldige knop die van gigantisch grote waarde kan zijn voor een webshop als je het mij vraagt. Nu ze geven het zelf ook aan als je op het knopje klikt :

Telling us what you like can improve your shopping experience.

Of vertaald naar het NL : hoe meer we van je te weten komen hoe gerichter we je zaken kunnen aansmeren 🙂

Wel goed gevonden dat je stem enkel wordt bijgeteld als je daadwerkelijk gaat kopen, wat de geloofwaardigheid van het knopje natuurlijk alleen maar ten goede komt. Ongeacht op je koopt of niet, het item komt wel op je “like lijstje” te staan

  1. Het befaamde lijstje waar je makkelijk kan “unliken” en waar je kan aangeven of ze dat product mogen gebruiken om aanbevelingen te doen… voel je de nattigheid al komen ?
  2. Toont aan hoe goed die mannen segmenteren in je persoonlijke interesses/acties en wees er maar zeker van dat die praktijken zich gaan vertalen in een gigantische conversie lift op lange termijn !

Wat me opvalt is dat het knopje eigenlijk een “all in one” oplossing is die een whishlist,ratings en social sharing samenbrengt. Het doet meer dan we op het eerste zicht zouden denken…vooral in de positieve zin voor de sales van Amazon  🙂

2. Je zoekfunctie

Ook hier tonen de groten der aarde (Google op kop) hoe belangrijk een goede zoekfunctie is en hoe ze ongetwijfeld kan bijdragen tot conversies, van welke aard die ook mogen zijn.  Een goede zoekfunctie voorzien is helaas geen makkelijke opgave omdat de meeste webshop oplossingen met een standaard iets zitten waar je weinig of niks aan te vertellen hebt.

Als er al een zoekfunctie aanwezig is dan tik je je zoekopdracht in en wordt je naar de resultaten pagina genomen waar je wel of geen resultaten kan vinden en waar je begint  te klikken in de hoop dat te vinden wat je zoekt  of je begint een nieuwe zoekopdracht  in te tikken om het na 2-3 keer waarschijnlijk op te geven.

En toen werd de automatische aanvulfunctie in het leven geroepen wat ongetwijfeld een stap in de goede richting

was en het de gebruiker iets  makkelijker maakt of jezelf de mogelijkheid geeft om je bezoekers meer te “sturen”.

En vandaag de dag zie je meer en meer zoekfuncties die gelijk al de resultaten laten zien voor de zoekopdracht :

Of beter nog… Typeresult een recent (en betaalbaar) product van Nl bodem die in deze case toont hoe ze een lift van 49% in conversies zagen bij bezoekers die gebruik maken van de interne  zoekmachine.

  1. Producten die gerelateerd zijn aan je zoekopdracht verschijnen & veranderen  naargelang de zoekopdracht specifieker wordt
  2. 3 en 4 geven je de mogelijkheid om in je zoekopdracht al te gaan filteren

Ook bij Rockmelt, een nieuwe browser die er aankomt krijg je zoekopdrachten en de bijhorende resultaten in 1 scherm te zien, het wordt een trend en volgens mij iets wat de gebruiksvriendelijkheid van een site alleen maar ten goede komt en happy bezoekers = meer conversies 😉

Google maakte vandaag trouwens bekend dat de preview functie loslaat op het grote publiek. Mocht je het gemist hebben, nu krijg je ook een screenshot te zien van de zoekresultaten als je erover hovert, dus je hoeft niet eens meer het resultaat aan te klikken om te zien hoe of wat. Het concept zit  in de lift mogen we stellen en dat zal wel niet (enkel) zijn omdat het “fancy” of “cool” is…

3. Micro Conversies

Worden op de meeste webshops nog teveel aan de kant geschoven vanwege “het niet rendabel” zijn.  Althans dat wordt gedacht en men gaat nog steeds liever voor de “harde sale” wat in mijn opzicht een verouderde aanpak is die niet meer in deze eeuw thuis hoort. Ik weet niet of je ooit al eens een enquête hebt gehouden onder je sitebezoekers en hun uitdrukkelijk hebt gevraagd wat het doel van hun bezoek is…

In een enquête die ik nu heb lopen op een nieuwe webshop blijkt dat meer dan 60% informatie komt winnen en niet onmiddellijk de intentie heeft om te kopen.. en dat is in de lijn van wat ik we meestal zien bij dergelijke onderzoekjes.  Maar ook Google geeft zelf aan (bron kan ik helaas niet meer vinden..iemand?)  dat slechts 30-35% van hun zoekopdrachten een commerciële intentie hebben.

Dus…..niet echt slim om die 60% zomaar van je site te laten verdwijnen in de hoop dat ze je ooit wel eens zullen terugvinden of moet ik zeggen, niet slim om die 60% toch iets proberen aan te smeren (en ze te storen) terwijl ze op dat ogenblik geen interesse hebben !

Micro conversies zorgen ervoor dat je ze op de één of de andere manier toch op je prospect lijst kan krijgen zodat ze je niet uit het oog verliezen. Een micro conversie voor een shop zal meestal één van deze 2 hier zijn :

  • ze je laten volgen via een social media kanaal (rss,facebook,twitter,etc)
  • ze een gids/how to/case studie laten downloaden zodat ze op je mailinglist komen te staan

4. Delete Storende Elementen

Iets dat meestal hand in had gaat met A/B of multivariabele testen maar teveel sites/pagina”s schreeuwen nog steeds naar een bezoeker waardoor zijn focus wordt verlegd en of het makkelijke navigeren/gebruiken van de site in het gedrang komt.

Om even te illustreren en onder het motto : “vindt het product en win..” …check deze pagina eens, dit is een productpagina waar ze een hondenmand proberen te verkopen. Je ziet van alles staan..behalve de hondenmand…

Op een productpagina heb je bezoekers al iets dieper in je verkoopstunnel en meestal hebben ze al een weg afgelegd op je site om daar te komen dus je wilt ze daar toch geen hartaanval of zenuwinzinking bezorgen door allerlei prularia onder hun neus te plaatsen. De opbouw van een productpagina is voor mij bijzonder eenvoudig : de focus ligt op het product (en vooral de “voeg toe aan winkelwagen” knop) , niks anders 🙂

Hetzelfde geld voor vele homepagina”s. Die worden liefst volgepropt met zoveel mogelijk elementen om toch maar te tonen wat je allemaal in huis hebt of welke leuke acties je hebt lopen. Het voorbeeld dat ik in de laatste nieuwsbrief aanhaalde gebruik ik hier ook nog eens..laten we eens 2 homepagina”s van shops vergelijken die promoartikelen voor bedrijven verkopen.

Homepagina 1 :

  1. Dat is dan ook het enige wat hier goed aan is..zo weet je wel gelijk wat je hier kan vinden…Voor de rest, teveel zaken die hier schreeuwen om aandacht maar niks dat me dichter zal brengen bij mijn doel vrees ik

Homepagina 2 :

Dit is hier een compleet ander verhaal en ze weten dat wanneer iemand op hun home terecht komt hoogstwaarschijnlijk nog aan het zoeken moet gaan dus spreekt de tekst (1) zeker en vast aan voor een groot segment van de bezoekers. Alleen jammer dat ze dat niet doen in combinatie met een goede zoekfunctie. Ik kan me voorstellen dat de telefoon opnemen en bellen voor info  nog altijd een barrière vormt voor velen.

Het is ook duidelijk waarom je beter bij hen koopt ipv bij de concurrentie  (2)

Bij horloges.nl hebben ze dat wel beter begrepen :

en spelen ze duidelijk in op de zoekende medemens. Zou eigenlijk graag eens stats horen/te zien krijgen van deze functie 🙂

Nu ik snap ook wel dat je ergens een goede balans moet vinden tussen gebruikers en zoekmachines dus zou ik het inderdaad niet zo verstandig vinden mocht je geen links leggen vanop je home naar je meest belangrijke pagina”s of best verkopende items maar je hoeft het daarom niet  recht in het gezicht van de bezoeker te gooien want die heeft er meestal geen boodschap aan.

Ik wil wel nog even snel de productpagina aankaarten van de US promoshop :

Vergelijk dat bijvoorbeeld eens met het hondenmand voorbeeld 🙂

  1. geen ellenlange en onoverzichtelijk categorieën
  2. naam van het product kan je ook niet naast kijken
  3. duidelijke foto waar de kleur van het shirt worden aangepast naargelang de kleuroptie die je aanklikt
  4. korte & bondige doch duidelijke omschrijving
  5. duidelijk prijsoverzicht met een duidelijk USP dat ze de goedkoopste zijn
  6. eventuele opties worden ook duidelijk gepresenteerd
  7. misschien wel het belangrijkste op de pagina en net onder de “add to cart”  waar je er niet naast kan kijken : hun belofte naar jouw toe waar ze waarschijnlijk de grootste vrees van velen aankaarten en je gerust stellen dat er geen enkel order in productie gaat zonder dat er iemand van hun team dat persoonlijk heeft gecontroleerd en je heeft gecontacteerd om nog even te bevestigen

Verder geen “clutter” op de pagina.  Voor hetzelfde geld hadden ze “Amazon spasmes” en gingen ze de pagina volgooien met “andere interessante items” , “klanten die dit kochten , kochten ook dat” etc maar ze behouden de focus.

Kijk het is een kwestie van testen. Gooi er related en andere zaken op waarvan je denkt dat ze een toegevoegde waarde kunnen bieden maar hou het in de gaten en evalueer na een half jaar of daar echt gebruik wordt van gemaakt en het je extra conversies oplevert. Indien niet, gooi die rommel er af en hou het clean en strak.

De algemene formule voor een site en betere conversies is duidelijk -> Betere usability = minder gefrustreerde mensen = meer conversies….

5. Vraag het dan !

Onvoorstelbaar (zou Eddy Wally zeggen) hoeveel waardevolle informatie die je hieruit kan halen en nog onvoorstelbaarder hoe weinig bedrijven/webmasters hier gebruik van maken !

Het is iets wat voor mij  voortreffelijk werkt en ik zie geen reden waarom het dat niet voor jou zou doen.  Ik heb het natuurlijk over het houden van enquêtes of het vragen van een  feedback aan je site bezoekers. Je kan het op een rustige en of storende manier doen en geloof me, zelfs de storende manier doet het nog altijd  prima. Met storende heb ik het over popup die je in het gezicht van je bezoeker dumpt en waardoor ze genoodzaakt zijn om het te lezen.

Er zijn een massa tooltjes beschikbaar maar de meest gekende zijn volgens mij :

Om een “echte” enquête te houden bij bijvoorbeeld mijn emailbestand gebruik ik surveymonkey, kost eigenlijk 2 keer niks (zoals de meeste tools de dag van vandaag..) als je ziet wat het je kan opleveren. Ze hebben sinds kort ook de optie om een popup op je site te gooien of op facebook te dumpen 🙂

Misschien een kort verhaaltje van ondergetekende wat het kan doen :

In de vorige post had ik haalde ik de optie “bundelen” aan maar er bestaat ook zoiets als “upgraden” . Om het “upgrade” principe toe te passen heb je meestal een “eigen productie” nodig (kan zowel product als dienst zijn) en  ga je via een enquête gaan polsen bij je klanten en prospects wat hun wensen en of ideeën zijn om niet al teveel in het donker te gaan schieten.  Zo stuurde ik een enquête uit naar mijn mailbestand met 4 vragen aangaande 1 bepaald product en vroeg hun :

  1. wat voor hen een lage/budgetvriendelijke prijs was voor dat product. Stel ik verkoop autoradio”s, dan vraag ik hen wat zij verstaan (in termen van prijs) onder “goedkoop” (konden kizen uit verschillende prijsklasse”s)
  2. wat het allerbelangrijkste is voor hen als ze een autoradio willen aankopen (gaf ik 3 opties)
  3. er worden 2 radio”s gepresenteerd (met korte uitleg qua verschillen), eentje is het model dat we momenteel verkopen , ander is een upgrade en ik vraag of ze voor het  model zouden gaan wat we nu in de shop hebben  of toch de upgrade zouden kiezen die x aantal euro duurder is
  4. wat het maximaal bedrag is wat ze ooit zouden willen spenderen aan een autoradio

Op een goede 3 weken tijd hadden 260 mensen de enquête ingevuld en kon ik min of meer concluderen :

  1. wat mensen wilden betalen voor een low budget radio : 60% gaf aan dat ze  tussen de 200-250 euro wouden spenderen, mijn huidige low budget model was 175 euro (ruimte mogelijk voor prijsstijging of duurdere modellen)
  2. 73% ging voor het upgrade model bij vraag 3
  3. 32% had tussen de 500-800 euro over voor een “goede” autoradio, 18% tussen de 800-1000 euro en 24% meer dan 1000 euro (als er duurdere modellen in productie gaan heb ik tenminste een idee tot waar ik kan gaan..)

Redelijk eenvoudig en straight forward niet ? Op basis van de resultaten die ik daaruit haalde liet ik onder andere 50 stuks maken van het upgrade model als try out. De extra (productie)kost van de upgrade was iets minder dan 5 euro, de verkoopprijs (van het originele model)  kon echter  wel met 35% de lucht in. Eindresultaat…na een kleine 4 weken waren de 50 stuks de deur uit en had ik iets meer dan 4500 euro extra in de pocket. Een (berekend) schot in de roos en de eigenlijke productie kon beginnen 🙂

Als ik mijn mond nooit had opengedaan was ik waarschijnlijk nooit aan die upgrade begonnen en waren de  originele modellen in de shop gebleven… mijn omzet zou er nu een stuk minder aantrekkelijk  uitzien…

Dit mooie voorbeeld wil ik jullie ook niet onthouden, een prachtig feedback systeem om naar de kwaliteit van content te polsen :

Geeft het grootste deel van de lezers feedback op de artikels ? Waarschijnlijk niet maar het is zoals bij Usability testen, met een paar feedbacks weet je meestal de grootste pijnpunten eruit te halen en de nodige verbeteringen aan te brengen.

Wat hebben we geleerd ?

  1. Dat er veel verschillende manieren zijn om extra geld in de lade te brengen
  2. Dat we er gewoon 1 moeten uitnemen en implementeren !

Ik bedenk trouwens net nog een conversietip maar ga die voor de nieuwsbrief houden, hebben we gelijk inspiratie om te schrijven 🙂

7 reacties op : Conversies optimalisatie op lange termijn…
Skipp de reacties en laat me mijn zegje doen...
[1]Marco Bouman10:10 pm on november 10, 2010

Hey Dave,

Goed artikel en vooral leuk geschreven!

Het puntje ‘micro conversie’ spreekt mij erg aan. Dit wordt nogal eens vergeten door vele webshops. En ook hier heb je gradaties. Je kunt, wat velen doen, iets van waarde weggeven (zoals een Ebook of andere PDF content).

Maar in mijn ogen bestaat er ook nog een level tussen softconversie en harde conversie (orders). Laatst hebben wij voor een Italiaanse online supermarkt een ‘kennismakingspakket’ bedacht en geimplementeerd.

Een tas vol lekkere, mooie Italiaanse producten. Van koffie tot en met wij, meel, paste en noem maar op. We hebben de marge er volledig uitgehaald om de nieuwe bezoeker ‘over de streep te trekken’.

Dus er zijn veel vormen van micro conversies te bedenken… als ze maar passen bij het unieke van de webshop zelf, eenvoudig te implementeren zijn en … bezoekers ECHT over de streep heen weten te trekken.

Fijne avond,
Marco Bouman

Dave7:10 am on november 16, 2010

Als je weet dat je nieuwe klant hoogstwaarschijnlijk een terugkerende bezoeker wordt kan je dat inderdaad doen maar als je het moet hebben van eenmalig verkopen is dit niet echt haalbaar 🙂

[2]walter3:39 am on november 14, 2010

kan men ergens zo’n script voor een like button met ratings en sociale media ergens downloaden?

Dave7:12 am on november 16, 2010

Ongetwijfeld, hangt er een beetje vanaf op welk platform dat moet draaien. Wat zoek je specifiek ?

[3]Max2:16 am on november 16, 2010

Een andere aantrekkelijke methode van de ‘I Like this’ methode is te vinden op tweakers.net, in de prijswatch. Je kunt daar aangeven of je er eentje hebt, of dat je er eentje zou willen.
Kortom je kunt ‘braggen’ over het feit dat je er al eentje bezit, maar misschien het meest interessante is de ‘Ik wil ook!’ aantallen, omdat dat goed kan aangeven hoe populair een product kan worden.
Hierop inspelen kan je verkopen stuwen door er aandacht in je nieuwsmail aan te geven, speciale aanbiedingen mee te creeeren etc.

Dave7:13 am on november 16, 2010

Heb je een linkje, kan het niet gelijk terugvinden onder ‘prijswatch’ en die super storende banner zorgt ervoor dat de zin om te zoeken volledig verdwijnt 🙂

[4]jeroen8:31 pm on november 16, 2010

Stanks. Zoals altijd weer een uitstekende blogpost. Nu uiteraard nog de stap om het zelf te implementeren c.q. toe te passen (zoals je zelf vaak aangeeft wordt dat snel vergeten en blijft het vaak bij een oja ervaring… ook vaak bij mij,,, ook schuldig!)

Laat je volledig gaan...

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.