Long Tail Zoekwoorden Gebruiken Op Je Website

Geschreven door : februari 23, 2007 6 reacties

Er is de laatste tijd overal wel iets te lezen over de long tail. We haalden het reeds eerder aan in het artikel ‘waar te beginnen bij het opstarten van je website’ en Karel Geenen schreef onlangs een interessant artikel over het Long Tail concept. Wat we hier vandaag in het kort gaan bespreken is HOE je het Long Tail (LT) concept kan gebruiken (in je keywords) om meer bezoekers naar je site te halen en hopelijk ook je conversie te gaan verhogen.

;;;;;
Hoe vind ik de LongTail keywords ?
;;;;;
Zelf gebruik ik 2 methodes om de LT te gaan zoeken en dat zijn de ‘publieke’ data die daadwerkelijk cijfermateriaal weergeven en mijn eigen data. Voor je de LT gaat gebruiken en pagina’s gaat optimaliseren zoek je beter wel uit of het de moeite loont om er tijd in te gaan stoppen en of het iets kan opbrengen want daar gaat het ten slotte toch om.
;;;;;
Publieke datacenter
;;;;;
Hoofdzakelijk maak ik zelf gebruik van Wordtracker maar het is niet aangeraden als je een Nl- talige site hebt en je vooral op de NL&Be markt bent gericht, dan ga je beter Keyworddiscovery gaan gebruiken of andere waar ik misschien het bestaan niet van afweet…(als iemand nog iets weet, laat het gerust even weten !)
;;;;;
Er is natuurlijk het argument dat een publiek datacenter zoals wordtracker,etc voor iedereen toegankelijk is en dat de LT uiteindelijk populair gaan worden en Long Tail af zijn. Dat kan zo zijn maar niet noodzakelijk ! Het hangt ervan af in welke branche je zit want er zijn veel websmasters die niet weten waar ze eigenlijk mee bezig zijn en nog nooit van LT hebben gehoord. En kennen ze het concept wel, dan wil dat niet zeggen dat ze het gebruiken of weten hoe ze het kunnen gebruiken. Je moet het gewoon proberen, het kost je enkel wat tijd…
;;;;;
Het concept is eenvoudig :

  • Koop je een dag , week, maand of jaar licentie
  • Typ je hoofdkeyword in Je krijgt een lijst van je hoofdkeyword en gerelateerde woorden/zinnen
  • Ga dieper graven in die woorden en zoek diegene die minder zoekvolume hebben

Eenmaal je die hebt gevonden kijk je of er al dan niet veel/weinig competitie is voor die keywords. Meestal ga ik niet verder zoeken als er minder dan 50 keer/dag wordt op gezocht. Op maandbasis kom je dan aan een totaal van 1500 keer maar die zullen natuurlijk ook niet allemaal op je site terecht komen. Daar er heel weinig competitie is voor die keywords is het makkelijker om goed te ranken en zijn top 1-2-3 posities makkelijk te halen. En dan mag je toch zeker op 60-80% van het totaal verkeer gaan rekenen. In dit geval zijn dat toch een 1000 bezoekers/maand. En dat enkel voor 1 Long Tail !
;;;;;
Om nu zeker te zijn dat die LT genoeg verkeer genereren / converteren zet je een adwords campagne op. Op die manier ga je zelf gaan meten en is er geen twijfel meer mogelijk !!!
;;;;;
Het gebruik van je eigen data
;;;;;
Het lijkt me heel duidelijk dat je hierbij dus gebruik gaat maken van eigen data.

Een gouden raad : Van zodra je een website opstart, gebruik software die data gaat bijhouden over je site. Ook al weet je op dat moment totaal niet hoe je die kan gebruiken !

Om eigen data op te bouwen kan je gebruik maken van google analytics, hittail of eender welke programma’s. Je kan via die weg zoekwoorden / combinaties terugvinden waarmee bezoekers op je site zijn terecht gekomen. Wat je dan moet gaan uitzoeken is op welke plaats je staat in de SERPS voor die keywords en wat het maandelijks zoekvolume is.
;;;;;
Sta je in de top 3 , dan moet je niet verder gaan optimaliseren want veel verschil zal het niet gaan uitmaken. Sta je niet in de top 10, dan check je eerst of er genoeg zoekvolume is , is het de moeite dan kan je gaan weer gaan optimaliseren.
;;;;;
Waar gebruik je de Long Tails ?
;;;;;
Dan rest natuurlijk nog de vraag waar je de LT kan /gaat gebruiken. Het snelste resultaat (wederom eigen ervaring) verkreeg ik door die te gaan gebruiken in de titel van je pagina. Binnen de week stond ik in de top 5 waar ik anders niet in de top 100 was terug te vinden. Verder kan je die natuurlijk gaan gebruiken in je teksten of je site, artikels, adwords campagnes, ankerteksten,etc.
;;;;;
Het gebruik van LT heeft voor één van onze sites geresulteerd in een verdubbeling van de bezoekers ! We zijn van 7000 unieke bezoekers naar +15000/maand gegaan in 3 maand tijd. Onze Alexa ranking ging van +2.300.000 naar 672.000 en vanzelfsprekend is de omzet ook de hoogte in gegaan….
;;;;;
stats.jpg

6 reacties op : Long Tail Zoekwoorden Gebruiken Op Je Website
Skipp de reacties en laat me mijn zegje doen...
[1]Karel Geenen3:48 pm on februari 23, 2007

Goed artikel ! Een goede tip, maak gebruik van Google analytics. Daarmee kun je werkelijk alles bijhouden (en het is ook nog eens gratis!).

[2]Dave4:01 pm on februari 23, 2007

Google Analytics is inderdaad een geweldige tool om alle soorten van data te gaan bijhouden maar als het op de LT aankomt verkies ik toch hittail.

[3]TruFu9:07 pm on februari 24, 2007

Goed artikel! LT optimalisatie is voor veel mensen onbekend en daarom moet het ook een beetje onder de radar blijven 😉

De website aanpassen voor LT (na analyse dus) is alleen gepast voor ‘statische websites’. Voor blogs e.d. zou ik dit niet doen, dan pas je je posts aan puur voor longtail. Dat gaat tegen mijn integriteit 🙂 Maar voor andere type websites (e-commerce, corporate etc) is dit perfect.

[4]Dave1:18 am on februari 26, 2007

Hey Trufu,

Heb je inderdaad wel gelijk in…Maar er wordt veel ‘gebloged’ om zo verkeer naar de ‘statische site’ te brengen natuurlijk en dan heb je de LT’s minder nodig..

[5]123forum11:37 am on maart 14, 2007

Heel erg duidelijke uitleg, zelf merk ik ook als ik de titel aanpas bijnna altijd hoog met dat keyword in de serps.

[6]Long Tails, winstgevend of tijdverlies ?11:02 pm on maart 27, 2007

[…] In dit artikel hier schreef ik over het gebruiken van de long tail zoekwoorden. De beste manier om Long Tails te gaan verzamelen die waardevol zijn voor je eigen site of markt is werken met eigen data. Data gaan verzamelen via analytics software om vervolgens de verkregen data te anayseren, bepalen wat er mogelijks voor meer verkeer kan zorgen en die selectie op zijn beurt gaan testen, opnieuw analyseren en dan pas te gaan implementeren in je site, linkstrategie,etc Klink ingewikkelder dan het is…. […]

[7]Linkbuilden in Moeilijke markten, een Case Studie | E-Tail11:26 am on april 30, 2013

[…] ook niet dat het maken van een goede structuur en de focus op longtail zoekwoorden meestal weinig tot geen  externe linkbuilding campagnes nodig heeft om beter te gaan scoren in […]

Laat je volledig gaan...

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.