Email adressen ‘verzamelen’

Geschreven door : april 11, 2007 No reactie

Vorige keer haalde ik heel even het belang aan van email adressen. Nog steeds ben ik ervan overtuigd dat online shops te weinig moeite doen om aan list building te doen.

Bij Internet marketing gaat het erom om mensen naar je site te krijgen om producten of een service aan te bieden. Mensen die op je site terecht komen en kort daarna je pagina sluiten zijn vluchtige bezoekers waar je verder niet veel mee kunt. Ok misschien waren ze gewoon op de verkeerde site terecht gekomen en had je niet waar ze op zoek naar waren. Maar het kan evengoed zijn dat je site hun wel aansprak maar ze alleen hun portemonnee nog niet boven tafel hadden of gewoon nog geen nood hadden aan je product / service op dat moment.

Makkelijk is anders

Als je die groep van mensen, die tenslotte interesse hadden, steeds opnieuw kan contacteren kan je ze omzetten in actieve kopers. Je kan er een band mee opbouwen en dat is van zeer groot belang voor je biz ! Tot voor een paar jaar was het een stuk makkelijker om email adressen te verzamelen. Je plaatste een formuliertje ergens op je site met de alom bekende zin “ Hou me op de hoogte” of “schrijf me in voor de nieuwsbrief” en klaar was kees…Vandaag liggen de zaken iets moeilijker en geven bezoekers hun adres niet zo makkelijk meer vrij. De reden is behoorlijk evident als ik dagelijks mijn mailbox bekijk en zie dat de helft daarvan viagra-casino-totaal geen interesse berichten zijn.

Waar moet je op letten ?

  • Voor wat hoort wat
    Biedt hen iets aan als ze inschrijven. Een gratis rapport (klink ook al zo afgezaagd), software, trial, unieke content en in geval van een E- shop, geef hun een speciale promotie, one time offer, of een serieuze korting. Je zal versteld staan hoeveel mensen inschrijven en vooral hoeveel van de ingeschreven personen ingaan op je offer.
  • Maak het niet te moeilijk
    Plaats je formulier niet ergens in een verdoken hoekje of op één of andere pagina waar zo goed als niemand komt. Ga na wat je meest bezochte pagina’s zijn en plaats daar een ‘redelijk opvallende boodschap’ waar er niet kan naast gekeken worden. Je kan ook gebruik maken van een pop-up , pop-under etc maar die wekken meestal irritatie op en worden als ‘vervelend’ beschouwd. Als de layout het toelaat kan je natuurlijk op alle pagina’s je formulier plaatsen maar dat is soms niet zo evident.
  • Privacy
    Er doen veel ‘evil’ verhalen de ronde en vooral de minder ervaren internet gebruiker gaat minder snel zijn gegevens achterlaten bij een ‘vreemde’. Probeer duidelijk aan te geven dat je hun privacy zal beschermen en dat je het niet zal doorverkopen aan derden,etc..Een ‘trust seal’ kan hierbij een heel goed middel zijn om je bezoeker op zijn gemak te stellen duidelijk te stellen dat een 3e instantie bevestigd dat je zeer zorgzaam met hun gegevens zal omgaan.
  • Doe het voorzichtig
    Stel je niet te opdringerig op ! Soms kom je van die sites tegen waar je je adres moet achterlaten voor je toegang krijgt tot de site. Dan ga ik gelijk naar het rode kruisje bovenaan. Hetzelfde geldt voor de pop-up…kan agressief overkomen. Doe het opvallend maar niet opdringend. Vraag ook niet teveel info bij het inschrijven, een naam en het email is meer dan voldoende. Alle verdere info is natuurlijk heel erg handig voor je eigen stats maar het schrikt mensen af. Eenmaal je een band hebt opgebouwd kan je eventueel iets meer gaan vragen.

  • Opties
    Biedt hen verschillende opties aan indien je over een ruim assortiment beschikt. Stel je hebt een online dierenzaak, dan kan je je wel inbeelden dat iemand met een hond geen aanbiedingen voor een kat of vis in zijn mailbox wil zien. Werk zo doelgericht mogelijk en ga segmenteren ! Tenslotte zal het de uitschrijvingen tegen gaan en zal je ook een hogere conversie aan het einde van de rit gaan overhouden.
  • Spreek je eigen taal
    En dit geldt voor de ganse opbouw van je site…gebruik je eigen manier van spreken. Zorg dat ze je kunnen onderscheiden van andere online verkopers die de welgekende ‘verkoop blablabla’ gebruiken. Je moet je site een gezicht geven en een eigen manier van communiceren. Dat alleen al kan ervoor zorgen dat bezoekers makkelijk gaan inschrijven.

Er zijn vast en zeker nog een hoop anderen zaken die kunnen bijdragen tot het verzamelen van adressen maar persoonlijk zijn er 2 factoren die bij mij heel doorslaggevend zijn geweest in een hoger percentage en dat waren de positie van het formulier en het offer. De inschrijvingen zijn met 300% gestegen en daarbij gaat 20% van de ingeschrevenen in op het one time offer wat wordt aangeboden.

No reactie op : Email adressen ‘verzamelen’
Skipp de reacties en laat me mijn zegje doen...

No comments yet.

Laat je volledig gaan...

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.