22500 Bezoekers voor Amper €150 : Yes We Can

Geschreven door : maart 16, 2016 No reactie

De laatste maanden nogal fel aan het spelen geweest met Facebook ads (verkeer naar site doorsluizen, niet op FB houden) en ik moet zeggen dat het een vast pay to play kanaal aan het worden is.

Er wel gelijk bij vertellen dat het niet voor elk type van biz zo goed zal werken en vermoedelijk voor sommige totaal niet maar schiet het beestje vooral niet af zonder het uitvoerig te proberen want als het lukt koop je gericht verkeer voor peanuts!

Wie wil er nu geen verkeer inkopen voor 0.006/klik?

Ook gelijk even duidelijk maken dat (in dit vb) het om een bijzonder goed afgelijnde target groep ging in BE&NL en er niet met een kanon naar een mug werd geschoten.

Het bovenste resultaat was een video op de site. Dat ging lekker maar helaas na een paar dagen afgekeurd 🙂

De middelste ad was dezelfde als de eerste maar dan met een kleine aanpassing en de onderste was een foto.

Wat heb ik ondertussen geleerd (1)

Dat ‘besturingselementen’ zoals een play/stop knop etc niet zijn toegestaan in je advertentiefoto. Volgens FB zet je mensen aan tot acties die misleidend zijn.

Ondertussen had ik wel al +3K bezoekers naar de site getrokken… dat konden ze in ieder geval niet meer afnemen.

Dan maar een 2e advertentieafbeelding in elkaar gephotoshopt waar die elementen niet meer in zaten. Dit was het min of meer:

Dit was minstens evengoed als de afgekeurde advertentie en hier hadden ze bij FB blijkbaar geen problemen mee 🙂

Naast de ‘herkenbare elementen’ is een foto die verkoopt geweldig belangrijk!

Meestal zijn dat niet de standaard screenshots die je bij een Youtube video krijgt te zien en ga je best zelf op zoek naar iets wat de ‘curiositeit’ bij de mensen opwekt en die het engeltje (of duiveltje) op hun schouders laat zeggen “Klik dan toch!!!!”.

Had ik al vermeld dat ik niet op zoek was naar een hoge CTR van Chineesjes en of mensen waar ik niks kon mee aanvangen op de site maar mijn trigger aan het optimaliseren was voor mijn gekozen doelgroep.. just to make sure we’re on the same track….

Bij het gebruik van foto’s ligt het iets anders. Als de volledige foto werd getoond in de advertentie was de CTR lager dan wanneer je slechts een gedeelte van de foto laat zien.

Hier verkoop je het wild al voor het is geschoten:

En hier moeten ze nog schieten om het volledige plaatje te zien te krijgen:

Dus eerst even goed nadenken over hoe je het visueel moet/kan aanpakken is importante…

Wat hebben we nog geleerd?

Dat een goede advertentie ook heel wat organisch FB verkeer en pagina likes met zich kan meebrengen. In mijn geval meer (en goedkoper) dan wanneer ik enkel advertenties gebruikte om pagina likes te verzamelen.

Super goedkoop verkeer naar je website doorsluizen EN geweldig veel FB activiteit creëren.. das bijna te mooi om waar te zijn 😉

Mooie liedjes duren niet lang…

Grootste verschil met voorbeeld Adwords is  dat de levensduur van die succesvolle advertenties bijzonder kort zijn. Daar waar je met Adwords makkelijk een constante kan aanhouden is dat hier niet het geval.

Op zich ook niet zo verwonderlijk omdat je hier echt een target groep instelt, die x aantal mensen bevat, daar waar je bij de reguliere adwords ads gewoon op zoekintentie gaat inzetten.

Eenmaal je vat bijna is leeg gepompt valt de boel natuurlijk omlaag en moet je met iets anders op de proppen komen.

Veel kliks & verkeer is nice maar converteert dat ook?

Steenvast vraag 1 als je met het veel kliks/verkeer op de proppen komt. Om toch even de juiste toon te zetten, een conversie in mijn geval was een lead/email adres geen harde sale.

Conversie% van FB schommelt nogal. Soms is dat 0.40% en andere dagen rond de 1%. Als we dat naast de 3.6% van Adwords leggen ziet het er niet zo goed uit.

Maar conversie % is veelal een waardeloze metric natuurlijk 🙂

Door de hoeveelheid verkeer die FB me stuurt haal ik een pak meer leads binnen (zoals in +1000%) dan via Adwords en de kost/lead (aha.. dat is wat we willen horen) ziet er uiteindelijk zo uit:

Adwords: €3.30
Facebook: €0.94

Daar hoef ik verder geen tekeningetje meer bij te maken…

Voorlopig push ik nog geen verkoop naar die leads toe maar mocht dat wel zo zijn dan zouden we natuurlijk het volledige rekensommetje kunnen maken als we de lead to sale ratio erbij konden halen.

Mobiel

Ik zeg het er toch nog maar eens bij maar FB verkeer is vooral mobiel:

Als je site daar niet is op voorzien stel je het beter nog wat uit. Is die wel mobiel, dan wil dat nog niet zeggen dat die gebruiksvriendelijk (en of verleidelijk) in elkaar zit!

Dus testen hoe je het engagement bij die mensen kan aanzwengelen is wel van groot belang. Je wilt het onderste uit de kan halen…

En in the goodies staat er trouwens een interessant stuk over mobiele site navigatie waar ik wel eens aan de slag mee moet.

Mooie liedjes duren wel lang

Het is niet omdat de advertenties een korte levensduur hebben dat je er geen blijvend succesverhaal kan van maken.

Meet -> Retargeting

Daar ga ik het niet uitvoerig over hebben want het plan ah begin van het jaar was om kortere posts te schrijven maar als je dit soort van campagnes voert (en verkeer kan genereren) ben je niet van de slimste als je er geen retargeting campagnes aan koppelt.

En dat zowel via Facebook ALS Adwords.. of eventueel nog andere partijen mocht daar het budget voor zijn.

Je kan daar dus op verschillende manieren een bijzonder mooi vervolg aan breien 🙂

Wat je moet onthouden

In ieder geval niet dat ik erin geslaagd ben om verkeer in te kopen aan €0.006 want daar doe jij niks concreet mee!

Maar wel dat Facebook misschien toch niet zo slecht is om het (nog) eens te proberen.

De kunst ligt er vooral in om de juiste ‘hook’ te vinden en dat kan alleen als je beetje research hebt gedaan en een idee hebt van wat er een no/go is.

Stel je bent een bouwbedrijf en wilt vooral je budgetvriendelijke nieuwbouw woningen onder het jonge publiek brengen.

Een doelgroep aanmaken van jonge / pas getrouwde / samenwonende mensen en die met advertenties bestoken van één of ander afgewerkt/nog te bouwen project gaat het echt niet doen.

Je nieuwbouw gids met do’s/dont’s maakt al meer kans maar reken er niet op dat dit veel gedeeld gaat worden.

Een artikel op je site dumpen met de meest hilarische bouwfouten en dat gebruiken als trigger op FB.. daarmee maak je wel kans om de jackpot binnen te halen.

Of toch het begin van de jackpot want dan zal het erop aankomen om :

1. dat verkeer te analyseren zodat je daaropvolgende acties/triggers kan bouwen
2. de nodige retargeting campagnes op te maken.

Zoals altijd is het veelal een kwestie van out of the box denken en er geen one shot kill van te willen maken.

No reactie op : 22500 Bezoekers voor Amper €150 : Yes We Can
Skipp de reacties en laat me mijn zegje doen...

No comments yet.

Laat je volledig gaan...

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.