Google blijft experimenteren met hun advertenties

Geschreven door : december 8, 2008 5 reacties

Zat vandaag wat rond te hangen op de.com verie van Google en zag iets nieuws dus..hier kunnen we het Google checkout systeem nog niet gebruiken maar in de States en de UK wel en er blijkt evolutie te zijn. Mocht je toruwens niet weten wat google checkout is…laten we zeggen een concurrent van paypal (bijlange nog niet zo succesvol). Je kan hun checkout aan je shopping cart toevoegen en op die manier creditcard betalingen ontvangen. Er zijn een paar voordelen met G's systeem :

  • Naamsbekendheid = vertrouwen
  • Het Google checkout icoontje wordt onder je adwords advertentie vertoond
  • Per $1 die je spendeert in Adwords kan je $10 aankopen via google checkout gratis verwerken. Met andere woorden. Als je $500/maand spendeert bij Google adwords kan je $5000 aan bestellingen ontvangen via Google checkout zonder dat je transactiekosten moet betalen

Google claimt dat de doorklikratio op advertenties met hun google checkout logo 10% hoger ligt en uiteindelijk zorgt voor 40% meer conversies. Lijkt me toch een serieus verschil en we moeten natuurlijk online casino ook niet alles geloven wat

ze ons vertellen.

Terwijl ik het eergisteren even had over de cash back deals van microsoft kwam ik vandaag dit hier tegen  :

De laatste advertentie is er eentje met de standaard google checkout knop en die

daarboven…die had ik nog nooit gezien en het is er eentje die , door de kleurcombinaties alleen al, boven alle andere advertenties uitspringt. En als je dan nog eens de -$20 ziet…

Er wordt natuurlijk niet verteld over voorwaarden of zo maar vandaag de dag wil iedereen wel besparen.

Ik kan me voorstellen dat een dergelijke batch nu nog effectief zal werken maar als we starks bij elke advertentie iets dergelijks zien staan zal het effect een stuk minder worden.

Verder is Google blijkbaar ook aan het experimenteren met uitklapbare adwords advertenties.

Door op het te klikken komt er een lijst van 3 producten tevoorschijn. Ze zouden enkel verschijnen als de adverteerder in kwestie zijn producten in Google Base heeft staan. Maar hoe de producten die worden vertoond worden geselecteerd….geen idee..

Als dit doorbreekt zullen menige seo'ers waarschijnlijk weer op hun achterbenen gaan staan omdat op die manier de organische resultaten natuurlijk behoorlijk naar beneden worden geduwd als er op het wordt geklikt. Een zoekactie verschijnt (nu) nog steeds met de extra functie ingeklapt dus er zal weinig veranderen volgens mij en in de wetenschap dat slechts 20-30% van alle zoekopdrachten commercieel gericht zijn denk ik dat we niet teveel moeten gaan panikeren 😮

zp8497586rq
5 reacties op : Google blijft experimenteren met hun advertenties
Skipp de reacties en laat me mijn zegje doen...
[1]Edwin9:19 am on december 9, 2008

Zaken waar in de toekomst zeker rekening mee moet gehouden worden, vooral op de hoog commerciële keywords zullen de organische resultaten steeds verder worden teruggedrongen.Google is en blijft een private onderneming. Binnen afzienbare tijd zullen de uitklapbare adwords wel standaard geactiveerd zijn en moeten dichtgeklapt worden om er vanaf te geraken..

[2]Thijs2:57 pm on december 9, 2008

Als je dit zo ziet dan wordt je niet vrolijk. Het lijkt een kwestie van tijd tot pagina 1 alleen nog uit ads bestaat.

Als je nu alleen al ziet hoeveel plaats Google Maps in beslag neemt bij een geografische zoekopdracht. Tel daar de Adwords reclames uit dit artikel eens bij op.

Dat is een flink eind scrollen tot je organische resultaten ziet.

[3]Mathias12:10 pm on december 22, 2008

Hopelijk wordt Google checkout hier snel beschikbaar, al wat nare ervaringen met Paypal gehad.

[4]André Dominicus12:00 am on januari 8, 2009

Ik kwam een dergelijke advertentie ook al tegen bij een query op de Google co.uk versie voor de Nokia 5800. Zie ook http://andredominicus.blogspot.com/2009/01/adwords-met-google-checkout-afbeelding.html.

Kan me voorstellen dat het effectiever is in CTR. Maar of het ook in conversie scheelt? Je krijgt ook alleen kijkers, omdat het zo opvalt.

Wat me verder enigszins verbaasde was dat er wordt doorgelinkt naar een categorie of productpagina. Wellicht was naar de eerste stap van checkout (voor alleen de button) ook een optie geweest?

[5]Dave12:06 am on januari 8, 2009

De button geeft enkel aan dat de verkoper google checkout als betaalmiddel aanvaard. Ik zie wel niet hoe ze de bezoeker naar de checkout zouden kunnen brengen 😮 ..hij heeft immers nog niks beslist..
Dave

Sorry, the comment form is closed at this time.