Google Analytics echt leren begrijpen & data omzetten naar Acties

Geschreven door : oktober 12, 2013 8 reacties

Update : even de daad bij het woord gevoegd Het  grootste probleem bij veel  kleinere en zelfs grote  ecommerce ondernemers (durf ik zeggen de meeste ?) die ervoor zorgt dat men nauwelijks of zeer traag vooruit geraak is chaos… Ray Ban nederland Scoren in Google, linkbuilding, conversie optimalisatie, adwords runnen, partners zoeken, affiliates verzorgen, emailcampagnes tijdig de deur uit sturen, facebook & twitter account & blog  levendig houden, binnengekomen bestellingen afhandelen, telefoons beantwoorden, problemen oplossen, stockbeheer, administratie,etc Alles loopt door elkaar en er is te weinig structuur laat staan een strategie om min of meer te weten waar men naartoe wilt. Men zit wel eens in Google analytics naar alle sexy data en cijfers te staren maar er kan geen link worden gelegd tussen al die data (als men al de juiste kan vinden) en welke conclusies men er nu moet uit gaan trekken. Adidas Zx 700 Femme Noir Nike Air Max 2017 Homme De reden daarvoor kan je 9/10 vinden in het feit dat de meeste geen doelstellingen gaan opmaken. CORTEZ

NIKE FLYKNIT LUNAR3

sklep new balance 966 meskie En zonder die doelstellingen kan je natuurlijk geen meetpunten op de kaart zetten en dwaal je doelloos rond in je cijfermateriaal. Vraag aan elke webwinkelier wat het doel van zijn/haar site is gegarandeerd dat bijna iedereen je zal zeggen “ah zoveel mogelijk verkopen natuurlijk!” . Nike Air Max 95 Homme adidas ultra boost donna New Balance Polska

  • Air Jordan 6 Uomo
  • new balance 574 damskie kolorowe  Wat op zich wel klopt maar dat is de eindstreep (niet altijd, er terugkerende klanten van maken zou nog beter zijn )  en om die eindstreep te behalen zal je  uiteindelijk toch enkele KPI’s moeten instellen. nike chaussures pas cher Omdat ecommerce toch mijn grote liefde is ga ik het even schetsen aan de hand van een voorbeeld  in die sector  🙂 Bij een ecommerce site zijn er eigenlijk maar 3 manieren om meer centen/verkopen binnen te halen :

    • meer nieuwe klanten aantrekken
    • meer terugkerende klanten ‘krijgen’
    • gemiddeld bestelbedrag naar boven trekken

    Meer nieuwe klanten aantrekken zou je kunnen door volgende zaken te pimpen :

    • organisch verkeer
    • adwords verkeer
    • verwijzend verkeer

    Bij organisch verkeer zou je dus deze KPI’s kunnen instellen om er todo’s uit te halen

    • wie komt er binnen met branded keywords
    • wie komt er binnen met non branded
    • hoeveel pagina’s is mijn site rijk en via hoeveel LP komen de bezoekers binnen (dode pagina’s opsporen – spider probleem?)
    • hoeveel % van mijn verkeer komt van #1 , #2-#5 , #6-#10, +#10

    Of als we nog dieper graven in vb de non branded keywords :

    En als we uiteindelijk nog verder afzakken  naar het segment van de vragen stellers (hoe/wanneer/wat) :

    • micro conversies (downloads)
    • macro conversie (sales)

    Dit is zo’n beetje de flow van het gebeuren :   Geen idee of het een beetje te volgen is maar het bekijken van deze micro & macro conversies vertelt ons een compleet ander verhaal dan wanneer we het ‘globaal’ zouden bekijken. C.J. Mosley Ravens Jerseys Globaal zou je ongeveer zoiets te zien krijgen :   Een goed plaatje om voor te leggen bij de financiële/sales dienst (details interesseren ze meestal niet) maar het is geen data waar jij mee aan de slag kan. Laten we het segmentatie proces dat ik hier boven beschreef eens in grote lijnen gaan volgen… Fjallraven Kanken Mini air max chaussures We zien hier boven  dat de organische verkoop uit Google goed was voor 81 transacties dus tijd om dieper te gaan graven. nike air max flyknit uomo asics gel pulse 8 damskie Nike Air Max 2017 Goedkoop Probleem hier is dat wanneer je op google/organic gaat klikken je niet verder meer kan graven :   We moeten het dus langs een andere weg proberen. En beginnen bij Search->Organic   Hier krijg je natuurlijk alle data te zien van organisch verkeer (met 86 transacties ipv 81 waarmee we waren gestart)  en gaan we een eerste segment moeten aanmaken & toevoegen waar we enkel Google verkeer gaan uithalen. Air Max 2017 Nero Donna

  • Nike Air Max 90 Women
  •   en zo komen we weer op onze 81 transacties :   In een volgende stap willen we enkel de bezoekers zien die op de site terecht kwamen met non branded zoekwoord combinaties. Met andere woorden, mensen die niet specifiek naar ons op zoek zijn gegaan. Tajh Boyd – Clemson Tigers Dat vraagt om een filter : We gaan dus het branded verkeer gaan uitsluiten door bij “Matching RegExp” al ons brandnames op te sommen en te scheiden door een |. adidas sanda?y dzieci?ce Dat wordt dus iets in de aard van brandname1|brandname2|brandname3. New Balance 247 hombre ADIDAS Yeezy 350 Boost adidas femme dentelle Er zijn ook ingewikkelder zaken/formules die je daar kan uitvoeren om alles op te vangen maar laten we het niet te moeilijk maken… Adam Wainwright Authentic Jersey Scarpe Adidas Online basket nike requin homme pas cher Vergeet niet dat je Exclude moet gebruiken voor het Keyword, standaard zal dat op “Include” staan.. ULTRA BOOST Uncaged asics a4 uomo We krijgen dat het volgende :   Mensen die via organische van Google binnen kwamen  en die geen merk naam gebruikten zijn goed voor 67 transacties. Nu nog een kwestie van deze zoekopdrachten wat te gaan filteren om te zien waar er mogelijk werk aan de winkel is. adidas sandals enfants sac kanken pas cher Laten we eens die groep bekijken die met een koopintentie op de site terecht kwamen. Washington Redskins Jerseys We willen alle zoekopdrachten zien waar het woord koop,kopen,bestellen en of  online in voor komt. NIKE AIR MAX 2018 Die halen we er op deze manier uit :   en geeft ons volgend resultaat : Ok dit is “bingo”. nike air max 2017 heren blauw adidas stan smith argent We zien 278 zoekopdrachten met duidelijke koopintentie maar we halen er slechts 1 verkoop uit, dat is ‘gene vetten’ en daar halen we makkelijk een paar todo’s uit. Nike Air Max 98 Homme Dallas Mavericks new balance uomo brescia Even los uit de pols :

    • matched de zoekopdracht voldoende met de landingspagina ?
    • komen ze op een productpagina of een artikel terecht ?
    • indien op een artikel, is er een duidelijke product placement en of Call to action aanwezig naar het product ?
    • als er een duidelijke CTA is, tijd om een A/B test op te zetten ?
    • zijn mensen misschien niet klaar om te kopen en kunnen we ons beter concentreren op micro conversies (downloaden van een gids of zo) ipv de harde sale ?
    • popup/enquête op enkele van die pagina’s plaatsen en ‘vragen’ waarom mensen niet kopen (ow ja dat werkt 🙂 )
    • is een remarketingcampagne zinvol ?

    Of we halen er de mensen uit die problemen hebben en hoogstwaarschijnlijk wel interesse hebben in een oplossing :   Merknaam & koopintentie eruit halen en alle zoekopdrachten waar probleem, problemen, oplossingen,etc in voorkomt opnemen. Adidas Zx Flux Homme Rouge new balance 420 femme beige Meer dan 2500 bezoeken met meer dan 300 verschillende zoekopdrachten waar het woord probleem of aanverwante in voorkomt. Nike Air Max 91 Homme asics beyond damskie Wij hebben de oplossing in onze shop en toch halen we geen enkele verkoop. Donne Scarpe Air Jordan 3 Ook hier kunnen we dezelfde vragen stellen/todo’s uithalen als bij het vorige topic waar we de koopintentie bekeken.. adidas gazelle femme noir adidas nmd rouge Je hoeft geen geleerde of volslagen ‘nerd’ te zijn om echt aan de slag te gaan met Google analytics, gewoon beetje gezond verstand en vooral weten wat je echt wilt/moet weten… FREE 5.0

    Update : wat dit concreet betekent

    Terwijl ik aan het schrijven was en deze data bovenhaalde heb ik het maar gelijk in de praktijk omgezet (zou idioot zijn om het niet te doen..). nike air max tn hombre Er was niks verkeerd met de landingspagina vs zoekopdracht en er was ook een product placement & call to action aanwezig dus leek het me aangeraden om daar eens een A/B test mee te gaan doen in eerste instantie. Adrian Gonzalez Jersey Dit zijn de stats na 5 dagen voor pagina/test 1 : En dit de stats voor pagina 2 : Ik weet niet hoe jullie daarover denken maar +€300 euri op 5 dagen tijd met slechts 2 pagina’s wat aan te passen…wat gaat dat geven als we al die honderden andere pagina’s tweaken…

  • air presto uomo
  • Dus…

    8 reacties op : Google Analytics echt leren begrijpen & data omzetten naar Acties
    Skipp de reacties en laat me mijn zegje doen...
    [1]Jung Media6:34 pm on maart 12, 2013

    Uit ervaring blijkt dat veel conversies worden behaald uit brand names ipv non-branding zoekwoorden. Hieraan ligt ten grondslag dat bezoekers vaak eerst zoeken op een non-branded zoekwoorden en daarna terug komen op de website en een bestelling plaatsen via brand name en daar de conversie aan wordt gehangen terwijl ze in eerste instantie binnen zijn gekomen op een non-branded keyword.

    Dave7:42 pm on maart 12, 2013

    Het conversiepercentage zal idd een pak hoger liggen voor de branded (logisch ook) maar als we het van op aantal conversies & revenue bekijken winnen de non branded meestal big time…

    [2]Pieter7:07 pm on maart 12, 2013

    Dave, hoe zie jij dan de Not provided zoekwoorden in dit verhaal? Ik zie bij sommige klanten die tot bijna 50% niet zichtbare zoekwoorden hebben. Steeds moeilijker om branded/non branded en koopintenties vast te leggen. Bij de Adwords geen probleem, maar specifiek de organische search boet toch wat aan zichtbaarheid in als afhandeling van de Analytics…

    Dave7:41 pm on maart 12, 2013

    Daar stop het inzicht inderdaad 🙁 Enige wat ik daar doe is de landingspagina’s id gaten houden in combinatie met een ranktracker om min of meer te weten hoe of wat en er dan een beetje los op gokken 🙂

    Aan de andere kant, als mensen maandelijks met een paar (tien)duizenden woordcombinaties binnen komen , dan heb je nog steeds data genoeg (naast de not provided) waar je wel iets mee kan…

    [3]jeroen9:33 am on maart 13, 2013

    Na het lezen van je post ben ik toch weer bij een klant wat wijzigingen wezen doorvoeren, waar hij erg blij van werd.

    Bedankt voor een porretje zal ik maar zeggen.

    Dave9:20 am on maart 14, 2013

    Onze goede daad voor deze week zit er dan weer op 🙂

    [4]Coen Olde Bijvank3:49 pm on mei 29, 2013

    Weer een zéér handig en nuttig artikel! Sinds 2 dagen ben ik bekend met e-tail, maar ben nu al fan! Ga zo door!

    Coen

    [5]Zoekmachine marketing klopjacht #112:01 pm on juni 26, 2013

    […] Google analytics begrijpen en data omzetten in acties Dave Lorrez – E-tail Volg @davelorrez […]

    [6]Jaap11:33 pm on mei 9, 2014

    Top Artikel. Heel duidelijk

    [7]rob1:02 pm on september 24, 2014

    Helemaal top, mooie site ook!

    Laat je volledig gaan...

    Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.