Hoe zullen de resultaten in Google er over pakweg 5 jaar gaan uitzien ?

Geschreven door : maart 7, 2008 19 reacties

Toevallig kwam ik een paar uur geleden uit op een artikel over een nieuwe functie die Google de ether in stuurt in zijn zoekresultaten. Het officiële bericht over deze nieuwe functie kan je op de google blog lezen. Maar het gaat over een zoekfunctie In een site In de zoekresultaten…

Maar na het zien van deze 2 voorbeelden zal je gelijk weten waarover het gaat. Bij N1 zochten we op het woord ‘Target’ en bij N2 op ‘Amazon’ :

zoekfunctie in zoekresultaten

Om het kort samen te vatten, Google heeft opgemerkt dat mensen die bijvoorbeeld op Amazon zochten (in Google) gelijk de zoekfunctie gingen gebruiken éénmaal ze op Amazon aankwamen om zo hun zoekopdracht meer te specificeren en sneller datgene te vinden waar ze eigenlijk op zoek naar waren. Dus wat doet Google dan … 🙂

Het is natuurlijk ,net zoals bij de sitelinks , gissen wie dat wel/niet krijgt en bij welke zoekopdracht ze verschijnen. In ons voorbeeld zie je bijvoorbeeld dat Target er ook nog eens de sitelinks bij krijgt terwijl dat niet het geval is bij Amazon. Maar die krijgt op zijn beurt wel een 2e listing waardoor ze nog steeds meer ‘plaats innemen’ in de resultaten.

Door deze nieuwe functie worden de groten alleen maar groter en wordt het weer een stukje moeilijker voor ons ‘kleine vissen’ om ons staande te houden.

Ik ben echt benieuwd hoe de zoekresultaten in google er over een jaar of 5 zullen gaan uitzien…video,fotootjes, search boxes, platte grond..

19 reacties op : Hoe zullen de resultaten in Google er over pakweg 5 jaar gaan uitzien ?
Skipp de reacties en laat me mijn zegje doen...
[1]Edwin10:33 am on maart 8, 2008

Ik hou mijn hart vast voor personalized search..

[2]Peter4:17 pm on maart 8, 2008

Ik ook. Ik las net op de Tblog van twee SEM consultants die naar SMX waren gegaan dat google wel eens de 4e en 5e positie kan personaliseren. SEO wordt nog moeilijker dan het voor mij al is.. hmm

[3]Sybren8:09 pm on maart 8, 2008

Goeieavond,

Ik heb gelezen dat Google zelf die sitelinks onder je zoekresultaat bepaald. Klopt dat? Is dat dus helemaal niet te beinvloeden?

Ik ben benieuwd naar de reactie 🙂

Met vriendelijke groet,
Sybren

[4]Dave11:11 pm on maart 8, 2008

@ Edwin & Peter, waarom zo negatief over de personalized search ? Ik zie er niet onmiddellijk een ‘gevaar’ in voor de internet ondernemer, tenzij 80% van je verkeer afkomstig is van Google 😮 maar dat is nooit aan te raden natuurlijk…met of zonder PS. En zolang je je niet inlogd zal er weinig veranderen in de SERPS..

@ Sybren..zoals je zegt , totaal geen controle over maar er zijn wel goed gegronde bedenkingen die aangeven wanneer je mogelijk in aanmerking komt daarvoor.

[5]Edwin6:03 pm on maart 10, 2008

@sybren: naar het schijnt is er toch wat te doen via de google webmastertools..
@Dave: varwaar moet het verkeer dan komen ?, voor zakelijke websites zit je gauw aan 90% trafiek via Google( direct en indirect),andere zoekmachines hebben eigenlijk geen noemenswaardig aandeel.
Verder verwacht ik ook niet een onmiddelijke en zeker verplichte implementatie van PS, het systeem is nog te dom om een wezenlijke zoekverbetering te zijn.

[6]Rob6:21 pm on maart 10, 2008

@Edwin

Niet al je verkeer hoeft uit zoekmachines te komen.
Er zijn genoeg andere middelen om goede, kwalitatieve en eerlijke bezoekers te vinden, ook voor ‘zakelijke sites’.

[7]Edwin6:41 pm on maart 10, 2008

Ik leg het even uit, ik heb het over gratis varianten van traffic building: adwords, affiliate en paid links niet inbegrepen..dan is google je masterprovider van traffic, direct en indirect..als je beweerd dat google maar een sitekick is for new clients dat heb je geen geoptimaliseerde website. Ik beheer zakelijke niche sites met tot 1500 unieke bezoekers per maand ..doe dat eens zonder Google…

[8]Edwin6:42 pm on maart 10, 2008

en dan bedoel ik .be websites geen .nl… 😉

[9]Dave9:54 pm on maart 10, 2008

Google is en blijft natuurlijk de grootste boterham van iedere website denk ik maar voor de meeste e-commerce stores die ik run is het google verkeer (inclusief PPC) ergens rond de 55-60%. Het overige verkeer is direct, yahoo en referrals.

Maar voor Nl en BE sites kan ik best geloven dat het iets anders ligt…Deze blog hier is goed voor 73%…

In de webmaster tools kan je inderdaad zien of je wel of niet sitelinks hebt. Soms staan ze in de webmaster central maar niet op je site. En als ze op je site staan kan je via de central min of meer gaan ‘aangeven’ welke link je er bv. niet wil zien maar of ze ook echt jouw advies volgen..

Verder kan je daar geen trucjes gaan uithalen om ze te verkrijgen…

[10]Pascal3:11 am on maart 11, 2008

Geen idee hoe de zoekresultaten voor pakweg “zoekmachine optimalisatie” er morgen gaan uitzien, laat staan binnen 5 jaar 🙂

Die schommelen toch echt wel hard. En dat lijkt me bij alsmaar meer SERP’s voor te komen.

[11]Jw Bobbink4:11 am on maart 11, 2008

Ik denk dat het straks toch erg de kant op gaat van Personalized Search Results. Google is een zoekmachine die vanuit de basis een product wil afleveren waar iedereen mee tevreden is. Die wil de beste websites bovenaan hebben. Dit is dus ook afhankelijk van persoonlijke voorkeuren. Daar zullen websites dus op moeten gaan inspelen. Je hebt straks dus naast de “niches” ook doelgroepen waarop je je site gaat optimaliseren!

[12]Robert12:32 pm on maart 11, 2008

Ik vind het zoeken bij de sitelinks er eigenlijk maar lelijk uitzien. Ben benieuwd naar wat voor resultaat het heeft voor de bezoekers, heeft iemand hier mischien ook al zo’n extra zoekveld?

[13]Dave1:41 pm on maart 11, 2008

Het ziet er niet uit maar het trekt wel de aandacht, dat is zeker…Er zouden momenteel heel weinig sites met een dergelijke functie voorzien zijn. Laten we zeggen dat het enkel om de groten gaat…

Target – Amazon – NYTimes – Bestbuy – Walmart – youtube (hoe kan het ook anders :o) – flickr…

[14]Daan5:14 pm on maart 12, 2008

Misschien dat over 5 jaar google regionaal is?
Zoals nu nederlandse websites hoger scoren dan niet nederlandse websites.
Dus dat betekent dat als je dan zoekt vanuit Amsterdam dat de bedrijven in Amsterdam hoger scoren dan bedrijven die ergens anders een vestiging hebben.

Voor internet marketing zou het dan voordelen en nadelen hebben. Een regionaal bedrijf bereikt misschien makkelijker zn doelgroep in de buurt, alleen weer minder makkelijker klanten uit heel nederland (of de hele wereld).

Maar opzich zou het handig kunnen zijn…

[15]Dave6:16 pm on maart 12, 2008

Regionaal kan in sommige gevallen handig zijn maar dan zie ik het nut van het www niet echt meer in..kan ik evengoed de telefoongids gaan nemen …

[16]Pascal9:01 pm on maart 15, 2008

Idd, de Gouden Gids …

Ik wil gewoon het beste resultaat als zoeker.
Als je bv in Nederland zoekt naar een vakantie aan de Belgische Kust dan zijn de resultaten van Google.be meestal relevanter dan die van Google.nl doch preferret Google dan NL sites over de Belgische Kust terwijl die vaak toch stuken minder ter zake doen.

Als ze te regionaal gaan en te ver personaliseren kunnen ze hun zoekmachine beter vervangen door een directory. Vind je tenminste wat je zoekt.

[18]Ronald7:09 pm on oktober 12, 2008

Vind die van Dave wel heel goed. Regionaal gericht zoeken.
@Jan, leuke website

[19]Fred12:44 am on juli 1, 2009

@Sybren en Edwin: Ja, sitelinks kan je beinvloeden via Google Webmaster Tools. Je kunt echter alleen bepalen welke sitelinks je wilt laten verwijderen. Google vult dan nieuwe sitelinks aan, net zolang totdat je een goede lijst hebt. Je kunt het dus niet zelf invullen, dat doet Google, maar je kunt het wel sturen.

Laat je volledig gaan...

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.