Hoog In zoekmachine maar slechte conversies !

Geschreven door : september 13, 2007 8 reacties

In het vorige artikel over zoekmachine optimalisatie en de waarde ervan voor je eigen website was er het comment van sash die ons wist te vertellen dat zijn adwords campagnes in veel gevallen betere conversies opleverde dan zijn pagina's die die hoog stonden genoteerd in de natuurlijke zoekresultaten.

Er zijn voornamelijk 3 factoren die ik hier nu onmiddellijk kan bedenken waarom iemand sneller op een “adwords advertentie” gaat klikken dan op een pagina die in de natuurlijke zoekresultaten staat.

Positie op de pagina

Ik ben op zoek naar een nieuwe computer en tik “dell computers” in Google. Ik krijg volgende resultaten te zien op mijn scherm :

De eerste 3 resultaten die je krijgt voorgeschoteld zijn al advertenties. En de organische resultaten beginnen slechts aan de 2e helft van mijn pagina. Er zijn natuurlijk voorbeelden waar er geen of minder advertenties boven de organische zoekresultaten staan maar als er staan , dan is de kans groot dat die de voorkeur gaan krijgen. De plaatsing is dus van groot belang…dat geldt trouwens ook voor bepaalde zaken op je website/pagina's ('koop nu knop', inschrijf-formulieren,etc ). Ga steeds testen wat waar het beste presteert !

Titel van je pagina

Neem nu (om maar sash zijn voorbeeld te nemen en hem een linkje te geven :D..graag gedaan Sash) Stackers. Ik ben gewoon aan het dichtslibben van ganse dagen achter de pc te hangen en ik heb een goed middeltje nodig om wat af te vallen. Ik heb ergens opgevangen dat Stackers het middel zijn en ik beslis om die te kopen… Snel Daarnaast worden er bij Roxy Palace Casino ook videopoker en als Texas Hold’em aangeboden. even googlen en wat loop ik zo allemaal tegen het lijf :

en deze hier :

1/stacker02.gif” alt=”” width=”521″ height=”103″ />

Ik wil dus Stackers kopen..waar ga jij eerst op klikken ? De advertentie die precies de titel heeft die ik in Google intikte, namelijk Stakcers Kopen of de pagina die in de natuurlijke zoekresultaten is te vinden en die als titel partyshopper.nl: tralala heeft ? Duidelijk genoeg dacht ik ….Hou in gedachten dat surfers pagina's scannen en niet onmiddellijk lange teksten gaan lezen. Ze scannen de pagina in een paar seconden af naar iets wat hun aandacht trekt….

Call To ACtion

Ik ben op zoek naar Stackers en ben van plan om me wat van die dingen aan te schaffen..Een van de eerste zaken die mijn ogen scannen is de titel Stackers Kopen ? , waarbij ik onmiddelijk denk “hell ja!” ..ik scan snel even verder en zie de woorden koop, voordelig,stacker, binnen 24h en portvrij staan ! Als dat geen duidelijke boodschap is dan weet ik het ook niet. Want ja ik wil Stackers kopen, liefst zo goedkoop en zo snel mogelijk gratis geleverd als het evan kan….
;;;;;
Check even de pagina uit de organische zoekresultaten. De titel laat niet echt uitschijnen dat ze hebben wat ik zoek , om nog maar te zwijgen van hun beschrijving die ze gebruiken..

Moraal van het verhaal

Optimaliseer je product pagina's enkel voor 1 keyword zodat het duidelijk en niet verwarrend overkomt in je titel. En gebruik ook een duidelijke call to action in je meta description, met je keyword ergens vooraan in je beschrijving . Je moet mensen nieuwsgierig maken en een reden geven om op je link te gaan klikken !!!
;;;;;
Sash gaf ook aan dat volgens hem , surfers minder snel op advertenties gaan klikken als ze enkel naar info zoeken en (nog) niet van plan zijn om te kopen. Volgens mij hangt het er van af wat te vinden is in de advertenties. Als er bovenaan de pagina een advertentie zou staan met iets in de zin van “hoe gebruik je stackers voor een optimaal effect” dan denk ik dat je toch wel een goede kans maakt dat er op wordt geklikt. Dus is het een zeer goed idee om ook voldoende info pagina's aan te maken (en eventueel te gebruiken in je adwords campagne) over het gebruik, etc van je producten, met nodige links/verwijzingen erin natuurlijk.
;;;;;
Je mist zeker een hoop potentiële verkopen als je je enkel op de verkoop van een product gaat richten !

zp8497586rq
8 reacties op : Hoog In zoekmachine maar slechte conversies !
Skipp de reacties en laat me mijn zegje doen...
[1]SaSh6:24 pm on september 13, 2007

Haha..tof, een hoofrol in de blog van Dave. Met nog een gratis link toe 🙂 Thanx!
Maar de essentie van je verhaal is duidelijk. Eens kijken wat we hier en daar nog kunnen verbeteren.

[2]Dave12:07 am on september 14, 2007

Als je plotseling 20% meer verkoop haalt, dan krijg ik toch wel een %..haaaaa. Nogmaals , het is mijn kijk op de zaak, niet dat het theoretisch hoeft te kloppen. Maar het is wel duidelijk dat info verschaffen rond een product door middel van video’s, reviews, ratings,etc iets is wat een belangrijke plaats gaat innemen dus we kunnen nu maar beter op de trein springen ipv er straks achter te gaan lopen 😀

[3]Welke domeinnaam voor je website kiezen ?12:09 am on november 2, 2007

[…] “off the record”…hoe belangrijk is de titel van je pagina ? In het artikel over hoog ranken in de zoekmachine maar slechte conversies nam ik onder andere de site van Sash als voorbeeld en plaatste ik als grap het woord stackers in de […]

[4]Is je bedank pagina geoptimaliseerd voor je koper ? | Etail12:50 pm on januari 15, 2009

[…] sta jij tussen met een advertentie of organisch resultaat. Er moet al iets zijn die hen aanspreekt (goede call to action) om op jouw link te klikken. Maar ze gaan eerst naar 3 andere resultaten..pas na 10 (frustrerende?) […]

[5]Grnd2:03 pm on oktober 21, 2009

In principe hebben wij alle punten hierboven toegepast en gaat het goed met onze shop. Alleen door het huidige economisch klimaat gaat het minder dan dat het had kunnen zijn!

[6]Dave2:45 pm on oktober 21, 2009

@Grnd, wat ik bij jullie zeker nog zou aanpassen is de buy now knop boven de vouw plaatsen op je product pagina’s..verder een leuke shop. Beetje tevreden van het Magento platform ?

Dave

[7]Grnd9:02 pm on oktober 27, 2009

Jazeker Magento werk ZEER goed! Het is wel zo dat je in het begin even alle kinderziektes eruit moet halen, daarna lukt het wel!

Thnx voor je advies en compliment!

[8]Dave9:43 pm on oktober 27, 2009

@Grnd, als ik nog iets mag zeggen 😮 Ik zou de topboxen waar mijn winkelwagen, veilig betalen, etc in een licht kleur zetten ipv zwart omdat het teveel van de aandacht trekt..dat is mijn gevoel..

En je non www versie van je site (of omgekeerd) naar je www versie verwijzen. Tik maar eens easyunderwear.nl in google (of het site: commando) en kijk naar de resultaten, toont www en niet www resultaten hier. Iets wat je liever niet hebt aangezien G dat als duplicate content kan zien..

Dave

[9]Usability Testen, Waarom je het Moet Doen ! | E-Tail6:23 pm on februari 7, 2013

[…] testen van je call to actions, of dat nu een knop of gewone tekstlink is, zou zeker en vast ook op je lijstje moeten staan. Als […]

Sorry, the comment form is closed at this time.