Intern Linken wordt teveel over het hoofd gezien.

Geschreven door : februari 2, 2008 No reactie

Na ons “experiment” waar we betere resultaten konden waarnemen in Google door gericht intern te gaan linken kregen we nogal wat mails van mensen die iets meer wilden horen over het hoe&waarom en aangezien klant koning is 🙂

Er zijn voornamelijk 3 redenen waarom je het intern linken niet over het hoofd mag zien :

  1. Het zorgt ervoor dat de spiders al je pagina's kunnen vinden en indexeren.
  2. Het opbouwen van de relevantie tussen een pagina en een bepaald zoekwoord.
  3. Verdelen en opbouwen van PR en een pagina dus 'sterker' maken.

Indexeren van je website

Dit haalden we trouwens eerder al eens aan in het artikel over het belang van een goede navigatie en structuur in je website . Ervoor zorgen dat al je pagina's, of toch diegene die belangrijk zijn voor je, makkelijk worden gevonden door de spiders is de eerste vereiste om te kunnen ranken in de zoekresultaten, lijkt me logisch. Als ze niet worden gevonden kan je ook niet verwachten dat ze ooit op een dag in de top 10 gaan opduiken. Mirakels gebeuren niet..of toch niet in de SEO wereld 🙂

Meer pagina's betekent een grotere site, waardoor je makkelijker als een “autoriteit” kan worden aanzien als je tenminste iets nuttigs hebt te vertellen. Meer pagina's betekend ook dat je meer kan gaan linken tussen onderlinge pagina's, waardoor je die pagina's sterker maakt en tenslotte kan je ook meer PR gaan opbouwen. En als laatste, hoe meer pagina's , hoe meer keywords / zinnen / long tail zoekwoorden je kan viseren en hoe meer pagina's je zal zien opduiken in de resultaten.

Opbouwen van relevantie tussen zoekwoord & pagina

Voor je dus begint met het uitstippelen van je interne link strategie moet je natuurlijk weten welk keyword/zin je aan een bepaalde pagina wilt 'koppelen' en waarvoor je die pagina wilt zien ranken in Google (of ergens anders). Je hoofdpagina zal natuurlijk altijd je hoofdkeywords hebben en je interne pagina's kan je dan toebedelen met de iets of wat minder competitieve zoekwoorden of de longtails.

Het belangrijkste hier is een goede anchor tekst…Als je een naar een pagina wilt verwijzen die gaat over het beginnen van een webwinkel en dat is de keyphrase waarvoor je wilt ranken in google, gebruik die keywords dan ook in de tekst waarmee je linkt naar die bepaalde pagina. En ga bijvoorbeeld niet gaan linken met een tekst als “in een vorig artikel”.

Probeer ook te linken vanuit relevante pagina's die iets hebben te maken of in verband kunnen worden gebracht met het beginnen van een webwinkel. Op die manier ga je relevante pagina's aan elkaar gaan koppelen en het geheel sterker maken. Zie ook ons website optimalisatie door intern linken artikel, waar er wordt uitgelegd hoe je relevante pagina's vindt.

Het groene balkje

Het (te)veel besproken groene gif zullen we het maar noemen waardoor je je niet mag laten (mis)leiden, maar toch nog altijd zeer belangrijk om goede resultaten te behalen en dus niet te verwaarlozen. Het principe is heel eenvoudig, hoe meer pagina's je hebt, hoe meer Pagerank je kan krijgen en hoe meer Pagerank je kan gaan 'verdelen' of 'sturen' naar belangrijke pagina's in je site. Als je site slechts 50 pagina's telt waarvan er 10 wat PR hebben, of je hebt een site met 500 pagina's waarvan er 300 groen vertonen, kies jij maar waar je liever zou mee willen werken 🙂

Tot slot zou ik zeggen, probeer je externe linkbuilding campagnes zo goed mogelijk af te stellen op je interne linkstructuur. Maak een duidelijk plan op van zoekwoorden / zinnen waarmee je hoog wil scoren in de zoekmachines en probeer de pagina('s) die verantwoordelijk zijn voor het 'voeden' van andere pagina's goede externe links te bezorgen.

zp8497586rq
No reactie op : Intern Linken wordt teveel over het hoofd gezien.
Skipp de reacties en laat me mijn zegje doen...

No comments yet.

Sorry, the comment form is closed at this time.