Internet marketing –> Krijgt U het juiste publiek ?

Geschreven door : april 3, 2007 No reactie

We hadden het al eerder over hoe je de juiste zoekwoorden vindt, en het gebruik van de Long Tails. Je kan gaan chekken of die woorden daadwerkelijk genoeg verkeer naar je site brengen maar dat wil natuurlijk nog niet zeggen dat de bezoeker op zoek is naar datgene wat hij op je site te zien krijgt, laat staan dat die bezoeker tot aankopen zal overgaan.

Je bezoeker laten overgaan tot een aankoop, daar gaat het tenslotte om want je kan wel veel bezoekers over de vloer krijgen maar als die niet converteren ben je er natuurlijk niet veel mee. Laten we het hier enkel hebben over het aankopen, niet het geven van hun e-mail , wat zich op langere termijn ook in (betere) conversies kan gaan vertalen. Maar daar meer over in een volgend artikel.

Een voorbeeldje

Stel je hebt een site die exclusieve ski vakanties in Zwitserland verkoopt.

  • Bezoeker 1 typt het woord (exclusieve) vakantie in Google en komt op je site terecht. Misschien is hij op zoek naar een vakantie in de sneeuw maar evengoed naar een vakantie ergens in het zonnig zuiden.
  • Bezoeker 2 kwam op je site via het woord ski vakantie. Daar bestaat al geen twijfel over, die wil naar de sneeuw. Maar is die wel op zoek naar een exclusieve skivakantie? Misschien wil die met zijn familie ergens gezellig gaan skiën voor een zacht prijsje.
  • Bezoeker 3 komt op je site aan en gebruikte het woord exclusieve ski vakantie. De kans dat die iets bij je koopt ligt al een stuk hoger dan bezoeker 1 maar garandeerd natuurlijk nog geen verkoop. Misschien zoekt die gewoon informatie of wil die ergens in Italië gaan en heeft hij natuurlijk niet veel aan je vakanties in Zwitserland.

Zoals je merkt, het is niet makkelijk om te weten wat mensen precies willen/zoeken. Ook al gebruiken ze een zoekterm die behoorlijk relevant is voor wat jij aan te bieden hebt. Voor je gaat optimaliseren voor keywords is het natuurlijk belangrijk dat je weet of ze goed converteren. Je stopt je tijd liever niet in iets wat niet opbrengt denk ik ?

Hoe kan je testen ?

Maar hoe kun je nu gaan uitzoeken of een woord/term voldoende converteert ? Het makkelijkste, of beter datgene wat ik gebruik om dat even uit te zoeken is een landingspagina in elkaar knutselen en er verkeer naartoe sturen via adwords. Mensen die het woord vakantie intikken zijn misschien op zoek naar wat je hebt maar dat ben je niet zeker. Als die op je landingspagina terechtkomen, geef ze keuzes en laat ze kiezen , makkelijker kan niet ! Via welk medium kan je zo goedkoop onderzoek gaan voeren ? Een landingspagina kan er dan zo gaan uitzien :

targetvisitors.jpg
Ik weet het… de plaatjes komen niet overeen met de tekst…haaaa

Zo zal je gauw kunnen uitmaken of de bezoeker die op het woord vakantie zocht, interesse heeft voor jouw product en kan je al dan niet beslissen of dat woord iets zou kunnen betekenen voor jouw biz.

Het is een heel eenvoudig voorbeeld maar kan in elke markt worden toegepast. Je mag toprankings hebben en duizenden bezoekers per dag op je site krijgen maar als dat woord/term je niks opbrengt is alle moeite voor niks geweest !

No reactie op : Internet marketing –> Krijgt U het juiste publiek ?
Skipp de reacties en laat me mijn zegje doen...

No comments yet.

Laat je volledig gaan...

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.