Krijgt je bezoeker de info die hij zoekt ?

Geschreven door : februari 21, 2008 6 reacties

Heb je een hoop verkeer maar weinig mensen die daadwerkelijk actie ondernemen op je website of slechts een heel korte periode op je site verblijven ? Je kan dat heel makkelijk gaan zien als je even je Google Analytics (of andere) induikt en even naar je bouncerate gaan kijken. Als je 50% of meer ziet staan bij de bouncerate (laten we dat vanaf nu BC noemen :o) heb je een probleem waar je beter eens iets aan gaat doen.

Het probleem situeert zich echter al in een vroeg stadium. De BC wordt reeds voor een groot deel bepaald in de zoekresultaten, of dit nu om de natuurlijke resultaten gaat of de betalende (PPC), er is weinig verschil. Om hier heel even in een voorbeeld te scheppen, gisteren ging ik op zoek naar de keywords “badkamer verbouwen”, en slechts één resultaat in de top 10 gaf me daadwerkelijk nuttige info.De rest van de resultaten gaven me pagina's die vol stonden met advertenties of massa's links,ook al stonden de keywords “badkamer verbouwen” in hun titel, er was verder niet veel nuttigs te vinden.

Het eerste probleem waarmee we hier worden geconfronteerd is de “Click Promise” zoals ze dat heten in het Engels. Als je op zoek gaat naar informatie over hoe je een badkamer moet/kan verbouwen, en je vindt verschillende resultaten in de top 10 die deze keywords in hun titel hebben, dan verwacht je automatisch dat wanneer je er op klikt er ook daadwerkelijk iets wordt verteld over het topic. Kom je op een pagina terecht die er slordig uitziet, of waar je verdwaalt tussen massa's links, afbeeldingen of advertenties, dan wil je daar zo snel mogelijk weg.

Er zijn nog tal van andere factoren die bij het aankomen op een pagina de BC gaan bepalen. Dat kunnen zijn :

  • Hoe snel wordt de pagina geopend ? Slechte hosting, veel foto's en of videomateriaal kunnen er voor zorgen dat een pagina traag wordt geopend. Denk eraan dat de bezoekers weinig geduld hebben.
  • Welke kleuren worden er gebruikt in de lay-out ? Als je zoals in ons voorbeeld op zoek gaat naar iets wat heeft te maken met een badkamer, dan verwacht je eerder lichtere kleuren zoals wit en blauw.
  • Hoe zit het met de kwaliteit van de foto's ? Zijn het foto's die je al eens eerder bent tegengekomen op andere sites, of zien het er originele, kwalitatieve eigen gemaakte foto's uit, waar je eventueel kan inzoomen of andere detail foto's kan opvragen zodat je een heel duidelijk beeld kan vormen.
  • Hoe zit het met de navigatie ? Kan ik aanverwante onderwerpen makkelijk terugvinden of wordt het een helse zoektocht ? Weet ik waar ik mij bevind, hoe ik naar de homepagina ga of hoe ik verder moet.

Kan er een lijn getrokken worden tussen een goede/slechte BC ? Niet echt…Eerst moet je kunnen bepalen welk verkeer van waar komt. Het is vrij normaal dat de BC op een landingspagina die je gebruikt voor je adwords campagne een stuk lager ligt dan die op een pagina die vooral verkeer krijgt vanuit de natuurlijke zoekresultaten.

Laten we zeggen dat alles wat onder de 35 % ligt bij pagina's die verkeer genereren via de natuurlijke zoekresultaten goed is. Alles tussen 35 en 50 heeft misschien wel wat aandacht nodig en alles wat boven de 50 ligt is alarmerend. Als je en adwords campagne het lopen en je landingspagina heeft een BC van 35%, dan ga je toch beter eens uitzoeken of de keywords waarmee je je bezoekers naar je landingspagina haalt, wel de goede zijn want 35 is voor een landingspagina eerder er aan de hoge kant.

the fat loss factor

Als je bijvoorbeeld een e-commerce website hebt met een lage BC , maar toch slechte conversies ziet, dan kan het best zijn dat je prijzen wat aan de hoge kant liggen. Dit kan je makkelijk gaan testen door de prijzen te gaan verlagen op die product pagina's die het meeste verkeer genereren. Als je de verkopen ziet stijgen na het aanpassen van de prijzen, dan weet je gelijk hoe laat het is… 😮

zp8497586rq
6 reacties op : Krijgt je bezoeker de info die hij zoekt ?
Skipp de reacties en laat me mijn zegje doen...
[1]Edwin6:09 pm on februari 22, 2008

Mooi artikel..zover ben ik nog niet 😉
Btw proficiat met je 2de positie voor SEO op Google.be !

[2]Dave7:57 pm on februari 22, 2008

Je hoeft daar echt niet zo “ver” voor te zitten. Ik zie het als een van de basisdingen die je een beetje onder de knie moet hebben (en er is echt niet veel voor nodig).

Als je niet weet hoe je analyses moet lezen, vertalen dan weet je ook niet wat je wel/niet moet veranderen op je website om het beter te doen.

Ik zag het vandaag ook dat we naar de 2e plaats zijn opgeschoven..we gaan voor de 1st hé 😮

Dave

[3]Edwin8:08 pm on februari 22, 2008

Moet lukken nu de nummer 1 op “brugpensioen” is 😉

[4]Dave2:33 pm on februari 23, 2008

We blijven blijkbaar een beetje op en neer dansen maar ik heb er wel vertrouwen in..Heb ooit een mooie spreuk in een houthandel zien hangen die in de zin van dit hier ging :

“…het moeilijke doen wij onmiddellijk voor je, het onmogelijke, daar hebben we iets meer tijd voor nodig…”

Dave

[5]Zoekmachine marketing : Waarom verlaten bezoekers mijn website ?12:07 am on februari 24, 2008

[…] aansluitend op het artikel die dieper inging op de bouncerate van je website, wil ik het snel nog even hebben over het exit percentage. Die zie je in Google analytics rechts […]

[6]5 tips om je landingspagina te optimaliseren | Etail7:11 pm on november 21, 2008

[…] wat je belooft Eerder in een artikel ook al eens de naam click promise genoemd. Als je advertentie als titel heeft “Goedkope Houten Tuinmeubelen”, dan zorg je er maar […]

Sorry, the comment form is closed at this time.