Landingspagina's optimaliseren, een quality score van 8/10 is toch goed ?

Geschreven door : november 21, 2008 11 reacties

Landingspagina’s zijn een raar iets en hebben eigenlijk maar 1 doel, de bezoeker omzetten naar een conversie. Of dat nu een verkoop, lead of het nalaten van welke info of ondernemen van een actie dan ook is. Zoals eerder gezegd is elke pagina op je site een landingspagina (laten we ze vanaf nu LP noemen) maar laten we het nu enkel eens over LP hebben die je gebruikt bij online campagnes (PPC, Banners, Offline reclame,etc).

LP zijn ergens de vreemde eend in de bijt want ze zullen (meestal) nergens voorkomen in de normale structuur van je site en hebben doorgaans ook een totaal andere opbouw dan een standaard pagina op je site. Ik zou zeggen, het is te hopen dat ze een andere opbouw hebben of het zou wel eens kunnen zijn dat ze volledig hun uitwerking missen.

Vroeger nooit echt stilgestaan bij wat een LP is en hoe je ze in elkaar steekt & test en boy..was dat één van mijn grootste fouten ooit ! Ik dacht dat als Google Adwords me een 8/10 toonde voor de quality score, de LP bij voorbaat dik in orde was.

Waaraan moet een goede landingspagina voldoen ?

Er zijn zo een paar standaard regeltjes die gelden voor elk type landingspagina volgens mij dus laat ik ze gelijk maar even opsommen :

  1. Geef wat je belooft
    Eerder in een artikel ook al eens de naam click promise vermeld. Als je advertentie als titel heeft “Goedkope  Tuinmeubelen”, dan zorg je er maar beter voor dat je pagina over goedkope tuinmeubelen gaat en dat diezelfde woorden duidelijk in de titel van je pagina worden weergegeven in die mate dat je bezoeker er niet kan naast kijken. Vroeger dacht ik dat foto’s van groter belang waren dan tekst maar daar ben ik toch even moeten gaan bijschaven.

    Als een bezoeker krijgt wat hij denk te krijgen dan versterkt dat alleen maar hun vertrouwen en zullen ze nieuwsgierig zijn om verdere acties te ondernemen omdat ze zullen aannemen dat je ze in de goede richting zal duwen en ze dus zal helpen..Als je pagina enkel gaat over tuinmeubelen en er wordt nergens iets vermeld van “goedkoop” dan is de kans heel groot dat je in je eerste stap al behoorlijk wat volk gaat verliezen.

  2. Laat ze niet nadenken
    Hou er rekening mee dat een bezoeker op je LP terecht is gekomen door het lezen van een google advertentie, banner, etc en ik hoef geen tekening te maken dat je daar niet veel tekst en info in kwijt kan. Er moet iets geweest zijn in die advertentie (afbeelding, 1 woordje) dat hun attentie heeft getrokken en hun de beslissing heeft doen maken om door te klikken. Als ze op je landingspagina komen en die staat vol met tekst, foto’s , links,etc , dan kan dat alleen maar voor verwarring zorgen. Verwijder daarom ook alle overbodige navigatie (wat je normaal op je standaard pagina’s zet) zodat ze niks hebben wat voor afleiding kan zorgen. Hou het dus eenvoudig en maak dat ze niet moeten beginnen denken wat hun volgende stap zal worden. Je moet ze als het ware kunnen meezuigen in je tunneltje.
  3. Segmenteer je bezoekers
    Om je bezoekers te kunnen geven wat ze zoeken zal je in veel gevallen moeten gaan segmenteren. Om ons tuinmeubel voorbeeld te volgen, ik kan me voorstellen dat , ondanks het feit ik normaal mensen op de LP krijg die op zoek zijn naar goedkope houten tuinmeubelen er toch nog verschillende soorten bezoekers ontstaan :

    • Bezoekers die goedkope rotan tuinmeubelen zoeken
    • Bezoekers die goedkope teak tuinmeubelen zoeken
    • Bezoekers die goedkope bamboe tuinmeubelen zoeken

    Of mensen die geen interesse hebben in de houtsoort maar die een definitie in hun hoofd hebben voor “goedkoop”

    • Bezoekers die niet meer dan 400 euro willen spenderen
    • Bezoekers die niet mee dan 700 euro willen spenderen

    Of mensen die goedkope houten tuinmeubelen zoeken maar enkel op zoek zijn naar :

    • Volledige tuinset
    • Enkel een tafel
    • Enkel Stoelen
    • Enkel een bank

    Zoals je kan zien, allemaal dezelfde zoekopdracht maar toch heel uiteenlopende gedachten waarmee ze op jouw LP zijn terechtgekomen

    4. Straight to the point
    Ga op je LP niet gaan praten over plastiek of stenen tuinmeubelen of over luxueuze dingen die stukken van mensen kosten. Daarvoor hebben ze niet op je advertentie geklikt ! Net zoals in je mini advertentie, probeer met zo weinig mogelijk woorden boven de vouw van je pagina duidelijk aan te tonen dat ze goed zitten. Heb je meer tekst nodig om ze te begeleiden, geen probleem, zolang je ze geeft wat ze verwachten en zolang ze onmiddellijk weten dat ze goed zitten…wat niet het geval zou zijn mocht je gelijk je verkoopspraat gaan afsteken bovenaan op je pagina.

    5. Testen tot je neervalt
    Het is niet anders, A/B of mulitvariabele splittesten , dus testen met verschillende headlines , kleuren, lay-out, verschillende vormen van segmentaties zullen er uiteindelijk voor zorgen dat je min of meer de ideale LP kan maken.

“Wat moet ik doen in deze economisch moeilijke tijden om meer te verdienen?” … scroll even naar boven en begin opnieuw 😮

11 reacties op : Landingspagina's optimaliseren, een quality score van 8/10 is toch goed ?
Skipp de reacties en laat me mijn zegje doen...
[1]Edwin8:43 pm on november 21, 2008

Bondige en to the point basisconversie informatie, deze kan trouwens ook toegepast worden om de conversie op gewone organische keywordpages te verbeteren..
goed artikel !

[2]Dave9:05 pm on november 21, 2008

Het hangt er een beetje van af. Als het om een ecommerce site gaat of het aanbieden van diensten, dan kan kort en bondige info boven the fold idd een serieuze opsteker zijn. Check maar amazon, de eigenlijke productinfo (beschrijving) zal je nooit boven de fold vinden.

Voor een blog en aanverwante sites is het heel moeilijk om zoiets te gaan toepassen omdat het content is wat je ‘verkoopt’..

[3]Matthijs3:56 pm on december 2, 2008

Het boek webdesign for ROI geeft nog een paar handige tips en punten voor het verhogen van conversie op je LP

Ik zou ze voor je opzoeken was het niet dat ik mijn exemplaar heb uitgeleend.

[4]Fouten in je webshop die je moet vermijden ! | Etail11:54 pm on april 13, 2009

[…] reden dat het me inspireerde tot deze post is het feit dat ik het een heel duidelijke landingspagina vond die je in 90% van de adwords ads niet tegenkomt. Ik erger me kapot aan die […]

[5]Het goede zoekwoord op de juiste pagina | Etail2:39 pm on april 27, 2009

[…] de titel van de   pagina die ik er uit nam : 5 Tips om je landingspagina te optimaliseren en de lijst van top 5 keyword combinaties waarmee surfers de pagina binnen […]

[6]Google Adwords–> zelf doen of een specialist betalen ? | Etail11:49 pm on mei 8, 2009

[…] de ene kant de content : is je landingspagina een vervolg op je advertentie en geeft je daadwerkelijk wat je belooft in je ad ? Ben je er in […]

[7]Je Google Adwords Campagne beter laten renderen doe je zo ! | Etail4:43 pm on september 29, 2009

[…] om daar “aluminium meubelen” tussen te plaatsen omdat je dan met een probleem zit op je landingspagina als je die hebt afgestemd (wat je beter doet ! ) op houten […]

[8]E-mail Marketing : Segmentatie van je Leads is van Levensbelang ! | Etail Blog2:52 pm on december 12, 2009

[…] mail openen en de actie(s) uitvoeren die ik wil dat ze uitvoeren. De kans is groot dat het aan je landingspagina ligt en of het proces dat er na komt. Onduidelijke call to actions op je landingspagina ,moeilijke […]

[9]Keyword Research : Crazyegg is een fantastische Tool ! | Etail Blog10:44 am on februari 5, 2010

[…] zoveel mogelijk te ondersteunen en om bovenstaand voorbeeld te volgen zou ik bijvoorbeeld een landingspagina maken waar er 2 keuzes kunnen worden gemaakt. Namelijk […]

[10]Usability Testen, Waarom je het Moet Doen ! | Etail Blog12:52 am on februari 19, 2010

[…] Is dat ook voldoende zichtbaar op je landingspagina […]

[11]Timothy3:59 pm on november 29, 2010

Dave,
ideaal nu we aan het restylen zijn.

Waren nog aan het twijfelen voor onze toekomstige product-pagina.
Maar nu is het zeker. Foto’s en (bestel-formulier en bestel-knop) bovenaan naast elkaar.
Daaronder pas de omschrijving.

Thx

[12]5 Adwords Tips die Je Geld Zullen Besparen ! | E-Tail8:51 am on mei 16, 2013

[…] een goede advertentie zal kunnen schrijven die voor elk item optimaal is en zal je ook jamais een goede landingspagina kunnen maken die elk segment op de juiste manier kan […]

Laat je volledig gaan...

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.