xxx

Er schuilt een Linkbuilding Specialist in ieder van ons

Geschreven door : juni 11, 2010 9 reacties

Door klein beetje tijdgebrek deze week toch maar beslist om de nieuwsbrief hier te publiceren. IK zou zeggen neem er een drankje bij want het komende halfuur verzuip ik je in de linkbuilding lectuur…haa

Het is onvoorstelbaar (nu ja eigenlijk ni

et..) , dat na al die posts die ik en vele anderen al schreven over linkbuilding technieken er nog steeds meer dan genoeg mails in mijn mailbox belanden van mensen die me vertellen dat linkbuilding toch zo moeilijk is en startpagina”s hier in BE en NL zowat de enigste manieren zijn om wat binnen te halen…

Ik zucht dan weer eens, stuur ze naar een paar linkbuilding posts om ideeën op te doen en vertel heel vriendelijk dat men :

  • beetje creatief moet worden en meer out of the box te gaan denken
  • linkbuilding niet moet zien als een taakje dat snel eens moet worden volbracht en liefst met zo weinig mogelijk inspanningen (en geld)

Hoe je het ook draait of keert, meestal zijn het de creatiefste onder ons die van hun biz (durf ik ook zeggen “het leven”?) iets moois weten te maken en hun concurrenten altijd dat ene stapje voor blijven. Het is net dat ene stapje dat ervoor zorgt dat ze aan de top blijven…

Om goede links te scoren heb je geen secret ninja techniek techniek nodig die enkel door de pro”s is gekend en wordt gebruikt . Zoals Debra Mastaler zegt : ” There”s no such a thing as advanced linkbuilding” en we kunnen allemaal een linkbuilding specialist worden als we meer out of the box / creatief gaan denken.

Laat me straks nog een creatief voorbeeld geven…Maar eerst nog even over het “lastige en vervelende” werk dat linkbuilding is.

Er is niemand die je heeft verteld dat online succes makkelijk ging zijn en zijn er wel die je dat wel hebben wijs gemaakt, dan geef je ze nu beter een shop onder hun #@|$

Kijk als je naar het WK voetbal wilt, dan zal je het ook niet halen door elke zondag een caféploeg te verslaan met 10-0.

Je zal hard moeten knokken , investeren (ja dat wil ook zeggen harde euro”s!) en vooral geduldig zijn om ergens iets te bereiken!Je moet eens zien bij vele (grote) offline zaken die geld scheppen, meestal gaat het al om de 2e en 3e generatie van opvolgers die de boel op steroïden laat draaien.

Online kan het soms sneller gaan maar dan spreken we over een facebook, youtube,twitter, google, etc en dat zijn eerder uitzonderingen mogen we zeggen..

Niettemin ben ik niet van plan om ganse dagen mijn botten af te draaien zodat mijn kleinkinderen als rijke stinkerds verder door het leven kunnen … ik wil er zelf ook wat genot van hebben… Op het www kan je het een stuk sneller maken (hangt ervan af hoeveel $$ jij koppelt aan het woord) maar dan spreken we meestal nog over een paar jaar eer iets echt goed begint te draaien en niet over een paar maand.

Dus alle tijd en centen die je NU in linkbuilding gaat stoppen zal op korte termijn absoluut niet gaan renderen.

Een reden temeer om goed na te denken over je strategie en misschien beter 10x zoveel tijd stoppen in het scoren van 1 of een paar goede links dan snel nog eens 20 startpagina aanmeldingen te (laten) doen.

Wat er ook wordt gezegd, goede rankings (lees top rankings) zullen altijd belangrijk zijn, no matter hoeveel facebook/ twitterklonen of “gepersonaliseerde universal weet ik wat” zoekresultaten er op de markt zullen komen. Dat de criteria om bovenaan te komen zich zullen verleggen, dat is een ander verhaal en onafwendbaar maar top plaatsen blijven belangrijk en links zullen daar de eerste 5 jaar (je moet er toch ergens een jaartal op plakken) zeker nog een belangrijke rol blijven in spelen…

Dus mijn creatieve linkbuildingtip voor vandaag…het is er eentje die iedereen met succes kan toepassen want iedereen zit in een bepaalde soort van “markt”….

Ik heb hier en daar al eens het woordje enquête & infographic aangehaald als techniekje maar nooit echt het “nitty gritty” ervan uit de doeken gedaan. En nogthans het wordt zoveel gebruikt dat we er soms volledig over kijken. Je moet maar eens een krant openslaan en zien hoeveel daar gebruik wordt gemaakt van infographics.

Bij de eerste de beste ramp wordt

er meestal een mooi plaatje/plannetje/etc gepubliceerd om zo, zonder het schrijven van 4 paggina”s tekst, precies te vertellen wat er is gebeurd…

Ze zijn ook zo makkelijk te begrijpen voor mensen en aangenaam om te “lezen” omdat het visualiseerbaar is. Men kan spreken over 1 biljoen euro maar wat gaat je het beste verstaan :

Voor 8000 links wil je waarschijnlijk wel eens een paar tekeningetjes (laten)maken :o

Het principe is zo eenvoudig als het groot is :

  • Om een infographic de wijde wereld te kunnen insturen heb je data nodig. Er zijn verschillende manieren om data te verzamelen.Beschik je over een zeer grote site met een shitload aan bezoekers (dan heb ik het over ettelijke (tien) duizenden per dag) dan kan je je eigen sitedata gaan gebruiken om daar iets creatief mee te gaan doen. Ik denk dat iedereen wel eens een infographic van een facebook of youtube heeft zien voorbijkomen.Hier heb je bijvoorbeeld eentje van Facebook

    Check gelijk ook even hoeveel inkomende links die pagina heeft en wie de infograhic heeft gemaakt :o Hoeveel mensen hebben halen hier een groot (link)voordeel uit deze 1 infographic denk je ??

  • Ok een facebook/youtube gehalte is misschien iets te hoog gegrepen en beschik je niet over data om iets in elkaar te knutselen…dan zal je data moeten verzamelen he !Dat kan je natuurlijk op verschillende manieren gaan doen. Je kan een enquête houden bij je bezoekers/klanten maar je kan ook op zoek gaan naar de autoritaire figuren/spelers in je markt en daar om medewerking vragen voor je onderzoek. Als je die weg op gaat is het belangrijk dat je je materie kent en dat je niet met lullige vragen afkomt. Geloof me , als ze zien dat je er iet of wat vanaf weet zijn de meeste bereidt om daar aan mee te werken.
  • Je kan natuurlijk ook zelf je data verzamelen door bijvoorbeeld kranten, tijdschriften, online naslagwerken, etc te bundelen en ergens vorm in te brengen zodat je dat kan verwerken in een infographic.

Een feit is wel, hoe mooi je infographic ook mag zijn, zonder connecties/vrienden zal je waarschijnlijk niet zoveel binnen halen. Daarom dat optie 2 meestal de meeste vruchten afgeleverd.

Door het contacteren van autoritaire figuren in je markt kunnen en zullen ook zij je helpen om de infographic te verspreiden (als die natuurlijk goed genoeg is) omdat ook zij er voordeel bij hebben plus, als je werkt met data van autoriteiten kom je een stuk geloofwaardiger over en gaat dat makkelijker viraal gaan.

Nog een extra tipje van de firma nu we toch bezig zijn (mensen ik moet hier echt eens centen beginnen voor vragen:o ) , probeer je data waar mogelijk te koppelen/ vergelijken aan recente nieuwsfeiten/roddels…. Zo is de kans veel groter dat ook sites/mediums die niet in je branche zitten de materie opnemen….

Nog niet voldoende inspiratie ? Check deze 40 infographic voorbeelden eens…

En kom me nu niet vertellen dat dit niet voor je kan werken…

Is dit alles ? Nope, ik zei je toch dat je minstens een half uur ging bezig houden vandaag !

Dus wat je ZEKER nog moet lezen :

Er kwamen nog een paar linkposts voorbij afgelopen week maar volgens mij heb je met dit meer dan genoeg…

Jouw feedback is belangrijk voor ons. Vond je dit artikel leerzaam ?

Uw Feedback

Was dit artikel leerzaam ?

Ja, ik heb er wel iets van opgestoken...
Bedankt !
... maar het kon toch nog iets beter naar mijn inzien.

Schrijf hier je sugesties of feedback voor dit artikel :

Feedback Versturen
alleen je feedback kan ervoor zorgen dat ik nog beter weet waarover te schrijven ;)
X sluit dit venster

Uw Feedback

Was dit artikel leerzaam ?

Neen, dat was het niet omdat :
...het nogal verwarrend en moeilijk te begrijpen is
...het niet concreet en to the point is
...het niet up to date is en of uitgebreider moet

Schrijf hier je sugesties of feedback voor dit artikel :

Feedback Versturen
alleen je feedback kan ervoor zorgen dat ik nog beter weet waarover te schrijven ;)
X sluit dit venster

9 reacties op : Er schuilt een Linkbuilding Specialist in ieder van ons
Skipp de reacties en laat me mijn zegje doen...
[1]Jeroen5:37 pm on juni 11, 2010

Dat is iets meer dan 30 minuten. Eerst even mijn jongste voorlezen en dan even de andere helft lezen. Dit is top materiaal!

[2]sljmn11:04 pm on juni 17, 2010

Bedankt voor de info, heb het met plezier gelezen.

[3]Erik7:20 pm on juli 12, 2010

Mooi stukje over linkbuilding. Ik heb nog niet alle artikelen in de blogkermis gelezen maar het wordt snel interessant.

Ook al gaat linkbuilding over creativiteit, je kan jezelf al een flink stuk op weg helpen door te lezen hoe anderen het doen. Het is helemaal niet nodig om het wiel opnieuw uit te vinden. Het gaat erom je te laten inspireren en verbazen door de dingen die je tegenkomt en vervolgens een leuke toepassing te vinden voor je eigen sites.

Mooi stuk.

[4]Stephane1:16 pm on juli 15, 2010

Dit is inderdaad interessant, maar toch niet altijd even makkelijk te realiseren zo’n infographic. Eén van de linkbuilding technieken die nu minder gebruikt wordt maar toch nog steeds zijn nut zeker heeft is het aanmaken van een aantal startpagina’s vind ik.

Nu ben ik hier toch wel op een probleem gestoten. In Belgie en Nederland barst het van de startpagina’s, maar wereldwijd en daarmee bedoel ik Engelstaling lijkt dit gewoon niet te vinden. Of ik ben blind of ik kan google niet gebruiken. Maar als iemand hier iets meer over kan vertellen waar die mannen zich schuil houden hoor ik het graag. Dave, misschien een topic voor een volgende nieuwsbrief. Hoe internationaal startpagina’s vinden? Volgens mij lopen er meer mensen met deze vraag rond.

Ik ben benieuwd wie deze noot al eens voor mij heeft moeten kraken. :)
Groetjes.

[5]Dave1:34 pm on juli 15, 2010

@Stephane…een inforgraphic is echt niet zo moeilijk, het enige wat je nodig hebt is interessante data, iemand die een beetje met photoshop of een ander programma overweg kan en een netwerkje waar je kan aankloppen met je ding :o

Het aanmaken van startpagina’s is zo pré-hisotrisch dat ik het al bijna vergeten was. Niet meer dan tijdverspilling en ik zie geen enkele reden om die in het buitenland te gaan zoeken als je zoveel andere en betere mogelijkheden hebt.

Je maakt beter een paar contentrijke sites aan dan die rommel :)

[6]Stephane8:02 pm on juli 16, 2010

@Dave. Toch altijd een snel antwoord, ongelooflijk :-). Ik ga toch eens kijken voor die infographic.

Zoals je wel ziet aan mijn website ik zit nogal met de gebakken peren qua keyword moeilijkheid. Wij hebben de blogkanalen al afgeschuimd, sociale netwerken zijn we overal wel op te vinden, maar toch zoek ik nog steeds naar een manier om links te krijgen bij andere websites, die de naam waardig zijn uiteraard, want linken naar reissector gerelateerd doet niemand meer. Veel van de zaken die ik hier gelezen heb, heb ik het laatste jaar uitgetest met volle moed, doch weinig zaken lukken ook daadwerkelijk. En het grote probleem is, met 10 linkjes doe ik niks, ik heb er 150 nodig om een bepaalde bestemming naar boven te krijgen en Nederland is dan nog eens 2 maal zo moeilijk als België.

Eigen contentrijke sites maken is een optie maar ook voor deze moet je weer gaan linken en dit is toch weer reisgerelateerd, dus weeral moeilijk. Zo hebben wij een honderd satellietsites ( http://www.luxehotelsinbrugge.be, … ) die helpen wel maar om telkens 15 sites te maken rond elke bestemming dan ben ik nog wel een paar jaar bezig, dan spreken we nog niet over het linken ernaar toe. Soms breek ik mij toch het hoofd over websites zoals HotelSpecials.nl die geen blogs schrijven en zo maar toch zo hoog scoren. Waar ligt het dan aan, it still beats me, en ik ben er dag en nacht mee bezig. Ik droom zelf linkjes :). Jij toevallig enig idee hoe HotelSpecials.nl hun strategie bedacht heeft. ( Help je me een paar jaar vooruit.).

(ps: Stuur jij nog je nieuwsbrieven, want ik ontvang deze niet meer, is dit jammerlijk gestopt of is mijn mail me parten aan het spelen? )

Groetjes,
Stephane

[7]Dave9:47 pm on juli 17, 2010

Laat me er even induiken..en ja, de nieuwsbrieven gaan nog steeds de deur uit. Nu alleen even een stilte van 4 weken, ik wil ook wel eens wat rustiger aan doen :) Een goed idee als ik er een artikel over schrijf ?

[8]martin9:23 pm on november 21, 2010

Is het kopen van een oude domein met veel autoriteit en deze via 301 redirecten naar je eigen site nog steeds een zinvolle linkbuilding strategie of dit inmiddels ‘achterhaald’?

Dave10:32 pm on januari 5, 2011

voor zover ik er nog een paar van die heb lopen…werkt het nog steeds ;)

[9]Goede Links verzamelen in de reissector is echt niet zo moeilijk ! | E-Tail9:43 am on oktober 8, 2013

[...] rond Erg veel wil ik er niet meer over uitweiden, het werd al uitvoerig uit de doeken gedaan in het linkbuilding specialist artikel. Maar misschien een paar voorbeelden om wat inspiratie op te doen [...]

Laat je volledig gaan...
Naam
Email
Website