Links en de rel="nofollow" tag

Geschreven door : januari 24, 2007 5 reacties

Deze tag werd in het leven geroepen door een samenwerking van enkele grote zoekmachines & bedrijven (google, yahoo, msn, wordpress, flicker, buzznet) begin 2005 om link spam tegen te gaan. Vanuit een SEO standpunt is een link krijgen (en dan mogelijks nog met keywords erin en/of van gerelateerde sites) een zeer goede techniek om goede posities te krijgen in de SERPS.
Het verhoogt de waarde van je pagina (PR) en zorgt er tevens voor dat je mogelijks nieuwe site snel wordt geïndexeerd. Door het veelvuldig misbruiken van deze technieken werden de koppen bij elkaar gestoken en zal de rel=nofollow het licht.
;;;;;
Waarom de rel=nofollow tag gebruiken ?
De rel=nofollow wordt vooral gebruikt op blogs, fora en gastenboeken. Maar het kan ook perfect gebruikt worden op je website indien je niet wilt dat bepaalde links (intern of extern) worden gevolgd en zo ook je Page rank meegaat. Met het toevoegen van de rel=nofollow vertel je de spiders eigenlijk dat die link mogelijks niet door jezelf daar werd geplaatst (in geval van blogs,fora,etc) en daarom niet noodzakelijk werd goedgekeurd. Dat wil niet zeggen dat de spiders die link als slecht gaan aanzien. Het geeft gewoon aan dat die link niet in verband staat met je eigen webiste. Je site kan en zal dus zeker geen schade oplopen mocht er ergens een link naar jouw site staan met een rel=nofollow !
;;;;;
Hoe te gebruiken ?
De rel=nofollow kan gebruikt worden voor tekstlinks (al dan niet met anker tekst) en afbeelding links. Hier onder een voorbeeld hoe te gebruiken bij een tekstlink :

nofollow01.gif

Na het toevoegen van de tag zal het er zo gaan uitzien :

nofollow02.gif

Wat betekent het nu concreet ?
Als de google spider deze tag ziet staan dan zal het :

  1. Deze link NIET volgen
    Dit wil niet zeggen dat je pagina niet geïndexeerd kan/zal worden maar het zal niet via de rel=nofollow link zijn. Alle andere links die naar je pagina linken (zonder de nofollow) worden wel nog gevolgd.
  2. GEEN waarde geven aan de link met betrekking tot de Page Rank
    De page rank is niks meer dan een stemming van externe sites naar je pagina. Hoe meer stemmen (links dus) naar je pagina verwijzen hoe groter de kans dat je hoogt komt te staan in de SERPS. De rel=nofollow zorgt ervoor dat die link geen stem krijgt. Meer over links en de kracht van het linken werd reeds eerder besproken.
  3. De ankertekst GEEN waarde geven

    Linken naar een pagina met keywords die op die pagina en titel terug komen geven een extra waarde aan die link en de pagina dus is dit een ideale manier om links te krijgen. Met deze tag zal google geen waarde hechten aan die ankertekst.

zp8497586rq
5 reacties op : Links en de rel="nofollow" tag
Skipp de reacties en laat me mijn zegje doen...
[1]Pascal2:41 am on februari 1, 2007

Ben eens benieuwd wat het gebruik van de nofollow gaat geven ivm Wikipedia.

Aangezien zij zeer recent de nofollow tag implementeerden zou daar de komende dagen/weken enige invloed uit moeten blijken.

Tenzij Google Wikipedia 1 of andere speciale behandeling geeft.

[2]Dave1:40 am on februari 2, 2007

De Nederlands wiki gebruikt dit al geruime tijd. Ik vroeg me trouwens altijd af hoe het kwam dat de Nl wiki het wel deed en de Us niet.

Ik denk niet dat het zo een verschil gaat uitmaken. Tenslotte heb je wel nog steeds het verkeer van daar.

[3]Peter1:43 pm on september 11, 2007

Toch wordt er nog veel gespamd in gastenboeken. Hopen de spammers dan dat iemand op de link in het gastenboek klikt?

[4]Rob12:39 pm on september 12, 2007

Het is nu eens niet iets wat puur een HTML aangelegenheid is, de tag is er typisch alleen voor de zoekmachine en het gaat over manipulatie van een score.

Als je het verkeerd doet dan is het een black-hat gebeuren, echter dit is het omgekeerde verhaal: indien je het juist toepast, dan wordt het in je voordeel uitegwerkt (in je pagerank).

Persoonlijk vindt ik dit een bijzonder vreemde manier van werken. De zoekmachines hebben de opmaak via HTML op het internet behoorlijk aangetast. Het woord optimalisatie zou niet zoekmachine gerelateerd moeten zijn. Neen, het zou content-gerelateerd moeten zijn, dus naar de lezer(s) toe.

De zoekmachine is onmogelijk weg denkbaar uit onze maatschappij, en al je er over nadenkt en ziet hoe mensen klakkeloos de eerste paar hits in een zoekmachine al ‘zien’ als het enige antwoord, dan zie je al snel in dat de zoekmachine een enorme macht heeft! Alleen al om die reden mogen sites in principe nimmer ook adverteerders een plek geven bovenin, het doet de geloofwaardigheid en betrouwbaarheid van een zoekmachine niet goed (en jawel: dit alles is mijn mening. Wie volgt, die volgt).

Leuke materie . . .

[5]Henri9:21 am on oktober 25, 2007

Er zit op zich best wat in om rel=”nofollow” te gebruiken. Anderzijds kan deze techniek ook misbruikt worden, als het om ‘adverteren met tekstlink op PR 5 pagina’ gaat. Je hebt er dan geen biet aan als die link op rel=”nofollow” staat.

[6]Hoog Scoren in Google dankzij het SEO Wiel | E-Tail7:36 am on mei 14, 2013

[…] van het dynamisch linken zodat je nog gerichter te werk kan gaan. Tot voor een tijdje was ook de rel=”nofollow” tag een belangrijk gegeven geworden maar niet echt meer aan te raden sinds Google dat niet meer weet te […]

Sorry, the comment form is closed at this time.