Long Tails, winstgevend of tijdverlies ?

Geschreven door : maart 27, 2007 4 reacties

In een vorig artikel schreef ik over het gebruiken van de long tail zoekwoorden. De beste manier om Long Tails te gaan verzamelen die waardevol zijn voor je eigen site of markt is werken met eigen data. Data gaan verzamelen via analytics software om vervolgens de verkregen data te anayseren, bepalen wat er mogelijks voor meer verkeer kan zorgen en die selectie op zijn beurt gaan testen, opnieuw analyseren en dan pas te gaan implementeren in je site, linkstrategie,etc

Klink ingewikkelder dan het is….

Hoe begin je eraan ?

In mensentaal komt het hier op neer :

  1. Long tail keywiords verzamelen via vb. google analytics
  2. Na een paar maanden alle zoekwoorden bij elkaar gooien
  3. De keywords waar je reeds probeert voor te ranken eruit halen
  4. De overgebleven keywords die je nog niet of te weing gebruikt in een adwords campagne gooien
  5. Zien welke keywords uit de ads genoeg verkeer en of sales generen
  6. Die keywords – phrases gaan inwerken in je site, linkstrategie, etc

Lijkt me niet zo moeilijk om te doen…

In de praktijk

Om een klein praktijkvoorbeeld te geven, Oktober vorig jaar heb ik verschillende analytics software laten draaien op een site tot einde februari. Ik kwam aan een totaal van 3445 keywords/phrases waarvoor die site werd gevonden. Meer dan 80% daarvan waren termen waarvoor geen top 50 plaatsen (in veel gevallen zelfs geen top 100) waren behaald in de SERPS.

Van die 3000 keywords heb ik er al een goede 1200 getest in adwords campagnes. Uit die test haalde ik 76 keywords die me 10 of meer bezoekers per dag genereren. Die 67 keywords/phrases zijn online casino goed voor een totaal aantal bezoekers van 8400/dag !

Het gaat hier dus om woorden die weinig competitie hebben en waarvoor je dus “makkelijker” topposities kan behalen.

Om even verder te gaan in onze redenering (nu we toch enthousiast bezig zijn..haaaa). Stel ik kan naar verloop van tijd voor alle 67 woorden in de top 10 geraken (en voor velen zelfs misschien in de top 5) en krijg 20% van het verkeer in handen. Dat zijn 1680 extra bezoekers / dag ! Ik haal een conversie ratio van 0.5% wat me dus een 8 tal verkopen/dag extra zou opleveren. Een gemiddelde verkoop is goed voor 57 euro….

Nu mag je zelf eens uitmaken of de long tails de moeite waard zijn…:-)

Kleine waarschuwing…

Wel nog even waarschuwen voor je zoveel data gaat verwerken in adwords campagnes…het testen van duizenden keywords kan je aardig wat kosten, hou het goed in de gaten !! Het testen van die 1200 keywords gaf me een prijskaartje van net iets meer dan 100 euro/dag…Niet goedkoop natuurlijk maar je hebt wel correcte data…cijfers liegen niet (ik val waarschijnlijk in herhaling..haa) en voorkomt zo dat je je site gaat optimaliseren voor woorden waar je niks aan hebt…

4 reacties op : Long Tails, winstgevend of tijdverlies ?
Skipp de reacties en laat me mijn zegje doen...
[1]Codeboy.be10:31 am on maart 28, 2007

Leuk en helder artikel. Ik ben zelf bezig met deze strategie en gebruik momenteel vooral http://inventory.nl.overture.com/ om interessante Long Tails te vinden. Google Adwords geeft inderdaad heel wat betere cijfers, maar het is me voor veel zaken toch te duur.

Als je die Keyword Assistant van Overture gebruikt, je haalt er de typisch Nederlandse en ongeschikte zoektermen uit, dan heb je al heel wat. Als je in Google het keyword intikt dan zie je ook meteen of er al veel pagina’s over bestaan en ook wat voor pagina’s (getarged op dat keyword of eerder toevallige rankings). Het is dus een een beetje afgaan op het buikgevoel. Meten is absoluut weten, maar je moet ook een beetje feeling hebben/kweken voor deze zaken. Niet?

Ik heb een site met allemaal linken en ben deze nu langzaam aan het converteren naar een site met content met nadruk op long tails van twee woorden. Het mooie van deze methode is dat je quasi geen concurrentie hebt en dat het samengestelde zoekvolume toch heel hoog is! Laat de rest maar vechten om de top keywords 🙂

Long Tail rules!

[2]Dave10:52 am on maart 28, 2007

Het probleem is dat je de goede longtail meestal niet vindt in de publieke data center zoals overture, wordtracker,etc..En vindt je ze wel dan zijn ze binnen de kortste keren Long Tail af ! Dat heb je niet als je eigen data gaat gebruiken. Van alle data die ik verzamelde is er zo goed als geen enkel te vinden in boven vernoemde bronnen. Laat mijn concurrenten daar maar eens achter komen..haaaa..

Veel resultaten in de SERPS staat natuurlijk nooit garant voor veel verkeer want als je gewoon de concurrentie volgt en zelf niet meet, dan kan je evengoed gaan optimaliseren voor een woord/combinatie die amper 500 bezoekers/maand heeft. Het kost je behoorlijk wat moeite om goed te ranken dus speel ik liever op “safe” voor ik ga optimaliseren..

[3]Daan10:09 pm on maart 29, 2007

Een goed artikel!

Wat wel een probleempje is, is dat je dus wel in eerste instantie een site moet hebben waar je de metingen van kunt gebruiken. Je moet dus al verkeer via de zoekmachines krijgen om die termen te kunnen verzamelen…

[4]Dave11:43 pm on maart 29, 2007

Hey Daan,

Dat is inderdaad zo maar je site hoeft ook niet ‘perfect’ of volledig goed geoptimaliseerd online te gaan. De Long tails ga je inderdaad maar gaan gebruiken wanneer je site al enige tijd online is en je over enige data beschikt. Een site is iets waar je voortdurend zit aan te sleutelen.

Wil je een site online plaatsen, maar heb je totaal geen idee van zoektermen, etc. steek dan eerst je licht eens op bij de publiek toegankelijke datacenter (overture,adwordstool,wordtracker,etc..) . Dan krijg je tenminste al een idee van welke richting je op moet gaan.

Laat je volledig gaan...

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.