Kan je alle bezoekers op je site 'bevredigen' ?

Geschreven door : november 13, 2008 10 reacties

Ben de laatste tijd nogal bezig met het testen van landingspagina’s en alles wat er omheen hangt dat het me inspireerde tot deze post 😮

Als we iemand over landingspagina’s horen spreken dan wordt dat meestal geassocieerd met adwords campagnes of andere advertentie modellen maar als je het heel nuchter gaat bekijken dan is elke pagina op jouw site eigenlijk een landingspagina ! Tenminste als je je seo werk een beetje goed hebt gedaan en 80% van je bezoekers niet op je homepagina landen.

Het segmenteren van je bezoekers is een heel belangrijk iets om ze gelijk een stuk verder in je trechter te hebben en je zal meer kans hebben dat iemand die een Nokia gsm zoekt bijvoorbeeld overgaat tot een aankoop als hij op een pagina terecht komt waar hij allerhande Nokia modelletjes ziet staan, dan wanneer hij op je homepagina stuit waar er allerhande elektronica wordt aangeboden en hij zich een weg moet banen tussen alle andere items door vooraleer hij de Nokia pagina kan bereiken.

Ik neem hier weer een e-commerce voorbeeld maar het kan evengoed gaan om het verzamelen van leads, of gewoon het verschaffen van info.

Het grote probleem met landingspagina’s (althans dat vind ikzelf) is dat je nooit echt weet welke soort bezoekers je over de vloer krijgt. Zelf duw ik de verschillende soorten bezoekers in 4 verschillende ‘kastjes’…

  1. Ze weten precies wat ze willen
    Hun oriëntatie fase is volledig voorbij en hebben reeds alle info verzameld die ze denken nodig hebben en weten dat ze een Nokia N95

    8mb willen . Ze staan dus klaar met de portefeuille in de hand.
  2. Ze weten ongeveer wat ze willen
    Hun zoektocht is nog niet volledig afgelopen en ze twijfelen mogelijk nog wat. Ze zijn op zoek naar een nieuwe gsm maar zijn er nog niet uit of ze voor een Nokia, Motorola of een iphone gaan.
  3. Ze hebben interesse maar zijn niet echt op zoek naar…
    Volgens mij de grootste groep van bezoekers die je op je homepagina krijgt. Er is interesse in het onderwerp maar er is niet onmiddellijk de neiging om daadwerkelijk iets te kopen. Met andere woorden ze hebben interesse in de laatste nieuwe snufjes op het gebied van gsm’s maar het zit niet in hun hoofd om iets te kopen. De knop kan natuurlijk omdraaien 😮
  4. Ze zijn per ongeluk op je pagina terecht gekomen
    Kan je kort over zijn..ze hebben  geen enkele interesse in wat jij te vertellen hebt…verkeerd verbonden..

Het ideale zou zijn mocht je elke groep kunnen segmenteren en elke hun landingspagina voorschotelen maar dat is meestal niet zo evident en zeker niet als het om bezoekers gaat die voortkomen uit de organische resultaten. PPC bezoekers kan je wel in grote mate gaan segmenteren…

De kunst bestaat er dan in om toch voor elke wat wils op 1 pagina te plaatsen. Het hoeft geen landingspagina te zijn waar ze gelijk alle info vinden maar gewoon een aanwijzing (link , meestal met klein blokje tekst of gewoon een duidelijk kopje) dat jij misschien wel de oplossing hebt voor hun probleem.

Voor je weet welke info je moet/kan verschaffen om elke groep van bezoekers te bevredigen, laten we even een mogelijke koopcyclus construeren :

  1. De bezoeker heeft een probleem
  2. Gaat op zoek naar een oplossing
  3. Evalueert en filtert alle gevonden info
  4. Maakt een conclusie, beslist en gaat over tot de aankoop
  5. Evalueert zijn aankoop

Groep 1 van bezoekers heeft reeds stap 1-4 doorlopen en is gewoon klaar om te kopen
Groep 2 zit nog vast in stap 3
Groep 3 weet zelfs nog niet dat ze een probleem hebben 😮

De uitspraak dat bezoekers in staat moeten zijn om binnen 3 kliks te vinden wat ze zoeken, daar geloof ik totaal niet in. Zolang de weg wat ze moeten volgen duidelijk is uitgestippeld en bevestigt dat ze wel degelijk de juiste weg volgen mag je ze zelfs 5 keer laten klikken.

Stel dat je een ecommerce hebt en je verkoopt tuinmeubelen, dan zou het een goed idee zijn om naast enkel foto’s van tuinmeubelen ook ergens iets te voorzien (boven de ‘vouw’ van je pagina natuurlijk) in de aard van dit hier

De “bent u op zoek naar” zal groep 2 gelijk aanspreken en je kan die eigenlijk verwerken in je navigatie als die mooi is opgedeeld. De “wat je moet weten..” is duidelijk voor groep 3 en zeker iets wat een hoop mensen in die mate zal aanspreken dat ze niet gelijk van je site gaan verdwijnen omdat ze enkel producten zien staan.

Iets om over na te denken folks….is je pagina opgesteld dat ze verschillende soorten van bezoekers kan aanspreken ?

10 reacties op : Kan je alle bezoekers op je site 'bevredigen' ?
Skipp de reacties en laat me mijn zegje doen...
[1]Landings Pagina Optimalisatie | Etail12:08 pm on december 17, 2008

[…] bij het opmaken van een landingspagina ook niet dat je verschillende bezoekers kan binnen krijgen en hou er dus rekening mee dat je iedereen iets moet geven die hun […]

[2]Is je bedank pagina geoptimaliseerd voor je koper ? | Etail12:50 pm on januari 15, 2009

[…] niet discrimineren) meestal al een behoorlijke weg afgelegd. Het hangt er een beetje van af welke soort bezoeker het is maar er is een goede kans dat hij je site zowat van binnen en buiten […]

[3]20 manieren om de converisie op je website te verhogen | Etail1:18 pm on februari 15, 2009

[…] vlieg om af te rekenen krijg ik een foutmelding… 2. Website copy : spreek ik de juiste taal (verschillende soorten bezoekers weet je nog ? ) en gebruik ik niet hetzelfde afgezaagde toontje zoals de concurrentie. Verkoop ik […]

[4]Je Webshop aanzienlijk verbeteren in 5 stappen | Etail1:52 pm on april 2, 2009

[…] er ook aan dat er verschillende soorten bezoekers op je site landen en je dus verschillende talen moet spreken / […]

[5]Google Adwords–> zelf doen of een specialist betalen ? | Etail11:50 pm on mei 8, 2009

[…] segmenteert, test met verschillende advertenties en je speelt ook met je landingspagina’s en eventueel je […]

[6]Webshop Maken, Hoe begin je er aan -> Video Tutorial | Etail11:17 pm on juli 19, 2009

[…] moet ook goed weten dat je verschillende soorten bezoekers op je site zal krijgen. De ene zal een prijsshopper zijn die liefst op prijs navigeert, de andere […]

[7]Email Marketing : 6 Belangrijke Zaken voor je e mail nieuwsbrief | Etail1:29 pm on augustus 16, 2009

[…] daar zal je waarschijnlijk niet zo goed in slagen als je niet gaat segmenteren wanneer mensen ergens intekenen voor jouw nieuwsbrief, aanbieding, opleidingen, […]

[8]5 Adwords Tips die Je Geld Zullen Besparen ! | Etail Blog2:30 pm on oktober 21, 2009

[…] Gooi die dus niet samen gewoon omdat je nooit een goede advertentie zal kunnen schrijven die voor elk item optimaal is en zal je ook jamais een goede landingspagina kunnen maken die elk segment op de juiste manier kan aanspreken. […]

[9]Usability Testen, Waarom je het Moet Doen ! | Etail Blog12:53 am on februari 19, 2010

[…] op kapaza… Er zomaar lukraak mensen gaan uithalen is niet echt de ideale optie natuurlijk. Identificeer wie je publiek is voor je gaat […]

[10]Conversie Optimalisatie Tips : Leer eerst je bezoekers analyseren ! | E-Tail9:49 am on november 16, 2011

[…] 2008 al geschreven over de mogelijk verschillende soorten van bezoekers die je in grote lijnen over de vloer kan krijgen en waar ze zich mogelijk in de koopcyclus begeven. […]

[11]Webshop Starten : de opbouw van de homepagina (Deel 1) | E-Tail9:40 am on oktober 8, 2013

[…] geen duidelijke doelen opstellen als ze een webwinkel beginnen en veelal  geen benul hebben van de verschillende soorten bezoekers op hun site en of hoe die moeten worden […]

Laat je volledig gaan...

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.