Meer leads & omzet genereren met bestaande content op je site

Geschreven door : mei 26, 2016 No reactie

Er is helaas geen magische formule die ervoor kan zorgen dat je met 1 simpele ingreep het engagement & de  conversies op je site van zero naar hero kan liften. En als die er wel is, stuur me even een reply.. zal je er vorstelijk voor belonen.

Het is hard werken, dag in & uit…

Er zijn veel manieren om je stenen te leggen maar vandaag toon ik je een manier hoe je meer uit je bestaande content kan halen en concrete acties naar acquisitie, engagement en conversies toe eruit kan halen.

Stap 1 : Analyseer

Dat begint in Google analytics -> Site Content -> all pages.

Daar neem ik de top 10 pagina’s (niet home) die het meeste views zien en voor er dieper wordt gegraven in GA worden deze extra research methodes geactiveerd op die pagina’s:

  • Heat- & klikmapping
  • User recordings
  • Korte enquête

Als je voor een all-in one wilt gaan zal hotjar je tool zijn maar zelf maak ik gebruik van:

  • crazyegg voor heat- & klikmapping (beter dan hotjar wat mij betreft)
  • hotjar voor de recordings
  • eigen tool voor de korte enquête

En voor je begint met neuten 😉 :  ja er zijn nog altijd genoeg brave zielen die korte enquêtes invullen:

Eenmaal dat op gang is getrokken klikken we door naar de eerste url in het lijstje en zetten we de secundaire dimensie op keywords:

01kl

Het is niet omdat ‘not provided’ op 80% of meer staat dat je er niks meer kan uithalen. Geef toe, de kans dat jij hier nog eens naar kijkt is zo goed als onbestaand…

En als je geluk hebt en de site al data verzamelde voor het not provided tijdperk kan je er nog een pak meer uithalen:

02kl

Je kan ook nog via Search Console gaan om meer kw data op te vissen of gewoon GA & Console aan elkaar linken waardoor je de Console data (kw, ctr, impressies, etc) en GA data (sessies, bouncerate, goals,etc) in 1 rapport kan zien.

We exporteren al die data in een excel en gaan naar stap 2

 

Stap 2: SEO Check

De lijst met keywords die we uit GA exporteerden vliegen in een ranktracker:

03kl

En die lijst vliegt ook in Google’s keyword tool:

04kl

Waar we:

  • bovenaan de trends in zoekvolume zien en weten dat het op dit moment (einde Mei) half voor twaalf is als we een kans willen maken om onze nieuwe (te maken) content in september/oktober te laten ranken.
  • De individuele zoekopdrachten met geschatte volume’s kunnen zien

Als je in markt zit waar seizoenen of trends van minder belang zijn zou ik zeggen : dump die kw lijst in een adwords campagne om exact cijfermateriaal te verzamelen. In ons geval heeft dat weinig nut omdat het zoekvolume de komende maanden aan de lage kant blijft.

Vervolgens kijken we welke kw combinatie we gaan blijven gebruiken op onze pagina (zorg ervoor dat de intentie van de zoekopdracht zeker matched met de inhoud van de pagina.. duh..) en alle andere kw combinaties kunnen we gebruiken om nieuwe content aan te maken en eventueel sitestructuur en interne linkstructuur aan te passen.

Alles goed in kaart brengen is een absolute must want het heeft geen zin om bepaalde zelfde combinaties op verschillende pagina’s te gaan gebruiken want dan zijn we aan het kannibaliseren en komen we geen meter vooruit.

Concrete ToDo 1

 06kl

 

Stap 3: Intentie Check

Je hebt nu een lijst van zoekwoorden waarmee mensen op die pagina terecht zijn gekomen maar matched de intentie van die zoekopdrachten wel met de inhoud van je pagina?

09

 

Aangezien de meeste sites nu aan 80-90% not provided zitten moet je nu ook geen dagen zitten brainstormen op die data. Je baseert je echter maar op 10-20% van het totale plaatje en je kan trouwens ook te maken hebben met seizoenen & trends.

Beter is om die data te gebruiken om snel wat extra research in gang te trekken.

Als dit je huidige pagina is:

10

 

gaan we enkel de verschillende niet matchende topics uit de kw lijst aanbieden als optiekeuze:

11

 

Even laten draaien en voorzien van de nodige meetinstrumenten en over een paar weken zijn we al een pak wijzer geworden.

Misschien hoeven we de pagina helemaal niet aan te passen en zijn die extra optiekeuzes meer dan voldoende om mensen die iets anders zoeken naar de juiste pagina te brengen.

 

Stap 4: Analyseer extra research

Ondertussen is er data van onze extra research (punt 1) aan het binnen rollen:

Heat- Klikmapping & user recordings

We krijgen een perfect beeld van welke elementen op onze pagina wel/niet worden gebruikt:

  • Is het de bedoeling om mensen dieper in je site te trekken door ze gerelateerde artikels voor te schotelen maar niemand die erop klikt? Probeer eens met de plaatsing ervan te wijzigen want geen kat die nu op je gerelateerde artikels klikt.

    heatkl

  • Is het de bedoeling om een eboek download uit de brand te slepen? Plaats je download CTA eens midden in je artikel in plaats van enkel onderaan of experimenteer eens met een popup
  • Etc

 

Korte enquête

En hier halen we pas de echte goodies uit 🙂 . Op de productpagina waar we het research uitvoerden blijkt dat:

07kl

+75% van de bezoekers totaal niet klaar is om te kopen dus:

  • Moeten we checken of onze acquisitie wel goed zit
  • Welke content, engagement en of micro conversie triggers we kunnen toevoegen aan die productpagina zodat we mensen de informatie kunnen bezorgen die ze zoeken….en ze op een later tijdstip toch nog bij ons komen kopen
  • Etc

En als we willen weten wat ze precies zoeken:

08kl

Owkidoki… daar zit genoeg voer tussen om de komende weken mee aan de slag te gaan!

Niks beter dan ‘data’ die recht uit de mond van pagina bezoekers komt…

 

Concrete ToDo 2

Een poging ondernomen om dat in een ja/nee schema te gieten. Dacht dat ik dat wel in 5 min ging kunnen fixen maar toch een klein beetje misrekend :/ #youknow

12kl

En als je klaar bent gaan we naar pagina 2 van 10, of 100 😉

No reactie op : Meer leads & omzet genereren met bestaande content op je site
Skipp de reacties en laat me mijn zegje doen...

No comments yet.

Laat je volledig gaan...

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.