1 Google Analytics Tip die zich 10 dubbel terug zal betalen

March 16, 2010 No reactie

Man wat een wervelende maandag hebben we achter de rug, ook niet iets wat voor herhaling vatbaar is…komt ervan als je met meerdere nieuwe projecten tegelijk bezig bent 😮 Maar meer daarover als je naar beneden scrolt…

Ik heb het soms over het kennen van je publiek, zowel op je site als bijvoorbeeld de mensen in je mailinglijsten. Als ik de statistieken opmaak van de wekelijkse nieuwsbrieven van een jaar ver dan kan ik nu met zekerheid stellen dat wanneer ik het woord linkbuilding gebruik, de openrate met 15-20% hoger ligt dan wanneer ik dat niet doe.

Gebruik ik de woorden ‘linkbuilding’ en ‘makkelijk’ in de titel van mijn mail dan mag ik op 20-30% extra rekenen. Dit is geen ‘denken dat..’ of ‘ ik heb horen zeggen..’ maar een (cijfer) onderbouwde conclusie die ik kan maken.

Heb jij ook van die zaken die je met zekerheid kan zeggen ? Als het niet het geval is, dan ga je maar beter eens aan de slag :o)

Vandaag wil ik het nog even hebben over Google analytics want teveel hoor ik van klanten “ja ik heb google analytics draaien, prachtig programma ! …maar wat moet ik eigenlijk met al die cijfertjes ?..”

Met andere woorden of ze nu wel of geen analytics hebben draaien, het maakt geen zak uit !

Als je dan zegt dat ze best beginnen met ergens een parameter in te stellen om ‘metingen te kunnen maken krijg je gegarandeerd de vraag “maar wat kunnen/moeten we dan meten ?” op je afgevuurd..

En voor iedere biz ligt dat anders..

Het eerste wat je zou kunnen meten in geval je een ecommerce site hebt zijn natuurlijk de verkopen die de site heeft gegenereerd (we all love the smell of €€€) . Op die manier kan je de bron van de conversie bloot leggen…het is te zeggen soms want in veel gevallen zal je nooit met absolute zekerheid kunnen zeggen of keyword combinatie XY of bron X of reffer Y je X aantal verkopen heeft opgeleverd deze maand.

De juiste bron blootleggen van een conversie is een zeer moeilijke zaak als de aankoop niet binnen 1 sessie is gebeurd. Wil er verder niet teveel over vertellen omdat ik dat hier al eens heb gedaan.

Maar in het kort, Google analytics zal de conversie gaan toewijzen aan de meest recente bron, tenzij je bij je campagnes een nooveride gebruikt waarbij ze dan de laatste bron zullen gebruiken maar je blijft even ver staan..nergens dus..en zo kan het zijn dat Google analytics je verkoop toewijst aan een bepaalde adwordscampagne MAAR dat ook je affiliate komt aankloppen omdat de persoon die net heeft gekocht vorige week via de affiliate link bij je terecht kwam en zijn cookie werd geregistreerd bij de verkoop..

Moeilijk zaak dus…want wie heeft nu gelijk ? Beiden in feite..
Maar vandaag gaan we niet te moeilijk doen, daar staat mijn hoofd niet meer naar dus laten we er één tip uithalen die je kan gebruiken voor je eigen biz, ongeacht welke dat ook mag zijn…

Recupereer de waardeloze pagina’s….

We schrijven pagina’s om natuurlijk onze bezoekers te blijven boeien maar natuurlijk ook voor Google om op die manier nieuwe of andere keyword combinaties te kunnen gebruiken en zo meer (nieuwe) bezoekers aan te trekken.

Naarmate je site gaat groeien en je honderden artikels hebt gepubliceerd mag je er zeker van zijn dat er daar een hoop pagina’s gaan tussen zitten die weinig of zelfs helemaal geen verkeer binnen halen.

Dat kan komen door een minder goede site structuur (artikels die te diep komen te liggen) of door het ontbreken van inkomende links, etc. Of door het verkeerd instellen van bepaalde SEO plugins waardoor er een noindex of zo op bepaalde categoriën of pagina’s komt te staan. Gisteren nog meegemaakt bij een klant dus wees voorzichtig met al die speeltjes.

Ja ze zijn zeer interessant maar ze kunnen je site (gedeeltelijk) ook om zeep helpen !

Nu je hebt er je energie ingestopt en misschien het nodige kw research voor gedaan maar het brengt je uiteindelijk niks op. Jammer en tijd om die op te gaan graven en er iets mee te gaan doen. Het vergt immers minder werk dan altijd maar op zoek te gaan naar nieuwe mogelijkheden.

Je kan die pagina’s vinden door naar Google analytics te gaan en vervolgens hier te klikken :

Content -> Top Content

En vervolgens op het piviot icoontje te klikken en de pageviews bij Google te rangschikken van laag naar hoog.

Hier een screendump :

Vervolgens ga je op zoek naar pagina’s bij Google die de afgelopen maanden geen enkele pageview haalden.

Zo vind ik bijvoorbeeld deze pagina :

/ontwikkeling-van-video-op-ecommerce-websites-staat-niet-stil/ met 0 views.

Als ik de cachedatum van die pagina ga opvragen, dan moet ik vaststellen dat die pagina niet meer in G’s index staat en dus onbestaand is.

Daar kan ik dus verschillende zaken mee gaan doen om die te ‘recupereren’ (als de content natuurlijk enige waarde heeft). Zo zou ik bijvoorbeeld :

1. Paar interne en of externe links proberen op af te vuren in de hoop er nieuw leven in te blazen
2. Het artikel gebruiken voor een gastpost op een andere blog
3. Artikel beetje herwerken/updaten (met het nodige kw research) en opnieuw publiceren op eigen blog

Hetzelfde kan je gaan doen voor de pagina’s met heel weinig views, ook daar zal je pagina’s vinden die niet meer gecached worden en dus onbestaand zijn voor Google.

Als je 10 van dat soort artikels kan vinden met goede inhoud en je kan 10 gastposts doen, dan hebben die 15 minuten research in je analytics je 10 nieuwe backlinks opgeleverd om nog maar te zwijgen van het verkeer, nieuwe rss & nieuwsbrief leden, mogelijke partnerships,etc..

Google analytics hoeft niet altijd ingewikkeld te zijn, als je maar weet wat je zoekt en wilt weten…

No reactie op : 1 Google Analytics Tip die zich 10 dubbel terug zal betalen
Skipp de reacties en laat me mijn zegje doen...

No comments yet.

Laat je volledig gaan...
Naam
Email
Website