10 Extra Adword Tips

October 26, 2009 No reactie

Vorige week schrijf ik op de blog 5 Adwords tips die je absoluut moet toepassen als je campagnes gaat opzetten of hebt lopen. Voor jou wil ik er nog wel een paar meer opsommen. Het hoeft uiteindelijk niet allemaal op de blog te komen 🙂

1. Niet te ‘groot’ denken

Veel mensen/bedrijven zien het internet (en hun adwords campagnes in dit geval) als een medium om de wereld te veroveren. Een makkelijke manier om over de grenzen hun producten te gaan promoten.

Helaas staan velen er niet bij stil dat er ook zoiets bestaat als een cultuur kloofje. Zelfs tussen BE en NL, waar men beiden ‘dezelfde’ taal spreekt is er een gigantisch gat die het behoorlijk lastig maakt om iets wat in BE rendabel draait ook in NL rendabel te maken of omgekeerd.

Begin dus klein..In eigen land of misschien beter nog in je eigen regio/provincie.

2. Lagere CTR’s eruit halen

In de blog post had ik het over het opsplitsen van je advertentie groepen in relevante groepen. Nu eenmaal je dat voor elkaar hebt ga je bij het evalueren van die groepen gaan zien of er kw’s tussen hangen die een uitgesproken hogere of lagere CTR hebben.

Het uithalen van bijvoorbeeld een slecht presterend kw kan zorgen voor een spectaculaire groei in CTR van die advertentiegroep. Zo zag ik meermaals campagnes van 2-3% naar 15-20% jumpen door 1 slechter KW eruit te halen.

3. Creatieve advertenties

Ik weet niet of jij daar ook last van hebt maar in bepaalde markten zie ik concurrent adverteerders die bijna al mijn advertenties gaan kopiëren.

Niks wat je daar kan aan doen dus kwam ik iets creatiever uit de hoek en schreef advertenties die anders waren dan de anderen. Zo testte ik met een volgende tekst :

Tuinmeubelen Nodig ?
Ga eerst naar de concurrentie..
U komt gegarandeerd terug !

De concurrentie koos om deze niet te copy/pasten en ik zag een CTR die gemiddeld 4% hoger lag dan al mijn vorige ads.

Mijn inziens gewoon omdat alle concurrerende advertenties bezig waren met het ‘verkopen/aanbieden’ en het volduwen van hun ads met keywords en kortingen en mijn ad totaal anders klonk.

Conversies bleven stabiel maar doordat er meer bezoekers binnen kwamen, was er dus ook meer $$$.

Als er bijvoorbeeld niemand prijzen/kortingen of zo toont in hun ads, dan zal jouw ad er zeker uitspringen als jij het wel doet. Met andere woorden, zoek gewoon iets ‘anders’…

4. Niet te goedkoop willen zijn

Als je een nieuwe campagne op touw zet, wees dan niet te bang om meer te betalen per klik dan dat je oorspronkelijk van plan was. De plaats waar je komt te staan wordt voornamelijk bepaald door de CTR die je ads halen (als je quality score ok is).

Als je in het begin een weekje of zo hoog gaat bieden komt je ad meestal bovenaan te staan en wordt er veel op geklikt. Je CTR gaat dus de hoogte in en na verloop van tijd haal ik de CPC dan omlaag maar blijf meestal wel de eerste plaats behouden.

5. Nummer 1 is niet altijd goed

Aansluitend op de vorige tip, je hoeft niet altijd bovenaan te staan om het onderste uit de kan te halen. Het kan best zijn dat je CTR in dezelfde regionen ligt als je op plaats 3-5 staat en waar je soms maar ¾ of ½ meer gaat betalen per klik ivm plaats 1. Het is gewoon een kwestie van testen..

6. Voorzichtig met testen

Als je een goede campagne hebt lopen die je cash binnen haalt, wees dan voorzichtig als je gaat testen met verschillende advertenties. Ik meen me te herinneren dat ik dat eerder eens aanhaalde in een nieuwsbrief dus even in het kort.

Als je wilt experimenteren met een goed presterende advertentie , gebruik dan slechts een deeltje van je verkeer. Je kan dus bijvoorbeeld 4 extra advertenties gaan aanmaken waarvan 3 exact dezelfde als de control en 1 nieuwe.

Zo gaat je nieuwe advertentie slechts 1 keer op 5 vertoningen verschijnen en loop je minder risico om je inkomsten te zien dalen. Aan de andere kant zal het natuurlijk langer duren voor je conclusies kan trekken daar je slechts 20% van je verkeer gebruikt.

7. Tijd besparen

De google Adwords editor wordt nog steeds door te weinig mensen gebruikt maar het is een desktop tool die je behoorlijk wat tijd kan besparen doordat je meestal veel effectiever te werk kan gaan.

Als je maar enkele campagnes hebt lopen zal het misschien niet zoveel verschil uitmaken maar voor grotere/meerdere campagnes, zeker een aanrader. Een ander ‘voordeel’ is dat je backups kan gaan maken met de editor tool, iets wat ik altijd wel wil hebben 😮

8. Ken je cijfers !

Absoluut één van de belangrijkste zaken. Als je niet weet wat een klant waard is (bij benadering) dan wordt het heel moeilijk om uit te maken of je ding rendabel is.

Op het eerste zicht kan een campagne verlieslatend lijken maar als je dan weet dat de mensen die kochten x aantal/jaar terugkomen om te kopen, dan veranderd dat de zaak natuurlijk.

9. Marktonderzoek

Eén van mijn favoriete tools ! Vorige week vertelde ik je heel snel hoe je erachter komt wat de intentie is van een zoekopdracht bij je bezoekers.

Je kan natuurlijk een stap verder gaan en met crazyegg gaan spelen of surveymonkey. Stel, je wilt in een nieuwe markt gaan , laten we zeggen de teak tuinmeubel markt en je maakt een advertentie in de aard van :

Teak Tuinmeubelen Nodig ?
Laat je niet beetnemen en
Download onze gratis gids !

Ik stuur ze naar een landingspagina met als headline :

Laat je niet in de zak zetten en leer hoe je echte Teak kan herkennen !

Of iets in die aard, gevolgd door :

Beantwoord deze 3 (of whatever) korte vraagjes en krijg gratis toegang tot onze teak tuinmeubel gids die je aan de hand van foto en videomateriaal duidelijk de verschillen laat zien tussen echte en nep teak !

En dan stel ik de 3 belangrijkste vragen die ik wil weten voor het opstarten van mijn nieuwe biz.

Et voila, belangrijke zaken waar 9/10 van je (toekomstige concurrenten) waarschijnlijk niet het exacte antwoord op weten (of nooit gaan aan denken) heb jij op een weekje verzameld.

Niet iedereen zal die vragen beantwoorden, volledig mee akkoord maar je hebt er niet zoveel nodig om uit te maken hoe de vork aan de steel zit 🙂

10. Linkbuilding & Recruitment

De linkbuilding tip hoorde ik ooit van Wiep en ik moet zeggen absoluut gaan slechte manier om iets viraal te laten gaan en links binnen te halen. Gebruik wel best het inhoudsnetwerk, werkt een stuk goedkoper 🙂

Over linkbuilding gesproken, als je een goede linkbuilder onder de arm wilt nemen, Wiep gaat blijkbaar solo..

Verder adwordscampagnes ook succesvol gebruikt (inhoud) om goede schrijvers die echt iets van het subject afweten (en high quality inhoud kunnen afleveren) binnen te halen voor een appel en een ei… Maakt niet uit welke markt ik wil binnen springen, op deze manier vind ik altijd wat ik nodig heb 😮

No reactie op : 10 Extra Adword Tips
Skipp de reacties en laat me mijn zegje doen...

No comments yet.

Laat je volledig gaan...
Naam
Email
Website