3 Extra Conversie tips

November 10, 2010 1 reactie

Nog nooit zoveel geschreven in 24h dus ik loop een beetje droog en zal het waarschijnlijk niet te lang maken deze keer..tenzij ik mijn 2e adem vind…

disclaimer : het is toch net ‘iets’ langer geworden dan ik dacht, mocht mijn verhaal je geen bal interesseren, lees dan zeker de eerste ENG link bij het leesvoer [Must Read!] !

In het artikel van gisteren gaf ik 5 conversie tips die een werkje van lange adem zijn maar daarom niet minder waardevol. Ik wil er hier vandaag nog een paar bijzetten of dichter gaan bekijken.

Micro conversies
Je hoort me veel hameren op micro conversies en veel mensen die naar mij komen om te zeggen “allemaal goed en wel maar met een webshop is dat niet zo eenvoudig als met een blog ventje !”

Vergeet niet dat e-tail een ‘hobby projectje’ van me is en ik mijn kost verdien met het runnen van webshops dus ik probeer je niks wijs te maken 😉

Wat ik geleerd heb op webshops is dat het schreeuwerige gedoe zoals je op de blog kan vinden (Etail club, sluit je aan en blablabla) minder goed werkt. Of moet ik zeggen dat net iets is wat je misschien beter niet doet.

De enige plaats waar het duidelijk naar voor komt is de homepagina maar op productpagina’s (ja ook daar probeer ik leads te verzamelen) wordt het een stuk subtieler gebruikt en ik moet zeggen, de voorlopige resultaten liegen er niet om want de mailinglijst groeit op het ogenblik met +30%.

Op een productpagina moet de focus op het product liggen en niet op een micro conversie dus wat heb ik gedaan : in de buurt waar de prijs wordt vermeld staan er een paar (popup) linkjes met oa verzendkosten, garantie etc en in dat rijtje staat ook iets in de aard van ‘hulp nodig bij het kiezen?’

Ok laat me er een voorbeeld bij geven, dat praat nog zo makkelijk. Stel je verkoopt tuinmateriaal en iemand komt op je snoeischaar x model aan. De kans dat de bezoeker daadwerkelijk zijn gedacht heeft gevormd en zeker is dat dit het wordt is eerder klein.

Zeker weten dat het grootste gedeelte nog zoekende zal zijn. Een link met de woorden “hulp nodig bij het kiezen?” zal zeker de aandacht trekken en wanneer men er op klikt en er opent zich een lichtbox of popop waar staat. “download deze gratis gids die je wegwijs maakt in de wereld van de snoeischaren” dan zie ik dat het vragen van hun emailadres geen barricade opgooit en mijn mailinglijst daardoor met 30% aan het groeien is…

Het is een kleine verstrooiing maar ze zijn en blijven op de productpagina en worden niet weggenomen om de gids te downloaden.

Ik zou zeggen zeker proberen die handel je hebt niks te verliezen !

The after sale
Iets wat ik voor een gedeelte al doe en het andere gedeelte is iets wat ik zeer binnenkort ga uitproberen dus mocht jij het al doen of gedaan hebben, laat het me even horen ,dan kan je me vertellen of het een goede tijdsbesteding is of ik er beter mee kap.

Als je een visa kaart hebt dan moet ik je niet vertellen dat wanneer je je maandelijks afschrift krijgt, er een massa papier inzit en slechts ¼ daarvan je afschrift is, de rest is reclame.

Lange tijd geleden ben ik dat ook gaan doen en niet zonder succes..de mond op mond reclame gaat op die manier een stuk sneller en je bereikt vrienden/kennissen van je klanten die je anders nooit zou kunnen aanspreken.

Bij elke bestelling dat hier buitenrolt gaan er minstens 5 standaard flyers en promo flyers (als er promoties draaien op dat ogenblik)mee in de doos. De standaard flyers zijn in de vorm van een openklapbare mini brochure die in het kort ons assortiment voorstelt. Op elke flyer staat er ook een promocode met korting , die gelinkt wordt aan de klant die de flyers (hopelijk) gaat uitdelen.

Voor elke flyer/promocode die wordt gebruikt krijgt de klant x aantal % uitbetaald. Zo merk ik dat de flyers makkelijker worden uitgedeeld en minder snel in een donker hoekje terecht komen.

Naast de flyers zit er ook altijd een bedankbriefje bij waar we vermelden dat we een account hebben geopend voor hem/haar (registratie is niet verplicht bij aankoop en niemand die het dus doet) waar hij/zij na inloggen x aantal % korting krijgt bij volgende aankopen. Gebruikersnaam en paswoord worden duidelijk vermeld.

Dat draait nu een goed jaartje dacht ik en moet ik vaststellen dat de flyers het niet slecht doen maar dat die account en inloggegevens wel een probleem vormen want het papiertje zijn ze kwijt geraakt en ze hebben geen idee meer wat hun user en of paswoord was. Moeten ze beginnen heen en weer mailen en zorgt dus voor teveel verwarring wat me er deed aan denken dat ik met iets anders voor de dag moet komen om dat te vereenvoudigen.

En toen was er Wester Union…

Als je geld overmaakt via Western Union vragen ze of je reeds klant bent. Ben je dat niet dan krijg je een enveloppe met info en een creditcard waar enkel een nummer op staat. Dat blijkt dan je klantnummer te zijn. En wat doe je met creditkaarten ? Juist, die stop je in je portefeuille zodat je die altijd bij de hand hebt of tenminste weet waar ze zich bevinden.

Het licht ging bij me branden…

Wat als ik nu eens creditkaarten laat maken waar ik gewoon een uniek nummer opzet dat ze kunnen gebruiken bij het uitchecken en die hun gelijk -x% korting geeft ? Geen gedoe meer met login gegevens. Denk dat de kans groter is dat :

  • Ze die kaart minder snel gaan kwijtraken
  • Mond op mond reclame nog beter kan aangezien ze die kaart meestal op zak gaan hebben

En waarom geen promocode op de achterkant van de kaart plaatsen waarmee ze vrienden een plezier kunnen mee doen ? Gaat misschien ook nog beter werken dan de paar standaard flyers die we nu erbij stoppen..

Ik ga het in ieder geval eens uitproberen …maar zal niet meer voor dees jaar zijn J

Nieuwsanker
Waarschijnlijk heb ik het ooit al eens ergens aangehaald maar een nieuwsanker maken van je site kan de conversies ook gaan aanwakkeren omdat je een veel groter publiek kan bereiken en ze niet gelijk het idee meegeeft dat je ze iets wilt verkopen..

Als ze x aantal keer per week bij jouw langskomen om het laatste nieuws op te vangen, dan is de kans veeeel groter dat jij de eerste bent waar ze gaan aan denken als ze (of hun kennissen) ooit iets willen kopen.

De cliché die ik dan weer krijg te horen “ik zit in een markt waar er geen nieuws is”..pardon ?? Als je zegt dat je in een markt zit waar er geen nieuws valt te rapen, dan zit je in geen markt. Er is overal nieuws te rapen.

Ok, verkoop je enkel snoeischaren en ga je zoeken naar nieuws over snoeischaren, zal je waarschijnlijk niet veel vinden maar jij zit in de tuinsector/markt in het algemeen en daar is er ongetwijfeld wel veel te vinden.

2e cliché als opvolger :” dave jongen ik heb daar echt geen tijd voor om telkens opnieuw op zoek te gaan naar nieuwsfeiten”. Wel guess wat, ik ook niet maar daarvoor hebben we tools die we kunnen inzetten.

De beste tool is natuurlijk RSS feed en je feedreader. Hoe je dat precies kan gebruiken kan je hier lezen maar er zijn ook zaken die ik daar niet heb vermeld dus laten we dat hier maar doen 😉

  • Je gaat naar google.com (belangrijk want .nl of .be werken niet!) en tikt het onderwerp in waarvoor je rss updates wilt ontvangen.
  • Je selecteert blogs
  • Je past in de url het nummer 10 aan naar 100 (de geavanceerde zoekopties gebruiken om op 100 te zetten gaat niet werken)
  • Onderaan de pagina zie je staan : Atom|RSS
  • Die moeten we dus hebben om in onze feedreader te gooien

Hier een paar screenshots

Zo krijg je automatisch alle 100 feeds te zien die dagelijks worden gepubliceerd over dat ene onderwerp !

Nog meer nodig ?

Doe hetzelfde maar nu bij ‘nieuws’ ipv bij blogs.

Zo verzamel je dagelijks een massa een nieuws waar je telkens een topic of meerdere kan uitnemen om op jouw site te publiceren.

Nog steeds geen tijd om zelf te herschrijven dan zijn er 2 opties :

  • Betaalt iemand om het te herschrijven
  • Publiceert het originele artikel met bronvermelding

En dan schiet jij nu van je stoel om me te zeggen ” Duplicate content vriend !!”.;

En dan zeg ik :
” er is niet zoiets als duplicate content op verschillende domeinen

Weet je hoeveel ‘nieuwssites’ er zijn die enkel materiaal publiceren/scrapen van andere sites en toch google love en 1000 bezoekers/dag krijgen ? Je zou versteld staan..

En waarom krijgen ze google love….omdat mensen linken naar die nieuwsfeiten….pure, ongemanipuleerde links baby..

Dus start een nieuwskanaal op op je site en het zal je enkel maar ten goede komen..

1 reactie op : 3 Extra Conversie tips
Skipp de reacties en laat me mijn zegje doen...
[1]Linkbuilding Plan Opzetten (Deel 1) « E-tail Members Only2:13 pm on January 12, 2011
[...] Hoe je je feed reader automatisch laat bijvullen met onderwerpen die je interesseren (onder topic ‘nieuwsanker’)  : http://www.e-tail.be/members/3-extra-conversie-tips/ [...]
Laat je volledig gaan...
Naam
Email
Website