3 Tips om de conversies in je shop te ‘Pimpen’

February 13, 2012 15 reacties

1. Boerenverstand…

Ik ben absoluut geen usability expert maar soms kom je ook al een eind weg met wat gezond verstand 🙂

Bij deze dus…

Heel toevallig kwam ik via twitter op deze pagina terecht :

De eerste indruk ik kreeg was ‘schoon….komt profi over’..

Helaas is dat ook het enige wat je hier kan over zeggen want als jij iemand bent die op zoek is naar een mand voor je hond dan is dit ‘the worst case scenario’.

Soms snap ik de mensen niet die een site in elkaar knutselen. Is er dan echt niemand aan boord die beetje gezond boerenverstand heeft en ziet dat deze pagina geen hulp biedt aan iemand die een hondenmand zoekt ?

Ik verduidelijk even :

1. Schoon…maar een categorie pagina moet in eerste instantie functioneel en richtingaanwijzend zijn. Misschien zijn ze compleet gek gemaakt door google die je vertelt dat je content bovenaan je pagina moet staan maar :

  • een bezoeker heeft op de link hondenmanden geklikt en heeft weinig tot  geen boodschap aan je tekst of ‘sfeerbeelden’. Het enige waar die mee in zijn hoofd zit is “show me your stuff…”
  • net datgene wat een bezoeker wil zien duw je omlaag. Merk op dat er geen enkele hondenmand te bespeuren valt boven te vouwlijn (screenshot 1 ) .
  • ik heb nog geen enkele case gezien waarin de ranking van een pagina dropt omdat de content onderaan de pagina staat.

Je moet die handel dus niet deleten maar gewoon naar de onderkant van je pagina schuiven.

2. dit zijn geen hondenmanden maar dekens. Als ik op zoek was naar dekens dan had ik wel op de kleden of plaid link geduwd (als dat al duidelijk naar voor kwam)

3. Type mand ? Geen enkele van die opties heeft volgens mij iets met een mand te maken. Wat daar eventueel wel zou kunnen onder vallen is :

  • manden uit pvc
  • manden uit stof
  • manden uit riet
  • etc

of :

  • afwasbare manden
  • eenmalig gebruik

Wat er nu staat als opties houdt weinig steek voor mij..

4. Type voerbak fontein ??

5. Type dier ? Als ik op de link hondenmanden heb getikt of via google binnenkom omdat de titel van je pagina ” Hondenmand – mand voor honden – online kopen – webshop – JumboPet” (leuke titel zeg 🙂 ) was, dan zoek ik geen mand voor mijn kat of kanarie in ieder geval.

Facet navigatie / filters kunnen een hulp zijn  maar gebruik ze niet als ze totaal niet relevant zijn voor een zoekende medemens..tenzij je volgende week op dat feestje wilt uitpakken met “zie eens hoeveel extra (waardeloze) functies ik heb op mijn supersexy webshop”…

Hoe kan het dan beter ?

Iedereen, kan zeggen “ik denk dat dit A, B, C, …moet” en daar schiet je natuurlijk niet mee op. De beste manier is : vraag het hun dan ! Kan je op verschillende manieren maar this is my way en het werkt :

  • stuur een mailing/enquête naar je klanten/prospect bestand en vraag hun hoe zij zouden navigeren als ze op die pagina terechtkomen
  • gebruik een popup op die pagina waar je je bezoekers vraagt hoe ze primair willen navigeren

Ja ik zei : “popup/lightbox…” Net of iedereen bang is om zoiets even te gebruiken om wat meer research te doen omdat ze bezoekers pissed off zouden maken. Denk je niet dat je (vooral meer) mensen  pissed off maakt met een navigatie die aan geen kanten werkt en of niet logisch in elkaar zit  ?

Met of zonder onderzoek, je boerenverstand moet je eigenlijk gelijk vertellen dat de hondenmanden pagina zoals ze nu is opgebouwd een dikke fail is. Neem de plaats in van een zoekende medemens en wat is waarschijnlijk het eerste waar die aan denkt als die een hondenmand zoekt ?

Aan zijn hond !

Die persoon zoekt een mand voor zijn hond. Dus als mijn hond van merk X is en niet groter is dan een scheet in een fles, dan heb ik geen hondenmand nodig met een diameter van 120cm… toch ?

Een klein beetje onderzoek is nodig om te weten hoe mensen zoeken maar dit zijn 2 mogelijkheden die ik uit de duim zuig en waarvan ik zeker weet dat ze beter gaan werken dan wat er nu wordt aangeboden…

Optie 1 :

Ze zitten met een/hun hond in het hoofd dus weten ze ook ongeveer hoe groot die is veronderstel ik.  Wat ik hier wel nog zou aanpassen zijn de honden icoontjes. Een Jack Russel of andere kleine soort bij de ‘kleiner dan 30cm’, een Beagle,etc bij de ‘tot 60cm’..etc.. zodat er ook visueel een verschil is en er sneller een link kan gelegd worden.

Enige bedenking bij deze manier van werken is dat er waarschijnlijk ooit wel iemand gaat tussen zitten die een big ass mand wil voor zijn minihond 🙂 .. en die dus niet gaat vinden als die op de eerste optie klikt…

Een 2e optie zou dus dit kunnen worden

Hier ga ik (data-loos dus pak me er niet op..)  de meest voorkomende denkpistes gaan voorschotelen waardoor een persoon altijd wel verder kan.

Ik zeg niet dat deze 2 voorbeelden de heilige graal zijn, enkel je onderzoek zal je dat kunnen vertellen maar ik weet wel zeker dat dit beter is dan gelijk 20-30-50 hondenmanden op een categorie pagina te gooien…

Het is in feite een filtersysteem maar ik merk dat dit (uit de kleinschalige onderzoekjes die ik deed) toch beter werkt dan mensen op een pagina te gooien met 50 verschillende modellen en links of bovenaan je filternavigatie te plaasten..

De facetnavigatie kwam meestal ‘te overweldigend’ over waardoor de gemiddelde gebruiker makkelijker gingen afhaken. Iemand die precies wist wat die nodig had en thuis was in de materie vond de facetnavigatie dan weer een prachtige ‘tool’. Maar als 80% van je publiek en kopers niet tot die ‘die hard’ groep behoort is het zinloos om die facetnavigatie te blijven gebruiken op die pagina’s.

Nu dit zijn mijn bevindingen gebaseerd op data die ik kon verzamelen voor een bepaald poject, de jouwe kunnen je iets anders vertellen..

Maar als ik naar de meeste shops (of sites in het algemeen) kijk dan moet ik vaststellen dat de meeste waarschijnlijk hun publiek niet (zo goed) kennen en of zit er één of andere pipo aan het stuur die persé zijn idee en stempel wil zetten op de site….#sowrong

 

2. Micro conversies

Nog zo een puntje waar bijna alle webwinkel eigenaars serieus wat ‘cash’ laten liggen.Ik zie het altijd zo :

In de meeste gevallen verkoop je in de eerste plaats geen producten maar een gratis advies/ service en je producten zijn een upsell.

Vergeet niet dat wanneer een nieuwe bezoeker van je site verdwijnt de kans zeer klein is dat die ooit nog terugkomt. Niet omdat die niet zou willen maar wel omdat hij waarschijnlijk 5 minuten later al op 10 andere sites is geweest en de jouwe niet meer kan terugvinden en of al is vergeten. Ze op de één of andere manier aan je ‘binden’ voorkomt dat. Dit kan via je emaillijst zijn maar ook via facebook, twitter, rss, etc..

Een tijdje geleden een complete redesign gedaan van een webshop en meer gaan focussen op microconversies.  In dit geval , zoveel mogelijk mensen op een email lijst krijgen.

Dit was het resultaat mbt inschrijvingen:

Aanzienlijk verschil…  Te vroeg om conclusies te gaan trekken naar  sales toe (waar het uiteindelijk om draait niet ?)  maar ik weet nu al zeker dat er een lift komt 🙂

Hoe heb je dat gefixed ?

Gewoon een duidelijk & relevante call to action op elke pagina geplaatst. Geen rocketscience…. wel een gigantisch verschil.

Om te verduidelijken  met de dierensite van in ons vorig voorbeeld. Deze categoriepagina over hondenvoer :

Zou deze facelift kunnen krijgen naar de optin toe…er zijn nog wel een paar zaken die ik daar zou willen veranderen 😉

Zelfde principe (niet de implementatie) trek je door naar je productpagina’s al merk ik wel dat de boost in inschrijvingen vooral van categoriepagina’s afkomstig is.

Tip van het huis : op je categorie kattenvoer pas je wel je call to action aan 😉

 

3. Social proof

Er wordt veel over verteld maar nog steeds weinig toegepast in shops. En als het wordt toegepast, dan meestal nog op een ‘niet correcte’ manier.

Waar denk je aan als je een product wilt kopen waar je niet vertrouwd mee bent in een shop waar je nog nooit eerder kocht ?

  1. Is dit product (kwalitatief) goed / dat wat ik nodig heb/ etc
  2. Is deze shop te vertrouwen

Je hebt dus 2 ‘soorten’ van social proof die je kan/moet uitspelen. Productreviews zijn nice maar niet iets wat je op je home, categorie en of uitcheckpagina’s kan gebruiken.

En op een productpagina zijn de productreviews in de eerste plaats een stuk belangrijker dan de ‘shop ervaringen’ maar worden veelal niet zo goed uitgespeeld.

9/10 krijg je dit te zien :

het standaard stuff waar velen al niet meer naar kijken..trouwens 50 reviews en 5 sterren..stinky 😉

Maar sommigen gebruiken het op een briljante manier  :

Kijk ik heb geen cijfermateriaal hierover maar ik denk dat we het allemaal eens zijn dat dit een betere implementatie is van social proof.

Nog een voorbeeldje :

Het social proof gehalte druipt van deze pagina. Ik zou zelfs meer durven zeggen : social proof wordt hier centraal & primair opgesteld.

  1. 90% van 13033 mensen zou deze wijn opnieuw kopen en vinden het een koopje.
  2. geen slome productbeschrijvingen onder de productfoto maar reacties & ratings van ‘echte’ mensen. Tenzij ze +13000 stemmen kunnen faken…
  3. zelfs in de productbeschrijving halen ze nog eens social proof aan…

Als laatste ..

Een mooie case van springest.nl. Alhoewel niet enkel social proof werd toegevoegd kunnen we er wel van uitgaan dat dit  zeker voor een boost zorgde.

Ruben als je dit leest, geen testjes gedaan waar enkel social proof werd getest ?

Originele pagina :

De testvariant die zorgde voor een extra €50.000

Als je nog steeds een non believer bent van social media, social proof en reviews moet je dit artikel even lezen: Women’s Influence on Purchase Decisions on the Rise

Quote :

Social networks and social reviews have played an important role in this rise in purchase influence. In the last six months, 46% women said they had read reviews about a product on a website. Moreover, 33% had recommended a specific product or service to someone, and 30% had reviewed a product or service on a website..

En geloof me , venten doen dat ook 🙂

Ik zou zeggen vergeet het SEO en ‘google zegt’ gedoe heel even (of lange tijd) , je kan je tijd waarschijnlijk nuttiger gaan besteden in zaken zoals dit hier…

 

15 reacties op : 3 Tips om de conversies in je shop te ‘Pimpen’
Skipp de reacties en laat me mijn zegje doen...
[1]Peter De Bruyn10:18 pm on February 13, 2012
Wat me vooral opvalt, is de integratie van de Google+ button onderaan deze post. Als Dave zich hieraan waagt, moet er wel een toekomst voor Google plus weggelegd zijn :-) Social = trust en dat kom je inderdaad (te) weinig tegen in e-commerce. Of het fakegehalte druipt er zo van af. Hier zouden webmasters echt wat meer bij moeten stilstaan. Wat dat betreft wijkt het online zaken doen niet af van de reële wereld: if you want my money, you have to earn it.
admin10:24 pm on February 13, 2012
Neen jong, ik blijf nog steeds een non G+ believer.. De plugin flikkert die er gewoon bij ;)
[2]Pieter5:54 am on February 14, 2012
Volledig mee eens, hoewel ik de pagina van die Kimbao wijn veel te druk vind, de call-to-action springt er daardoor minder uit (maar kan natuurlijk ook aan je rode kaders liggen). Social werkt. En zeker als er huisdieren aan te pas komen, heb ik zelf mogen ervaren. :)
[3]Edwin8:35 am on February 14, 2012
Hallo Dave, Scherpe blik op de Jumbopet site, geeft ons leuke ideeën. Ik ben betrokken als marketeer bij deze shop via MediaCT. Om het even te 'weerleggen': we hebben net een SEO traject afgerond, de Duitse Jumbopet opgezet en een flink aantal nieuwe features aan de site toegevoegd... Maarrrr natuurlijk is dat absoluut geen excuus om conversie te laten liggen. ;-) Ik ga direct een opzet schrijven voor een verbeterplan voor het aanpakken van de conversie in de shop. Deze opzet (met link naar je artikel) stuur ik ook door naar de e-commerce manager bij Jumbopet. Als je het leuk vindt wil ik de Google Doc wel met je delen.
admin8:41 am on February 14, 2012
Jullie beschikken natuurlijk over het cijfer & data materiaal dus ik kan er ook naast zitten... Zou wel leuk zijn om een A/B testje of zo op te zetten.... Google docs mogen altijd gedeeld worden ;)
Rene12:13 pm on February 14, 2012
Geweldig artikel van Dave, natuurlijk. Laat ik nou net toevallig voor zo'n webshop aan het werk zijn (nee geen link, ik wil hier in een volgende post niet voor schut staan...) Alleen, Dave staat er altijd op dat reageerders altijd hun naam noemen ('als je het vergeten bent, kijk even in je paspoort/rijbewijs), maar hier zie ik overal 'admin' staan.... ;-)
Dave10:28 am on February 15, 2012
om de één of andere reden blijft het systeem admin tonen ipv mijn naam maar te lui om het uit te vogelen :)
[4]Davel8:46 am on February 15, 2012
Geweldig artikel ! Nagel op de kop. Op het eind van de rit komt alles meestal terug op technische kwesties, het implementeren van 'wat waar' en 'hoe'. En Jumbopet heeft zo inderdaad de alledaagse Magento-filtering en banners overgenomen. Trouwens ook een hoge hoofding + bannering; ik krijg op m'n asus laptop geen enkel artikel boven de vouw te zien. Maar Magento, t'is een schoon pakket maar krijg er toch 'technische' koude rillingen van.
[5]Edwin Waelbers4:26 pm on February 18, 2012
Leuke post Dave, maar usability heeft niks te maken met gezond of boerenverstand. Dat stellen, houdt dan eigenlijk in dat usability een kwestie van smaak en voorkeur is. Wat dan weer één van de grootste en oudste mythen is, die rond usability heersen. Om een simpel voorbeeld te geven, Paul Erdős, een wiskundig genie, liet eens zijn gezond verstand los op het Driedeurenprobleem en faalde grandioos. Ook in de context van websites is 'gezond verstand' gebruiken geen goed criteria om die sites te beoordelen en te evalueren. Usability, en dat zal ik blijven zeggen tot op mijn sterfbed, is eerder een kwestie van een methodologie toe te passen. Ook de grootste dommerik kan die fases, taken en procedures die erbij komen kijken toepassen en goede resultaten behalen. En zoals met alles: ervaring loont. Iemand die honderden, duizenden keren zo'n methodologie pad heeft bewandeld kan dat net iets beter dan een maagdelijke usability adept.
Dave4:54 pm on February 18, 2012
Ga dat zeker niet tegenspreken want ik ben geen usability expert maar als je al een tijdje meedraait in een bepaald wereldje weet je meestal wel (omdat je toch al een mooi pakketje data hebt verzameld) wat er beter 'zou moeten werken'. En 8/10 is dat ook zo als het een grove structuur betreft maar boerenverstand is inderdaad geen garantie. Ik dacht dat ik in het artikel ook ergens aangaf dat je daarom best data/feedback/onderzoek materiaal verzameld voor je aan het herbouwen van een project begint en er niet zomaar op los gaat schieten omdat 'je denkt dat...' want mijn mening is niet persé die van de buurman of de overbuur... En ook daar zal die data meestal niet 100% sluitend zijn maar beter iets doen met wat je hebt verzameld dan niks zeg ik dan altijd :)
Edwin Waelbers5:28 pm on February 18, 2012
Indeed. Beter een test die niet volledig is, dan geen test. Misschien bedoel je met boerenverstand gebruiken nét die oude test data (her)gebruiken. Ik weet ook van andere artikelen dat je pleit, als één van de weinigen, voor planning. Combineer die 2 en je hebt (bijna) een methodologie. En dit toepassen, dat is inderdaad misschien wél een blijk van gezond boerenverstand gebruiken. :)
Dave6:27 pm on February 19, 2012
Waarschijnlijk beetje gebrekkig uitgelegd maar iets 'herbouwen' doe je inderdaad niet uit de losse pols maar adh van oude/nieuwe data die je hebt verzameld. Usability & boerenverstand in 1 zin gebruiken was dan ook niet echt verstandig van mij :)
Edwin Dijkstra8:24 am on February 20, 2012
Om hier even op in te haken, er zijn meerdere waarheden. Natuurlijk is testen altijd goed, omdat je de ervaring van de bezoeker meeneemt. Maar er zijn ook bepaalde logische zaken die wél met boerenverstand (en ervaring + praktijkcases) zijn op te lossen. Neem Jumbopet, iedereen weet dat een filtering op 'type voerbak konijn' niet op de pagina 'hondenmanden' hoort en dat het weghalen hiervan voor een betere ervaring zorgt. En ik vind wel dat boerenverstand en usability in één zin horen. Sommige dingen zijn zo logisch, dat je ze direct kunt doorvoeren. Desnoods kijk je na de doorvoering in de stats om te kijken of de ervaring / conversie is verbeterd. Maar boerenverstand is ook zeggen: "Dit element moeten we testen", als je niet zeker weet of jouw idee conversieverhogend werkt. Over Jumbopet: ik heb een opzet gemaakt van een verbeterplan. Dit wordt besproken en ingepland. Dus dit artikel heeft in ieder geval voor actie gezorgd! @Dave: usability punt in jouw site. Als ik reageer, druk ik op 'tab' om naar de verstuur knop te gaan, maar hij springt van 'notify me of followop' naar de search bovenin :-)
Edwin Waelbers2:21 pm on February 21, 2012
Edwin, Wel laat ons 2 clubjes vormen. De ene groep mag met een engineering methode een wolkenkrabber bouwen, de andere groep mag dat gebouwtje neerzetten met boerenverstand.
Dave4:38 pm on February 21, 2012
Ik denk dat we de 'logische' zaken los van usability moeten gaan koppelen. Het verwijderen van de filter in je voorbeeld is logisch maar ik denk niet dat het uiteindelijk tot een 'betere' ervaring zal leiden. Iemand die die filter wil inschakelen (wetende dat die op zoek is naar een hondenmand) is al niet goed bij zijn verstand :) En er zijn hier inderdaad wel meerdere zaken die beetje 'scheef' zitten ad site. Mocht ik de tijd hebben :)
[6]tiafifhdqew7:30 am on February 23, 2012
YzlWzq mphdzhmjtrxf, [url=http://efoayetyzygf.com/]efoayetyzygf[/url], [link=http://fzisuainbxzo.com/]fzisuainbxzo[/link], http://ktcuigjprrqz.com/
[7]Czahrgfdhjh1:54 pm on February 26, 2012
buy valium roche uk - valium brand manufacturer
[8]Czahgsujsjhg5:09 am on February 27, 2012
valium online pharmacy reviews - cheap valium purchase
[9]Ghuagsfjhg1:25 am on February 29, 2012
buy ambien online overnight - buy ambien with no prescription
[10]Zgrggsfjhgsjhg6:51 pm on February 29, 2012
[11]Sedrhsfysuus11:43 pm on March 2, 2012
buy cialis 20mg - order cialis international
[12]Ojfhyfsysuus3:04 pm on March 3, 2012
buy cialis generic online - buy cialis 10mg tablets
[13]Gygrggsfjhgsjhg3:36 am on March 7, 2012
drugs online no prescription - can you buy drugs online legally
[14]Avxyugsjhgsjhg7:12 pm on March 7, 2012
buy prescription drugs online legally - online us pharmacy prescription
[15]Azsdfgsfjhgsjhg12:16 am on March 11, 2012
online pharmacies that sell phentermine - online pharmacy universities
[16]Sededgddsfjhgsjhg4:04 pm on March 11, 2012
online pharmacies guide - buy prescription drugs online from canada
[17]Ahduchduhfui11:38 pm on March 12, 2012
buy drugs online surgery - buy drugs online prescription free
[18]Sedfsfjhgsjhg3:38 pm on March 13, 2012
online pharmacy no prescription percocet - no prescription online pharmacy united states
[19]Sdefgahrgopo11:58 pm on March 14, 2012
order ambien line - buy ambien amex
[20]Czdfsjhgsjhg6:29 pm on March 16, 2012
buy medication online australia - online pharmacy 4.0
[21]Ghuaysysuus5:04 am on March 17, 2012
Laat je volledig gaan...
Naam
Email
Website