4 kant en klare google analytics custom reports om te downloaden

April 3, 2011 8 reacties

Morgen is het eindelijk weer zover…de ronde van Vlaanderen en geen haar op mijn hoofd die er dan zal aan denken om een nieuwsbrief uit de mouw te schudden 🙂

Vandaag gaan we nog maar eens de Google analytics toer op. Ik denk dat de meeste het eens zijn dat de tool een massa data verzameld over onze site/biz maar dat het aan de andere kant o zo moeilijk is om er goede data uit te halen waar je mee aan de slag kan. je bent immers niks met al die data als je het niet kan omzetten in een actieplan.

Bij deze geef ik je 3 van mijn custom reports waar ik behoorlijk wat gebruik van maak..enjoy it..

1. Hoe goed/slecht presteren mijn pagina’s ?

Als je de standaard rapporten gaat gebruiken in GA, dan kan je bepaalde metrics wel gaan bekijken maar ik moet er altijd 2-3 andere rapporten gaan bijhalen om alles te weten wat ik nodig heb.

Het eerste minpunt bij de standaard rapportage is dat de url wordt getoond en als je site maar 10 pagina’s telt , dan zal je waarschijnlijk wel gelijk weten om welke pagina het gaat maar als je site net ‘iets’ groter is en je een paar jaar verder bent, dan zegt een url meestal niet zoveel meer en doet een pagina titel (meestal) wel gelijk een belletje rinkelen.

  1. Hoeveel bezoekers kwamen via deze pagina op mijn site (entrances) en hoeveel hadden iets van “hm..niks voor mij..” (bounces). Een hoge bounce heeft meestal 1 van deze 2 oorzaken :
    1. de pagina sluit niet (voldoende) aan met de bron (zoekopdracht/verwijzing/etc) waar de bezoeker vandaan komt
    2. de relatie bron/landingspagina topic is ok maar pagina is onoverzichtelijk en een bezoeker weet niet gelijk waarover het gaat en hoe hij verder moet
  2. Hoeveel unieke bezoekers zijn er uiteindelijk op die pagina geweest (unique visitors), hoeveel pagina’s hebben ze bekeken voor ze er genoeg van hadden (pageviews) en hoe lang zijn ze uiteindelijk op de site geweest (avg. time on page). Geeft me een goed beeld van engagement. En daar hadden we het eerder al eens over in deze post, waaruit blijkt dat een groter engagement in veel gevallen gepaard gaat met hogere conversies.
  3. En dan het belangrijkste natuurlijk, wat zegt de kassa 😉 Leuk als je pagina’s ziet met 20.000 pageviews maar wat ben je ermee als transacties op 0 blijft staan ? In dit geval heb ik transacties genomen omdat het om een webshop gaat maar je kan evengoed doelen gaan gebruiken als je geen shop hebt en of andere zaken wilt gaan meten

Je kan het pagina prestatie rapport hier kant en klaar importeren in je Google analytics account. Wel eerst even inloggen in je G account voor je op de link klikt.

Als je nog iets verder wilt gaan, zou je de prestaties bijvoorbeeld kunnen gaan indelen volgens bron. Altijd interessant ! Gewoon de metric sources/medium toevoegen :

En dan kan je per pagina diezelfde data gaan bekijken per bron :

Of…..je kan nog verder gaan en je custom reports gaan mixen met je geavanceerde segmenten. Geavanceerde segmenten kan je vinden rechts bovenaan je scherm :

Zo kunnen we onze data in de custom reports gelijk gaan opdelen in bijvoorbeeld nieuwe en terugkerende bezoekers :

Niet verkeerd hé 🙂

2. Hoe goed/slecht presteren mijn verkeersbronnen ?

Als je weet dat bron X je meer opbrengt dan bron Y, dan weet je ook gelijk waar je best wat meer aandacht aan kunt besteden..

  1. De verschillende bronnen van verkeer
  2. Hoeveel bezoeken met daarnaast de nieuwe bezoeken bracht dat op en hoeveel hadden er genoeg van bij het bekijken van de landingspagina.
  3. Aangezien we dit niet doen om onze tijd te verkloten en we toch niks anders te doen hebben met ons leven…wat brachten die bronnen uiteindelijk op..
  4. Wat is een bezoeker ons waard en waar kunnen we (nog meer) quick wins gaan halen ?

Klikken op bijvoorbeeld google/organic toont ons het keyword combinatie niveau :

Je kan het kant en klare rapport hier importeren in je GA account..

 

3. Adwords prestaties

Als ik dan toch in GA zit om zaken te analyseren, dan bekijk ik ook graag mijn adwords data zonder dat ik naar mijn adwords account hoef te gaan. Ik hou daar graag 2 zaken gescheiden :

  1. de prestaties van mijn ads in termen van “hoe presteren die mbt de bezoekers”
  2. de prestaties van de ads en mijn kassa

Het eerste :

 

Het kunnen gebruiken van verschillende tabs in de custom reports geeft de mogelijkheid om eventueel verschillende mensen binnen je team naar 1 rapport te sturen waar elk van hun precies die info kan zien die ze nodig hebben door op ‘hun’ tab te klikken :

  1. De tab voor de mensen die de ads beheren en er regelmatig aan sleutelen
  2. de keyword combinatie (moeilijk te lezen maar ik hoef ook niet alles aan je neus te hangen hé 🙂 )
  3. hoeveel keer verscheen onbze advertentie voor dit keyword (impressions) en hoeveel keer werd er uiteindelijk op geklikt (CTR). En als ze dan doorklikken, hoe presteert de landingspagina (bouncerate). Deze 3 metrics geven je gelijk een inzicht over welke zaken er misschien moeten bekeken worden.Als je CTR laag is, dan kan het best zijn dat je even met je advertentieteksten aan de slag moet of dat je misschien iets meer moet gaan bieden (meer dan je eigenlijk wilt)  zodat je hoger  komt te staan en er meer mensen gaan op klikken.Als je CTR de lucht in gaat kan je de CPC voorzichtig weer naar beneden gaan halen.Zit de CTR min of meer ook (alles kan beter) dan toont de bouncerate je hoe goed/slecht je landingspagina het doet. “Wanneer is je bounce (te)hoog ?” :  wordt ik veel gevraagd…Altijd moeilijk om er een exact cijfer op te plakken maar meestal is een 25-30% bounce de limit.Je koopt uiteindelijk je publiek ik en hebt voldoende controle over wie je naar je site haalt en naar welke pagina ze worden genomen..iets wat je bij andere bronnen meestal niet echt in de hand hebt.Dus ja, de cijfers in deze afbeelding zijn dus  geen goed voorbeeld van hoe het moet…
  4. De kost per klik (CPC) en de totale kost (cost) tonen misschien wel het allerbelangrijkste als het komt op “wat gaan we nu eerst gaan aanpakken?”. Als er geld is mee gemoeid, is het bepalen van prioriteiten meestal iets makkelijker..
  5. De conclusie van het custom rapport : wat is een keyword/bezoeker ons eigenlijk waard

En dan is het nu tijd voor de mannen die zich met de centen bezig houden :

  1. de schatbewaarders…
  2. de keywords die ons bezoekers opleveren
  3. hoeveel keer werd de kw combinatie vertoond (impressions) en hoeveel bezoekers (visits) bracht dat uiteindelijk binnen. Of belangrijker nog, hoeveel nieuwe bezoekers / potentiële klanten (new visits) bracht ons dat binnen ? En uiteindelijk hoeveel van die bezoekers hielden het voor bekeken op onze landingspagina (bounce rate) ?
  4. welke kw combinaties zorgde tijdens deze periode voor de nodige verkopen ?
  5. de natte droom van iedereen die met de cijfers speelt : wat kost ons iets (cost) en wat brengt het uiteindelijk op (revenue) ?

Ik blijft het natuurlijk herhalen, neem geen beslissingen enkel en alleen op de data die je daar ziet !! Er zijn verschillende scenario’s te bedenken waar je in dit rapport ‘verlies’ zal zien maar die in feite wel rendabel zijn.  Ik heb er al ergens over geschreven maar ben te lui om het op te zoeken dus snel even een paar opsommen :

  • mensen doen hun opzoekwerk tijdens de werkuren en kopen als ze thuis zijn. Ze gebruiken 2 computers dus Google zal je geen cijfermateriaal tonen, terwijl die er in feite wel is..
  • ze klikken op verschillende advertenties (al dan niet gespreid over verschillende dagen/weken/maanden). Google zal slechts de laatste advertentie aanduiden als winnaar (tenzij je het anders instelt..)
  • ze komen via een advertentie binnen, onthouden je naam (of bookmarken die) en komen 3 weken later terug op je site via een google search op je naam..
  • etc

Nu Google geeft ons daar (sinds een jaar al) de mogelijkheid om meer inzicht te krijgen in die materie. In je Adwords account kan je de zoektunnels gaan raadplegen en toch leuke data naar boven gaan halen. Mochten we dit nu nog eens kunnen mixen met ons GA data dan zou het helemaal leuk zijn 🙂

Die data kan je vinden in je Adwords account onder Rapportage & hulpprogramma’s -> Conversies-> Zoektrechters (linkerbalk). Je moet zelf maar even gaan experimenteren maar hier een voorbeeldje :

Bij iets minder dan de helft van de conversies, gaan mensen wel 2-5 keer klikken op onze advertenties…. Als je bijvoorbeeld bij toppaden gaat kijken, en filters op zoekopdrachten, dan kan je zien welke zoekwoorden en campagnes(groepen) er werden gebruikt om uiteindelijk tot een conversie te komen….allemaal heel interessant spul die je meer duidelijkheid kan geven om betere en verstandigere beslissingen te’ nemen..

Dit rapport kan je hier importeren in je GA account..

 

4. Wanneer presteren mij advertenties het best ?

Of wanneer kosten ze me geld maar brengen ze me geen verkopen binnen. Ook met de wetenschap dat je geen 100% zekerheid hebt maar het geeft je wel een indicatie en je kan er mee gaan testen ! En daar haal ik een important puntje aan, het maakt niet uit wat de cijfers je zeggen/voorspellen, zolang je niet gaat proberen is er geen zekerheid (in de mate van het mogelijke..) en kan je ook niks gaan veranderen…

Hier zien we dus dat het meeste van de conversies gebeuren in 1 sessie en kan het bekijken van de tijdstippen ons misschien wel wat gaan besparen :

De top 3 in ons geval is goed voor bijna 40% van onze omzet, tijd om te zien of we daar een tandje kunnen bijsteken en eventueel iets meer kunnen bieden tijdens deze uren van de dag zodat we nog meer bezoekers/conversies behalen.  Aan de andere kant kan je ook de tijdstippen eruit vissen dat er weinig of zelfs geen verkopen gebeuren. In dit rapport kunnen de tijdstippen waar geen transacties gebeuren niet worden getoond maar je kan het er wel uithalen mocht je dat willen.

Hoe je dat moet doen kan je hier lezen :  Besparen op je Adwords kosten zonder verlies van conversies.

Het rapport zoals hier beschreven kan je hier importeren in je GA account..

 

Voila meer moet dat niet zijn..ik schat dat ik je toch een paar uurtjes werk heb bespaard door het ‘weggeven’ van deze 4 rapporten, een tweet, facebook like of andere verwijzing  is meer dan voldoende om me te bedanken 😉

Nogmaals de 4 rapporten op een rijtje :

  1. Hoe goed/slecht presteren mijn pagina’s
  2. Hoe goed/slecht presteren mijn verkeersbronnen
  3. Adwords prestaties
  4. Wanneer presteren mijn advertenties het best

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8 reacties op : 4 kant en klare google analytics custom reports om te downloaden
Skipp de reacties en laat me mijn zegje doen...
[1]tijmen8:42 pm on April 5, 2011
Interessante artikels over die rapporten. Ik heb er veel aan. Ga er gerust mee door :-) Hartelijk dank
[2]Piet9:23 pm on April 5, 2011
Prachtig. En nu lanceert Google een nieuwe Analytics interface :)
[3]Tim10:15 pm on April 28, 2011
Dave, Bij mij laat hij de uren van de dag niet zien in het rapport 'Tijdstip conversies'. Hij laat alleen Count of Visits to a transaction zien... Kijk ik ergens overheen? Heb het rapport gewoon geïmporteerd...
Tim7:19 am on April 29, 2011
Heb het al gevonden!
admin8:29 pm on May 2, 2011
was er iets verkeerd met de download of iets over het hoofd gezien ?
Tim Beeren1:47 pm on May 3, 2011
Nee hoor, alles werkt. Ik liep zelf f te klootviolen met de nieuwe Analytics ;)
[4]Mark Peters9:38 am on August 9, 2011
Krijg de volgende foutmelding: Het gedeelde aangepaste rapport dat u wilt openen, is niet langer beschikbaar.
admin10:16 am on August 9, 2011
Probeer nog eens, heb even aangepast naar nieuwe GA versie..
Laat je volledig gaan...
Naam
Email
Website