4 Manieren om je Adwords CTR te verhogen !

August 30, 2010 2 reacties

Was van plan om het te hebben over ‘creatief denken’ en werken maar bedacht dan dat er waarschijnlijk nogal wat screenshots aan te pas gingen komen dus zal die houden voor de blog (ondertussen hier te vinden) en het topic switchen naar Adwords.

By the way, naast het nieuwe design die ik er eindelijk eens heb opgegooid is nu ook het complete archief aan nieuwsbrieven op de members sectie van e-tail te vinden. Als je nog geen account hebt, dan kan je die hier aanmaken.

Het members gedeelte is nog ver van ok maar je kan tenminste de artikels al bekijken 🙂

Maar Adwords dus..blijkbaar een tool waar veel mensen nog mee ‘sukkelen’. “Het is goed maar wel duur !” hoor je dan meestal..

Ik ga niet ontkennen dat het goedkoop is (alhoewel) maar als je het een beetje onder de knie hebt kan het een leuke bron van inkomsten worden waar je maar al te graag je geld gaat inpompen !

Ik wil het hebben over slecht presterende zoekwoorden/campagnes maar eerst volgende 2 punten aanhalen omdat ik teveel zie dat mensen daar nooit hebben over nagedacht en zonder “zwemervaring” in de vijver zijn gesprongen :

1. Wat is het doel ?

“Dat had ik ook wel kunnen bedenken..” hoor ik je zeggen maar je zou er versteld van staan hoeveel mensen/bedrijven geen doel opstellen en ook geen doelen instellen in hun analytics pakket !

Dus weten waarom je Adwords wilt gaan gebruiken en hoe je dat kan meten is een must.

Met weten wil ik zeggen, het is niet omdat je concurrent gebruik maakt van Adwords dat het ook een medium voor jou is ! Net zo min dat je blindelings op twitter of facebook moet gaan springen omdat zij het wel doen..

Als je publiek er niet rondhangt moet je er ook niet gaan in investeren omdat ‘iedereen’ het doet of omdat het ‘hot’ is..Kijk eerst waar je publiek rondhangt en beslis dan welke tools je gaat gebruiken om die het beste te bereiken !

2. Ken je cijfers

Als je van 0 start een stuk moeilijker en wees verwacht (meestal) om wat te verliezen voor je er iets zal uithalen. Maar een beetje gezond verstand en kennis van je cijfers moet je alvast een inzicht geven van wat je mag en kan bieden per klik.

Om er een voorbeeldje bij te halen, als je weet dat je 100 bezoekers nodig hebt om 1 verkoop van 100 euro te sluiten dan hoef je geen wiskundig wonder te zijn om te weten dat 0,5 euro/klik waarschijnlijk niet veel brood op de plank zal brengen.

Tenzij….je weet dat een klant gemiddeld 3keer per jaar terugkomt om bij jou te kopen en de gemiddelde jaaraankoop 450 euro bedraagt bijvoorbeeld. Maar daar zitten we weeral een stap verder…

Wat doe je met zoekwoorden die een lage CTR vertonen ?
God jah..er zijn zoveel dingen die je ermee kan doen maar laten we kijken waarom er mogelijk een slechte CPC is en wat je er kan aandoen :

  • Te grote advertentiegroep
    Reden nummer 1 volgens mij .. er wordt een advertentie groep aangemaakt en het ‘hoe meer hoe beter’ principe wordt gehanteerd. Wrong thing…

    Alles gaan opsplitsen in kleinere advertentie groepen is de boodschap ! Ja er zullen enkele uurtjes inkruipen maar je kan de zoekwoorden houten tuinmeubelen en ijzeren tuinmeubelen echt niet in 1 campagne gaan stoppen.

    Zelfs de woorden teak tuinmeubelen en steigerhout tuinmeubelen (beiden toch onder de noemer (houten tuinmeubelen() ga je beter gaan opsplitsen.

    Waarom ? Eenvoudig, omdat je simpelweg geen enkele goede advertentietekst kan schrijven waar je die 2 kan in verwerken…

    Liggen ze niet zo ver uit elkaar, dan zou je nog kunnen overwegen om de dynamische functie te gaan gebruiken maar dan zit je nog steeds met eenzelfde landingspagina en wat velen vergeten : iemand kunnen overhalen om op je advertentie te klikken is niet je einddoel ! Dat is slechts het begin…

  • Te grote verschillen in CTR
    Ok je hebt je advertentie groepen gefocused en enkel de hoogst relevante woordcombinaties bij elkaar gestopt..Dan nog zie je soms een probleem = de minder goed presterende trekken de grote kleppers en het gemiddelde CTR van je adgroep naar omlaag.

    CTR is een zeer bepalende factor voor het uiteindelijke prijskaartje (als je Quality score ok is) dus hoe hoger je CTR is, hoe minder je meestal gaat betalen. Kan soms de helft gaan schelen !

    Stel er zitten 5 woordcombinaties in je adgroep : Woord 1 = CTR 25%
    Woord 2= CTR 20%
    Woord 3= CTR 5%
    Woord 4= CTR 3%
    Woord 5= CTR 2,5%
    Gemiddelde CTR = 11,1%

    Check nu wat er gebeurt als je de beste gaat isoleren in een nieuwe groep :

    Woord 1 = CTR 25%
    Woord 2= CTR 20%
    Gemiddelde CTR = 22,5%

    Ja je haalt hierdoor inderdaad het CTR gemiddelde van die 3 minder presterende omlaag maar ik moet zeggen dat ik hier nog nooit een negatief effect heb gezien qua prijs/klik.

    Dat verschil merkte ik wel op als een advertentie groep van 11 naar 22% gaat..met verschillende die tot 50% of meer goedkoper worden / klik

  • Geen commerciële zoekopdrachten
    Moeilijk om daar veel uitleg bij te geven maar als je teak tuinmeubel advertentie verschijnt wanneer iemand intikt : ‘teak tuinmeubelen reinigen’ dan hoef ik er geen tekening bij te maken… Die gasten hebben geen interesse om te kopen…

    Maar..het geeft natuurlijk wel een opportuniteit waar vele bedrijven die via Adwords werken niet aan denken. Gebruik die niet commerciële zoekopdrachten (en er zijn er veel meer dan puur commerciële) om mensen ‘verder’ te helpen en ze zo te ‘binden’ aan je door ze bijvoorbeeld kennis te laten maken met je hoogst informatieve blog / nieuwsbrief / gratis eboek/ facebookpagina /etc..

    Misschien hebben zij niet gelijk interesse om te kopen maar ze zullen makkelijker je site herinneren/aanbevelen aan vrienden & kennissen die wel op zoek zijn of ook problemen met hun tuinmeubelen hebben..

    En vroeg of laat verslijten die dingen toch of raken ze uit de mode en aan wie denk je dat ze dan eerst gaan denken ?

  • Je bent niet creatief genoeg !
    Inderdaad…je advertentie tekst valt gewoon niet op tussen al die andere die ook “Houten Tuinmeubelen” als titel gebruiken in hun advertentie.

    In een vorige nieuwsbrief vertelde ik je reeds hoe je door middel van ‘vreemde tekens’ toe te voegen meer kan opvallen en je CTR gevoelig omhoog kan trekken.

    Maar ook voor andere ‘copy’ zorgen en niet hetzelfde ‘boring’ praatje doen als die andere die daar staan kunnen voor een een verschil gaan zorgen.

    Ja door de juiste keywords in je advertentie tekst te stoppen gaan ze in het vet worden gedrukt en misschien meer opvallen maar een mens leest die dingen ook en wat is het meest aantrekkelijke denk je :

    Houten Tuinmeubelen
    Vind je meubelen bij Meubelen Moens
    Ontdek ons enorm aanbod meubelen!

    of :

    Houten Tuinmeubelen
    Alleen de Beste Tuinmeubel Merken
    Direct Leverbaar – 10 jaar garantie !

    Daarom dat testen met je ads een zeer belangrijk gegeven is. Test geen 5 advertenties op hetzelfde moment ! Test er 2 max 3 en laat die enkele weekjes lopen. Na die periode haal je er de best presterende uit en maak je nieuwe aan om opnieuw te testen, etc..

Nu het einde van de rit verplicht me natuurlijk om je te vertellen dat CTR niet datgene is waar je je 100% moet op focussen (zelfs nog niet de helft)!
Je bent niks met een hoge CTR als je advertenties met een lagere CTR nog steeds meer geld in je lade binnen brengen !
Je bent het waarschijnlijk al beu gehoord maar de enige maatstaf waar je je succes kan uit afleiden is je bankrekening, niet het CTR , conversie percentage of andere leuke termen waar je waarschijnlijk wel veel succes en aandacht mee weet te treken op een feest of meeting…

2 reacties op : 4 Manieren om je Adwords CTR te verhogen !
Skipp de reacties en laat me mijn zegje doen...
[1]marco caforio3:07 pm on November 14, 2010
maar dan het volgende ook indien je de techniek toepast en ctr om hoog krijgt zakt de cpc prijs dan ook onder de vraagprijs indien google zegt keywoord is 0,50 kan men deze naar beneden trekken naar bv 0.10 soms heb je keywords die eigenlijk gn concurentie hebben en dan toch zo een hoge prijs vragen?
[2]marco caforio4:13 pm on November 14, 2010
ps volgende in de andere topic 10 tips heb je over google editor gebruik deze ook en als je dan het automatisatie van de zoekwoordgroepen gebruikt, heb ja dan de ervaring dat deze groepen goed zijn of nog steeds te groot zijn?
Laat je volledig gaan...
Naam
Email
Website