Analyseren van bezoekers op je landingspagina

January 30, 2010 No reactie

Geen idee of er bij jou ook sneeuw ligt maar hier ligt er een mooie witte laag en opvallend in vergelijking met de eerste sneeuw die eind december viel, nergens een sneeuwman te bespeuren…van zodra iets ‘standaard’ wordt is de interesse en enthousiasme bijna instant verdwenen…

En eigenlijk is dat niet anders als je een biz hebt lopen. Als je blijft teren op succes die je in het verleden behaalde en niet innovatief bezig bent, dan is de kans groot dat je op een dag een klop krijgt waar je nooit meer bovenop komt.

Innovatief bezig zijn zou eigenlijk een deel van je marketing plan moeten in beslag nemen want telkens de oude, zelfde en vervelende producten of diensten door een prospect zijn strot rammen zal je op de lange termijn niet goed doen.

Teren op succes is trouwens ook één van de grootste redenen waarom sites/pagina’s plotseling van plaats 1 naar plaats +100 vliegen in Google.

Blijf dus niet stilzitten als alles van een leien dakje loopt !

Vorige week kwam ik op een forum in een discussie terecht waar de vraag werd gesteld hoe de conversies verhoogd konden worden. Of met andere woorden, hoe haal ik meer cash binnen zonder daarvoor meer bezoekers aan te trekken.

A/B Splittesten waren de eerste woorden van advies die werden gegeven. Makkelijk toch ? Je stuurt de helft (of hoe je het ook wilt verdelen) van je bezoekers naar een pagina waar je call to action knop geel is en het andere gedeelte stuur je naar een identieke pagina waar de call to action knop rood is.

De knop die het meeste klikjes haalt is de winnaar….

A/B of multivariabele testen zijn inderdaad een fantastisch middel maar meestal blijft men toch in het donker schieten zonder dat men echt weet wat men aan het doen is. Of gericht te werk te gaan moet je eerst je bezoekers leren kennen.

Bon er is daar genoeg lectuur over te vinden over hoe je persona’s moet maken maar daar hebben we het straks nog wel even over.

Laat me snel even een voorbeeldje geven..

Met het oog op de aankomende zomer (we zijn positief ingesteld :o) gaat Jan op zoek naar een houten tuinset die niet te duur mag zijn en tikt “goedkope tuinmeubelen kopen” in Google.

Jouw adwords advertentie verschijnt , Jan klikt erop en hij wordt naar je categorie pagina genomen waar alle goedkope tuinmeubelen zijn te vinden.

Piet begint ook al aan de zomer te denken en is op zoek naar een mooie bank om onder zijn boom te plaatsen. Ook hier mag het niet te duur zijn en hij tikt dezelfde woordcombinatie in als Jan, zijnde : “goedkope tuinmeubelen kopen”.

Ook hij komt op dezelfde pagina terecht als Jan waar hij alle goedkope houten tuinmeubelen krijgt te zien.

Je kan zeggen dat er geen vuiltje aan de lucht is omdat beiden “goedkope tuinmeubelen kopen” hebben ingetikt en je ze naar een pagina hebt genomen waar goedkope tuinmeubelen worden gepresenteerd.

Het probleem hier is dat beiden dezelfde opdracht intikten maar in feite totaal iets anders zoeken (en misschien is Jan klaar om te kopen en is Piet nog wat info aan het verzamelen) …en hoe je het ook draait of keert, je kan onmogelijk 1 goede landingspagina maken voor beide personen.

Je hoort me niet zeggen dat ze uiteindelijk niet op zoek zullen gaan naar wat ze feitelijk wilden zeggen met hun zoekopdracht maar je kan het hun een stuk makkelijker maken en vooral , het kan je conversies behoorlijk de hoogte in jagen !

Bij niet zeer specifieke zoekopdrachten (ook al kan je zelf denken “maar dat is toch een specifieke zoekopdracht?” – zie bovenstaand voorbeeld ) moet je in feite een multiple choice landingspagina maken.

Dus mensen die 3goedkope tuinmeubelen kopen” intikken zou je in plaats van naar je categorie pagina door te sturen met alle goedkope tuinmeubelen (wat in jouw opzicht misschien hoog relevant lijkt), eigenlijk naar een tussen landingspagina sturen waar je bijvoorbeeld zegt :

Op zoek naar goedkope tuinmeubelen ? Dan bent u hier aan het goede adres !

Om u zo goed mogelijk verder te helpen vragen wij u om uw zoekopdracht iets meer te specificeren :

  • Ik ben op zoek naar goedkope tuinstoelen
  • Ik ben op zoek naar een goedkope tuinset
  • Ik ben op zoek naar goedkope tuinbanken
  • Ik zoek toch nog iets anders

Op die manier:

1. kom je te weten wat de (hoofd)intenties van bepaalde zoekopdrachten zijn
2. maak je het mensen mogelijk om sneller op de juiste pagina’s terecht te komen. Sneller = minder frustratie = meestal hogere conversies

Na het aanklikken van ‘Ik ben op zoek naar een goedkope tuinset’ zou je bijvoorbeeld nog een tussenstap kunnen implementeren..zijnde :

U bent dus op zoek naar een goedkope tuinset ! Als u ons even kan vertellen uit welk materiaal die tuinset mag bestaan en welke prijsklasse dat mag zijn :

  • Houten tuinset tussen 400-500 eur
  • Houten tuinset tussen 550-700 euro
  • Kunststof tuinset tussen 200-300 euro
  • Kunststof tuinset tussen 300-450 euro
  • Toch nog iets anders…

Het is natuurlijk zeer simplistisch voorgesteld maar ik hoop dat je inziet waar ik naartoe wil gaan ? Je zou ze evengoed naar een pagina kunnen sturen waar er duidelijke filtermogelijkheden aanwezig zijn waarop ze hun zoekopdracht nog specifieker kunnen specificeren.

Ik hoor al mensen roepen “je laat een mens veel te veel klikken, dat doen ze nooit !”..Ik pas dit zelf toe en ik kan je alvast vertellen dat wanneer de weg dat een bezoeker moet afleggen zo klaar als ‘pompwater’ is, ze daar totaal geen problemen mee hebben !

Om je een cijfertje te geven, ik deed een testje een paar maand geleden en het resultaat met het ‘filter systeem’ gaf me dit hier :

  • Pagina zonder filters : bouncerate van 38,89% en gemiddelde bezoekerswaarde van 0,23 euro
  • Pagina met filters : bouncerate van 24,16% en een gemiddelde bezoekerswaarde van 0,59 euro

Dan mag elke landingspagina guru me wijsmaken dat die filterpagina’s niet werken of dat er niemand zal doorklikken maar ik weet wel beter 😮

Om dergelijke zaken toe te passen moet je natuurlijk je mogelijke bezoekers eerst kunnen identificeren want hoe kan je anders de goede of meest voor de hand liggende opties gaan voorschotelen.

In feite moet je persona’s gaan aanmaken. Of simpel uitgelegd, welke soorten van mensen trekt je site (mogelijk) aan.

Het aanmaken van persona’s is een aardig wetenschappelijk onderbouwd iets en als je er persé diep wilt op ingaan kan je dit artikel van Raymond altijd eens doornemen (http://www.frankwatching.com/archive/2009/04/01/hoe-personas-en-user-stories-bijdragen-aan-een-succesvol-designproces/) of een pro onder de arm nemen die je daarbij helpt.

Maar aangezien de meeste onder ons waarschijnlijk niet de intentie hebben om een expert te worden daarin (of de centen niet hebben om naar een pro te stappen) kan je ook al aardig overweg met een goede portie gezond verstand en klantenkennis.

Als je een beetje voeling met je markt/publiek hebt (daarom dat enquêtes en user/klanten feedback op regelmatige basis zo belangrijk zijn !) dan kan je algauw een paar soorten van bezoekers gaan aanmaken.

Als ik naar mijn zwaard business kijk , dan krijg ik duidelijk 4 verschillende soorten van mensen binnen :

1. De pro : die weet meestal (op een paar kleine details na soms) precies welk zwaard hij nodig heeft. Het moet x lang zijn, maximum y wegen, max z euro kosten en uiterlijk speelt minder rol. Dat zijn dus de mensen die duidelijke specificaties op papier hebben voor ze binnen komen wandelen.

2. De amateur : meestal mensen die verzamelen maar ook iets willen wat functioneel is zodat ze af en toe eens kunnen zwaaien met het ding. Specificaties zijn van minder belang, het moet er goed uitzien, functioneel zijn en ze hebben meestal een budget in hun hoofd waar iets meer of minder ook goed is.

3. De verzamelaar : zoals het woord zegt, mensen die enkel verzamelen en niet de intentie hebben om het ooit te gaan gebruiken. Daar speelt het uiterlijk, afwerking en productie proces de grootste rol. Specificaties zijn zo goed als onbestaand en het budget dat ze in hun hoofd hebben is rekbaar.

4. De geïnteresseerde : mensen die interesse hebben maar verder (nog) geen enkele intentie hebben om te kopen. Een zeer belangrijke groep om op je mailinglijst te krijgen, ik kan het je verzekeren 😮

In elke groep zitten nog eens verschillende soorten, de ene beslist op basis van feiten/data, de andere meer op emotie/smaak, de andere gaat methodisch te werk , etc maar daar wil ik verder niet meer op ingaan want anders wordt het hier een (te) saaie boel.

Veel hangt natuurlijk ook af van waar je die verschillende mensen ergens vangt in de koopcyclus. Zijn ze klaar om te kopen, weten ze nog niet precies wat ze willen, aan het vergelijken, totaal nog geen ide,etc..?

Hoe meer en hoe langer je in de e-commerce wereld zal rondhangen , hoe meer je tot de conclusie zal komen dat er nog zoveel is wat je nog niet weet 😮

Maar om af te sluiten waar we eigenlijk zijn begonnen, als je je bezoekers min of meer kent, dan kan je ook veel makkelijker spilttesten gaan uitvoeren…

No reactie op : Analyseren van bezoekers op je landingspagina
Skipp de reacties en laat me mijn zegje doen...

No comments yet.

Laat je volledig gaan...
Naam
Email
Website