Autoriteit verwerven door Clustering en goed Keyword Onderzoek

November 23, 2012 10 reacties

Of we het nu willen of niet, het constant en vooral op regelmatige basis creëren van content is een must als je alle Google fratsen en updates zonder al te veel kleerscheuren wilt doorstaan.

En wie content zegt is ook min of meer verplicht om daar het gegeven keyword research aan te koppelen om het organisch verkeer naar je site te blijven pimpen.

Je mag een steengoed artikel schrijven dat 5000 keer op twitter wordt gedeeld en 28.258 likes op facebook heeft verzameld en op die manier voor een pak (tijdelijke) verkeer zorgt maar als je de woorden ‘wagen verkopen’ gebruikt in je pagina/artikel titel in plaats van ‘auto verkopen’ dan loop je wellicht ooit (als de boel begint te ranken) een pak organisch verkeer mis :

Tenzij je de kneepjes van het linkbuilding vak goed onder de knie hebt maar daar gaat het vandaag even niet over 🙂

 

Clusters

Niet enkel de ‘juiste’ woorden gebruiken maar ook de juiste connecties leggen tussen de verschillende zoekwoorden kunnen een bijzonder groot verschil maken.

In het artikel het Seo Wiel maakte ik deze schets waarbij ik een goed georganiseerde site structuur wilde illustreren :

Naast het feit dat het duidelijk werd ‘ingericht’ voor je bezoekers bevat het ook een belangrijke component voor de zoekmachines. Je zorgt er immers voor dat je onderwerpen/categorieën gaat groeperen en op die manier sterke (autoritaire) clusters in je site gaat aanmaken. Sterke blokken zorgen uiteindelijk voor meer autoriteit waardoor je meer visibiliteit in Google gaat creëren.

Nu als we nog iets dieper gaan graven dan kan je datzelfde principe gaan doortrekken tot op het content niveau, de inhoud die dus in je (sub) categorieën zit. Iets wat ik niet in het artikel aanhaalde maar misschien toch eens moet gaan toevoegen 🙂

Dus als je een categorie ‘vitaminen’ hebt op je lifestyle & gezondheid site waar je alle artikels post die iets met vitaminen heeft te maken (makes sense)  kan dat er zo uitzien :

Op zich is het allemaal on topic maar er zit geen structuur in die voor sterke clusters zal zorgen. Als we even reorganiseren kunnen we er dit uit gaan persen :

Got the picture 😉 ?

Clusters zijn niet enkel behulpzaam voor je bezoekers maar des te meer voor Google want ze passen het principe zelf toe. Tik Vitamine C in en je krijgt :

onze subtopics in de subcategorie vitamine C.

En eenmaal je dieper gaat :

krijg je gelijk een pak topics te zien die in je sub categorie moeten komen. Link al die topics onderling aan elkaar zodat er clusters ontstaan en werk van daaruit naar boven toe en dat zal voor een serieuze impact gaan zorgen op langere termijn.

Je kent toch het verhaal van de bundel stro… ? 1 strohalm breek je met de minste kracht, een bundel  daarentegen…

 

Waar beginnen  ?

Als je al een lopend project hebt, dan is het absoluut niet nodig om van 0 te beginnen. Gebruik de keyword data die je nu al rijk bent om op verder te bouwen… die brengt trouwens al verkeer binnen en als het goed is ook conversies. Maar de relatie keywords vs.conversie wil ik vandaag niet aanhalen, let’s focus on traffic…

Je duikt in je Gogole analytics en begint bijvoorbeeld met de top 100 non branded zoekwoord combinaties die je momenteel het meeste verkeer binnen brengen.

Het voordeel dat je daaruit kan halen is het feit dat wanneer je al rankt voor topic XY, het meestal een pak makkelijker & sneller gaat om te ranken voor XYZ. Zeker als je al die on topic artikels onderling gaat linken aan elkaar.

Maar je kan evengoed achteraan je keyword lijst beginnen om meer Goodies te vinden waar je momenteel geen focus op legt. Alleen duurt het daar soms iets langer om resultaten te zien (wat dus niet wil zeggen dat je die moet negeren).

Dus we hebben :

 

En daarvan ga je er de top 100 van exporteren naar een csv :

 

 

Vervolgens ga je naar de Keyword tool in Adwords en dump je die 100 zoekwoorden :

Zorg ervoor dat je enkel de “woordgroep” en [exacte] zoekwoord data opvraagt om vervolgens het ganse zooitje die je onder de Advertentiegroepideeën kan vinden kan exporteren naar Excel. De advertentiegroepideeën tonen immers clusters… juist wat we nodig hebben 🙂

Door de “woordgroep” en [exacte] zoekwoorden naast elkaar te leggen kan je zien hoe groot de longtail is.

 

 

Dus exporteren die handel :

 

En dan krijg je alles netjes afgeleverd en gestructureerd in een sexy Excel waarmee je aan de slag kan.

En nu ?

Laten we er een voorbeeld bijnemen van hoe je verder kan breien. We zagen dat ‘tuinhuis bouwen’ reeds een mooi aantal bezoekers binnenbracht dus gaan we op zoek naar topics rond deze keyword combinatie.

In onze excel die we exporteerden en waar er nu een +2000 zoekwoord combinaties inzitten gaan we enkel die combinaties eruit filteren die het woord tuinhuis bevatten :

 

En we zien gelijk een paar mogelijkheden naar boven komen :

Blijkbaar wordt er toch wat afgezocht op merk+tuinhuis en ideaal om daar dus op in te haken al mag je er wel van uitgaan dat bijna onmogelijk wordt om daarmee op plaats #1 te komen.

Maar mij zou het in ieder geval niet tegenhouden om daar wat content clusters rond te bouwen. Kom je er niet mee op 1 dan haal je er waarschijnlijk wel een paar mooie links mee binnen, zeker als je de verschillende brands/modellen tegenover elkaar gaat plaatsen in een soort van gids/vergelijkingstabel/test..

Trouwens wie zegt dat je niet in Adwords kan adverteren op “makro tuinhuizen” met bijvoorbeeld dit hier :

Heel veel mensen/bedrijven die met Adwords werken laten daar gigantische kansen liggen.. zeg dat ik het je heb gezegd.. maar daar gaat het nu niet over…

Nu het stopt hier niet, we gaan nog dieper gaan graven en pikken er bijv. Makro tuinhuis uit…. waar kunnen we het zoal over hebben ? Let’s ask google 🙂

 

Et voila… the master has spoken en we weten gelijk hoe we de koe bij de uier moeten gaan pakken.

Ook al verkoop je zelf tuinhuizen, dan blijft het geen slim idee om niks te doen met brand+tuinhuis want mensen zoeken de informatie en gaan vast en zeker willen vergelijken op de één of andere manier . Er is niemand die s ochtends opstaat en denkt :” hm… een tuinhuis zou niet misstaan in mijnen hof… laten we een makro tuinhuis kopen !”

De doorsnee (er zijn altijd uitzonderingen) sterveling zal zich eerst informeren / oriënteren over het aanbod en dan pas een beslissing nemen.

Dus de info gaan ze zoeken en als ze het niet bij jou kunnen vinden gaan ze het wel op een ander gaan zoeken . Wil je het absoluut niet op je eigen site, maak er dan een ‘onafhankelijke’ micro site van maar doe er iets mee !

En verder heb je nog een kleine 2000 zoekwoord combinaties  in je excel over waarin je kan graven en waarmee je op dezelfde manier mee aan de slag kan…

 

Hoeveel verkeer mag je verwachten ?

Verkeer is meestal niet altijd de ideale maatstaf om het ‘succes’ van je biz te gaan meten. Veel verkeer is niet altijd gelijk aan veel conversies zoals ik ook al aanhaalde in deze post over het vinden van zoekwoorden en het zoekvolume die google je vertelt. Maar de cijfers kunnen natuurlijk wel een rol spelen in het prioriteren van je zoekwoord lijstje.

Voorspellen is altijd een gevaarlijke zaak maar ik merk wel dat wanneer je voor klanten werkt (vooral de iets grotere bedrijven) dat ze toch meestal een ‘idee’ willen krijgen van wat ze mogen verwachten omdat ze zich (en het seo budget)  soms moeten verantwoorden hogerop…

Er zijn tal van studies geweest in het verleden die de CTR van een top 10 hebben geanalyseerd en dat cijfermateriaal loopt soms nogal uit elkaar om het voorzichtig uit te drukken.

Zelf heb ik een pak eigen data proberen te analyseren in het verleden (daadwerkelijk verkeer via serps vs ranking vs. zoekvolume adwordstool)  maar er is niet echt een rechte lijn in te krijgen wat posities vs CTR betreft. Voor een #1 positie zag ik CTR’s tussen de 20-50%, voor een #2 een CTR tussen 7-30%, etc…

Dus om ramingen te maken hou ik me meestal aan deze waardes :

  • Positie 1 = 25% CTR
  • Positie 2 = 7% CTR
  • Positie 3 = 5% CTR

Die kan je makkelijk inwerken in je excel om toch min of meer een idee te krijgen als je echt cijfermateriaal nodig hebt :

Maar vergeet niet dat je eigenlijk in de longtails wilt gaan graven en je daar meestal weinig tot geen verkeersdata zal zien in de adwords tool..

Nog nooit zag ik een daling in organisch verkeer  door één of andere penguin/panda/bulldog of chiwawa update van Google op sites waar er actief & constant op deze manier wordt gewerkt.

Misschien komt die dag op 21 december 🙂

10 reacties op : Autoriteit verwerven door Clustering en goed Keyword Onderzoek
Skipp de reacties en laat me mijn zegje doen...
[1]Albert10:40 am on November 23, 2012
Bij je eerste afbeelding heb ik niet kunnen zien (stond er ook niet in) wat het concurrentie gehalte is bij 'wagen verkopen' of 'auto verkopen'. Als je een website hebt dat nog niet super in de rankings hangt of enige autoriteit heeft, verkies ik persoonlijk toch de 'wagen verkopen' wanneer het concurrentie gehalte te doen is. Heb verder het artikel nog niet door kunnen nemen, misschien komt er een genuanceerder reactie later :).
Dave10:31 am on November 24, 2012
Google kan je niet vertellen hoe het zit met de 'competitie' als het over de organische spelers gaat. Daarvoor moet je echt een serp analyse gaan doen :) De reden om voor auto te kiezen ipv wagen is dat de longtail er veel groter is. Je hoeft dus niet voor "auto verkopen" te gaan in eerste instantie maar de gigantische longtail die het rijk is..
[2]Chris Rommers10:48 am on November 23, 2012
Goed verhaal weer Dave. Wat bij mij echter altijd een beetje mistig is gebleven, is hoe G die veronderstelde hiërachie van clusters, silo's, navigaties e.d. interpreteert. Je kunt dat schetsen in een diagram, zoals jij in deze en andere artikelen doet, en dan doorvoeren op je site in je menustructuur, natuurlijk. Maar wat bepaalt dat G het (technisch) ook zo interpreteert? Is dat directory/subdirectory-structuur? Zijn het de UL's en LI's in de html van je navigatie? Breadcrumbs? Groet & keep writing, Chris
Dave10:34 am on November 24, 2012
Op zich maak ik me geen zorgen hoe google het 'tech. interpreteert'. Het gaat er bij mij vooral over hoe ik een structuur in een reeks van topics ga stoppen en hoe je ze gaat clusteren. Verder hoe uk geen rekening met url structuur (hoe korter hoe liever) of breadcrumbs :)
[3]John Muijen12:30 pm on November 23, 2012
Mooi verhaal Dave! Beetje off-topic maar de Google Chiwawa update zou wel heel grappig zijn. Of wordt het de Google Maya update op 21-12?
[4]Maarten Debrouwer12:55 pm on November 23, 2012
Hey Dave, heel goede uiteenzetting, ook duidelijke schrijfstijl! @Chris Rommens: Voor de gebruiker van je site is het handig om de menustructuur van je site volgens die clusters in te stellen. Voor Google ook (interne link structuur), maar ook is het imo kwestie van dit door te trekken in je URL structuur. Je kan dit via subdir doen, maar kan ook gewoon zo: website.be/categorie/subcategorie/artikel1 website.be/categorie/subcategorie/artikel2 website.be/categorie/subcategorie2/artikel1 enz... Dave spreek me tegen als je hier anders over denkt!
Dave10:38 am on November 24, 2012
Ben zelf geen fan om je url structuur te laten volgen op je interne navigatie. Als je een kleine site hebt kan dit misschien nog maar eenmaal je site een paar 1000(0-en)pagina's telt en een diepe structuur heeft maak je veel te lange url's. In het artikel 'het SEO Wiel' kan je er meer over lezen ;)
[5]Maarten1:12 pm on November 23, 2012
Dank je wel Dave voor je zeer heldere artikel! Zeer bruikbaar en je kan er direct mee aan de gang.
[6]Tijmen6:16 pm on November 24, 2012
Hoi Dave, In je laatst punt over "hoeveel verkeer kun je verwachten" daarin kun je ook nog meenemen of de partij ook met adwords op dat zoekwoord werkt. Dan heb je namelijk meer bezoek totaal maar minder op de organische.
[7]Jan9:48 am on November 25, 2012
Als ik het goed begrijp krijg je dus een goede sitestructuur door o.a te linken tussen der verschillende (sub) kategorien in een shop zou dat kunnen zijn soortgelijke rieten honden manden of ? Wat is de invloed van een megamenu op het geheel ?
Dave9:55 pm on November 27, 2012
Goed intern linken is idd een must have op elk niveau en zelf ben ik geen fan van een megamenu. Los van het usability aspect prop je elke pagina vol met overbodige links...
[8]yskan1:54 pm on February 11, 2013
Bedankt voor deze duidelijke en heldere uitleg. Prima afbeeldingen als voorbeelden ter verduidelijking.
[9]Niche Site Project 2013 | Artikels Schrijven | yskan7:51 am on April 17, 2013
[...] je dit goed doet ontstaat er ook meteen een goede linkstructuur op je website(De website van Dave Lorrez is een absolute [...]
[10]Niche site project 2013: artikels schrijven - yskan2:56 pm on June 16, 2013
[...] je dit goed doet ontstaat er ook meteen een goede linkstructuur op je website(De website van Dave Lorrez is een absolute [...]
Laat je volledig gaan...
Naam
Email
Website