Content Strategie wordt de key tot success !

June 17, 2010 No reactie

Soms heb je van die weken dat je iets minder zin hebt om aan de schrijftafel te gaan zitten, zeker als je een paar leuke projectjes hebt lopen waar je liever je tijd instopt. Maar belofte maakt schuld en ik probeer me aan het wekelijkse schema van de nieuwsbrief te houden..

Via twitter deed ik een kleine oproep om een onderwerp voor deze week te vinden (elke week iets uit je duim zuigen is niet altijd zo makkelijk…) en één van de tips kwam van Nico (@nicovankooten) :

Hoe verhoog je de klantretentie? (d.m.v. persuation, loyalty belonen etc.)

Alles hangt natuurlijk af van de levensduur van de producten/diensten die je verkoopt maar voor mij persoonlijk staat vertrouwen en het ‘niet verkopen’ bovenaan.

Even off the record maar een paar weken geleden nog een mooi offline voorbeeldje gezien (we kunnen daar nog zoveel leren) van L’Occitane. Mijn vriendin is zot van al die producten en op weg naar huis sprongen we nog even binnen omdat haar voorraad aan het slinken was :).

Bij het afrekenen vroeg de vrouw achter de kassa “En had u graag nog een paar staaltjes meegenomen naar huis ?”..”Als je er nog een paar teveel hebt..”: was het antwoord, waarop de vrouw de lade voor haar opentrok en er een halve vierkante meter lade VOL met staaltjes verscheen..

De vrouw keek ons beiden aan en begon te ‘brainstormen’…”hm ik zie dat je haar beetje droog is, dit staaltje is daar ideaal voor en je vriend..moet zich blijkbaar nog scheren vandaag …dit hier is een ideale aftershave voor bij het scheren…” en zo bleef ze nog even doorgaan tot ze een staaltje of 5-6 in haar handen had en dat in onze pollen (handen..) duwde.

Van personalisatie gesproken……wat me natuurlijk onmiddellijk aan het denken bracht hoe dit online is toe te passen.

Dat soort van staaltjes kosten 2 keer niks en brengen ongetwijfeld meer verkopen en of nieuwe klanten binnen…

Voila retentietip nummer 1 😮

Tip nummer 2 wat ze daar toepassen is het opsturen van kortingsbonnen naar klanten die gedurende x aantal maanden niks meer hebben gekocht. Die krijgen allemaal een mooi kaartje in de bus met een kortingsbon erbij…

Eenvoudig , ‘zo oud als de straat’ maar het werkt nog altijd…en de meesten onder ons maar op zoek gaan naar de ultieme seo tip om hoger te ranken om meer nieuwe klanten binnen te halen terwijl het 5-10 maal makkelijker is om iets aan een bestaande klant te verkopen…

Datzelfde bedrijf heeft trouwens een prachtige marketingafdeling. Weet je waarom mijn vriendin die producten koopt (en bij beetje navraag bij anderen kreeg ik hetzelfde antwoord) ? “Omdat de verpakking zo mooi en origineel is…”

De producten zullen waarschijnlijk niet beter zijn dan al die andere troep op de markt maar het verhaal en de look die ze er rond hebben gecreëerd is de succesformule.

Dus mensen, we herhalen….vergeet even al het online gezever…. seo, linkbuilding, twitter, facebook en andere zooi en get back to the basics :

Wat is jouw verhaal waar verschil jij ivm de anderen in je markt ?

L’Occitane heeft crack dezelfde producten (haarshampoo, zeepjes, etc) als die 1000 andere spelers op de markt, enkel hun verhaal verschilt.

Kijk naar een Zappos…schoenen vind je op elke hoek van de straat en toch slagen ze erin om een online succesverhaal te schrijven (zacht uitgedrukt).

Nog een ander mooi voorbeeld van ‘anders zijn’ : Sokken..die wollige dingen die je rond je voeten doet. Bij Zeeman is het 1 kopen en 9 gratis, het is zo een ‘gewoon, dagdagelijks boring’ iets en toch slagen deze mensen erin om er iets speciaal van te maken en op een manier te presenteren dat je gelijk goesting krijgt om er een paar te bestellen

http://www.archiduchesse.com/

Niks is onmogelijk, ALLES kan !

Een andere manier om klanten te laten terugkomen is door hun niks te willen verkopen.

Met andere woorden , een goede contentstrategie is van cruciaal belang. En dan laat ik er het zoekmachine aspect even buiten want daar hebben we al genoeg lopen over zeiken…

In de meeste shops zal je vinden WAT ze verkopen. Maar ooit al eens aan gedacht dat mensen ook het hoe, waarom, daarvoor, door wie, waar, hoeveel, met wat, etc willen horen/lezen/weten ?

Ik ben er zelfs van overtuigd dat die zaken hun meestal meer interesseren dan het WAT.

Er is geen kat die wil horen dat je een nieuw paar schoenen in je collectie hebt opgenomen maar een top 10 van bekende Vlamingen of Nederlanders met de lelijkste/meest excentrieke schoenen, dat willen we allemaal wel even zien.

Of een ‘insiders’ video over het productieproces van je handgemaakte schoenen een gids/artikel reeks over het kiezen van de juiste berg/loopschoenen voor de komende vakantie/sportseizoen valt altijd in de smaak.

Probeer daar niet ‘te licht’ over te gaan en trek eens een dagje uit om je content strategie vorm te geven in plaats van snel even naar Google’s keywordtool te huppelen en te zien waar meest wordt op gezocht.

Duik liever in de community om te horen wat er zich op het ogenblik allemaal afspeelt/ interesseert en probeer daar een aanknopingspunt voor je strategie te vinden.

Voor je begint met het opstellen ervan moet je weten welke soort content je nodig hebt en waarom. Het heeft geen zin om over dingen te schrijven (waar Google je miss vertelt dat er een leuk zoekvolume is) die niemand een zak interesseert.

Google gaat uiteindelijk geen paar schoenen bij je kopen !

Als je dat weet probeer je er een structuur in te krijgen want je website krijgt verschillende soorten bezoekers die dus ook verschillende soorten van content verwachten.

De ene gaat voor de roddels en de andere voor de facts.

Heb je je verschillende soorten van content, hoe ga je dat de wereld in sturen ? Door gewoon ergens een pagina op je site te knallen zal waarschijnlijk niet voldoende zijn.

Je hebt contacten nodig en kanalen om die contacten op de hoogte te brengen van je stukjes content.

En tenslotte de afrekening, analyseren of je contentstrategie iets extra oplevert. Dat hoeft daarom niet gelijk meer cash in de lade te betekenen (de macro conversie) . Het kan evengoed dit hier zijn :

  • Naamsbekendheid
  • Betere gebruikerservaring
  • Meer personalisatie mogelijkheden en het beter leren kennen van de verschillende groepen binnen je markt
  • En als laatste natuurlijk ook het seo aspect 🙂

Ik blijf erbij dat de toekomst van de ecommerce verder zal evolueren van shop met infogedeelte naar infogedeelte+shop…je kan het trouwens offline ook al zien veranderen..

Kwam vandaag trouwens nog een perfect NL voorbeeld tegen daarvan – >http://www.foremagazine.nl Ok de shop ‘is voor verbetering vatbaar’ maar het gaat om het concept : info+shop en niet omgekeerd…

Daardoor keren klanten op zeer regelmatige basis terug en haal je ongetwijfeld ook een pak nieuwe binnen die in eerste instantie nooit de intentie hadden om bij je te kopen.

Zoals eerder gezegd, ook ik probeer al mijn e-commerce zaken naar dat model om te buigen..

No reactie op : Content Strategie wordt de key tot success !
Skipp de reacties en laat me mijn zegje doen...

No comments yet.

Laat je volledig gaan...
Naam
Email
Website