De Magische Google Analytics Doos

December 24, 2010 6 reacties

Het is fantastisch dat we over tools zoals een Google analytics beschikken at no cost maar in de praktijk zie ik dat heel veel gebruikers er de ballen meer van snappen. Ja, ze weten hoeveel bezoekers ze gisteren hadden of hoeveel verkopen er via adwords zijn binnen gekomen (dan behoor je al bij de ‘betere’ gebruiker) maar er is nog zoveel meer wat je er uit kan halen aan info en actiepunten zonder dat je een echte wizard of complete nerd moet zijn.

Dus laten we eens een paar van die trucjes boven halen.

1. Groter engagement = meer conversies ?

Een analytics gebruiker die nog beetje achterop loopt gaat je hoogstwaarschijnlijk wel kunnen vertellen hoeveel bezoekers hij/zij had en hoeveel pageviews dat waren. Ben je natuurlijk geen bal mee maar het zou wel eens nuttig kunnen zijn om het aantal pagina’s dat een bezoeker bekijkt naast je conversies te gaan leggen om te zien of meer pagina’s bekijken = meer conversies.

Kan je daar positief op antwoorden dan weet je dat je bezoekers dieper in je site moet gaan ‘sleuren’ wat je bijvoorbeeld zou kunnen doen door een betere navigatie of betere/meer related posts te gaan toevoegen bijvoorbeeld.

Here we go :

Ga naar je GA account en :

  1. Klik op Advanced Segments (misschien heb jij een NL versie van GA en zal dat geavanceerde segmenten of zo noemen 🙂
  2. Maak een nieuw segment aan

Vervolgens krijg je dit hier te zien en :

  1. Bij visitors ga je Page Depth vastnemen
  2. en slepen naar 2
  3. hier selecteer je ‘Greater than or equal to’ en nemen we 3 pagina’s. Dit segment zal dus bezoekers tonen die de moeite namen om 3 of meer pagina’s te bekijken
  4. geef een naam aan je segment

That’s it.. ik zei jetoch dat je geen wizard of nerd moest zijn 🙂

Bon, de uitkomst dan..laten we er eens onze verkeersbronnen bijhalen :


Geen idee of je nog verdere uitleg moet maar check eens het verschil tussen al je bezoeken en dat van je segment waar er 3 of meer pagina’s worden bekeken. Conclusie is duidelijk lijkt me,  een positief resultaat aan de kant van het +3 segment.

Voor de grap ook eens snel een paar extra segmenten aangemaakt voor 1-2 and +4 pagina’s om te zien of de conversies echt wel omhoog gaan ivm. het aantal bekeken pagina’s. Dit is de uitkomst voor 1-2 en 3 pagina’s bekeken :

en dit voor 3 en 4 of meer pagina’s :


Verder gaan we niet meer gaan maar we kunnen duidelijk stellen in dit geval dat een groter engagement van de bezoeker = meer conversies

Je kan die segmenten bijvoorbeeld ook gaan verleggen naar de zoekwoorden waarmee iemand binnen komt op je site om zo te zien hoe keywords presteren ten opzichte van elkaar :

Zo kan je hier makkelijk gaan uitmaken dat iemand die met “linkbuilding tips” binnen komt een pak beter converteert (zeker met ons +4 segment) dan de andere zoekwoord combinaties. Misschien tijd om eens te gaan uitzoeken of er iets te fixen valt op die andere  landingspagina’s ?

2. Welke landingspagina’s zorgen voor conversies ?

Lijkt me een belangrijk gegeven om te weten niet ? En toch kan je het in de standaard rapporten niet vinden (of ik toch niet, laat het even weten als jij het wel kan..). Nu het is er zeer makkelijk uit te toveren met een aangepast rapport.

Here we go…

  1. Klik op custom reports
  2. en maak een nieuw rapport aan

En vervolgens gaan we het gaan samenstellen :

Wat je er instopt hangt er beetje vanaf at belangrijk voor je site is maar het doel dat je wilt meten (in dit geval goal 1) en de landingspagina metric moeten er wel bijzitten. In plaats van Landingspage zou je eventueel ook de Pagina titel kunnen nemen als dat meer aanspreekt…

Sla je rapport op et voila :


Meer moet dat niet zijn 🙂  Wat je daar mee kan ? Op het eerste zicht niet zo heel veel (buiten het feit dat je weet welke pagina’s het beter/slechter doen) maar als je bijvoorbeeld de source erbij gaat nemen dan kan je je SEO/linkbuilding prioriteiten gaan maken :

Op het eerste aangepast rapport kan je wel zien hoe pagina’s converteren maar je weet natuurlijk niet omdat het komt omdat iemand via Google op die pagina terecht kwam of via een linkje of twitter  bijvoorbeeld.  Zo zie je in het voorbeeld hier dat onze homepagina in eerste instantie 71 conversies toonde maar slechts 19 afkomstig waren van Google verkeer…

Ander probleem dat hier de kop opsteekt,  we weten hier nu bijvoorbeeld dat onze /dropshippen-goedkope-online-winkel pagina 6 conversies genereerde via Google maar welke zoekwoord combinaties zijn daar verantwoordelijk voor ? Conversies zijn altijd een leuk gegeven om mee te nemen in je SEO planning.

Don’t panic…er zijn 2 manieren om die data naar boven te halen :

1. Als je met dit rapport wilt verder gaan, dan klik je gewoon op de landingspagina url die je wilt bekijken en voeg je keyword als extra parameter toe :

2. Wil je enkel de keyword combinaties opvragen met hun landingspagina en conversie, dan flikker je het zo :

Het enige wat je dan nog moet doen is checken waar je ergens hangt in Google voor die zoektermen en om te weten welke seo activiteiten je gaat moeten bovenhalen om beter te ranken;

Kleine noot.. baseer nooit (al) je beslissingen op conversies..foute boel maar wel een leuke/bijkomende factor om in overweging te nemen…

3. Welke concrete vragen worden er gesteld  ?

Nog een killer rapportje dat je kan maken. In plaats van ‘zomaar’ je keyword rapport te bekijken, zou het niet leuker/makkelijker zijn als je gelijk kon zien welke vragen er worden gesteld in Google en waarmee ze op je site terecht komen ? Ik dacht het wel 🙂

Dus men neme 1 snuifje custom segment en..

Check de allereerste afbeelding in deze post als je niet meer weet hoe je een aangepast segment aanmaakt. Daarna gaan we onze vraagwoorden gaan toevoegen :

Wil je iets anders uitvogelen dan vragen, feel free om daar andere/passende woorden in te dumpen..

Als al je woorden zijn toegevoegd de boel opslaan en we kunnen aan de slag. We nemen het keyword rapport erbij en selecteren ons nieuw aangemaakt segment :

En dan krijgen we dit resultaat hier :

Niet verkeerd hé ?

Wat je wel niet kan uitvogelen met dit segment is via welke landingspagina’s ze zijn binnen gekomen want van zodra je de piviot optie wilt gebruiken of extra parameters (zoals landingspagina) gaat toevoegen staat Google het niet meer toe om je geavanceerde segmenten te gaan gebruiken.

Maar ook hier is er een oplossing 🙂

We blijven bij hetzelfde rapport wat we hierboven hebben aangemaakt en selecteren toch Landingspage. Je zal merken dat je segment zal wegvallen..

Vervolgens scroll je even naar beneden en gaan we  filters gaan toevoegen. Wil je meerdere woorden ingeven, klik dan op Advanced Filter. Op die manier kan je zoveel  woorden toevoegen (1) als je wilt .

Eenmaal alles erin zit druk je op 2 om de filters toe te passen.

Wat je hiermee kan ? Lijkt me voor de hand liggend :

  • Komt de landingspagina overeen met de vraag ? Indien niet heb je gelijk voer voor een nieuwe blogpost
  • Updaten van je FAQ als je die hebt
  • Toevoegen van gerichte ‘gerelateerde artikels’ aan je bestaande blogpost zodat bezoekers meer gaan doorklikken want we weten (dankzij onze eerste tip)  dat hoe dieper we ze in de site krijgen , hoe meer kans we maken op een conversie 🙂

Bon….het is tijd om ermee op te houden vandaag. Volgens mij heb je weer genoeg voer om diepere analyses te gaan uitvoeren op je site(s) …

6 reacties op : De Magische Google Analytics Doos
Skipp de reacties en laat me mijn zegje doen...
[1]Han Tuttel4:38 pm on December 24, 2010
Bedankt voor de duidelijke, handige en bruikbare tips. Hands-on zonder gedoe. Klasse!
[2]Erwin10:18 pm on December 25, 2010
Het is lange tijd geleden dat ik iemand weer zo concreet, met voorbeelden, en hands on, nuttige dingen heb zeggen over het gebruik van GA. Geen algemeen gelul dat keer op keer opnieuw uitgekauwd wordt en waar vervolgens zogenaamde mede guru's elkaar de hemel inprijzen, maar tips en voorbeelden waar je wat aan hebt. Big THANKS Dave!!
[3]Timothy Verhamme3:39 pm on December 27, 2010
in één woord. Super job, goeie uitleg
[4]harm12:21 pm on December 28, 2010
Fantastisch Dave, hier hebben we wat aan
[5]Linkbuilding Plan Opzetten (Deel 1) « E-tail Members Only11:44 am on January 12, 2011
[...] dus alles wat daar heeft mee te maken kan aan bod komen. Weet je niet waar te starten, gebruik de google analytics tip uit de vorige nieuwsbrief waar we de hoe,wat,waar,etc vragen uit onze statistieken gaan halen, heb je gelijk voer om over te [...]
[6]4 kant en klare google analytics custom reports « E-tail Members Only9:49 pm on April 3, 2011
[...] de site geweest (avg. time on page). Geeft me een goed beeld van engagement. En daar hadden we het eerder al eens over in deze post, waaruit blijkt dat een groter engagement in veel gevallen gepaard gaat met hogere [...]
[7]Page not found « E-tail Members Only1:01 pm on August 6, 2011
[...] het gerelateerde product dat je wilt toevoegen. Bij #sort bepaal je de volgorde verder lezen De Magische Google Analytics Doos December 24, 2010 6 reacties Het is fantastisch dat we over tools zoals een Google analytics [...]
[8]Keyword Analyse, waar begin je ? « E-tail Members Only8:18 am on August 7, 2011
[...] in veel gevallen blijkt dat een groter engagement zich uiteindelijk gaat vertalen in meer conversies, weten we dat dit een belangrijke factor is. Dus bouncerate meten op de woordcombinatie vs. [...]
Laat je volledig gaan...
Naam
Email
Website