Deze Link Building Tip kan iedereen toepassen – PUNT !

June 9, 2010 No reactie

Beetje laat op de avond maar anderhalve dag verloren deze week door een probleempje met één van mijn kijkertjes dus wat moet dat moet…Trouwens al eens geprobeerd om met slechts 1 werkend oog in de wagen te rijden..geen aanrader kan ik je vertellen 😮

Mede door wat tijdgebrek zal het geen te lang verhaal worden maar er zijn deze week al zoveel goede artikels verschenen dat je je zeker niet zal vervelen.

Zoals de titel al zei, laten we er een kleine linkbuildingspecial van maken deze week. Het eerste halfuur verzuip ik je in de linkbuilding lectuur…haa

Het is onvoorstelbaar (nu ja eigenlijk niet..) , dat na al die posts die ik en vele anderen al schreven over linkbuilding technieken er nog steeds meer dan genoeg mails in mijn mailbox belanden van mensen die me vertellen dat linkbuilding toch zo moeilijk is en startpagina’s hier in BE en NL zowat de enigste manieren zijn om wat binnen te halen…

Ik zucht dan weer eens, stuur ze naar een paar linkbuilding posts om ideeën op te doen en vertel heel vriendelijk dat men :

  • beetje creatief moet worden en meer out of the box te gaan denken
  • linkbuilding niet moet zien als een taakje dat snel eens moet worden volbracht en liefst met zo weinig mogelijk inspanningen (en geld)

Hoe je het ook draait of keert, meestal zijn het de creatiefste onder ons die van hun biz (durf ik ook zeggen ‘het leven’?) iets moois weten te maken en hun concurrenten altijd dat ene stapje voor blijven.

Het is net dat ene stapje dat ervoor zorgt dat ze aan de top blijven…

Laat me straks nog een creatief voorbeeld geven…Maar eerst nog even over het ‘lastige en vervelende’ werk dat linkbuilding is.

Er is niemand die je heeft verteld dat online succes makkelijk ging zijn en zijn er wel die je dat wel hebben wijs gemaakt, dan geef je ze nu beter een shop onder hun #@|$ 🙂

Kijk als je naar het WK voetbal wilt, dan zal je het ook niet halen door elke zondag een caféploeg te verslaan met 10-0.

Je zal hard moeten knokken , investeren (ja dat wil ook zeggen harde euro’s!) en vooral geduldig zijn om ergens iets te bereiken!

Je moet eens zien bij vele (grote) offline zaken die geld scheppen, meestal gaat het al om de 2e en 3e generatie van opvolgers die de boel op steroïden laat draaien.

Online kan het soms sneller gaan maar dan spreken we over een facebook, youtube,twitter, google, etc en dat zijn eerder uitzonderingen mogen we zeggen..

Niettemin ben ik niet van plan om ganse dagen mijn botten af te draaien zodat mijn kleinkinderen als rijke stinkerds verder door het leven kunnen :o… ik wil er zelf ook wat genot van hebben…

Op het www kan je het een stuk sneller maken (hangt ervan af hoeveel $$ jij koppelt aan het woord) maar dan spreken we meestal nog over een paar jaar eer iets echt goed begint te draaien en niet over een paar maand.

Dus alle tijd en centen die je NU in linkbuilding gaat stoppen zal op korte termijn absoluut niet gaan renderen.

Een reden temeer om goed na te denken over je strategie en misschien beter 10x zoveel tijd stoppen in het scoren van 1 of een paar goede links dan snel nog eens 20 startpagina aanmeldingen te (laten) doen.

Wat er ook wordt gezegd, goede rankings (lees top rankings) zullen altijd belangrijk zijn, no matter hoeveel facebook/ twitterklonen of ‘gepersonaliseerde universal weet ik wat’ zoekresultaten er op de markt zullen komen.

Dat de criteria om bovenaan te komen zich zullen verleggen, dat is een ander verhaal en onafwendbaar maar top plaatsen blijven belangrijk en links zullen daar de eerste 5 jaar (je moet er toch ergens een jaartal op plakken 😮 ) zeker nog een belangrijke rol blijven in spelen…

Dus mijn creatieve linkbuildingtip voor vandaag…het is er eentje die iedereen met succes kan toepassen want iedereen zit in een bepaalde soort van ‘markt’….

Ik heb hier en daar al eens het woordje enquête & infographic aangehaald als techniekje maar nooit echt het ‘nitty gritty’ ervan uit de doeken gedaan.

En nogthans het wordt zoveel gebruikt dat we er soms volledig over kijken. Je moet maar eens een krant openslaan en zien hoeveel daar gebruik wordt gemaakt van infographics.

Bij de eerste de beste ramp wordt er meestal een mooi plaatje/plannetje/etc gepubliceerd om zo, zonder het schrijven van 4 paggina’s tekst, precies te vertellen wat er is gebeurd…

Ze zijn ook zo makkelijk te begrijpen voor mensen en aangenaam om te ‘lezen’ omdat het visualiseerbaar is.
Men kan spreken over 1 biljoen euro maar wat gaat je het beste verstaan :

Voor +8000 links wil je waarschijnlijk wel eens een paar tekeningetjes (laten)maken 😮

Het principe is zo eenvoudig als het groot is :

  • Om een infographic de wijde wereld te kunnen insturen heb je data nodig. Er zijn verschillende manieren om data te verzamelen.

    Beschik je over een zeer grote site met een shitload aan bezoekers (dan heb ik het over ettelijke (tien) duizenden per dag) dan kan je je eigen sitedata gaan gebruiken om daar iets creatief mee te gaan doen. Ik denk dat iedereen wel eens een infographic van een facebook of youtube heeft zien voorbijkomen.

    Hier heb je bijvoorbeeld eentje van Facebook

    Check gelijk ook even hoeveel inkomende links die pagina heeft en wie de infograhic heeft gemaakt 😮 Hoeveel mensen hebben halen hier een groot (link)voordeel uit deze 1 infographic denk je ??

  • Ok een facebook/youtube gehalte is misschien iets te hoog gegrepen en beschik je niet over data om iets in elkaar te knutselen…dan zal je data moeten verzamelen he !

    Dat kan je natuurlijk op verschillende manieren gaan doen. Je kan een enquête houden bij je bezoekers/klanten maar je kan ook op zoek gaan naar de autoritaire figuren/spelers in je markt en daar om medewerking vragen voor je onderzoek.

    Als je die weg op gaat is het belangrijk dat je je materie kent en dat je niet met lullige vragen afkomt. Geloof me , als ze zien dat je er iet of wat vanaf weet zijn de meeste bereidt om daar aan mee te werken.

  • Je kan natuurlijk ook zelf je data verzamelen door bijvoorbeeld kranten, tijdschriften, online naslagwerken, etc te bundelen en ergens vorm in te brengen zodat je dat kan verwerken in een infographic.

Een feit is wel, hoe mooi je infographic ook mag zijn, zonder connecties/vrienden zal je waarschijnlijk niet zoveel binnen halen. Daarom dat optie 2 meestal de meeste vruchten afgeleverd.

Door het contacteren van autoritaire figuren in je markt kunnen en zullen ook zij je helpen om de infographic te verspreiden (als die natuurlijk goed genoeg is) omdat ook zij er voordeel bij hebben plus, als je werkt met data van autoriteiten kom je een stuk geloofwaardiger over en gaat dat makkelijker viraal gaan.

Nog een extra tipje van de firma nu we toch bezig zijn (mensen ik moet hier echt eens centen beginnen voor vragen :o) , probeer je data waar mogelijk te koppelen/ vergelijken aan recente nieuwsfeiten/roddels…. Zo is de kans veel groter dat ook sites/mediums die niet in je branche zitten de materie opnemen….

Nog niet voldoende inspiratie ? Check deze 40 infographic voorbeelden eens…

En kom me nu niet vertellen dat dit niet voor je kan werken 😮

Was dit de linkbuilding special ? Nope, ik zei je toch dat je minstens een half uur ging bezig houden vandaag 😮

Dus wat je ZEKER nog moet lezen :

Er kwamen nog een paar linkposts voorbij afgelopen week maar volgens mij heb je met dit meer dan genoeg…

No reactie op : Deze Link Building Tip kan iedereen toepassen – PUNT !
Skipp de reacties en laat me mijn zegje doen...

No comments yet.

Laat je volledig gaan...
Naam
Email
Website