Doe jij dit ook (al) ?

June 24, 2010 No reactie

Fantastisch weertje buiten en het valt me op deze week dat het overal ‘rustig is’..betrekkelijk minder verkeer langs de wegen (die ik dagelijks afleg) en ook in de supermarkten lijkt er minder volk te lopen dan gewoonlijk.

Geen idee of het iets met het weer heeft te maken of eerder met de economische toestanden…of mijn verbeelding..

Gelukkig is er online genoeg te doen zodat we ons niet vervelen 😮

Deze week heb ik niet echt een fixed topic in mijn hoofd zitten dus laten we maar volledig uit de bol gaan 🙂

Hoog scoren in Google

Mensen en vooral bedrijven dan blijven me verbazen over de manier waarop ze hun online activiteiten bekijken & aanpakken. Voorzichtig uitgedrukt -> stelletje amateurs die in de verste verte niet (willen) zien wat het www voor hen zaak kan betekenen. Soms wordt ik er echt mottig van..

Het slechtste is dan nog dat je het hen niet aan hun verstand kan brengen dat het echt anders in elkaar zit en niet meer werkt zoals 5 jaar geleden…

Zo kreeg ik vorige week nog een ‘request’ van iemand die me vroeg of ik hun kon helpen bij hun seo werken. Mijn haar begint dan al recht te springen want mensen die het woord SEO gebruiken hebben meestal een verkeerd idee van wat er moet gebeuren met hun site..

Ik stuurde een mailtje terug dat ik mogelijk wel iets voor hen kon betekenen maar wou toch eerst wat meer info hebben..zoals bijvoorbeeld het doel van het seo werk en vooral het doel van de site..

Antwoord :

De persoon in kwestie wou ‘zo hoog mogelijk scoren in de organische zoekresultaten’ voor keyword combinatie X en Y omdat hij zoveel mogelijk bezoekers wou op zijn site die interesse hadden in die onderwerpen….

Ok..maar dat is geen antwoord op mijn vraag…wat wil je dat mensen gaan doen als je er uiteindelijk in slaagt om hoog te scoren ?

Nooit geen antwoord meer gekregen….

Ik vrees dat ik misschien beetje te rechtuit ben geweest en dingen heb gezegd dat ze liever niet hadden gehoord.

Maar komaan..wake up..je stopt je zuur verdiende centen in werken waarvan je eigenlijk niet weet wat de uitkomst zou moeten zijn ?

Ja, goed scoren …maar wat ben je met goed scoren als je bankrekening uiteindelijk leeg blijft omdat jij niet weet wat mensen zouden moeten doen op je site…

Even terzijde, soms krijg ik reacties binnen van mensen die me vertellen dat niet alles wat je doet online aan je bankrekening gekoppeld mag worden. Soms wil je bijvoorbeeld ‘gewoon’ aan branding doen en je naam meer bekendheid geven..(hm..en waarom wil je aan branding doen 😮 )

Volledig mee akkoord dat je niet elke actie direct aan je bankrekening kan koppelen (en enkel aan de centen denken om je te motiveren is ook niet de juiste instelling..hou je niet lang vol..) maar hoe je het ook draait of keert, we runnen een biz die geld moet binnen brengen en het twitteren, facebooken of schrijven en publiceren van artikels (of een nieuwsbrief :o) doe ik echt niet omdat ik me anders ga vervelen…

Dus….wat is het doel van jouw site of project en heb je een plan klaarliggen om daar stap voor stap naartoe te werken ?
De meeste niet.

Ja je doel met je webshop zal waarschijnlijk zijn om zoveel mogelijk verkopen te realiseren maar dat is je einddoel en je kan niet van helemaal onderaan de ladder gelijk naar boven springen.

Dus hoe leg je het aan boord om zoveel mogelijk verkopen te realiseren. Sta me toe om even te brainstormen en los uit de pols te schudden :

1. EINDDOEL

  • Zoveel mogelijk nieuwe klanten binnen brengen
  • Bestaande klanten meer laten ‘terugkeren’
  • Naam (brand) vestigen in mijn markt

2. DOELEN om het einddoel te behalen

  • 200 nieuwe klanten binnenhalen dit jaar
  • De jaarlijkse bestelwaarde van een bestaande klant met 5% omhoog halen
  • 500 mensen op onze mailinglijst krijgen
  • Minstens 1000 twitter volgers erbij krijgen

3.STRATEGIE om de doelen te behalen

  • Hoger scoren in Google
  • Email marketing onder de loep nemen
  • Community oprichten
  • Partnermogelijkheden
  • Adverteren
  • Site analyseren

4. TACTIEK om je strategie mee op te bouwen

  • Hoger scoren in Google
    • Content gedeelte aan site koppelen, aan de hand van extern en intern keyword research 3 artikels/week schrijven
    • Linkbuilding campagne aanscherpen
      • Waar sta ik nu voor belangrijke kw combinaties en wat doe ik om dat op te fokken
      • Via het content gedeelte op de site een linkbait proberen te scoren
  • Email marketing
    • Beter segmenteren van leads&emails
    • Wekelijkse nieuwsbrief versturen
    • Testen van headlines en taggen van links
    • “How to” boek of enquête (met eventueel infographic) publiceren om optins te verzamelen
  • Community oprichten
    • Via content gedeelte op site meer aanhang ‘kweken’
    • Minstens 10 reacties per week op andere blogs/forums in mijn markt
    • Members only content gedeelte voorzien op site
    • Contacten leggen met andere experts via interview techniek
    • Youtube video’s , facebook & twitter account aanmaken en actief gebruiken
  • Partner mogelijkheden
    • Op zoek gaan naar infoblogs in mijn markt waar er duidelijk een centje wordt bijverdiend. Adsense, banners, etc. Werken op % van verkochte artikels of dropshipping
    • Contact leggen met bedrijven die in(ongeveer) dezelfde markt zitten maar een ander assortiment hebben. Voorbeeld, ik verkoop houten tuinmeubelen, mijn concurrent plastic tuinmeubelen. Door hem mijn gamma aan te bieden hoeft hij geen stock aan te leggen en kan hij meer nieuwe klanten aantrekken..hij nieuwe klanten = meer verkopen voor mezelf
  • Adverteren
    • Google adwords
      • Nodige research doen (keywords, intenties, koopcyclus,landingspagina’s,etc)
      • Meetinstrumenten installeren
    • Banners & reviews
      • Opzoeken van content sites/forums waar advertentie mogelijkheden worden aangeboden
      • Opzoeken van blogs/content sites waar er adsense op staan en contact leggen om banners/tekst ads te kopen
      • Invloedrijke bloggers zoeken en gratis producten toesturen om te reviewen
    • Offline
      • Prospects online opzoeken en via direct mail (post) proberen aan te spreken
      • Lokale krant of vakblad
      • In beide gevallen ervoor zorgen dat het min of meer meetbaar is (aparte domein, telefoon, etc)
  • Site analyseren
    • Nodige meetinstrumenten installeren
      • Google analytics
      • Crazyegg
      • Clicktale
    • Wie doet wat op mijn site ?
      • Segmenten aanmaken
        • Demografisch
        • Organisch vs betalend
        • Verwijzende sites
        • Brand of non brand keyword gebruik
        • Nieuw vs; terugkerend
      • Worden de gewenste acties ondernomen en door wie ?
    • Waar komen ze binnen
      • Hoe lang blijven ze
      • Waar hang ik in Google ? Verbetering mogelijk ?
    • Eenvoudige A/B test opzetten
      • Via adwords verkeer
      • Met Google website optimizer voor ander verkeer
      • MTBuckets gebruiken

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Deze mindmap zal misschien iets duidelijker zijn :

Maar zo wil ik aantonen hoe ‘ruime’ begrippen worden opgesplitst om uiteindelijk bij actiepunten te komen die nodig zijn om dat te bereiken.

Zet je eens een namiddag op je gemak, neem pen en papier of gebruik onze whiteboard verf 😮 om je muur te kunnen volkladden..en maak een dergelijk plannetje op, je zal zien dat het nog zo makkelijk gaat om doelen te behalen.
Mocht je trouwens  zin hebben om een review/blogpostje  te schrijven over Scribi (de whiteboard verf dus) , stuur me een mailtje, je hoeft het niet voor niks te doen 😮

No reactie op : Doe jij dit ook (al) ?
Skipp de reacties en laat me mijn zegje doen...

No comments yet.

Laat je volledig gaan...
Naam
Email
Website