Een webwinkel rendabel maken is niet zo eenvoudig !

March 29, 2009 No reactie

Eerder deze week kreeg ik een mail binnen van Nico die me vroeg of ik zijn webwinkel (waarvan hij sinds Januari trots eigenaar was) eens wou bekijken want hij had wel enkele woorden in Google die goed scoorden maar de teller van de verkopen bleef nog steeds rond de 0 hangen.

Na het opvragen van zijn Google analytics (zonder wordt dat moeilijk om iets zinnigs te vertellen mbt. Conversies) stuitte ik op een probleem wat ongelofelijk veel voorkomt bij de webwinkel mensen..

Geen (of verkeerde) doelen ingesteld en de ecommerce tracking die niet aanligt.

Voor een webwinkel of welke andere site dan ook de 2 belangrijkste zaken die je MOET hebben. Je bent niks met bezoekersaantallen, bouncerates en andere data als je die niet kan koppelen aan conversies.

“Ja ik heb vorige week 10.000 bezoekers over de vloer gehad via mijn adwordscampagne en de bouncerate van mijn landingspagina ligt net onder de 20%”…ja en ? Welke conclusie ga je daar uit trekken ? Geen enkel zinnige..

Maar als je weet dat die 10.000 bezoekers je 100 conversies opleverden wordt het natuurlijk een ander en heel zinnig onderwerp waar je op verschillende niveau’s kan gaan uitvogelen waar het eventueel verkeerd loopt.

Dus heb je een webwinkel en je hebt geen doelen en ecommerce functie ingesteld : gooi alles aan de kant waar je nu mee bezig bent en fix the damn thing 😮

Nu de site die Nico presenteerde was ook niet echt iets waar hij ooit veel conversies mag mee verwachten en algauw bleek dat hij een beginner was met een 1/10 kennis wat betreft het opzetten en runnen van een online shop.

En ook dat is iets wat ik teveel zie terugkomen. Men koopt of huurt een shop, gooit er zijn producten op en dan gaan ze op de bank zitten en wachten tot de cash begint binnen te stromen.

Ik vind het zo ongelofelijk jammer (en dat meen ik echt) dat mensen ondoordacht en zonder de minste kennis zich in het e-commerce leven gooien. En dat komt grotendeels door de misverstanden die de wereld worden ingestuurd. “Met onze seo vriendelijke webwinkel oplossing verkoop je 24/24 het ganse jaar door. Met ons kant en klaar systeem hoef je enkel teksten en foto’s toe te voegen en morgen ben je al online te vinden..”

De vraag is natuurlijk door wie…..

Om even af te ronden, het probleem waar Nico nu mee zit :

  • Heeft er behoorlijk wat tijd aan gespendeerd om een paar honderd producten in te gooien
  • Usability is 0,0
  • Verschillende url’s voor 1 pagina
  • Het ziet er niet uit
  • Kan niks aan de layout veranderen
  • Verkoopcijfer van de afgelopen 3 maand 0,0 euro

De oplossingen die er zijn :

  • Start all over again…..

En geloof me ik zie wekelijks dergelijke voorbeelden !

Het probleem met de kant en klare oplossingen die op de markt zijn, en ik zeg niet dat ze bij voorbaat ‘slecht’ zijn, is het feit dat er meestal niet aan de layout kan worden gesleuteld.

Je koopt/huurt een systeem. Het bedrijf in kwestie voorziet het van een ander kleurtje, je logo en hooguit nog een paar andere pietluttige zaken en hopsakee je site vliegt de ether in en ziet er precies hetzelfde uit als die andere 500 shops die hetzelfde systeem gebruiken.

Probeer op die manier je webwinkel maar eens van de grond te krijgen en te verbeteren. Er word teveel geluld over SEO terwijl Usability & design in mijn ogen nog steeds een stuk belangrijker is.

Nico haalde ook aan dat zijn producten tot 30% goedkoper zijn dan in de offline wereld maar geloof me als je een crappy site hebt dan koopt geen kat bij jou en zullen mensen met plezier 30% meer betalen bij je concurrent als hij ze kan overtuigen en hun vertrouwen winnen.

De prijs zal je nooit bovenaan zien staan in de koopcyclus …

Dus als de laagste prijs jouw verkoopsargument wordt dan hoop ik voor jou dat je een vette bankrekening hebt die de boel draaiende zal kunnen houden. Verkopen op basis van de laagste prijs is slechts voor enkele grote spelers weggelegd. Niet voor de beginnende online ondernemer.

Omdat ik toch weer meer en meer van die “sitereview requests” binnen krijg heb ik besloten om iedereen die er eentje wilt, er een krijgt 😮 Gratis voor niks…

Verwacht natuurlijk geen review/analyse zoals de betalende klanten krijgen maar gewoon een snelle, nuchtere blik van ondergetekende.

Kleine noot, niet schrikken als ik nogal ‘bot’ uit de hoek kom maar het is enkel aan dergelijke meningen dat je iets zal hebben.

Ik was behoorlijk bot bij Nico zijn review (het was ook al veel te vroeg in de ochtend :o) maar blijkbaar vond hij het niet zo erg :

Eindelijk eens een reactie waaruit blijkt dat degene die hem geeft verstand van zaken heeft…

Dus als je behoefte hebt aan een outsiders point of view, stuur je site effe door : dave@webtail.be..

No reactie op : Een webwinkel rendabel maken is niet zo eenvoudig !
Skipp de reacties en laat me mijn zegje doen...

No comments yet.

Laat je volledig gaan...
Naam
Email
Website