Gebruik minstens 1 van deze tools op je landingspagina !

February 14, 2010 No reactie

Back on the track en tijd om er weer een lap op te geven..Twee dagen er half tussen uit geweest en nog steeds aan een inhaal manoeuvre bezig dus mocht je een mailtje hebben gestuurd en nog geen antwoord hebben ontvangen, het komt er zeker aan !

Twee weken geleden haalde ik het filter mechanisme aan die ik gebruikte bij sommige van mijn adwords campagnes. Nu Adwords is meestal maar een klein deeltje van mijn verkeer (en ik hoop van jij ook :o) dus is het ook verstandig om datzelfde principe door te trekken naar andere belangrijke (landingspagina’s) pagina’s op je site.

Probleem is dat je daar meestal niet zo vrij bent om de zaken te gaan inrichten zoals je dat zou willen.

Nu voor je aan de slag kan en gericht kan gaan werken zal je toch eerst moeten uitvissen wie jouw publiek is, hoe ze min of meer denken en welke ‘taal’ ze het meeste gebruiken en of begrijpen.

Om nog eens mijn sword shop aan te halen als voorbeeld, het publiek bestaat daar in grote lijnen uit 4 verschillende groepen. Namelijk :

  • De pro
  • De amateur
  • De verzamelaar
  • De geïnteresseerde

Het probleem dat je kan voorhebben is dat de groepen elkaar gaan overlappen en ze dus allemaal op eenzelfde pagina terecht komen waar je onmogelijk iedereen in zijn taal kan gaan aanspreken.

Stel de verzamelaar en de geïnteresseerde tikken beiden “echt Japans zwaard” in en landen beiden op dezelfde pagina.

De verzamelaar (ook daar heb je nog verschillende groepen..) zoekt dikwijls een ‘echt’ Japans zwaard, gesigneerd en met de nodige papieren en certificaten erbij van het NBTHK (off. Japanse instantie) en weet dan ook dat het prijskaartje voor een dergelijk speeltje meestal niet begint onder de 6000-7000 euro.

De geïnteresseerde daarentegen heeft nagenoeg geen echte kennis aan boord en wil iets wat eruit ziet als een ‘echte’. Meestal hebben die wat opzoekingswerk gedaan op het www en kunnen ze een paar specificaties opnoemen waarvan ze hebben gelezen dat dit eigenschappen zijn van een ‘echte’ maar in werkelijkheid hebben ze het eigenlijk over moderne, in China gemaakte stukken waarvan de prijs ergens schommelt tussen de 200-600 euro.

Presenteer die massa producten aan een echte verzamelaar en gegarandeerd dat die binnen de 5 seconden van je pagina is verdwenen.

Presenteer de +7000 euro stukken aan de geïnteresseerde en die zal meestal blijven hangen omdat hij zo hard geschrokken is van het prijskaartje dat hij nieuwsgierig is geworden…maar daarna zal hij toch zijn zoektocht verder zetten en op zoek gaan naar iets wat beter in zijn in zijn budget past.

Als je dus weet welk volk je over de vloer krijgt, dan kan je bijvoorbeeld een opvallende ‘box’ plaatsen met iets in de aard van :

Bent u misschien op zoek naar dit:

  • Japanse Import met Certificaat
  • Echte zwaarden tussen 200-500 euro

Redelijk basic maar je snap wel waar ik naartoe wil.

Hoe probeer je te weten wat iemand echt zoekt ?

Als je reeds een paar jaar meedraait in je markt zal je het meeste zelf uit je mouw kunnen schudden maar als nieuwkomer is dit niet altijd eenvoudig.

Er zijn echter wel middeltjes & tools om een iets duidelijker beeld te krijgen van wat mensen zoeken als ze op je pagina terecht komen en van plan zijn om die te verlaten omdat het toch niet dat is wat ze eigenlijk zoeken of verwacht hadden :

  • Crazyegg & Clicktale
    Net zoals bij het testen van onze Adwords landingspagina plaats je 1 of beide tools op je pagina zodat je visueel kan volgen wat mensen uitrichten op je pagina. Je zal op zeer korte tijd grote een goed inzicht krijgen en gerichter te werk kunnen gaan. Deze tools gebruiken in combinatie met een A-B splittest kan ook wonderen verrichten 😮
  • (Exit) enquête
    Vraag me altijd af waarom zo weinig mensen dat gebruiken ? Het levert je een BAK informatie op die je anders NOOIT te weten zal komen.
    En er zijn genoeg kant en klare tools op de markt die je daarbij kunnen helpen :

    • Survey monkey
    • 4Q
    • Kampyle
  • Google Analytics
    Niet altijd even handig maar door de bouncerate te gaan bekijken en te zien van waar bezoekers kwamen kan je ook conclusies maken.

    Als je ziet dat 40% van je verkeer naar pagina A van een pro forum komt, dan zorg je er maar beter voor dat je die gasten goed opvangt. De combinatie van de source met keywords kan ook een goede indicatie zijn.

  • Zoek functie
    Kan je eventueel integreren met Google analytics (aan te raden)… maar door het analyseren van zoekopdrachten open je een andere deur tot het analyse rijk. Met Google analytics kan je ook uitzoeken welke zoekopdrachten op welke pagina’s werden uitgevoerd en wat er na de zoekopdracht is gebeurd.

Wat heb je nog om je bezoekers beter te leren begrijpen ?

  • Forums & Communities
    I just love them want je ziet onmiddellijk het verschil tussen de verschillende soorten van mensen die jij mogelijks ook op je site krijgt. Ze heb je forums waar enkel de echte verzamelaars opzitten en waar je niet moet afkomen met ” hi guys, ik heb net mijn eerste echt zwaard van 250 euro gekocht, maar ik heb precies een probleempje gevonden blablabla…”.

    Je zal vriendelijk verzocht worden om dat op een ander forum te plaatsen 😮

    En zo heb je ook forums voor beoefenaars, dummies, etc

    Het leuke en vooral het leerzame eraan is het feit dat je ziet op welk ‘level’ er wordt gecommuniceerd, welke soort vragen er worden gesteld en vooral welke taal / termen er worden gebruikt

    Ik kan je verzekeren dat het taaltje dat bij de echte verzamelaars wordt gebruikt Chinees is in de oren van een amateur of geïnteresseerde en als je die allebei op dezelfde pagina moet opvangen is dat geen kattepis..

  • Je Inbox
    Of alle andere methodes die je tot je beschikking hebt en waarmee je rechtstreeks in verbinding staat met je bezoekers. Je telefoon en live chat behoren daar ook bij. Regelmatig eens een analyse maken van wat er binnen komt staat nooit verkeerd.
  • Stel een vraag
    Iets wat minder wordt gebruikt maar voor mij werkt het wel op de sites waar ik het toepas. Je maakt een ‘stel je vraag’ box met eerst een dropdown waar je de verschillende soorten bezoekers lijst en daaronder een plaats waar ze hun vraag kwijt kunnen. Eenvoudig , snel en bijzonder behulpzaam voor beide partijen 😮

In ieder geval als je momenteel geen van allen gebruikt , kies er gewoon 1 uit om te beginnen en implementeer het gewoon. Je zal me dankbaar zijn 😮

No reactie op : Gebruik minstens 1 van deze tools op je landingspagina !
Skipp de reacties en laat me mijn zegje doen...

No comments yet.

Laat je volledig gaan...
Naam
Email
Website