Google Adwords Optimalisatie door Geo Analyse

October 12, 2010 No reactie

En voila we zijn weer vertrokken…met een stralende zon op de achtergrond kan het alvast niet verkeerd gaan.

Vandaag even niet over linkbuilding al wil ik het topic wel heel snel nog even aanraken. Ja, ik kan hier zeker nog 10 andere manieren uit de doeken doen om links te versieren maar eerlijk, van de massa linkbuildingtips die de afgelopen 1,5 jaar voorbijkwamen, hoeveel heb je er van geprobeerd ?

En dan wil ik niet zeggen even aan denken of snel snel even zien of het werkt. Ik heb het over echt proberen ? Mocht ik een enquête houden dan verwed ik er mijn salaris om dat zeker 90% er niks heeft mee uitgehaald. Misschien ben jij wel een uitzondering daarop 🙂

Maar ik hoor dezelfde verhalen bij collega’s. Sommige mensen/bedrijven spenderen een paar duizend euro aan een usability, seo, sea of ander onderzoek om er vervolgens…..niks mee aan te vangen.

Onbegrijpelijk..

Met ons whiteboardverf project bijvoorbeeld merk ik dat het echt niet zo heel moeilijk is om links te versieren. Ok het is een min of meer ‘innovatief’ product maar er zijn genoeg andere zaken/middeltjes waarmee je voor de dag kan komen om mensen hun interesse te wekken.

Maar dit zijn de grove stappen die ik onderneem en waarbij het slagingspercentage rond de 30-35% (en soms hoger) ligt :

  • Zoek mensen die online actief zijn in je branche. Gebruik ik
    • Twitter search (maak ook gebruik van de suggesties die twitter doet als je iemand gaat volgen)
    • Google blog search
  • In het geval van twitter, kijk waarover die mensen meestal twitteren om naar hun interesse te polsen en ga op zoek naar (nieuws)kanalen die daar ook over handelen zodat je zelf voer hebt om mee te gaan twitteren
  • Gebruik een url shortner (vb: http://bit.ly/) zodat je stats kan bijhouden om te zien wat goed in de markt ligt
  • Reageer op hun tweets met een @ boodschap zodat je onder hun radar komt
  • Gooi er nu en dan eens iets totaal anders/interessant/persoonlijk tussen zodat je niet te ‘zakelijk’ overkomt, mensen houden nog steeds van ‘menselijke trekjes’
  • Komt er spontaan geen reactie na wat twitter werk (meestal het geval), dan ga ik hun site even bezoeken die via hun twitterprofiel te vinden is en check ik of ze regelmatig nieuwsupdates hebben / bloggen
  • Indien ja, (slijm) mailtje sturen met ook de vraag of er een plaatsje is om over ons nieuw product te bloggen.
  • Done
  • Wordt er een artikeltje geschreven, dan stuur ik ze meestal iets gratis op en 9/10 dat ze nog een tijdje ‘napraten’ en nog een artikel schrijven of paar tweets de ether in gooien 🙂

Eerlijk is eerlijk, er zijn ook markten waar je met twitter (nog) weinig kunt aanvangen maar geen paniek, daarvoor hebben we Google blog search.

Daar ga ik meestal iets ‘botter’ mee om, tenzij ik zie dat de site wel degelijk een (mogelijk) grote vis is en of een groter potentieel heeft dan enkel een linkje.

Voor de doorsnee sites gaat het als volgt :

  • Checken of ze regelmatig updaten/nieuwsfeiten aanhalen/de markt in de gaten houden
  • Email adres en NAAM zoeken
  • Persoonlijke mail sturen waar ik meestal begin met :Hi (NAAM),

    Ik kwam toevallig/via Google/doorverwijzing op je site terecht maar kwam op een pagina die blijkbaar niet goed werkt. Het gaat om deze pagina(s) hier :

Ik dacht dat dit misschien wel interessant voor je was om te weten J

By the way, ik zie dat je ook een nieuwssectie hebt op je site, we hebben net een nieuw product op de markt, geen idee of dat mogelijk is om daar ook ergens een plaatsje te geven ?

Mocht er verder nog iets zijn..blablabla

Ook daar merk ik dat de response rate een stuk hoger ligt wanneer je relaxt praat net of je tegen iemand bezig bent die je al jaren kent.

Ik heb eergisteren deze oefening weer eens gedaan en in een klein uurtje 10 personen gemaild, vandaag maandag zijn er al 5 die een reply hebben gestuurd en er iets gaan over publiceren… dus het werkt niet zeg je ?

Soms moet je gewoon durven vragen ..neen heb je zowieso al dus wat kan je er mee te verliezen ?

Tot zover het linkgezeik…

Ik wil het namelijk nog even hebben over Google adwords en een tipje die ik afgelopen weken ergens tegen het lijf ben gelopen alleen kan ik het niet meer terugvinden dus snel even neerpennen voor het helemaal verdwijnt.

Maar het ging over het optimaliseren van je adwords campagnes door geolocatie analyse in je Google analytics.

Damn..een mond vol en klinkt vooral ingewikkelder dan het is. Even vooraf zeggen dat het iets is waar ik nog niet mee aan het testen ben geweest maar het zeker wel ga doen.
Mocht jij het al van je todo lijstje hebben, laat me even weten hoe het verhaal is afgelopen.

Standaard kan je met Google Adwords op provincie niveau gaan adverteren wat op zich al niet slecht is als je bijvoorbeeld bepaalde diensten aanbiedt in enkel die regio/provincie.

Nu als je diensten of goederen verkoopt die niet plaats gebonden zijn ga je die functie meestal nooit gebruiken…althans ik niet en mogelijk laat je toch een mooie kans aan je voorbij gaan.

Zelf heb ik ook verschillende campagnes in bijvoorbeeld Nederland lopen die het niet slecht doen maar die altijd beter mogen dus stel je bent een SEO bedrijf en duikt in je analytics om te zien waar je bezoekers zich bevinden.

Op het eerste al niet verkeerd dat je ziet waar ze specifiek vandaan komen maar daarvoor zet je natuurlijk geen extra geo campagnes op.

Als we deze screenshot zien, krijgen we natuurlijk een heel ander verhaal

Hier zie ik namelijk welke bezoekers uit Nederland het meeste conversies binnen bracht. Wat wilt dat heel concreet zeggen :

  • Wat doet het beter waar ?
    Specifieke producten verkopen mogelijk beter in bepaalde regio’s. Stel ik verkoop zonnebrillen en adverteer in het ganse land, dan kunnen mijn analytics me misschien vertellen dat vooral in de zomer, die dingen meer worden gekocht door mensen die aan de kust verblijven.
  • Beter Advertenties schrijven
    Verder gaan op het zonnebril verhaal, mogelijk zie je een hogere doorklikratio als je advertentietkest de regio kan vermelden ipv een ‘algemene’ advertentietekst.
    Vb: in plaats van “Een goede zonnebril nodig ?” kan je maken “Zonnebril nodig in het zonnige Oostende ? “
  • Betere landingspagina’s
    Vanzelfsprekend en gaat samen met je advertentie. In plaats dat je headline zegt :
    “Een goede zonnebril nodig deze zomer ?” Zou je bijvoorbeeld kunnen schrijven : “Mooi weertje in Oostende en je zoekt een goede zonnebril ?”
  • Gerichte acties
    Als je regio gericht gaat werken kan je natuurlijk gerichte acties op touw zetten en kan je een landingspagina maken voor je bezoekers uit je best verkopende regio’s met bijvoorbeeld een promocode of x aantal % korting om de verkoop extra te gaan stimuleren.
  • Optimalisatie van je budget
    Als het overgrote deel van je verkopen uit regio A-B en C komen en je verbruikt dagelijks je ingestelde budget, dan is het waarschijnlijk verstandiger om je budget voor die locaties op te trekken en eventueel de andere, waar er minder wordt verkocht naar omlaag te halen.

In ieder geval zie ik voldoenden mogelijkheden om hier mee aan de slag te gaan en er een extra € uit te halen 🙂

No reactie op : Google Adwords Optimalisatie door Geo Analyse
Skipp de reacties en laat me mijn zegje doen...

No comments yet.

Laat je volledig gaan...
Naam
Email
Website