Haal je klant binnen nog voor hij denkt aan kopen…

July 4, 2009 No reactie

Vorige week had ik het op de blog nog over content en product beschrijvingen en aangezien ik met niks beter voor de dag kan komen wil ik daar nog even op verder gaan 😮

Het grote probleem van de meeste ecommerce ondernemers is dat ze meestal niet verder kijken dan hun ‘eigen winkel’ en teveel zijn gefocust op het verkopen van hun producten.

Niks verkeerd mee want dat is uiteindelijk ons doel maar het probleem bestaat er in dat hun volledige keyword research daarop wordt afgestemd.

Met andere woorden, er worden enkel keywords gebruikt die eerder een commerciële intentie hebben terwijl 70-80% van alle zoekopdrachten in Google van informatieve aard zijn. Althans dat is wat Google zegt en we zullen ze maar geloven zeker, lijkt me best aanvaardbaar.

Zijn de informatieve zoekopdrachten waardeloos voor een handelaar ? De ene al wat meer/minder dan de andere maar zeker weten dat er daar behoorlijk wat verkeer tussen zit van potentiële klanten die zich willen informeren alvorens over te gaan tot een aankoop.

En als jij je daar als individu of zelfs als onderneming kan gaan nestelen en profileren als “expert” , hoeveel kans maak je om uiteindelijk een verkoop binnen te halen ?

Ik zie zelf maandelijks bestellingen binnen rollen van informatieve sites die ik zelf beheer ! En als ik even pols hoe ze bij onze shop zijn terecht gekomen (alsof ik dat niet weet 😮 ) dan krijg ik keer op keer hetzelfde antwoord :

” Ik kwam al zoekend terecht op een heel informatieve site die me uiteindelijk doorverwees naar jullie shop….”

Een ander antwoord die ik ook veel krijg :

“Eender wat ik intyp in Google en enigszins betrekking heeft tot het onderwerp, daar kwam jullie site steeds bovenaan te staan…dus moeten jullie wel “goed & betrouwbaar” zijn..”

Daarom dat ik er blijf op hameren bij klanten dat informatieve (micro) sites een gigantisch grote waarde hebben. Natuurlijk zijn die handig bij je linkbuilding proces maar ik krijg toch liever verkopen binnen van dergelijke sites dan dat ik een paar plaatsen in Google opschuif.

En wat denk je dat mensen doen als ze op jouw info site terecht komen en helemaal worden overspoeld met zaken waar ze moeilijk of helemaal geen goede & duidelijke informatie kunnen over vinden op het www ?

Inderdaad Pietje vertelt het aan Mietje en Mietje vertelt het aan Grietje en….

Veel e-commerce ondernemers die daar een gigantische opportuniteit aan zich laten voorbij gaan. Het lijkt bij velen niet door te dringen dat content zo damn belangrijk is.

De meeste vinden het ‘puur tijdverlies’ die verder geen meerwaarde aan de shop geeft..

En als ze dan een poging willen doen dan krijg je dit als eerste vraag : “waarover moet ik schrijven?”

Makkelijk toch :

  • Wat gebeurt er in je ‘industrie’ (nieuws & trends, etc)
  • Kaart problemen & oplossingen aan
  • Schrijf over de ‘ervaring’

Gegarandeerd krijg je dan de volgende vraag : ” en waar zoek/vind ik al die topics ?”.

Nu als je niet weet wat er in je industrie gebeurd, dan vrees ik dat je totaal verkeerd bezig bent en je biz model vroeg of laat de dieperik in gaat.

De andere 2 topics, daarvoor moet je je in je markt gaan ‘ingraven’. Forums, blogs, en alle andere social media toestanden behoren daar toe.

Een concreet voorbeeld om alles duidelijker te maken. Ik verkoop tuinmeubelen (nog niet maar dat komt wel :o) en wil me aan het schrijven zetten.

Het eerste wat ik doe om topics te vinden is een willekeurig forum binnen stappen en hun zoekfunctie gebruiken.

Algauw krijg ik een paar leuke topics te zien :

  • Hoe wespen afhouden van teak tuinmeubelen
  • Welk soort houten tuinmeubelen zijn duurzaam?
  • Hoe leg ik een zwemvijver aan
  • hoe tuin aanleggen
  • Schuren/reinigen hardhouten terras

Een andere geliefde plaats waar ik ga is Yahoo! Answers . Weliswaar in het Engels (er bestaan vast en zeker ook NL varianten) maar ik ben enkel op zoek naar topics en probeer een beetje voeling te krijgen met mijn markt.

  • How do you get rid of mould spots of wood garden furniture?
  • Garden Furniture Table, chairs & a parasol, dont know whether to go for wood or glass & metal or plastic?
  • What is the best way to stop my garden Garden Furniture sinking into the grass .?
  • Wrought Iron garden furniture.Its rusty,what is the best way to prepare it and repaint?
  • how do I maintain teak garden furniture?

Zie je …2 minuutjes bezig, al 10 onderwerpen om over te schrijven.

En ik zou zeggen, beperk je niet enkel tot het schrijven van…neem en camera in je hand en toon hoe je bijvoorbeeld roestige meubels gaat behandelen. Schrijf er een eboek over…of met andere woorden : sla een andere verpakking om je ‘content’ !

Als jij keer op keer dergelijke waardevolle info de wereld instuurt, mag jij 2 keer raden bij wie ze gaan kopen als ze ooit iets nodig hebben.

Kan het op korte termijn iets opbrengen ? Heel waarschijnlijk niet maar dat zal het na verloop van tijd des te meer gaan doen. Althans dat is bij mezelf toch het geval.

Zoals je zelf kan zien in de meeste topics, niemand die vraagt naar product X of Y. Mensen zitten met problemen en ze willen die oplossen.

Als je bij de laatste vraag bijvoorbeeld uitvoerig gaat vertellen hoe Teak tuinmeubelen het beste worden onderhouden (een voor en na tutorial zou hier ideaal zijn ! ) en je vertelt tussen de lijnen door welke producten je daarvoor gebruikte (en die verkoop je heel toevallig), dan heb je in ieder geval al meer kans om te verkopen dan dat ze op jouw productpagina waren terecht gekomen en eigenlijk (nog) niet op zoek waren naar jouw product.

No reactie op : Haal je klant binnen nog voor hij denkt aan kopen…
Skipp de reacties en laat me mijn zegje doen...

No comments yet.

Laat je volledig gaan...
Naam
Email
Website