Headlines, waarom en hoe schrijf je die ?

December 26, 2009 No reactie

Tijdens de gewoonlijke A/B test met deze nieuwsbrief nog maar eens bevestigd gekregen dat een goede headline/titel toch zo belangrijk kan zijn.

Kijk zelf even welke jij vorige week hebt ontvangen :

  1. Weet jij waarom Bezoekers je site verlaten
  2. Je Website SUCKT en je weet waarschijnlijk niet Waarom…

De 2e titel ligt in ieder geval niet in mijn natuurlijk aard om te gebruiken maar testen is fun en de uitkomst soms verbazend en vooral leerrijk.

De cijfers : Titel 2 ziet een openrate die exact 17,5% hoger ligt dan titel 1..

Toen ik titel 2 aan het schrijven was had ik iets van : “Maar alle, mensen gaan daar toch niet in lopen…er komen zoveel van die schreeuwende mails binnen op een dag..”

Blijkbaar werkt het nog steeds en meer zelfs, is het bijna een noodzaak om goede openrates te zien. Ik zie die trend trouwens ook bij het schrijven van blogposts.

Deze week nog gezien bij het tweeten van de Schokkende Google layout. De tweet ging in de aard van “google komt met schokkende layout op de proppen” en werd heel snel overgenomen en ge-retweet.

Resultaat de dag erna in Google Analytics : Plotseling 1125% meer verkeer die via twitter binnen kwam tegenover de standaard dagen waar ik geen schreeuwende tweets gebruik om een beetje zelfpromotie te doen.

Les geleerd, wees niet te bescheiden en of te stil…durf al eens woorden in je mond nemen die niet in je natuurlijke woordenboek zitten.
Als ik in een warenhuis rondloop, dan kan ik het niet laten om eens naar de ‘roddelblaadjes’ te kijken. Meestal staan de beste aan de kassa opgesteld zodat je er eigenlijk niet kan naast kijken. Maar die gasten weten pas hoe ze goede headlines moeten schrijven !

En headlines zijn er overal, ook als je een e-commerce of andere site hebt dus ga er niet te snel over ! De kunst bestaat er natuurlijk in om je mainkeyword er op een goede manier in te verwerken zodat Google en bezoekers er iets aan hebben…niet altijd een makkelijke taak.

Headlines zijn er in kleuren en geuren maar en general kan je ze toch gaan onderverdelen in een paar verschillende groepen (er zijn er waarschijnlijk meer maar dit zijn in ieder geval de mijne..) :

  1. Straight to the point
    Je vertelt gewoon hoe het in elkaar zit zodat mensen gelijk weten waarover het gaat en ze niet moeten gissen of nadenken. Een mail met als onderwerp : “Iphone 3G , 20% korting tot het einde van de week” laat niet veel aan de verbeelding over.
  2. Nieuwsfeiten
    Miljoenen mensen die dagelijks kranten, tijdschriften en online bronnen verslinden op zoek naar het laatste nieuws. Dat kan heel breed zijn maar evengoed niche zaken waar meestal nog een groot potentieel ligt. Hint als je een extra ‘linkbron’ nodig hebt maar daar hadden we het al een paar nieuwsbrieven geleden over.

    Maar mensen zijn er gewoon dol op en liefst de grootste roddels eerst. Een Headline als “Google Komt Met Schokkende Layout Op De Proppen” heeft bewezen dat het werkt 😮

  3. WIIFM
    Of de afkorting van What’s In It For Me ? Vertel mensen welk voordeel ze ui je mail/post/artikel kunnen halen. Hier nogmaals het belang van goede segmentatie (zeker als we het over mailings hebben) wat als je mensen met verschillende interesses/behoeftes in 1 lijst hebt staan is de kans bijzonder klein dat een goede headline voor iedereen zal werken.

    “10 Extra Adwords tips Die Je Campagne Rendabeler Zullen Maken” is hier een goed voorbeeld van en zag dan ook een openrate van 69,7%.

  4. Hoe & Waarom
    Een headline die begint met Hoe of waarom doet het ook meestal goed en kan een zeer breed publiek aanspreken. Iedereen is trouwens op zoek om dingen in zijn persoonlijk/zakelijk leven te verbeteren.

    Het punt is natuurlijk dat je moet weten wat je prospect bezig houdt ! En daarvoor moet je toch de nodige research doen en of voldoende voeling hebben met je publiek en dat kan enkel als je je gaat mengen in groepen/communities/gesprekken.

    Dat is trouwens ook de hoofdreden waarom een amateur die her en der rondhangt het soms zo veel beter doet dan een bedrijf/zakelijk ingesteld iemand..

    De headline “Hoe Je Makkelijk Goede Links Kan Binnen Halen” zag dan ook een openrate van 93,9% (een van de beste scores van het jaar).

    Als het makkelijk kan , dan wil iedereen er blijkbaar wel bij zijn :

    Of de “Linkbuilding : Waarom bijna iedereen VERKEERD bezig is..” nieuwsbrief, openrate van 87,2%

  5. Vragen stellen
    Een vraag stellen kan je natuurlijk op verschillende manieren maar als je met je vraag een pijnpunt of herkenbare situatie bij je lezer weet op te roepen dan is de kans bijzonder groot dat het een voltreffer wordt. Ook hier weer het belang van het kennen van je doelgroep.
  6. Schreeuwen
    Niet iets wat in veel mensen hun natuurlijke aard ligt maar werkt wel. Het gebruiken van ‘schokkende’ woorden of het formuleren van een uitdagend iets heeft al meermaals aangetoond dat mensen zich daar nog altijd toe aangetrokken voelen.

Als je mailings verstuurd wel even opletten bij bepaald woordengebruik omdat sommige woorden ‘gemerkt’ staan als spammy en je veel moeilijker door spam filters heen komt !

Wat je ook gebruikt, ga nooit te snel over je headlines en vooral probeer verschillende technieken uit, ook als het een beetje tegen je natuurlijke stroom in gaat 😮

No reactie op : Headlines, waarom en hoe schrijf je die ?
Skipp de reacties en laat me mijn zegje doen...

No comments yet.

Laat je volledig gaan...
Naam
Email
Website