Hoe je makkelijk goede links kan binnen halen !

May 31, 2009 No reactie

Linkbuilding…voor de meeste mensen een gigantisch obstakel en verder dan startpagina aanmeldingen en een paar andere linkjes komt het meestal niet.

Er is een massa aan info op het web te vinden en in feite zitten we met een info overload die makkelijk voor een kortsluiting kan zorgen zodat we totaal niet meer weten hoe of waar te beginnen.

Vandaag wil ik 1 methode bespreken waarmee je gelijk aan de slag kan ! Niet teveel nadenken over hoe of wat , gewoon DOEN…

Wederkerige links..de meeste seo’er zullen je het afraden, ik raad het je ten stelligste aan 😮 Waarom ? Omdat ik die dingen uitvoerig heb getest en ze perfect hun werk doen.

Ik zal je zelfs meer zeggen, het is een vorm van linkbuilding die bovenaan mijn lijstje staat, mede omdat het ’slagingspercentage’ behoorlijk hoog is. Ik ga misschien wel iets anders tewerk met wederkerige links dan de doorsnee webmaster…
Hoe gaan we te werk?

Het eerste wat je moet doen is weten voor welke pagina’s je aan linkbuilding wilt gaan doen. En net daar (in het prille begin) loopt het al verkeerd bij de meesten. Er wordt geen (onvoldoende) research gedaan naar keywords die de moeite waard zijn.

Iedereen wilt ranken voor de mainkeywords op zijn homepagina terwijl die :

  • veel meer inspanningen vragen om in Google’s top 3 te komen
  • een lange termijn politiek zijn
  • teveel bezoekers binnen brengen die mogelijk niet tot je doelgroep behoren

De mainkeywords worden genomen omdat men DENKT dat dit the way to go is. Zeker weten als je je analytics gaat bekijken en er bijvoorbeeld de ecommerce tab gaat bijnemen, dat je mainkeywords slechts een heel klein percentage van je totale opbrengst/verkeer zullen bedragen !

Welke keywords zijn belangrijk?

Het eerste wat ik doe is mijn PPC campagnes checken (aka Adwords in de meeste gevallen) en zien welke woord combinaties , andere dan mijn mainkeywords, me geld binnen brengen.

Ook al heb ik er mijn broek aan gescheurd in de PPC campagne, als je voor die term kan ranken in de organische resultaten zal het waarschijnlijk wel een winstgevende zaak worden op korte/lange termijn.

Even opmerken dat velen zich trouwens vergissen in het analyseren van hun Adwords campagnes. Het is niet omdat een campagne op het eerste zicht verlieslatend is dat het ook daadwerkelijk zo is.

Alles hangt af van hoeveel bezoekers terugkerende klant worden en de frequentie waarmee ze kopen. Je kan dus perfect een klant met verlies binnen halen omdat je weet uit je stats dat X aantal van hun terugkerende klanten worden die 3-4-5 keer per jaar terugkomen.

Ten tweede ga ik in mijn analytics gaan zien welke keywords me interessant verkeer binnen brengen maar waarvoor ik niet op de eerste pagina sta in de organische resultaten. Of sta ik bijvoorbeeld op plaats 10 en het is geen echte longtail zoekopdracht dan vliegt die ook op de lijst.

Volgende stap..

Uit het lijstje dat ik heb opgemaakt neem ik er de eerste 5 keyword combinaties uit en kan mijn zoektocht naar mogelijke partners beginnen. Even Google bij de hand nemen en we zijn vertrokken. Laat ik er een voorbeeld bij nemen.

Ik verkoop tuinmeubelen maar aangezien het woord tuinmeubelen te breed is en te moeilijk om op korte termijn resultaten te zien neem ik er het woord Teak Tuinmeubelen uit.

Op het eerste zicht zie ik 2 mogelijke soort van sites die met mij een link willen ruilen :

1. Infosites over tuinen een aanverwante (die gasten zijn altijd op zoek naar content)
2. E-commerce sites die meubelen in het algemeen verkopen en niet in de top 20-50 staan in Google (die zijn meestal ook op zoek naar links om beter te scoren)

De content sites benader ik met :

  • “I love your site en heb misschien wel goede content die een meerwaarde kan bieden voor je bezoekers…”.
  • ”Ik zie dat je adsense hebt draaien, ik heb content die je gratis mag gebruiken….”
  • “Ik zie dat je adsense hebt draaien, hoeveel vraag je om een pagina te leasen/kopen ?” Oei zei ik net het woord ‘kopen’..oops, delete want dat mag niet van Google….:)

Bij dergelijke sites probeer ik eerst te vissen of er een one way linkje inzit. Voel ik dat het niet gaat lukken dan schakelen we over op plan B, de wederkerige link. Wel te verstaan, een wederkerige link in de vorm van een artikel die ik dan op mijn site/blog plaats.

De e-commerce sites daar gebruik ik het “links zijn goed voor betere posities in Google” argument. Je ‘verpakt’ het natuurlijk iets mooier en stuurt geen mail in de aard van :

Beste webmaster,

Zoals je misschien weet zijn links…blablabla…

Je moet in je eerste mail het ijs zien te breken, pas daarna kan je overgaan tot actie.

Ik merk trouwens ook dat telefonisch contact soms veel beter werkt dan het email gedoe.
Dus wat doen we..

De bedoeling is dus niet dat we op een traditionele linkpagina terechtkomen waar nog 100 andere links opstaan. We willen een pagina enkel voor onszelf (ja we zijn een beetje egoïstisch ingesteld 😮 ).

Dus eenmaal het licht op groen staat, stap ik naar mijn schrijvers en laat ze artikels schrijven die aansluiten (dichtbij of ver af) bij het onderwerp van hun site.

Om bij ons voorbeeld te blijven, ik heb site gevonden over bomen en laat mijn schrijver een artikel schrijven over teak hout met een verwijzing naar teak tuinmeubelen.

Of ik heb een info site gevonden over scheepsbouw, laat een artikel schrijven over gebruik van teak in de scheepsbouw en een verwijzing naar teak tuinmeubelen.

In het geval van een ecommerce site, ik heb een site gevonden die op maat gemaakte deuren verkoopt. Ik laat een artikel schrijven over teak houten deuren met een verwijzing naar…

Op die manier kan je heel makkelijk ‘breed gaan’ en beperk je je niet tot het zoeken van linkpartners in de tuinmeubel sector. Soms moet je gewoon je oogkleppen afdoen en ‘out of the box’ gaan / durven denken.

Conclusie..

Doe enkel deze vorm van linkbuilding voor je midden- en of longtail keywords en ik GARANDEER je dat je binnen de kortste keren in de top 10, zo niet de top 3 zal raken met slechts een paar van die links !

No reactie op : Hoe je makkelijk goede links kan binnen halen !
Skipp de reacties en laat me mijn zegje doen...

No comments yet.

Laat je volledig gaan...
Naam
Email
Website