Hoe je zelf een A/B splittest opzet

September 28, 2009 No reactie

Ik hoor van heel veel mensen dat ze die ‘dure Adwords campagnes’ die ze hebben lopen beu aan het worden zijn. Terwijl ik iets heb van: ” Als je een beetje weet waarmee je bezig bent is het gewoon een fantastisch middel om je (nieuwe) site snel voor de ogen van een prospect te deponeren en er een rendabel iets van te maken.”

Met de regelmaat van de klok klik ik wel eens op advertenties om wat studie materiaal te verzamelen en het verbaast me nog steeds dat vandaag de dag zoveel bedrijven eigenlijk niet goed weten waar ze mee bezig zijn.

Een voorbeeldje (werkt altijd makkelijker..) Ik ben op zoek naar een kraan voor in mijn badkamer:

Ik kies er de 2e uit omdat ik weet dat ik weet dat de naam Grohe bekend staat in de sanitairwereld en me bekend voorkomt (branding in je ads kan dus ook een belangrijke rol spelen..).

Verder kan ik de advertentie ook associëren met mijn zoekopdracht. Ik zoek inderdaad een kraan voor aan mijn wastafel…

Helaas sturen ze me naar hier :

De verwarring slaat toe want komende van een advertentie die me vertelde om hun badkamerkranen gamma te ontdekken kom ik plotseling op een pagina waar er in eerste instantie geen enkele kraan is te zien en enkel lange lijstjes met links en niets zeggende namen krijg voorgeschoteld (Veris, Allure, Atrio, etc).

Doorklikken op één van die linkjes toont me een sfeerfoto van een badkamer waar de kraan in de verste verte wel is te zien maar ik natuurlijk niks aan heb.

De kans dat Grohe hier veel geld aan het verspillen is, is zeer groot en dat terwijl ze bijvoorbeeld wel deze pagina hebben :

Ik durf er veel geld om verwedden dat deze pagina het een stuk beter zou doen want ik ben op zoek naar een badkamerkraan en :

  1. Ik moet inderdaad een kraan kiezen
  2. Dat zijn onmiskenbaar kranen 😮
  3. Ow je hebt ook verschillende types van kranen ? Even zien want ik ken er niet zoveel van…
  4. Aha…ja, het is voor mijn wastafel dat ik er eentje nodig heb…

Zo kunnen je kosten per klik en dus je Adwords campagnes inderdaad duur en niet rendabel worden..

Al moeten we dat relativeren want in andere landen liggen de CPC kosten meestal stukken hoger. Dus wees er maar zeker van dat de ’speeltijd’ hier ook bijna voorbij is en je verdomd goed zal moeten weten hoe het werkt om er je broek niet aan te gaan scheuren.

De duurste campagnes die ikzelf heb lopen op het ogenblik kosten ergens een 1,80 – 2 euro/klik (valt nog mee als ik soms andere bedragen hoor van 8-12 euro) en dan kan ik je verzekeren dat je daar ‘iets meer’ aandacht zal aan besteden dan aan een campagne waar je 0,10 eurocent/klik betaald 🙂

Het grootste probleem dat ik telkens zie terugkomen is het feit dat velen tijd en werk steken in het zoeken van keywords , opsplitsen van campagnes en advertentie groepen en het schrijven van de advertenties maar dat het daar dan ook stopt. Bovenstaand voorbeeld is een perfecte illustratie.

Terwijl het daar eigenlijk pas begint…

Je doet al die moeite, en het kost je ook behoorlijk wat centen, om iemand ervan te overtuigen om op jouw advertentie te klikken en eenmaal ze dat hebben gedaan valt de communicatie (volledig) weg.

Die advertentie is slechts het begin van jullie communicatie !

Nu, het is niet de bedoeling om hier een handboek te gaan schrijven over hoe je Adwords campagnes rendabel maakt maar ik wil hier heel even het gegeven A/B testen aanhalen.

Testen en meten op zich is een vak apart als je echt ‘diep’ wilt gaan en voor kleine vissen zoals wij is het soms te duur om dat uit te gaan besteden aan de echte experts . Maar er zijn ook bepaalde zaken die we zelf (op een lager niveau) kunnen uitvoeren om resultaten te verbeteren dus…

Het is relatief eenvoudig en toch zo weinig mensen die de moeite doen om het eens te implementeren om te zien of er kan gesleuteld worden aan hun campagnes. Nogmaals, als je site en vooral je checkout suckt dan moet je eerst dat zien te fixen !

Als er een gat in je emmer zit, dan maakt het niet uit hoeveel water je er ingooit, op het einde van de rit blijft die toch leeg…
Maar het A/B testen met Adwords…

Mocht je niet weten wat dat is, kort door de bocht : je maakt 2 verschillende advertenties aan voor eenzelfde advertentiegroep en toont bijvoorbeeld advertentie A 50% en vervolgens advertentie B 50%.

Als je advertentie dus 100 keer verschijnt bij de zoekopdracht badkamerkranen, dan zal advertentie A 50 keer worden getoond en advertentie B ook 50 keer….ongeveer..

Of als we een stapje verder gaan, je stuurt X aantal% van je bezoekers die via advertentie Y binnen komen naar pagina A en X aantal% van je bezoekers die via diezelfde advertentie binnen komen naar pagina B.

In het eerste voorbeeld ga je dus je advertentie tekst zelf gaan testen terwijl je in het 2e voorbeeld je landingspagina gaat gaan testen.

Het voordeel van A/B testen:

  1. Makkelijk & snel uit te voeren (dus ook jij kan dat!)
  2. Makkelijk te vergelijken & begrijpen

Het heeft natuurlijk ook nadelen dus laat ik de belangrijkste ook even snel opsommen :

  1. Kan je prestaties omlaag halen
  2. Moeilijk te achterhalen waarom iets werkt

Met prestaties omlaag halen wil ik zeggen..stel dat je een goed rendabele campagne hebt lopen en je wil gaan testen of er verbetering mogelijk is.

Dan gebruik je eigenlijk de helft van je verkeer om ze iets anders te serveren en als blijkt dat dit slechter is en niemand uiteindelijk koopt, je theoretisch de helft van je inkomsten die je normaal gezien binnen haalt kan verliezen…

Je hoeft natuurlijk geen 50% van je bezoekers ‘op te offeren’ voor je test. Je kan ook op safe spelen en bijvoorbeeld slechts 10 of 20% gebruiken om het mogelijke verlies te beperken. Het enige nadeel daar is dat je de test langer zal moeten laten lopen.

Wat het achterhalen betreft…Als je grote veranderingen aanbrengt zal je er nooit (ok zeg nooit nooit…) het waarom kunnen uithalen. Je zal wel zien dat A het beter/slechter doet dan B maar eruit halen waarom dat zo is wordt een onmogelijke taak.

Als je minuscule zaken gaat aanpassen wordt het iets makkelijker maar daar kruipt dan weer veel tijd (en geld) in. Het heeft geen zin voor ons om 2 weken tijd in die kleine testen te gaan stoppen als we daar bijvoorbeeld maar een 0,2% verbetering mee zien.

Diezelfde 0,2% is voor een Amazon bijvoorbeeld wel een big deal omdat die met veel grotere cijfers spelen dan wij. Je moet dus alles een beetje in zijn context kunnen plaatsen..
Advertenties testen..

Op zich heel makkelijk. Je maakt een nieuwe advertentiegroep aan en onder de tab Ads (ik veronderstel dat daar advertenties staat als je de NL interface gebruikt) klik je op new ad (nieuwe advertentie) om een 2e aan te maken.

Je kan er daar natuurlijk zoveel als je wilt gaan aanmaken maar aangezien we het over A/B hebben…. Het enige waar je wel goed moet op letten is dat bij de instellingen van je campagne, het bolletje staat aangevinkt naast “Roteren : Advertenties..blablabla”

Anders gaat Google je best presterende advertentie automatisch meer gaan tonen en kunnen we niet echt meer over een A/B spreken waar je je verkeer gelijk gaat verdelen..

Als je puur je advertentie teksten wilt testen, dan stuur je je bezoekers natuurlijk naar eenzelfde bestemming url !
Landingspagina’s testen

Kan je op zich ook behoorlijk makkelijk doen met Google Website Optimizer maar voor sommigen is dat al een trapje te hoog dus laten we het basic houden en bij Adwords blijven.

Je gaat net op dezelfde manier te werk als bij je advertenties testen en maakt een nieuwe tekstadvertentie aan. In plaats van je advertentie tekst te gaan veranderen, vul je enkel een andere bestemming url in.

Dus 2 exacte advertenties die elk naar een andere landingspagina verwijzen…

Moeilijk is dat niet ..toch ?

Als je niet teveel $$ wilt verliezen

Als je huidige campagne het niet slecht doet en er komt geld binnen via dat kanaal, dan wil je misschien niet 50% van je verkeer gaan gebruiken om te testen.

Als je bijvoorbeeld maar 20% wilt gebruiken ga je als volgt te werk : Je maakt 4 extra advertenties aan zodat je op een totaal van 5 komt maar gaat slechts 1 advertentie een andere bestemming url geven.

Je hebt dus 4 identiek dezelfde advertenties met zelfde url en 1 advertentie met een andere url en kom je dus op 1/5 of 20% waar bezoekers naar een andere pagina zullen worden genomen…

No reactie op : Hoe je zelf een A/B splittest opzet
Skipp de reacties en laat me mijn zegje doen...

No comments yet.

Laat je volledig gaan...
Naam
Email
Website