Hoe Longtail Keywords Je Kunnen Helpen !

October 4, 2009 No reactie

Laten we er maar gelijk invliegen…

Geen idee of je een beetje het seo wereldje volgt maar op SEOmoz was er eerder deze week weer een leuke, en op momenten zelfs een heftige discussie ,over het bouwen van je site voor gebruikers versus zoekmachines.

Natuurlijk zijn het uiteindelijk de bezoekers die een actie moeten ondernemen, zie het nu iets kopen, gegevens nalaten, etc maar aangezien Google nog altijd ‘op regelmatige’ basis wordt gebruikt door vele surfers kunnen we niet ontkennen dat we onze site inderdaad ook maar beter voor zoekmachines (of moet ik zeggen Google) gaan optimaliseren.

Gisteren kwam ik trouwens een mooi PDF documentje tegen getiteld “Googleopoly” 🙁 http://googleopoly.net/Googleopoly_IV_The_Googleopsony_Case.pdf )en als je ooit eens de tijd en de zin vindt om een 22 pagina’s lang rapport te lezen over Google en hoe zij te werk gaan 😮

Als je de boel goed leest dan is het eigenlijk best “scary” om te horen over welke power Google beschikt..

De uitspraak “content is king” zal je waarschijnlijk al wel ooit ergens gehoord hebben maar je mag niet vergeten dat Google de sleutel vast heeft tussen jouw killer tekst en mensen die op zoek zijn naar het onderwerp van je tekst.

Zolang zij de sleutel niet in het slot stoppen en omdraaien sta je nergens !

Dus enkel denken aan je bezoekers zal niet genoeg zijn om het goed te doen. Natuurlijk zijn er nog genoeg andere kanalen om je message de wereld in te sturen naast Google maar feit is dat waarschijnlijk meer dan 50-60% van het verkeer naar je site via Google komt en je hun dus niet kan negeren.

In vorige nieuwsbrieven hadden we het al uitvoerig over keyword research en hoe je eigen data en externe tools kan leren gebruiken. Vandaag wil ik snel nog even het belang & gebruik van goede keyword research in je hersenen rammen 😮

Bekijk eerst even deze screenshot van een site waar we op 3 september een eerste artikel plaatsten aan de hand van een site en KW analyse :

De blog werd op een bestaand domein opgestart en zoals je kan zien, in de eerste maanden werd er gewoon aardig op los geschreven zonder dat onderwerpen werden afgestemd op het keyword research (geen merkbare veranderingen in verkeerd dus..) . Beetje de filosofie van “wij doen het voor gebruikers…”
Eind Augustus kwam ik op de proppen en deed een site analyse en wat basic KW research, voornamelijk gericht op de middel & long tail en je ziet wat er na een weekje gebeurt met het verkeer…

Even ter zijde maar teveel mensen gaan daar al in de fout omdat ze enkel de grote kleppers willen binnen halen en de middel of long tail bekijken als ” allé, voor die paar zoekopdrachten per maand die die combinaties kunnen binnen halen…”

Guess what…. Vele kleintjes maken ook een grote of laat me zeggen, vele kleintjes doen het veel beter dan 1 grote.
Komt daarbij dat een site die reeds wat autoriteit heeft verworven van Google, zo goed als geen moeite moet doen om in de top 10 te ranken voor een middel/longtail.

En het is super duper fast…nu een artikel publiceren, binnen het uur of morgen al in de top 10 staan en het eerste verkeer binnen halen.

Nu, alle extra plaatsen in Google en het verkeer die we nu krijgen is welkom maar de opzet van dit plan is om reeds bestaande pagina’s op de ecommerce site hoger te krijgen in Goolge (met hulp van de blogposts) .

Er zijn al wat verschuivingen waar te nemen (het kan dus snel gaan !) maar nog te vroeg om een balans op te gaan maken.

Je hoort er ongetwijfeld nog wel meer van in een volgende editie 😮

Waar vind ik de Long Tails ?

De eerste vraag wordt of er wel ‘genoeg’ longtails worden gebruikt. Je kan dat makkelijk achterhalen door de Google keywordtool (met de vernieuwde gaat dat nog makkelijker..) te gaan gebruiken en de broad – phrase -exact matches te gaan vergelijken.

Nog snel even uit de doeken doen wat dat is mocht het niet bekend in de oren klinken :

  1. Broad : alle woordcombinaties waar het keyword (of KW combinatie) in voorkomt (en zelfs verkeerde spelling en of dicht gerelateerde woorden).Dus als je gsm kopen ingeeft dan tonen ze je resultaten voor alle combinaties waar het woord gsm en/of kopen in voorkomt :
    1. Gsm kopen
    2. Goedkope gsm kopen
    3. Gsm pincode ophalen
    4. Mobieltje huren (je weet nooit wat Google als relevant ziet maar dit voorbeeld zou eventueel kunnen..)
    5. Nokia gsm in Antwerpen kopen
  2. Phrase : alle zoekopdrachten waar de exacte woordcombinatie in voorkomt . Dus dit zal wel worden meegerekend :
    1. Gsm kopen
    2. Gsm kopen in Antwerpen
    3. Goedkope gsm kopenDit hier wordt niet bijgerekend
    4. Nokia gsm in Antwerpen kopen
  3. Exact : Zoals het woord zelf zegt 😮

Laten we ons voorbeeld volgen en zien welke cijfers de keywordtool ons geeft voor ‘gsm kopen’ in België :

  • Broad : 5400
  • Phrase : 4400
  • Exact : 2400

Hieruit kan je concluderen dat de longtail meer dan dubbel zo groot is dan het exacte keyword en er dus tal van extra woorden worden gebruikt in combinatie met gsm kopen.

Hoe groter het verschil daar is, hoe groter de longtail natuurlijk.

Het verschil in dit voorbeeld is niet zo groot, als we bijvoorbeeld naar ‘kinderkleding’ kijken dan zien we bij broad 246.000 staan en bij exact slechts 3600 zoekopdrachten..

Nu, zelfs als je dit weet, heb je de longtails natuurlijk nog niet gevonden en een makkelijk werkje is dat ook niet echt. Wat daar het beste voor me werk is eigen data die ik via hittail(.com) verzamel.

Er zijn verschillende redenen waarom ik die service boven google analytics verkies maar dat doet hier niet echt ter zake.

Google’s keywordtool en de Search based Keywordtool kan je gebruiken en een nieuwe speler op de markt is de gratis tool van Wordstream (http://www.wordstream.com/keywords/) die meestal een grotere KW lijst weergeeft dan Google.

Als ik bijvoorbeeld check op kinderkleding dan zie ik bij Google 150 woorden, terwijl Wordstream er 437 toont..een aardig verschil niet ?

Ik merkte trouwens ook (misschien wat laat) dat er nu ‘extra/nieuwe’ mogelijkheden zijn in google adwords om aan KW research te doen

  • De ‘opportunities’ (mogelijkheden in NL) tab in je Google Adwords account. Toont nu de woorden waarop je nog niet adverteert met het mogelijke zoekvolume ernaast. Bestaat al een tijdje in de US maar hier nu ook beschikbaar in de meeste accounts vermoed ik
  • Er is nu ook hun beta versie van hun vernieuwde keywordtool, geen idee of die reeds bij iedereen zichtbaar is (bij mij in ieder geval wel) . Het lijkt heel sterk op de Search based KW tool maar met een paar handige extraatjes 😮

De vernieuwingen kondigde Google vorige week aan op hun blog :
http://adwords.blogspot.com/2009/09/updated-versions-of-keyword-and.html

Verder kan ook de Search suggestion een handig dingetje zijn. Je weet wel, als je zoekwoorden intikt in Google’s zoekveld, tonen ze ‘suggesties’..

En denk eraan dat die verschillen (soms niet veel) in google.be en google.nl.

Yahoo! (Ja die bestaat ook nog 😮 ) heeft ook de suggesties functie..

En dan zijn er natuurlijk nog de ‘brain tools’ waar je aanspraak kan op maken maar daar wil ik verder niet nog een keer op ingaan..

Het moraal van het verhaal zou uiteindelijk moeten zijn, gebruik de longtails om extra verkeer binnen te halen en bestaande pagina’s (die zicht tot de top of middel KW’s richten) omhoog te duwen in de serps .

No reactie op : Hoe Longtail Keywords Je Kunnen Helpen !
Skipp de reacties en laat me mijn zegje doen...

No comments yet.

Laat je volledig gaan...
Naam
Email
Website