Hoe maak ik mijn bestaande site SEO vriendelijk ?

April 26, 2009 No reactie

Vorige week gaf ik je al te horen dat ik een email marketing webinar had bijgewoond en 1 van de ‘tips’ die er werd gegeven was :

Als je niks nuttigs hebt te zeggen, stuur dan geen mail …

En ik moet toegeven, soms is het moeilijk om een gepast onderwerp te vinden en ik heb er even aan gedacht om niks te versturen deze week. Je krijgt vast en zeker al genoeg junk mail binnen.

Maar als er zich van die inspiratieloze momenten voordoen dan is mijn email box het eerste waar ik naar grijp om mogelijk nog iets te vinden.

Gelukkig (of helaas:o ) vond ik een paar mails van mensen die me vroegen :” je hebt wel laten zien hoe je makkelijk en vooral zeer snel een SEO vriendelijke site op poten zet met Wordpress, maar waar moet ik op letten bij mijn bestaande site ?”

Dus…het lijkt me een ok topic om het misschien nog even snel over te hebben. En waarom zou ik er geen top 5 van maken, aangezien top 5 lijstjes hot zijn..

Ik ga er hier wel van uit dat de broncode van je site geen ‘soep met balletjes’ is , je geen frames en andere zooi gebruikt en je robots.txt niet zegt dat de site niet mag gespiderd/geïndexeerd worden 😮

1. URL Structuur

Net als bij wordpress, zorg dat je url’s keywords/omschrijvingen bevatten van je eigenlijke pagina. Zoals in de video ook gezegd, niet enkel de zoekmachines maar ook de doorklik ratio kan een stuk naar boven gaan in de zoekresultaten als keywords er in staan en het een min of meer leesbare zin wordt.

2. Unieke titels en description tags voor ELKE pagina

Geef elke pagina op je site een unieke titel en description tag en maak er iets van dat de surfer prikkelt zodat hij op jouw listing gaat klikken en niet dat van je buur. Dus in plaats van :

hanger met rhodalite-peridot | hangers | zilver-giftshop

te gebruiken als titel maak je er beter zoiets van :

Unieke zilveren hanger met rhodalite-peridot aan spotprijs

Om makkelijk en snel te zien of elke pagina een unieke titel heeft, ga naar je google webmaster tools account en klik op de Diagnose tab om vervolgens naar inhoudsanalyse te gaan. Daar zal Mr. Google aanduiden of er dubbele titels werden gevonden op je site.

Het gebruik van H1 & H2 tags en vooral het laten voorkomen van de goede keywords die je in je titel gebruikt zijn hier ook van groot belang.

3. Site structuur / Siloing

Daar gingen we al even op in in de nieuwsbrief over siloing en konsoorten dus onnodig om daar nog tijd aan te hangen maar kort samengevat, maak ‘containers’ en maak optimaal gebruik van je keyword research.

Keywords of keyword combinaties met nog genoeg zoekvolume begraaf je best niet onderaan je sitestructuur.

4. Interne Linkstuctuur / Nofollow / Dynamisch Linken

Maak gebruik van tekstnavigatie voor de zoekmachines. Je kan ze in combinatie gebruiken met images als dat de gebruisvriendelijkheid voor de bezoeker verhoogt.

Je bouwt een website nog steeds voor bezoekers, niet (enkel)voor zoekmachines. Maak gebruik van de nofollow tag op bijvoorbeeld

a. Images
b. Infopagina’s
c. Login links
d. Alle links op een pagina die geen verband houden

Check je site gelijk ook op verbroken links en 404 foutmeldingen. Ook hier is Google webmaster tools een ideale hulp voor je. Heb je dat niet, er bestaan ook online tools die je daarbij helpen. Even Googlen op “broken links checker” of iets in de aard..

Zorg dat ELKE pagina in jouw site minstens een linkje of 3-4 binnen krijgt van andere pagina’s.

5. Wat vind Google waardevol genoeg op mijn site ?

Iets van de eerste dingen die ik bekijk bij het analyseren van een site. Wat zegt Google me over de inhoud. Doe een zoekopdracht voor site:mijnsite.com en kijk hoeveel pagina’s Google vindt.

Om een voorbeeld te geven. Je kan bijvoorbeeld dit hier te zien krijgen:

Resultaten van 1 – 10 van ongeveer 338 van mijnsite.com. Wilt dus zeggen dat G 338 pagina’s heeft geïndexeerd van je site. Ga nu naar de allerlaatste pagina en scroll helemaal naar beneden tot bij het laatste resultaat. 9 kansen op 10 vind je een soortgelijke tekst :

Om de meest relevante resultaten te tonen, hebben we er een aantal weggelaten die heel sterk lijken op de reeds weergegeven 167. Indien gewenst kunt u de zoekbewerking herhalen met de weggelaten resultaten.

Wat probeert Google hier te zeggen ? Kort door de bocht :” Wij vinden de andere 171 pagina’s van je site niet belangrijk genoeg om weer te geven”

Wat versta ik dus : “Wij gooien de overige 171 pagina’s in onze vuilbak en geven ze geen kans om te raken in onze mainindex”

Wat doe je daarmee ? Check op dubbele titels en description tags, gooi er meer of betere content op en ga linken !

No reactie op : Hoe maak ik mijn bestaande site SEO vriendelijk ?
Skipp de reacties en laat me mijn zegje doen...

No comments yet.

Laat je volledig gaan...
Naam
Email
Website