Je Concurrent zal hier niet aan denken !

August 30, 2009 No reactie

Het blijft me altijd verbazen dat de nieuwsbrieven altijd een leuke openrate tonen, (tussen de 65 en +80% ) ook al verstuur ik die op het slechtst mogelijke moment van de week.

Op zondag hebben de meesten het verstand om eens een dagje te rusten en geen mail aan te raken en op maandag zit de mailbox overvol en gaat men er met de grove borstel door…

Het geeft me wel een boost om verder te blijven schrijven, ook al schrijf ik ergens tussen de 15-20 A4’tjes per week en zou ik nu ook liever buiten zitten om van de laatste mooie dagen te genieten 😮

Vorige week hadden we het over keywordanalyse van je GA data en wat je ermee kon, deze week kan ik het misschien even hebben over externe keyword research.

Of hoe je (nieuwe) woord combinaties kan vinden waar je nu nergens bent voor te vinden omdat je niet eens afwist van het bestaan van die combinaties.

Zelf maak ik altijd 2 grote groepen :

  1. De Tools
  2. The Brains

De tools zijn makkelijk en geven je heel snel wat je nodig hebt, enigste nadeel is dat iedereen die kan gebruiken en je 9 andere concurrenten in de top 10 daar waarschijnlijk ook de mosterd gaan halen.

De Tools

Aangezien de meeste al wat tools kennen zullen we het hier beperken tot mijn top lijstje voor de NL markt (voor de ENG markt zijn er een pak meer opties) . Misschien schrijf ik er deze week een uitgebreidere post over op de blog.

1. Google Keyword Tool

Waarschijnlijk de meeste gebruikte tool als je NL-talig onderzoek gaat voeren. Je hebt daar 2 opties.

  • Of je gebruikt de Descriptive Words or phrases functie waar google je de afgeleiden en of synoniemen gaat tonen met de nodige data ernaast
  • of je gebruikt de Website content functie waar je bijvoorbeeld de url van je concurrent of de nummer 1 in Google kan ingeven en dan gaat Google de inhoud van die pagina gaan analyseren en lijsten van gerelateerde keywordcombinaties gaan weergeven.

Je kan er trouwens ook een google search query gaan ingeven..tip 😮

2. Google Search Bases keyword tool

Het verschil met bovenvernoemde is dat ze hier op basis van jouw site keyword voorstellen gaan tonen waar je momenteel niet mee adverteert in hun adwords programma . Doen ze dat om je te helpen of om hun eigen zakken te vullen, daar mag je zelf over beslissen 😮

Maar je kan ook gewoon op keywords gaan zoeken of op de site van je concurrent al krijg je daar slechts een heel beperkt aanbod van keywords te zien.

Er is ook een algemene index te vinden waar je op categorieën en sub categorieën kan zoeken maar dat ding staat niet echt op punt want ik zie bijvoorbeeld niet in wat ‘Trouwen in Venetië’ bij Gardening Supplies & Tools staat te doen.

http://www.google.be/sktool/

3. KWmap

Iets waar ik nog gauw eens mijn toevlucht tot neem als ik snel gerelateerde kw’s nodig heb. Blij dat deze tool bestaat..

Gewoon even Googlen op KW Map

4. Google Wheel & Suggestions

Een van G’s laatste nieuwe speeltjes. Het werkt momenteel enkel als je Google.com gebruikt. Dus je tikt daar je kewyords in en tussen de zoekbox en de resultaten zal je dit hier zien staan –> Web +Show options…

Op klikken en van daaruit scroll je naar beneden en kan je op related searches klikken of op Wonder Wheel.

Wonder Wheel is feitelijk hetzelfde als KWmap waar je constant kan doorgaan op één bepaalde combinatie waarvoor ze dan gerelateerde kw combinaties gaan tonen.

En dan nu The Brains

Als we natuurlijk enkel van de tools zouden afhangen dan zou het maar triestig zijn……en dat is het ook, of net niet, hangt ervan af hoe je het bekijkt want gegarandeerd dat 8/10 van onze concurrenten enkel de tools gebruiken om wat aan kw research te doen en bijgevolg zwemmen ze dus in een vijver waar iedereen in zwemt.

Er is dus nog een gigantische oceaan waar jij uit kan putten…

1. Forum & social media toestanden
Een forum, het pré web 2.0 ding die het trouwens nog altijd prima doet maar geen kat die eraan denkt om daar eens rond te hangen om Kw research te doen. Zelfde voor alle andere web2.0 of zitten ze nu al aan 3.0 of 4.0  applicaties ala facebook, twitter, etc

En general, hoe meer je rondhangt in communities die iets te maken hebben met wat jij doet, hoe beter je op de hoogte blijft, hoe meer je leert begrijpen welke taal er wordt gebruikt door jouw doelgroepen en misschien het allerbelangrijkste : je hoort wat ze willen / niet willen

2. Blogs
Nog een prima bron om je lijstje mee uit te breiden. Check hun categorieën, navigatie, en artikeltitels en vergeet vooral de reacties niet even door te nemen. Grote voordeel hier is dat je steeds up to date research aan het doen bent en trends of nieuwe richtingen makkelijk en heel snel kan overnemen.

3. Wikipedia
Een van mijn lievelingssites om aan Kw research te doen, kan ik me uren mee bezig houden en mooie lijstjes mee maken.

4. Vraag & Antwoord
Nog een grote visput waar je de nodige goodies kan uithalen. Zo zijn er niche sites en de meer algemene vraag&antwoord sites à la

http://www.goeievraag.nl
http://www.gratisadviseurs.nl/

5. Review Sites
Hoef ik ook geen tekeningetje bij te maken denk ik, het gaat om user generated content en gegarandeerd dat je er handige zaken kan gaan uithalen. En dan hebben we het nog niet over de meerwaarde dat die kunnen bieden bij een marktonderzoek…

6. Synoniemen & woordenboeken, etc
Ik kan hier een gigantische lijst geven van sites maar gewoon even naar onderstaande site gaan, je kw intikken en naar beneden scrollen 😮

http://synoniemen.net

7. Je Concurrent
Misschien behoort je concurrent tot die 2/10 die zich niet enkel tot de tools beperkt en kan hij je een beetje op weg helpen..hebben ze een blog of iets waar er regelmatig content op verschijnt, abonneer op hun rss of maak een google allert om snel bij de pinken te zijn.

8. Ga van dat verdomde internet af !
Was ikzelf nooit opgekomen tot ik een (offline) conversatie had met iemand en het woord SEO viel….”SE..watte ?”.

Het is niet omdat wij zelf bepaalde woorden of combinaties sterk gaan associëren met onze markt dat een ander dat doet…

Nu en dan eens van het internet gaan en je echte sociale leven binnen stappen (hebben we dat nog..) kan soms wonderen doen.

Jammer dat ik er geen top 10 lijstje van kon maken maar de zin om te schrijven is volledig opgebruikt voor deze week en ik heb wat frisse lucht nodig…:)

No reactie op : Je Concurrent zal hier niet aan denken !
Skipp de reacties en laat me mijn zegje doen...

No comments yet.

Laat je volledig gaan...
Naam
Email
Website