Je controleert je eigen boodschap al lang niet meer…

July 11, 2010 No reactie

Brokken in de Tour de France deze week en nog grotere (positieve) brokken op het WK voetbal voor onze Noorderburen..tijd om de laatste nieuwsbrief de deur uit te sturen.

De prestaties van het elftal en de WK gekte in Nederland lijken me trouwens een ideaal moment om een extra actie/viral te scoren in gelijk welke markt je nu ook actief bent ! Want eerlijk, zelfs mensen die normaal geen reet om het voetbal geven zijn nu plotseling wel supporter geworden…

Zo zie je maar dat wanneer er genoeg mensen in je buurt uit de bol gaan je een stuk makkelijker te beïnvloeden bent.
Brengt ons naadloos bij de volgende brainspinner ..

Maar voor ik verder ga, mocht het je geen bal interesseren (en ben je van plan om op de delete knop te klikken) , ik heb nog een leuke linkbuilding tip aan het einde van deze nieuwsbrief 😮

Stel , met het warme en droge weer…je wilt een nieuwe tuinslang kopen. Je zoekt een beetje rond op het net en je krijgt de indruk dat de tuinslang van het merk black&decker je wel iets lijkt…ok je bent ervan overtuigd dat het die zal worden…

Je bent klaar om je portefeuille boven te halen maar vraagt toch nog even 2 vrienden om hun mening. Die 2 vrienden vertellen je echter dat zij de tuinslang van Gardena boven alles verkiezen…wat denk je dat jij 8/10 gaat doen ?

Inderdaad, de gardena kopen…

Waar wil ik naartoe ? Eenvoudig, dat een persoon makkelijker het woord van zijn ‘vriend(en)’ zal geloven dan dat van de salesman. Nog steeds niet mee ? Dat social media een zeer grote impact aan het krijgen is op het koopgedrag van mensen en je als handelaar niet meer in staat bent om je boodschap te controleren.

Als jij zegt dat je black&decker tuinslang een prima keuze is en de eerste reviews,commentaren,discussies die een prospect hoort, vertellen het tegenovergestelde…byebye sale, ongeachte of die nu wel of niet beter is..

Ja, ze luisteren nog wel even naar je salestalk (nu ja ..luisteren..) maar daarna gaan ze op zoek naar de waarheid , bevestiging, ontkenning of iets er tussenin. En waar kunnen ze dat gaan uithalen ?

Inderdaad een facebook, twitter, forum of andere plaatsen waar gebruikers/klanten hun feedback kunnen droppen.

Toen ik een klant ooit adviseerde om een review systeem te integreren in zijn webshop vielen gelijk de woorden : ” ja maar wat als iemand een minder goede/slechte review plaatst, dat gaat mijn sales negatief beïnvloeden als ik dat niet wegneem !”

Komt het geloofwaardig over als ALLE reviews in een shop 100% positief zijn ? Voor mij ruikt dat naar gemanipuleerde salestalk…hoe goed een product ook mag zijn, er is bijnaaltijd een “maar” of een “het enige wat iets minder is…” aan verbonden.

Daarom dat ik van mening ben dat minder goede reviews of reviews waar minpuntjes worden aangehaald een positief effect kunnen hebben op de credibiliteit van je product en vooral van je shop in het algemeen.

Meer nog, zelf de plus- en minpunten aanhalen in de beschrijving van je producten is volgens mij the way to go. Het staat in ieder geval op mijn todo lijstje voor enkele shops. Dus over een tijdje weet ik je er de impact van te vertellen 😮

Daarbij, als je echt veel slechte reviews binnen krijgt op een bepaald product, dan wordt het tijd dat je toch eens goed gaat nadenken daarover..misschien suckt het echt wel 😮

Om terug op het social media gebeuren in te pikken, de vraag is dan natuurlijk hoe je best het spel kan meespelen of tenminste wat basiswerk doen..

  • Blog
    Wat je in eerste instantie zeker en vast moet hebben is een eigen blog. Iets waarmee je jouw expertise kan uiten en waar er een discussie kan op gang komen met je lezers. Artikels trekken trouwens niet alleen bezoekers maar ook ‘natural’ links aan.
  • Reageer
    Nog belangrijker dan zelf bloggen is reageren op andere blogs/forums. En hou daar in het begin een strak schema aan. ‘Verplicht’ jezelf om minstens x aantal reacties per dag/week na te laten.
  • Google alerts
    Ok, als je daar geen gebruik van maakt, dan stop je nu alle werkzaamheden (ja ook het lezen van deze nieuwsbrief) en get your ass right here -> http://www.google.com/alerts

    Om te beginnen ga je al je brand termen daar ingeven. Dus zowel de url van je site, naam van je shop als de naam van jezelf/medewerkers.

    Gooi al die alerts in je feedreader, zo wordt het iets makkelijker om alles op te volgen en kan je snel ingrijpen als je naam ergens valt.

    Numéro duo, gooi alle keywordcombinaties die met je biz hebben te maken er ook maar bij, zo kan je waar nodig en mogelijk gesprekken aanknopen en je expertise op tafel gooien

    Numéro tre , dump ook alle blogs en forums die in je markt liggen erin.

    Een feedreader is echt de tool om je uren werk/week uit te sparen, maak er dus gebruik van !

  • Twitter / facebook
    Die had je waarschijnlijk wel verwacht 😮 Regelmatig ‘tweeten’ zoals ze dat noemen (ja ook daar beter een vast schema opmaken in het begin van x aantal keer tweeten/dag) en liefst niet over je eigen winkel zoals deze vriend hier die reeds enkele weken al elke minuut (Yeps, dat lees je goed !) hetzelfde bericht de ether in stuurt..

    Verder ook absoluut gebruik maken van twitter search om in de gaten te houden wat er wordt gezegd en dat zal vroeg of laat zijn vruchten afwerpen. Als ik naar mezelf kijk, denk dat ik nu ergens een kleine 2 jaar op twitter rondhang, dan kan ik zeggen dat ik al een paar mooie opdrachten heb binnen gehaald via twitter contacten.

    Je kan twitter search ook in je feedreader gooien 😮

    Een mooi voorbeeld van een ‘bedrijf’ die goed gebruik maakt van twitter hier in BE is toch wel sporza.be waar je nu bijvoorbeeld met de tour de France dagelijks je pronostiek kan doorsturen via twitter & facebook..Mooie applicatie hebben ze daar gemaakt..

    Facebook gebruik ik minder om de boel in de gaten te houden maar regelmatig gebruik ik deze search tool. En verder probeer ik vooral website bezoekers en klanten op onze facebook account te krijgen waar ik een paar keer per week interessante (tenminste dat denk ik) zaken uit de markt post en reageer op andere hun uitlatingen.

    Als ik 20-25 updates plaats, dan zit er misschien 1’tje tussen die rechtstreeks met de shop heeft te maken, de rest zijn nieuwtjes id markt/ grappige of interessante artikels/video’s etc..

    Stuur je links door via facebook of twitter, maak dan gebruik van bijvoorbeeld http://bit.ly/ die je stats laat zien over hoeveel er vb. op je link werd geklikt. Zo weet je welke soort van links beter scoren bij je volgers..

  • Linkedin
    Gebruik ik zelf niet zoveel omdat het meer een B2B omgeving is maar hoor links en rechts dat het een gigantische boost voor je biz kan betekenen. Niet door je biz te promoten maar wel door contacten te leggen en actieve deelname in groepen..Al merk ik wel dat er ook veel groepen zijn (zelfs grote) die behoorlijk ‘dood’ zijn..of ligt het enkel aan mij ?
  • Youtube
    Haalde ik in een vorige editie al aan maar gewoon een paar video’s posten op Youtube levert me jaarlijks toch een paar duizend euro op…dus zeker het besteden van je tijd waard en ik merk dat het heel makkelijk is om met je video in Google’s top 10 terecht te komen voor de longtails.

Meer hoef je echt niet te doen om je zichtbaar te maken 😮
Misschien interessant om weten, de whiteboardverf die we op de markt willen gooien, gaan we voor het grootste deel via social media/interactie proberen te promoten.

Grootste reden is het feit dat mensen niet weten dat het product bestaat en er dus ook niet op zoek naar zijn. Je bezig houden met SEO is niet de beste zet voor het ogenblik om het grote publiek te bereiken…

Iets compleet nieuw voor mij maar 2 weekjes bezig en de resultaten vallen allesbehalve tegen.

Ik hou alles bij per week in een dagboek en als ik eens in een goede bui ben dan maak ik dat toegankelijk voor je J
Om af te sluiten heb ik misschien ook nog een leuke linkbuilding tip voor je.

Ik heb het regelmatig over het maken van widgets om zo links te scoren. Krijg ik regelmatig de vraag of dat in eerste instantie echt wel werkt en de tijdsinvestering waard is en ten tweede de vraag welke widgets interessant zijn.

Nu als je een beetje je markt en publiek kent, dan moet je daar vast en zeker zelf een antwoord kunnen op geven. Kan je dat niet, ga even naar hier : http://www.widgetbox.com , kan je ongetwijfeld de nodige inspiratie opdoen..

In mijn voorbeelden haal ik regelmatig een dierenwinkel aan ( doe ik misschien ook ooit nog als er iets meer tijd is :o) maar stel dat ik deze widget had gemaakt, dan was ik nu 655,038 links rijker 😮

No reactie op : Je controleert je eigen boodschap al lang niet meer…
Skipp de reacties en laat me mijn zegje doen...

No comments yet.

Laat je volledig gaan...
Naam
Email
Website