Keyword Analyse, waar begin je ?

August 6, 2011 6 reacties

Er wordt gezegd dat het 7x makkelijker is om aan een bestaande klant te verkopen dan er een nieuwe bij te krijgen. Of het echt 7x is laten we in het midden maar niemand die deze stelling zal ontkennen denk ik.

Trek dit door naar het keyword research en 9 op 10 zal je zien dat mensen/bedrijven altijd op zoek gaan naar nieuwe woordcombinaties en niet de moeite doen om de bestaande woordcombinaties te gaan analyseren, uitspitten & optimaliseren. En dat terwijl je over gebruikersdata beschikt die geen enkele ‘keywordtool’ je kan verschaffen..

Als je dat wel wilt doen, dan is de grootste vraag natuurlijk : “Op welke basis ga ik gaan bepalen wat belangrijk is en bovenaan mijn lijstje moet komen te staan ?”

Er zijn verschillende criteria waarop je je kan baseren als je in GA duikt maar laten we het bij één van de de belangrijkste houden :

1. Engagement

Omdat in veel gevallen blijkt dat een groter engagement zich uiteindelijk gaat vertalen in meer conversies, weten we dat dit een belangrijke factor is. Dus bouncerate meten op de woordcombinatie vs. landingspagina  is niet onbelangrijk. Hoe meer mensen je dieper in je site kan krijgen, hoe groter de kans op conversie. Als de ingetikte zoekopdrachten niet echt matchen met de landingspagina heb je een probleem…

Standaard kan je het engagement gaan meten op deze manier in GA :

Site engagement

Denk dat iedereen dit rapport beetje kent ?

2. Conversies

Maakt niet uit of je het op micro of macro niveau gaat bekijken maar toch ook een belangrijk gegeven niet ? Ondernemen bezoekers actie ja of neen en hoeveel..

Converteert het verkeer ?

Hetzelfde rapport met dzelfde woordcombinaties maar dan vanuit een conversie invalshoek bekeken en linken we de conversies aan de woordcombinaties & landingspagina’s waarmee bezoekers binnen kwamen.

 

3. Mijn probleem

Ik heb wel meerdere problemen maar laten we het bij dit hier houden 🙂 Ik miste een paar datapunten en combinaties in google’s rapporten waardoor ik sneller ‘het licht zag’ en beslissingen kon maken. Ik heb op alle mogelijk manieren geprobeerd om engagement en conversies in een duidelijk rapport te krijgen maar is me niet gelukt. Mocht jij toevallig wel de oplossing hebben, laat het even weten !

Maar zelfs al was dat gelukt, dan miste ik nog deze zaken :

  • waar hang ik nu (niet vorige week of vorige maand) ergens in google.be op dit moment voor het verkeer dat  uit .be komt ? En neen, met deze oplossing waarmee je rankings in GA kan doen verschijnen was ik niet tevreden…
  • hoe zit het met het totale zoekvolume op deze woordcombnatie in BE en hoeveel % daarvan haal ik nu binnen ? Ja ik weet van het bestaan van G’s webmaster tools en ja ik weet dat de data die G’s keyword tool toont ook niet op en top is maar ik verkies toch het laatste omdat die me  het verschil tussen zinsdeel en exact tonen. Een belangrijk gegeven als je in de longtails wilt gaan spitten.

Je kan bijvoorbeeld zeggen :” nice, het woord dropshippers converteert aan 0.44% dus als ik helemaal bovenaan kom te staan in de zoekresultaten zal dat hoogstwaarschijnlijk resulteren ,niet noodzakelijk in een hoger percentage, maar wel in meer leads aangezien er meer verkeer zal binnen komen (en er vanuitgaan dat het rond die 0.44% blijft hangen) ” Maar wat doe je als je al op nummer  1 staat. SEO werk is daar niet meer op zijn plaats…

Of je haalt nu 226 bezoekers binnen maar er wordt slechts 400 keer /maand daarop gezocht. Zelfs al haal je dan de nummer 1 in plaats van 5, het extra verkeer dat je daarmee zal binnen krijgen zal nog steeds bijzonder laag zijn vergeleken met de mogelijke inspanningen die je gaat moeten leveren om van 5 naar 1 te gaan.

“Dude,  je vertelt niks nieuw en kan die data toch allemaal gaan checken ?”

Ja dat kan je en dat was mijn probleem niet 🙂

Mijn probleem was dat je niet al die data in 1 spreadsheet ergens kon opvragen. Je moet dus eerst alle data gaan opvragen, downloaden, omzetten in een werkbare excel en dan allerhande Excel ninja stuff gaan uithalen om die data in 1 spreadsheet te stoppen. Voor een Excel guru misschien een fluitje van een cent, maar voor mij dus niet.

Dus ben ik  een tijd je geleden samen met een coder aan het werk gegaan en een ‘tooltje’ ontwikkeld die al deze data samenbrengt :

Yes..4 csv's uploaden, druk op de knop en....ik heb wat ik wil :)

Ik zie dus zowel het engagement, de conversies, ranks in google en het zoekvolume (met verschil tussen zinsdeel & exact) dat de Google keyword tool aangeeft in 1 sheet en alle kolommen zijn nog eens sorteerbaar..

In plaats van goals kan ik ook een ecommerce rapport uploaden  :

Caching €€€

Voor mij persoonlijk een tool die voor pure tijdswinst zorgt en me snellere inzichten geeft .

 

Wat kan je er uiteindelijk mee ?

Goh ja…. het hangt er natuurlijk vanaf wat belangrijk voor jou is en dat kan compleet verschillen dan mijn ‘important to know things’. Maar voor mij dit bijvoorbeeld :

  • Ik haal 0.5% van een totaal zoekvolume van 8500 binnen omdat ik op plaats 8 bengel maar heb wel conversies (micro/macro) dan zal ik toch eens de moeite doen om rankings te gaan boosten
  • Ik sta  reeds op 1 voor woordcombinatie XY, haal conversies binnen maar er is een duidelijk groot verschil te merken in exacte en zinsdeel zoekopdrachten, dan lijkt het me wel eens de moeite om daar in de longtails te gaan graven.
  • Ik hang op plaats 3 voor woordcombinatie XY, de boel converteert maar ik zie een bounce van 75%. Waarschijnlijk is er een probleem met het matchen van het zoekwoord vs. landingspagina en kan ik door enkele eenvoudige aanpassingen, zei het tekstwijs en of de (gerelateerde) navigatie meer conversies versieren zonder te werken aan betere posities. Is er ook een duidelijk verschil in exact en zinsdeel, dan check ik de longtails beter om extra pagina’s te gaan aanmaken die beter matchen.
  • Komt de landingspagina die GA me toont en de huidige pagina die rankt nog overeen ? Zoniet, welke pagina rankt nu en hoe zit het daar met de engagement & conversie data. Het heeft geen zin om de pagina te gaan boosten die GA me toont als de rankchecker me vertelt dat google nu pagina B toont in zijn resultaten bij deze zoekopdracht…

Mocht het je iets lijken, je kan de basisversie van de tool hier gebruiken, no strings attached en gegevens worden enkel opgeslagen in je browser dus ik zie niks voorbijkomen mocht dat een zorg/bekommernis voor je zijn.

Een paar mensen hebben al getest en blijkbaar met succes  (er zijn er natuurlijk ook een paar die er niet onmiddellijk  in slaagden..)  dus ik zou zeggen ga je gang en laat even horen of het proces niet echt duidelijk is en of er problemen/bugs zijn. Ik weet dat je wat moeite moet doen om de juiste rapporten te downloaden maar je kan niet altijd alles met een vingerknip tevoorschijn toveren.

De goede dingen in het leven komen meestal niet vanzelf opduiken 🙂

6 reacties op : Keyword Analyse, waar begin je ?
Skipp de reacties en laat me mijn zegje doen...
[1]sule11:59 am on August 7, 2011
Nadat je de resultaten gezien hebt kun je ze exporteren Misschien is het handig dat je ze later ook kunt importeren om te zien of er iets is veranderd, zodat je ziet of je inspanningen resultaat hebben gehad is zo iets toe te voegen?
[2]admin1:02 pm on August 7, 2011
Alles kan :) Maar zoals gezegd, dit is slechts een basisversie..we werken aan een meer uitgebreide waar je nog meer data kan inpompen en meer tricks kan mee uithalen :)
[3]JHC Jan de Laat11:17 am on August 8, 2011
Hallo, Ik begrijp niet dat ik in mijn Analystics rapport inkomende bronnen/ organisch niet kan vinden. Vriendelijke groet Jan de Laat
admin11:32 am on August 8, 2011
Hi Jan, Dan gebruik je volgens mij nog de oude versie van GA..Rechtsbovenaan je scherm kan je naar de nieuwe versie gaan.. Dave
[4]JHC de Laat11:27 am on August 8, 2011
Hallo, Ik begrijp niet waar ik bij Analystics inkomende bronnen/zoeken/organisch kan vinden. Bij mij staat alleen alle verkeersbronnen vermeld. Vriendelijke groet Jan de Laat
[5]JHC de Laat11:39 am on August 8, 2011
Helemaal goed Davebedankt
[6]Peter De Bruyn10:12 am on August 10, 2011
Ik kreeg in eerste instantie de tool niet aan de praat. Dat wil zeggen dat de keyword tool data ontbraken. Ondertussen is mij duidelijk waarom. Bij Analytics had ik de downloadoptie "csv voor excel" gebruikt. Die werkt niet bij Adwords. Daar moet je kiezen voor "csv". Best is dat je meteen overal bij het exporteren voor "csv" kiest. Zoals trouwens aangegeven in de handleiding :-)
Laat je volledig gaan...
Naam
Email
Website