Landinsgpagina Optimalisatie : 6 Tips

December 26, 2009 No reactie

Ik heb het lijstje beperkt tot 6 puntjes want als ik er 16 van zou maken zou je teveel moeten kauwen en gaat er teveel van verloren.

Gelijk even bijzeggen dat ik segmentatie eruit heb gelaten, daar hebben we het al genoeg over gehad en ik ga er van uit dat je verstandig genoeg bent om aparte landingspagina’s op te zetten voor mensen die op zoek zijn naar honden- en kattenmateriaal…

1. Beperkte navigatie

Als jij met 20 mensen gezellig aan tafel zit en plotseling beginnen 15 van hen op hetzelfde moment tegen je te praten dan is de kans heel klein dat je ook maar met iemand een communicatie op gang kan brengen. Zelfde met je landingspagina’s dus..
Hoe meer keuzes of beter hoe meer afleiding je op die pagina plaatst , hoe groter de kans dat ze niet de actie gaan ondernemen die jij wilt dat ze moeten ondernemen.

Ik zeg niet dat je je toevlucht tot een “click or leave pagina” moet nemen maar het aantal links beperken en vooral je call to action DUIDELIJK NAAR VOOR SCHUIVEN is een must !

Zelf gebruik ik het click or leave principe niet omdat je mensen in een hoek gaat duwen.

Dat doe je bijvoorbeeld door slechts 1 link op de pagina te plaatsen of enkel de mogelijkheid te geven om hun naam&email in te vullen en door te sturen.

In bepaalde markten zal het zeker nog lukken maar de vraag is natuurlijk of je daarmee echt kwalitatieve leads/prospects mee binnen haalt.Wat ik meestal doe is een soort van minisite maken waar er wel ergens links zijn te vinden (over wie je bent, wat je doet, testimonials,etc) maar waar ze eigenlijk nooit op je ‘echte’ site komen en je ze steeds kan sturen naar je call to action.

2. Duidelijke Value Proposition

Lijkt logisch maar je moet zelf maar een keer op adwords ads gaan klikken en zien hoeveel er hun value proposition naar voor brengen. Weinigen…

Laat je bezoekers dus duidelijk weten waarom ze bij jou beter af zijn dan bij de concurrentie. Onthoud, het is niet omdat het vanzelfsprekend is voor jou dat het dat ook is voor je bezoekers !

Als je bezoekers via Adwords weet to overtuigen om op jouw advertentie te klikken omdat je de woorden “de laagste prijzen” gebruikt , vertel hun dat dan ook nog eens op je landingspagina en ga er niet vanuit dat ze dat al weten omdat het in je Adwords advertentie stond !

3. Wat doet de concurrentie ?

Het is pure tijdverspilling om het wiel opnieuw uit te vinden dus even gaan kijken bij je concurrentie kan nooit kwaad. Desnoods ga je gewoon gaan kijken in jouw markt in bijvoorbeeld de States of ergens anders.

Daar zijn die mannen meestal al iets verder en is de kans groter dat die meer testen.
Ik zeg niet dat je zomaar moet gaan overnemen maar zeker weten dat je er de nodige inspiratie kan opdoen. Eén van mijn doelen voor volgend jaar is daar een boek/video over te maken..

4. Geef wat je belooft

Als mensen “goedkoop hemd voor mijn vent” in Google intikken en jouw advertentie verschijnt =>

Goedkoop hemd nodig ?
Alle grote merken in huis
voor Minder dan €50/stuk !

Dan zorg je er maar beter voor dat mensen die doorklikken op een pagina terecht komen waar dat nogmaals wordt bevestigd en dat je ook geeft wat je beloofde in je advertentie, namelijk merkhemden waarvan de prijs niet duurder is dan 50 euro.

Klinkt logisch ? Je moet maar eens zien hoeveel er daar in de mist gaan !

Doe je dat niet of maar half (of is het niet duidelijk voor je bezoeker) dan raken ze in de eerste plaats gefrustreerd en komt je geloofwaardigheid serieus in het gedrang en een slechte ervaring vergeet je meestal niet zo snel en wordt zeer makkelijk rond verteld.
Waarom denk je anders dat grote bedrijven ganse dagen op het net zitten surfen en gebruik maken van Google alerts om alles wat Google indexeert en hun naam bevat te monitoren ? Reputation management…weet je wel…

5. Stippel de weg uit

Hm..misschien gaan we het nu toch even over segmentatie hebben. Als je bezoekers op je goedkope hemden advertentie hebben geklikt kan je ze naar een relevante pagina sturen waar inderdaad merk hemden staan die niet duurder zijn dan 50 euro maar wat doe je met mensen die op kleur, motief,snit ,etc willen shoppen ?

In plaats van al die mensen via dezelfde tunnel naar je kassa te krijgen voorzie je beter verschillende wegen voor elk van hun.
Alle wegen leiden uiteindelijk naar Rome maar hoe bekender/duidelijker de weg is dat een prospect moet nemen, hoe groter de kans dat ze gaan converteren.

Altijd handig in dit stadium om grazyegg of clicktale op je landingspagina en daaropvolgende pagina’s te gooien om te observeren wat er goed/verkeerd gaat.

6. Denk uit het standpunt van je bezoeker

In plaats van alle features van je product(en) op te sommen en neer te pennen hoe goed je producten zijn, kruip eens in de kleren van je bezoekers en kijk even mee door hun ogen.

Geen kat die interesse heeft in hoe goed je product is en wat het wel of niet meer kan dan dat van de concurrentie.
Wat een bezoeker wil horen is wat/hoe het product hem/haar kan helpen. Welke voordelen/hulp/besparingen,/etc gaat hij of zij eruit halen..Klinkt eenvoudig maar is het niet en het wordt nog te weinig toegepast.

Meestal zijn we zo vol van onze producten dat we vergeten te vertellen wat er voor de toekomstige klant in zit…

No reactie op : Landinsgpagina Optimalisatie : 6 Tips
Skipp de reacties en laat me mijn zegje doen...

No comments yet.

Laat je volledig gaan...
Naam
Email
Website